Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dyrepasser med speciale i heste.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 11:59

Hej Heste folk :) .

Da jeg overvejer at starter som dyrepasser med speciale i heste, har jeg lige nogle spørgsmål.

 

- Er det muligt at få læreplads?

- Hvad er fordele og ulemper ved uddannelsen og hvorfor?

- Hvad er jers erfaring med uddannelsen?

 


T.

En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 12:26

Beklager at jeg er en lyseslukker, men jeg har hørt at det er en uddannelse af meget dårlig kvalitet, manglende jobmuligheder og lærepladsmuligheder, dårlig løn og arbejdsforhold.


Hilsen Anne

7
0
Svar på denne tråd
 
 mening om uddannelse
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 12:33

Det gør intet at du er en ´lyseslukker´ :) da jeg gerne vil have meningerne om uddannelsen, jeg søger læreplads, selvom at jeg ikke er startet endnu, da jeg har hørt at det er svært at få.
Men har ikke lige hørt med jobmulighederne eller at det er af dårlig kvalitet :)


T.

En gang ridetøs - altid ridetøs

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 12:44

Det er jo jobs, hvor du konkurrerer med ufaglærte som er billigere. Og hvis man er så heldig at få job, er det som regel lange dage til ret dårlig løn, som jeg ville finde svært at leve med med mand og børn osv.

Jeg har desværre mødt flere der var uddannede dyrepassere, som var undervist i forældet viden


Hilsen Anne

2
0
Svar på denne tråd
 
 Den findes ikke mere
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 13:37

Den uddannelse findes ikke mere. dyrpasser med hetespeciale hedder nu hestemanager uddannelse. bare til info;) har selv taget assistenten dog på en kogård. men mine veninder har lig afsluttet med hestepeciale som det sidst hold. du kan læse mere om dn nye uddannelse på vilvorde's hjemmeside eller hansenberg.;)

 

Mvh Line;)

 


Sagde Line Østerby Jonassen.


- med Santos og Freja:) 2 dejlige heste og til og med mor og søn:)

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 13:39

det var jeg ikke klar over, havde da godt lige hørt den fik en linje for sig selv, men det vist også det.
Ved du hvad dine veninder syns om uddannelsen evt.?
mvh

Trine :)


T.

En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 14:27

Det har været svært få en elevplads, ved jeg. og ingen af dem har arbejde, da de ikk har kunne finde noget efter endt uddannelse.

Og da de nye hold ikke er startet med heste manager, ved jeg ikke hvordan den er. ;) håber du finder ud a hvad duvil og hvilken uddannelse du vil tage, selvom dyrpasser med hestepeciale

er nedlagt så kan du nok finde en anden, der ligger op af. jeg har personligt valgt at gå en helt anden vej pga. manglende elevpladser og arbejde efter endt uddannelse.

 

Held og lykke Frem over;)


Sagde Line Østerby Jonassen.


- med Santos og Freja:) 2 dejlige heste og til og med mor og søn:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 15:13

jeg kan se at du nævner at dyrepasser med speciale er helt nedlagt? er den det? og ved du evt. hvorfor?
Og hvor har du hørt at den nye uddannelse Heste-manager ikke er startet op endnu :)
jeg er virkelig nysgerrig da jeg slet ikke har hørt det

- hvad er du i gang med :) ?


T.

En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrepasser
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 15:36

Hej,

Jeg har selv en dyrepasseruddannelse, hvor jeg startede med at arbejde med heste. Læreplads havde jeg ikke svært ved at få - den var der styr på midt i grundforløbet, hvorfor jeg skiftede til mesterlære.

Når det så er sagt, så arbejdede jeg kun med heste indtil 1 hf, hvorefter jeg skiftede til forsøgsdyr. Til at starte med var det et super job, hvor jeg fik hjælp af vores alt muligt mand og nogen piger, men efter noget tid stod jeg for ALT selv.Jeg var en af de heldige der fik lov at ride ganske meget, men udover at ride 2-4 heste om dagen, skulle jeg selv klare at fodre, lukke ca. 25 heste ud på en gård, muge i boksene med håndkraft, strø, give hø mm, ordne begge ridebaner,tage heste til/fra skridtbånd løbende igennem det meste af dagen, hjælpe smeden og dyrlægen, ofte også lukke heste ud på de to andre gårde samt ordne staldene der og fodre. Så til eftermiddag skulle der igen lukkes ind og fodres på de forskellige gårde. I hverdagene var det ejer der aftenfodrede. I weekenderne skulle der fodres på alle tre gårde samt muges i spåneboksene (kun 2-3 stykker), i halmboksene skulle der bare gives halm og så selvfølgelig hø til dem alle. Om forår/efterår gik hestene ude i weekenderne indtil aftensmad, hvor de så blev lukket ind og fodret. Om vinteren kom de ind til eftermiddag og fik eftermiddagsmad, og så der ud igen til aften for at fodre.

Ærlig talt blev der lagt mere og mere over på mig som jeg skulle nå selv i løbet af dagen og til sidst rendte jeg så hurtigt, at jeg knap selv kunne nå at følge med. Det gad jeg ikke at blive ved med at udsætte mig selv for, og samtidig mistede jeg også mere og mere lysten til min egen hest, da den stod samme sted. Det endte ofte med at når jeg endelig kom ud at ride var det så tidligt om morgenen, at der ikke var andre der (før arbejde), da det var det eneste tidspunkt jeg kunne få fred. Red jeg om eftermiddagen eller om aftenen, så var det ofte sådan: Jamen kan du ikke lige hjælpe med... Vil du ikke lige.... I morgen kan du så ikke...

Og oven i det havde jeg problemer med at få min løn til sidst og måtte også en tur gennem fagforeningen for at få betalt mit skoleophold.

Det fedeste arbejde jeg har haft har helt sikkert været med forsøgsdyr!! :)

 

Jeg siger ikke det er sådan alle steder, og jeg havde det bestemt også supergodt med flere af opstalderne, men blot at du skal tænke dig om, passe på dig selv, og kan sige fra når nok er nok! :) Held og lykke med at vælge din fremtidige uddannelse :)


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 15:42

Det må jeg, det lyder til at være lidt stressende, men også spændnde :)
hvad gjorde du for at få læreplads så hurtigt?
Syns jeg søger og søger uden held


T.

En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 læreplads
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 15:45

Hehe ja, det er jo så altid det gode spørgsmål. Det handler jo om at komme, når de er ved at mangle en, og fremstille sig selv som en de absolut ikke kan undvære! Jeg ringede til dem og aftalte en dag, hvor jeg kom ud, så jeg kunne se stedet og møde dem og de kunne møde mig. Jeg fik det første sted jeg søgte.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Læreplads - Held
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 15:54

Okai, det lyder da nemt at få en læreplads så ;)
men det var da heldigt at du fik det første sted du søgte


T.

En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 læreplads
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 15:59

Det er ikke nødvendigvis nemt. Der er mange der døjer med at få læreplads, også da jeg tog uddannelsen. Hvordan udbud/efterspørgsel er nu ved jeg ikke helt. Men et godt udgangspunkt er helt sikkert at møde op de steder du ønsker at søge og vær smilende, glad, udadvendt og imødekommende.

Husk på at der ofte kommer mange forskellige mennesker i disse stalde - også fremmede udefra, potentielle købere mm, så de færreste steder ønsker de en lille mus, der gemmer sig i sit hul eller en sur tante, der snærrer efter alt og alle. :)


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 18:44

Det kan jeg kun give dig ret i :)
Vil da i hvertfald blive ved med at søge, det må jo give pote til sidst.
Situationen vil jeg tro er ligesom da du var i gang, det er stadigt uhyrlig svært at få elevplads :)


T.

En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 00:47

Det ka være det var nemt engang, men inden for de sidste par år, er der forsvundet elevpladser, fordi der er fjernet et tilskud på 50.000.

Bare lige ha det med.


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Elevplads
Forfatter: 
Dato:  12-04-2015 16:40

Du skal ikke regne med at det er nemt, at få en elevplads. Selv når du er færdig skal du ikke regne med at få et arbejde. Ikke her i landet i hvert fald. Min fætters datter er lige blevet færdig med uddannelsen. Hun var udenlands i sine praktik perioder - Island, Irland. Så er du villig til det så kan du også søge det, men arbejdsudsigterne med den uddannelse er meget ringe.

Forsøgte mig selv med samme uddannelse for mange år siden. Blev udnyttet på det groveste på mit praktiksted og valgte at stoppe.

 

Mit råd være : prøv at finde en uddannelse med lidt mere fremtidsudsigt i.


Hilsen Ditte

 

 



 

3
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 14:59

Det ved jeg da, jeg selv lige er stoppet med uddannelsen og er nu uddannet dyrpasser assistent. og mine veninder er lige uddannet med speciale og den dag sagde lærerne og formanden på skolen i deres tale at den var nedlagt og at heste managere skulle til a starte op. andet ved jeg ikke da jeg har valgt at tage andet arbejde, da der ikke har været arbejde til mig, og da jeg ikke gider arbejde med dyr pga, de dårlige arbejdstider, og weekend arbejde.;)


Sagde Line Østerby Jonassen.


- med Santos og Freja:) 2 dejlige heste og til og med mor og søn:)

0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 16:08

Line: bare af nysgerrighed, hvorfor har du taget en uddannelse, hvis du ikke gider det job som uddannelsen giver dig adgang til?

Hvis du vidste du ikke gad weekendarbejde, dårlige arbejdstider osv..


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lyseslukker.....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 15:00

Jeg vil også gerne være lidt lyseslukker agtig.

 

De steder jeg kender, som har haft dyrepasserelever med speciale i heste, der har det været en billig form for arbejdskraft - og ikke fordi de selv ville ansætte en dyrepasser på sigt.

 

De piger som i forvejen red godt, fik lov til at ride, og blev værdsat som "tilridningsryttere". Disse ryttere havde ikke problemer med at blive antaget.

De piger som ikke kunne ride, dvs ingen stævneerfaring og/eller niveau under LA blev kun brugt som ud-/indluknings og udmugningsarbejdskraft, hvis man ikke kunne få en af "de gode".

 

Så hvis man vil noget indenfor denne hesteverden, så ville jeg søge job i udlandet, fx søger shockemulle i Tyskland via Ridehesten vist både ryttere og grooms. Så får man lov til at knokle, men har en chance for at få international erfaring, som ville værdsættes herhjemme sidenhen. Og samtidig lærer man sprog.

 

Hvis man så finder ud af, at det er et skod arbejde, hårdt fysisk og psykisk, ja så har man fået udenlands erfaring, som værdsætte når man søger andre uddannelser. Hvor i mod dyrepasser vist ikke kan bruges til så meget.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 15:17

at der er en del "lyselukker" herinde, gør intet, jeg bad jo om fordele og ulemper ved uddannelsen ;)
men det lyder til at jeg skal prøve med læreplads i udlandet
Og måske have en plan B i baghånden

:)

MVH
Trine


En gang ridetøs - altid ridetøs

1
0
Svar på denne tråd
 
 Endnu en lyseslukker...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 10:14

... melder sig på banen :)

 

Jeg kan godt forstå, at det er fristende at tage sådan en uddannelse, når den nu findes, og når man nu er vild med heste...

 

MEN: for langt de fleste af os er hestene en kær og skattet hobby, et fristed og en kilde til afkobling og afstressning.

Disse ting skal man ikke forsøge at leve af - for så bliver det bare "business", og det kan lynhurtigt blive en sur pligt.

 

Desuden så er fremtidsudsigterne ikke særlig fantastiske. Jeg kender en del som er uddannede i branchen, både den gamle staldmesteruddannelse og den nyere dyrepasser med speciale i heste, og der er kun en enkelt som lever af det i dag.

De resterende har givet op, enten fordi de ikke kunne få et job, eller fordi det viste sig for hårdt/for surt og de mistede lysten til hestene - og helt ærligt, så er det spild af tid at tage sådan en uddannelse for at ende ved båndet på en fabrik...

 

Mit allerbedste råd er, at du finder ud af, hvilket job du kunne tænke dig for at finansiere dit hestehold i fremtiden - og så måske tager et sabbatår i løbet af uddannelsen til dette job, hvor du kan være "heste-au-pair" og få én på opleveren og lære lidt ekstra.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 11:59

selvfølgelig må du spørge ellers kunne jeg jo bare havde lavet vær med at skrive i dit oplæg.

 

- den gang jeg startede uddannelsen var jeg sikker på at jeg skulle arbejde med dyr eller mennesker.

- jeg fandt derfor et sted med køer og udviklingshæmmede mennesker som jeg arbejde sammen med og fungrede som en slags pædagog for.

- men Jeg vil hellere arbejde med menneskerne end dyrene.

- weekendarbejde med dyr er en anden slags end fx i butik eller bosteder med mennesker.

- på den gård jeg var mødte jeg fra 7-11 og igen 15-17 hvilket gav nogle timer midt på dagen hvor jeg ikke kunne nå at lave noget, og det fungerede bare ikke rigtig for mig. jeg blev irriteret over at skulle "vente" på at komme på arbejde. og det gjorder jeg svor jeg aldrig ville arbejde i en ko stald igen plus jeg blev træt af at malke køer og stedet var ikke lige det bedste i følge mig ang. køerne. men de udviklingshæmmede savner jeg utrolig meget.

- og heste har jeg haft altid, og intr. er der ikke rigtig mere, plus de steder jeg har hørt om og søgt på gav dårlige arbejdsforhold, dårlig bolig og dårlig løn.

- så jeg er ovre i pædagog eller butiks verden nu, da min gamle elevplads gav mig muligheden for at se hvor fantastiske udviklingshæmmede mennesker er og hvor dejlig en hverdag man kan få med dem;)

 


Sagde Line Østerby Jonassen.


- med Santos og Freja:) 2 dejlige heste og til og med mor og søn:)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du ikke
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 12:22

har prøvet at arbejde fuldtids med heste før, så ville jeg da absolut gøre det, før jeg startede uddannelsen. De fleste piger, der arbejder med heste i deres sabbatår, er ufaglærte alligevel, så sådan et job burde du snildt kunne få.

 

Jeg har selv arbejdet med heste i udlandet flere gange - i udlandet får du så meget mere med end i DK med nye omgivelser, sprog, ofte et internationalt miljø, osv. Personligt bliver jeg alligevel træt af hestearbejde efter et par mdr. Jeg har arbejdet en sommer på et stutteri, hvor vi var 4 ryttere, der red 8-12 heste om dagen per mand plus et par timers staldarbejde (langt de fleste af hestene stod ude døgnet rundt i store flokke, så der skulle bare vandes og gives hø). Så der var virkelig næsten intet hårdt staldarbejde over det job, men ridningen kom hurtigt til at føles som fabriksarbejde (for mig - de andre piger var glade nok for det) - hver hest fik 30-40 min. og så næste i en uendelighed. Til gengæld red vi langture i weekenderne og tog på sightseeing, så det var en fantastisk sommer all in all, men jeg græd ikke over at skulle tilbage på skolebænken bagefter

Det jeg elsker mest ved heste er, at de har hver deres personlighed, og jeg slapper af i deres selskab. Så der skal ikke tidspres på, når jeg omgås dem. Jeg kan huske, at jeg engang havde haft en rigtigt god dag, hvor flere af hestene bare havde været sjove og i godt humør, men jeg nåede så ikke så mange, som jeg normalt gjorde. Ejeren af stedet brokkede sig over, at listen med heste, jeg havde redet, var så kort, og ja... Derfor skal jeg ikke arbejde med heste på permanent basis

 

Så - det kommer virkelig an på, hvem man er, om det der fuldtidshestejob er noget Test det!


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det skal prøves
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 12:59

Jeg har dog haft egen hest i 4 år, så ved lidt om pasning af heste :P men har ikke prøvet det fuld tid, men det kunne være at jeg skulle give det et skud og så se derefter!
:)
vh
Trine


En gang ridetøs - altid ridetøs

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 11:54

Line: tak for svar, det er faktisk rigtig interessant. Det er jo lige det med, at man tror man ved, hvad man vil arbejde med, men når man kommer ud i det, kan det være noget helt andet end det man troede!

Jeg synes det er fedt du indså at den del med køerne ikke var dig, og så så dig om efter noget andet.

Jeg synes også det lyder helt umuligt med sådan nogle timer midt i det hele! Man kan jo ikke nå at få lavet noget rigtigt på den tid, det er da bare dumt.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 hehehehehehe
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 20:49

Ja, de der timer midt på dagenvar de værste.

men søger til gengæld jobs nu, og der er bare intet at få i butikker, lager, pædagogmedhjlper, da der er så mange om budet.

Dog er jeg stadig helt sikker på det ikke er landbruget jeg skal abejde i;)

 

- håber du finder ud af hvad du vil, det gode ved man ikke er så gammel er der er massere af uddannelses muligheder, og man ka i realiteten tage uddannelse hele livet;)

OG DET ALLERVIGTIGSTE ER AT FINDE ET JOB MAN GIDER STÅ OP TIL OG SOM MAN GLÆDER SIG TIL HVER DAG OGSÅ ER LØN OG STED LIGEMEGET BARE MAN HAR DET GODT;)

 

Hld og lykke herfra;)


Sagde Line Østerby Jonassen.


- med Santos og Freja:) 2 dejlige heste og til og med mor og søn:)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider