Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dansk Ride Forbund ophæver associeringsaft
Forfatter: 
Dato:  20-04-2015 21:32
Indsat fra nyheden Dansk Ride Forbund ophæver associeringsaftale med Dansk Islandshesteforening:

Pr. 1. april 2015 ophævede DRF associeringsaftalen med DI med virkning fra 1. juli 2015. Det sker på baggrund af en grundlæggende uenighed om udviklingen af TREC i Danmark.

 

Uenigheden er opstået, fordi DI i 2014 har meldt sig ind i FITE, den internale organisation, der varetager TREC-sporten. Organisationen tillader kun én medlemsorganisation pr. land, og det er nu ikke muligt for DRF at melde sig ind, hvorfor ryttere, der ikke rider islændere, ikke kan konkurrere internationalt.

 

DRF havde allerede i 2011 taget kontakt til FITE angående et samarbejde, hvilket der var blevet taget positivt imod, ligesom DRF de seneste år har arbejdet for TREC-sporten i Danmark, i modsætning til DI, der endnu ikke har afholdt et TREC-stævne.

 

DRF har inden ophævelsen søgt dialog med DI for at finde en løsning, men det har ikke været muligt.

 

Læs DRF's uddybende forklaring her.

 

Forsidefoto: JP-Photo.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fremtiden for TREC
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 09:12

DI's side af sagen

www.islandshest.dk/ medlemsinformation/#more-17831

 

Håber da at der kommer en løsning. Det ville være super ærgeligt og temmelig unfair hvis TREC fremover skal være noget det kun kan dyrkes af islænderryttere :(

 

Er ikke i tvil om at DRF kan være tunge at danse med, men ved at melde sig ind i FITE har DI jo effektivt udelukket alle andre end islændere fra TREC hvilket jeg finder ret flabet!


Hobbyfotograf i Øst-/midtjylland. Mine billeder kan findes her:

Facebook.com/MereweatherFoto

12
0
Svar på denne tråd
 
 undren...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 09:21

Jeg er enig i, at det virker forkert, hvis kun islænderryttere kan deltage i internationale stævner.

 

Jeg undrer mig så over, at DRF ikke har fået meldt sig ind? De har kontaktet Trec-foreningen i 2011, så man må da sige, at der har været tid nok til det... Og når de nu ved, at der kun kan være et medlem per land, så er det da bare med at komme i hak, hvis man har interesse i sporten?

 

Måske er der sket lidt mere i baglandet, end hvad der umiddelbart står skrevet i artiklen?

 

mvh. tina


Barylere rule!
2
0
Svar på denne tråd
 
 MIG VIL HA'
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 09:41

 

Ja der er altid 2 sider af samme sag.

 

Som jeg læser det så burde DI have 14 % af de 5.000.000 som DRF modtager fra tipsmidlerne. Dog kunne det da være interessant, hvad pengene blev brugt til.

 

Dog underligt at DI ikke allerede HAR afholdt et TREC stævne.

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
2
Svar på denne tråd
 
 Nu er det jo ikke...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 10:15

... ligefrem gratis at være medlem i Fite - så det er da forståeligt at DRF først har villet etablere sporten her i Danmark før de melder sig ind. Der vil gå et stykke tid før vi har danske ryttere der er parat til at deltage på mesterskabsniveau - men man skal jo starte et sted. DRF kunne jo heller ikke være sikre på at der overhovedet var interesse for sporten blandt de danske ryttere - men det har der i høj grad været.

DRF har gjort et kæmpe arbejde for at etablere trecsporten i Danmark - og med stor succes. Der er i hvert tilfælde 10 stævner (hvad jeg har hørt om) her i april, hvor sæsonen dårligt er startet endnu. Og sporten er kun på sit 4. år i Danmark!! DI har endnu ikke haft et eneste stævne og de har ingen uddannede dommere.

Så set fra mit synspunkt er det noget lusket af DI at de prøver at "stjæle" en disciplin som det forbund de var associeret til har udbredt i Danmark.

 

I øvrigt må DI ikke udelukke "ikke islænder"ryttere fra at deltage internationalt - men som det er nu snakker de om at vi skal kunne købe en licens hos dem. Dvs at DRF har alt arbejdet og udgiften med at etablere, og vi så skal hælde penge i DI til en licens, der ikke giver hverken stemmeret eller indflydelse i det forbund vi så er tvunget til at starte under.

Som jeg også hører fra andre Trecryttere er det ikke noget der er den store lyst til.

Jeg kan godt forstå at DI har interesse i at være under FITE der jo også varetager hesteturisme og naturridning - men det er da noget "skummelt" at det første de kaster sig over når de har meldt sig ind - det er noget som DRF har brugt formuer på at markedsføre. Det havde stadig været mere logisk at DRF var dem der var medlem - og DI - som associeret organisation - så kunne varetage de dele de i forvejen har arbejdet med.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

27
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 13:44

Jeg syns, ligesm Lisbeth, at det virker noget lusket.

 

Dertil kommer at DI skriver at de har meldt sig ind, fordi de ikke mener DRF har gjort nok for at sætte fokus på TREC

BULLSH*T (undskyld sproget)

DRF har da i HØJ grad brugt energi på at markedsføre denne nye sport, og de har, modsat DI, rent faktisk afholdt stævner (som så vidt jeg kan se herinde, har været ret populære)

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

9
0
Svar på denne tråd
 
 Shagya
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 15:29

Jeg tror meget det er DIs fortolkning at de "burde" have mere end de får af de tipsmidler som DRF er tildelt.

Men så vidt jeg forstår, bliver de ikke fordelt på medlemstal, men ud fra hvor mange arrangementer der afholdes.

Men ja - når man ser at de blander fordelingen af tipsmidler ind i diskussionen om trec og fitemedlemsskab - så kan jeg ikke helt lade være at gøre mig tanker om det.

Men på den anden side må DI jo have vurderet at det kan betale sætte samarbejdet over styr.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

7
0
Svar på denne tråd
 
 TREC stævner
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 22:03
Jamen, det er da ganske simpelt. DI skal jo bare åbne op for medlemmer med andre racer, når de har spærret for at DRFs medlemmer nu ikke kan deltage.

Og i øvrigt synes jeg det er fuldstændig åndsvagt - DRF er for alle uanset race, så hvorfor melder TREC ryttere med islændere sig ikke bare bare ind i en klub under DRF?

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 22:29

Undskyld, men tænk at skrive sort på hvidt, at DRF ikke har gjort nok for TREC-sporten.

Øh - de har så sandelig gjort en DEL mere end DI, eftersom de rent faktisk har afholdt stævner?

 

Og selv jeg, som pt. er hesteløs ved hvad TREC er, grundet den massive reklame for det, især her på HN hvor det har stor tilslutning og folk lægger billeder op.

Virker mærkelgit at sige at DRF ikke har gjort nok, når de har gjort lige præcis 100% mere end DI.

 

Jeg kendte ikke DI på forhånd, så jeg er ikke biased her, men de har godt nok efterladt sig et dårligt indtryk hos mig nu, det må jeg sige.

 

Og så kan det godt være de åbner op for, at andre racer kan stille op under DI internationalt.. Men hvor mærkeligt er det lige, at stille op på sin cob eller varmblod, under en islænderforening??

 

Ej jeg synes sgu det er flabet. Hvis de er utilfredse med fordelingen af midler, må de jo gå til de folk, der fordeler midlerne, og ikke hapse TREC-rettighederne for at tage hævn.

Hele det indlæg virker som hævn - de skriver selv de ikke synes de får nok penge eller bliver hørt. Og det er da surt, men hvad er det for en mærkelig/barnlig måde at løse det på?

Og så grunden med at DRF ikke gør nok for ridning i naturen, jamen altså.. Er det virkelig årsag nok til at lave et så provokerende stunt, som går ud over nuværende og kommende TREC-ryttere i Danmark?

De sætter en kæp i hjulet for TREC-sporten, frem for at fremme den.

 

Jeg håber en fra DI kan komme ind i debatten her og uddybe deres valg.

Jeg kendte som sagt ikke DI i forvejen, men har godt nok fået et skidt indtryk af dem nu.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

7
0
Svar på denne tråd
 
 DI SKAL ....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 08:26

... åbne for at andre racer kan deltage - det er en af FITES regler, så det kan de ikke vælge selv.

 

Men de siger så at det bliver under en licensaftale, så man kan hælde penge i deres kasse uden at få den indflydelse man får som fuldgyldigt medlem.

Et medlemsskab hos DI koster 7-800 kr om året - og som storhesterytter vil vi KUN kunne bruge det til trecstævner.

Indtil nu er det gået fint med at have islandshesteryttere der også var medlemmer hos DRF klubber (til 250-300 kr om året) og som derfor OGSÅ kunne deltage i andre aktiviteter.

Jeg er enig i at det ligner et hævntogt - eller måske et (mislykket) forsøg på at få flere penge fra DRF?

Jeg synes det er fint at DI kunne varetage rideruterne og høhotellerne som de fint har haft hidtil (det krævede en søgning på islandshest.dk at finde høhotellerne, man skal vide de må være der, så det er sandelig ikke noget de direkte bruger krudt på at markedsføre - og ikke ET billede).

 

Synd hvis det skulle gå TREC ligesådan - men heldigvis fortsætter DRF klubberne med at holde fanen højt! Jeg var til et supergodt stævne i går i Vestskoven med over 50 startende i 2 klasser. Der er stævne i Gribskov i næste uge (der er stadig plads til efteranmeldelse!!) og SMIR holder stævne i weekenden efter (anmeldelsesfrist 1. maj)!


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

5
0
Svar på denne tråd
 
 To sider af en sag - sandheden?
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 12:53

Nu er jeg ikke selv TREC rytter, men kunne sagtens se mig selv som TREC-rytter i fremtiden.

(om det så er DI eller DRF, der er den "udøvende part"/medlem af FITE, det betyder ikke så voldsomt meget for mig, bare der er plads til alle, der har lyst til at udøve sporten.)

 

Jeg er dog indehaver af 4 stk behårede bamser i ponystørrelsen, også kaldet islandske heste.

 

Jeg har læst lidt om tvisten mellem DI og DRF og kan ikke holde styr på, hvem der taler sandt og ikke sandt. Men helt sikkert er det, at de ikke er enige i, hvad der er sket og hvorfor.

 

Jeg synes ikke, at nyheden her på HN er skrevet med objektive briller og det er synd. I hvertfald lyder det på mig, som om man har taget DRF-brillerne på.

 

Når der er uenigheder, er der ofte flere sider af en sag, og hvem der så har sandheden, det kan være svært at gennemskue - sandheden ligger nok et sted midt i mellem.

 

DRF mener selvfølgelig, at de har ret og er de gode, og omvendt mener DI, at de har ret og er de gode.

 

Måske I kan kigge lidt nærmere på, hvad der skrives om sagen fra DIs side, og se om I kan komme tættere på "sandheden".

 

Mest af alt, så må vi krydse fingre for, at parterne kan finde en løsning, som gør, at TREC fortsætter og bliver mere udbredt og bedre.

 

Hvis I har lyst, kan I kigge lidt på DIs info til sagen:

www.islandshest.dk/samarbejde- mellem-di-og-drf/

www.islandshest.dk/organisering-af- trec/

 

Og her er lidt, som DRF har skrevet:

www.rideforbund.dk/da/Information/ Nyheder/2015/04%20-%20April/ DanskRideForbundophaev...ening.aspx

 

Måske I allerede har læst, hvad der er at læse om samarbejdet, men helt sikkert er det, at det bliver svært, når parterne er så langt fra hinanden omkring hvad der er sket og ikke sket.

 

Jeg krydser fingre for, at der findes en løsning.

2
1
Svar på denne tråd
 
 FITES ansvar
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 12:57

Er jeg den eneste der synes at FITE bærer en stor del af ansvaret? Man burde ikke acceptere en enkelt raceforening som medlem, men i stedet vende sig mod landets officielle organ for hestesport. Eller også må de lave deres regler om, så der kan være flere medlemmer fra samme land.

 

Lige nu er alle TREC ryttere som ikke rider islænder jo gidsler hos DI. Meget ucharmerende fra DI's side.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes egentlig...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 13:15

... ikke at det er FITEs skyld.

De ved jo ikke hvordan ridesporten er organiseret i de forskellige lande, og modtager bare en indmeldelse fra en organisation.

I nogle lande er det jo ganske anderledes organiseret end herhjemme - og i f.eks. Sverige er det islandshesteforeningen der er FITEmedlem - uden problemer (men der er det også dem der har STARTET trec i landet - så der har ikke været andre der har investeret i det i forvejen.)

Dog synes jeg så også at det svenske eksempel viser at en raceforeninge ikke har samme greb om rytterne som et større rideforbund (og sikkert heller ikke penge til at markedsføre). Sverige har haft TREC et par år mere end Danmark - men jeg har kun hørt om MEGET få stævner. Der var et i lørdags - med i alt 10 startende i to klasser. Det jeg var til i går, havde over 50 startende - også i to klasser.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 gry...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 13:20

Jeg var, da jeg læste nyheden, inde på DI's side for netop at se hvad de sagde om sagen.

Og jeg må indrømme at det ikke rykkede det mindste ved mit indtryk af DI.

DI skriver jo selv at de ikke mener DRF har haft nok fokus på sporten og at det er derfor de har gjort som de har gjort. Det på trods af at DRF de sneste år har markedsført TREC ret meget, har afholdt stævner osv.

Søger man på DI's side finder man kun meget sparsom info om TREC, de har ikke afoldt stævner, de har ikke uddannet dommere osv...

 

Hvis de oprigtigt ønskede at udbrede TREC, havde de altså ladet DRF fortsætte det arbejde de allerede havde lavet/hjalp DRF med det...

Og så er det altså osse noget lusket at give udtryk for et og gøre noget andet -de har jo helt bag om ryggen på DRF meldt sig ind i FITE... Det er sgu lusket. Havde man sit på det tørre, havde man jo ikke behov for at gå bag om ryggen på nogen.

 

Fjordanton -det kan du have ret i... Omvendt er det vel ikke deres opgave at bestemme hvad der er "den rigtige" forening. DI er jo, så vidt jeg forstår, heller ikke en helt lille forening.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bag om ryggen...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 13:52

Nu tror jeg ikke, at der er nogle, som har haft tanken om at gå bag om ryggen på nogen - men jeg ved det ikke, for jeg har jo ikke været til stede ved møder mm.

 

Som jeg læser DIs forklaring, så har de valgt at blive medlem af FITE fordi DI mener, at der er mere end TREC inden for FITE og som spiller godt overens med, hvad DI vil med sporten uden for banerne.

 

Og hvis man skal tro DI, så har de ønsket et samarbejde med DRF omkring afviklingen mm inden for TREC... men men men.. hvad der er op og ned og hvad der er sandt og falsk, det er jo svært at gennemskue, når man ikke har været med inden over deres møder og samarbejde (eller manglende på samme).

 

Jeg holder hverken med DI eller DRF i denne sag og mener faktisk, at det er ulykkeligt, at de er så sure på hinanden og jeg synes ikke det virker til, at de har opført sig som voksne samarbejdspartner, men mere børn der råber og vil have deres vilje og som peger fingre ad hinanden.

 

Nu ved jeg ikke, om de ryttere der ønsker at ride til TREC-stævner skal være fuldbyrdede medlemmer af DI, men det håber jeg da ikke for nej, det er bestemt ikke billigt at være medlem af DI - og for en TREC-rytter med en hest, der ikke er raceren Islandsk Hest, så giver det slet ikke mening at skulle være medlem af en raceforening for Islandske Heste.

 

Er der nogle der ved, om/hvor det står, at man som TREC-rytter skal være fuldbyrtet medlem af DI? (og hvad med rytterlicens - er det mon DI eller DRF, der står for det...?)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Som skrevet...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 14:28

... siger DI at de vil lave en licens, så trec ryttere kan være delvist medlemmer.

Som jeg ser det er det ikke noget man har den store glæde af, andet end at hælde penge i deres kasse. I DRF rider vi jo trec under et fuldgyldigt medlemsskab - inklusive stemmeret og indflydelse i vores klubber.

Det er altid svært at vide hvad der er sket bag lukkede døre - og der er helt klart flere sider af samme sag.

Der ER mere end TREC i FITE - men TREC , WE og rideturisme er det de gør mest i. Og da DRF jo allerede har særdeles godt gang i TREC, virker det absurd at sige at de ikke gør nok - og at prøve at overtage det.

Heldigvis bliver DRF klubberne ved med at holde stævner og der bliver også løbende opdateret på reglementerne. Der vil gå et stykke tid før der er danske ryttere der er dygtige nok til at deltage på internationalt mesterskabsniveau - og meget kan jo ændre sig inden det kommer dertil.

Men hovedparten af de ryttere jeg møder ved stævnerne er faktisk glade for den måde DRF foreløbig har arbejdet for sporten - og det gælder både ryttere på store heste og dem på islændere.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

10
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor skulle DI
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 08:44

dog mene sig fortjent til at opnå del i tipsmidlerne fra DRF pr. medlem? Det er jo slet ikke alle islænderryttere, der rider Trec, så hvorfor skulle de dog dele ud til dem, der ikke rider Trec. For mig ligner det at DI er blevet afsløret med fingrene i kagedåsen, og nu er de blevet sure og har derfor monopoliseret Trec. Som DRF medlem ville jeg da være blevet sur, hvis DRF havde indvilliget i at dele midler ud efter medlemstal. DRF har da gjort det eneste rigtige

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tipsmidlerne...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 11:50

... har egentlig ikke noget med Trec at gøre - det er bare noget DI har blandet ind i situationen.

De har igennem længere tid åbenbart ment at de fik for lidt af de tipsmidler som DRF får tildelt. De mener det bør fordeles efter medlemstal - så vidt jeg har forstået bliver det fordelt efter hvor mange aktiviteter man holder. Og der bliver jo holdt væsentligt flere aktiviteter i DRF regi.

Om det så er derfor de har valgt at forsøge at negle en disciplin som DRF har udviklet og markedsført i DK - det er nok et fortolkningsspørgsmål. Der ligger sikkert flere ting i det.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

5
0
Svar på denne tråd
 
 tipsmidler
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 10:05

er jo sportsmidler, så forstår egentlig godt fordelingen. Men det må blive en sag mellem Dansk idrætsforbund, Tips, Drf og DI og burde ikke have noget at gøre med Trec.

 

Jeg tænker at DI har været bange for at miste en masse potentielle medlemmer blandt islænderryttere som har meldt sig ind under DRF for at starte TREC.

 

Nu er der ingen af os andre der har været til stede til disse møder, eller kender den forudgående dialog de to foreninger i mellem. Men på vegne af alle os der rider Trec, så vil jeg da snart håbe de kan finde frem til en fælles løsning uden trusler om det ene eller det andet...

 

Jeg mener klart at det er DRF der har midler og know how til at videreføre Trec. DI har jo længe haft alrid, som minder om Trec uden den store aktivitet. Og ja vi skal da bare kigge på vores broderland Sverige, hvor langsomt det går der under deres islænderforening. Bare i Distrikt 1, har DRF flere medlemmer end hele DI på landsplan.

 

Jeg personligt syntes det er fint at DIs medlemmer må starte TREC i islænderforbundets navn, så de ikke er tvunget til at være med i to foreninger. Og det kunne da også sagtens lade sig gøre at islænderklubber laver TREC stævner som DRF medlemmer kan være med til. Men hele den her konflikt der er opstået gør sagen mere kompliceret.

 


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

5
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 12:32

... at grunden til at det ikke er nok med et DI medlemsskab for at starte i et DRF stævne er at der ikke er betaling fra DI klubberne til DRF.

Hvis jeg er medlem i en rideklub under DRF, går en del af mit kontingent jo direkte til forbundet. Er jeg medlem i en DI klub, går der ingen penge til DRF - kun den modsatte vej.

Jeg ville også være åben for at der f.eks. var frit valg om man ville være i klub under DRF eller DI og så med adgang til alle arrangementer. Men jeg tror ikke at DI ville bryde sig om den løsning - og det ville jeg synes var forståeligt. Et DI Medlemsskab står så vidt jeg ved i 7-800 kr om året - klubber under DRF tilbyder medlemsskab fra 250 kr om året.

Jeg synes også det er synd for islænderrytterne at foreningen bruger krudt på at prøve at overtage noget der er etableret, frem for at arbejde mere med det de har. Talte f.eks. med en islænderrytter i går, der også red Alrid - hun måtte over broen for at finde stævner - der er åbenbart slet intet her på Sjælland? Så er der pludselig mange der ikke har råd og tid til at være med...

Men det er jo noget islænderrytterne selv må afgøre med deres bestyrelse - der er jo demokrati i foreninger.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider