Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Alternativ til DAKA?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 14:33

 

Ud over at aflevere sin hest i Z00 eller få den kremeret er der så et alternativ til bortskaffelse af en død hest? Altså lovligt! Nedgravning er så ikke lovlig bortskaffelse, siger andre kloge hoveder.

 

Prisen for at få hentet en død hest er eksploderet, hvilket virker groft urimeligt især fordi kreaturer ikke ligger på samme prisniveau.

 

Nogen der ved mere om det? Er der overhovedet lovligt at hæve prisen så meget fordi dyret er en hest og ikke en ko? Jeg kan ikke se at en landmand skal forskelsbehandles positivt frem for en hesteejer!

 

Nogen der feks. ved om der kører klagesager?


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis ikke
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 14:39

Den er smæk fyldt med medicin, kan man jo sælge den til slagtning, så tjener man en skilling i stedet for at skulle af med dem..
Har selv gjort det med en af mine, hun blev hentet af en vogn mand,kørt direkte til slagteriet og inde 8 samme morgen var hun slagtet, jeg blev ca 2800 rigere. ( stor hest)

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 00:52

Nedgravning er ikke ulovligt, hvis man søger om tilladelse og får lov.

Men nej, der er ik mange muligheder, for så vidt jeg ved, er DAKA de eneste der henter døde dyr.

Måske osse derfor, der ik rigtig er konkurrence på området.


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tilladelse
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 12:09

Næææ, men jeg har aldrig hørt om nogen som har fået tilladelse til at grave en hest ned.

Pga. beskyttelse af grundvandet.

 

Nu er slagtning ikke relevant og ikke en del af spørgsmålet!


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
2
Svar på denne tråd
 
 Nåååååå
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 18:25

Jeg vil nu også sige, at slagtning er en løsning/mulighed.

 

Evt kunne hundekenler som fodre med BARF måske være interesseret ?

 

Og er der ikke noget om, at selvom hesten er taget ud af konsum, så må man gerne selv spise den ? Dvs så længe man ikke sælger af det, så er det ok ?

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 19:32


Hvis hesten er taget ud af konsum og dermed ikke kan slagtes og bruges til menneske føde er mulighederne følgende:

Daka
Brænde hesten og få den i urne ( koster spidsen af en jetjager )

Nedgravning ( hvis man kan få lov )
Få hesten slagtet og sælge kødet til BARF eller selv spise hesten


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ufatteligt
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 21:23

At man kan få tommelen ned, fordi man tænker fornuft..
Ja det er ikke sjovt at skulle af med en hest, men kan man få den slagtet og så få et tilskud til en evt. ny det er no go..

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 22:56

Jeg har taget imod 2 Shetter, som blev skudt, og lavet til hundefoder til mine hunde. Så det kan i hvert fald lade sig gøre, og det er lovligt så længe personen der afliver har jagttegn.


Sagde Natascha.


Django, en stjerne på himlen <3


Nogle tårer tørrer aldrig...

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 22:57

Ps eller personen på anden måde er udannet til at aflive større dyr :)


Sagde Natascha.


Django, en stjerne på himlen <3


Nogle tårer tørrer aldrig...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Døde dyr
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 10:33

 

Uanset hvordan en død hest er død så skal den bortskaffes. Ja, der er også hundekenneler som fodre med døde heste, men det er heller ikke det jeg mener med bortskaffelse. Måske jeg har forklaret mig dårligt?

 

Jeg tænker feks. en hest som er død naturligt eller aflivet ved injektion. De SKAL afhentes, men DAKA har monopol på dette.

 

For lige at spore debatten tilbage på sporet så koster det 1733,75 + administrations afgift på 95.- for afhentning af en død hest.

 

 

Syntes i virkelig det er i orden?

 

 

 

Billede

 

Netop som Nørhald dyrlægerne skriver til konnkurrence og forburgerstyrelsen så er det en uacceptabel forskelsbehandling!


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 forvirret
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 11:06

Tror folk bliver "forvirret" over dit emne/spørgsmål, da spørgsmålet i selve dit indlæg ikke er det samme som i din overskrift :P

Du vil have en debat om daka og deres priser(som jeg er enig i slet ikke er fair), ikke hvilke alternativer der rent faktisk er til adhentning af daka :)


Mvh. Line Vennekilde


Kashmir.. <3 Den eneste der rigtig dur<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vennekilde
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 11:28

Næ, der er nok ikke noget alternativ til daka som afhenter døde dyr. Det var det jeg måske håbede der var, for konkurrencens skyld.

 

Ser frem til at læse svaret fra konkurrence og forbrugerstyrelsen.

 

Der står jo at heste kræver mindre forarbejdning end kreaturer, så hvorfor skal afhentning af hest være dyrere?

De må tro at hestefolk har flere penge end kvægfolk, hvilket sikkert ikke altid er tilfældet!


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dakapriser
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 19:52

Jeg er spændt på at høre, hvad respons Dyrlægerne Nørhald får på deres henvendelse.

 

Det er jo en særdeles væsentlig forskel, og stigningen er tidsmæssigt mistænkeligt knyttet til kravet om udtagelse fra konsum.

 

Det eneste, jeg kan tænke på, er at kvæg jo afhudes og huden sælges til læder, hvilket giver en indtægt til DAKA - det sker vel næppe med heste??

 


Military-emne, hoppe, 160cm, 7 år sælges - klik HER

 

Lækkert oksekød, spegepølser og frankfurtere fra www.jyskfrilands.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige et spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 21:15

Nu har jeg læst jeres svar og hvad i er kommet med, nu spørger jeg så nok lidt dumt.

 

Men må man gerne få slagtet sin egen hest og selv spise den, selvom den er taget ud af konsum?

 

Bliver nemlig lige lidt forvirret, håber der er nogen som kan svare på det


Tilridning og genoptræning tilbydes.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 22:34

Shagya:

Jamen så har du hørt om den første nu :)

Jeg har en tilladelse læggende, til den dag den gamle ska herfra.

Det tog sin tid, men ellers intet problem.

Det afhænger af, hvor højt det ligger over grundvandet, og hvor lagerne er.

 

Pedersen: Ja det er jeg ret sikker på, for det var mit valg nr 2.

Du ved jo hva du har proppet i den, og om det er forsvarligt.

 


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, du må godt
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 22:34

spise din egen hest, selvom den er udtaget fra konsum - ihvertfald iflg. min dyrlæge. Jeg tør dog ikke sige 100 %, om reglerne er ændret siden da (sidste år)..


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Daka igen
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 08:48

Der er jo grænser for, hvor mange danske hesteejere, der har egen jord, hvor der kan søges og opnås tilladelse.

 

Det samme gælder slagtning til eget konsum; det kræver en stor fryser og ikke mindst lyst til at spise sin egen hest (jeg har ingen af delene), eller mulighed for at afhænde den til familie / venner.

 

Under alle omstændigheder er der det principielle aspekt, ved at DAKA, som har monopol på bortskaffelsen af døde dyr, tilsyneladende uden grund hæver prisen på heste så voldsomt.

 


Military-emne, hoppe, 160cm, 7 år sælges - klik HER

 

Lækkert oksekød, spegepølser og frankfurtere fra www.jyskfrilands.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvem kan....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 14:01

Hvem kan og må så slagte en hest som er udtaget af konsum, for har lige snakket med et slagterhus i dag, og de måtte ikke slagte hvis den var udtaget af konsum.

 

Det skal måske lige siges at jeg bor i Jylland.

 

Og jeg ved godt at mange vil synes at man er mærkelig hvis man kan spise sin egen hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror ikke at man får et slagterhus..
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 15:39

til at tage imod en hest der er udtaget for konsum nogen steder - det vil simpelthen være et alt for stort arbejde, da den jo ikke må komme i kontakt med noget eller nogen der har med konsum kød at gøre.

Så jeg tror helt bestemt det hedder hjemmeslagtning, men det er heller ikke nødvendigvis nemt at finde en slagter der vil/må det.

 

Jeg ser bestemt ikke noget mærkeligt i at ville spise sin egen hest - det er jo kød fra et dyr der er blevet passet og plejet, fået masser af frisk luft og motion - men at man vil sætte sine tænder i et produktions svin eller kylling der aldrig har været i nærheden af luft, motion eller korrekt pasning - det finder jeg tilgengæld mærkeligt

 

Dog har man ved hjemmeslagtning stadig samme problem som ved aflivning, da DAKA er de eneste der må tage sig af slagteaffald - og mon ikke de også her tager en god pris for heste-slagteaffald?!!

3
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider