Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Janni - nu med ishest! :D
Forfatter: 
Dato:  03-04-2015 19:56

Så fandt jeg den endelig!
MIN hest!

 

Han er en islænder vallak som hedder Vidar - god og medgørlig som dagen er lang og en rigtig nussetrold! Dog går der en måned før jeg kan få ham "hjem", da han er i træning for at få tølten mere frem - det skal nok blive godt!

 

Her er lidt billeder af bassen! :D

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Tak for at I gad kigge!


Mvh. Janni <3

**Snart med egen ismule!** :D

18
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  03-04-2015 20:47

med ham.

 

Hvor ér han fin!

 

Flot trense, hvor har du købt den?

 

Syntes nu godt du kunne fortælle noget mere om ham som alder og højde. :)

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  03-04-2015 22:08

Han ser rigtig sød ud, omend lidt lille? Hvor høj er han?

 

Ja, fortæl noget mere om ham :)

 

Tillykke med din søde ismule.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 17:01

Tusind tak skal I have! Jeg vil lige starte med trensen - det er "eget design", dvs. min rideinstruktør har sin egen hesteudstyr og ryttertøjs kollektion (hesta-gallery), hvor han selv designer og får tingene produceret. Den er ikke til at købe på nettet endnu, men det kommer snart - han er igang med at få lavet sider, og har også en lille butik (Hesta-gallery) på hans gård i Vordingborg.

 

Og så hesten... selvfølgelig vil jeg gerne fortælle mere om ham, hehe. Det glemte jeg bare i min glædesrus.

 

Han er 8 år (født i 2007), og 135 cm høj. Hans fulde navn er Vidar fra Vestergård, så jeg vil gætte på han er fra et stutteri som hedder Vestergård (virkelig?! ). Han har fire gangarter (mangler pas).

 

Grunden til at han er i træning er at han søger mod traven, hvilket der jo egentlig ikke er noget galt i, men vi vil gerne have ham til at søge mere mod tølten. Og så er rytteren (mig ) lige så meget i træning for at lære at ride lidt bedre, få flere muskler og mere balance da jeg er lidt (meget) ude af ride-form, haha. Men det har min rideinstruktør alt sammen styr på.

 

Han har god arbejdsvilje, men lytter rigtig godt efter éns signaler, og hvis man mister balancen er han god til at stoppe og lade én genvinde den før han fortsætter i stedet for bare at gå videre og lade én falde af, haha.

 

Mht til sindet, så, ja... han er en rigtig nussetrold, altid glad for at komme ind og blive striglet og sådan noget (kommer hen til én på folden når man kommer for at hente ham ind). Han er en rigtig begynder/børne/terapi hest, hvilket jeg i den grad har brug for, som den nervøse rytter jeg er. Derudover vil jeg også meget gerne bruge ham til yoga på hesteryg og rytter-fysioterapi, og det er han perfekt til - ligemeget hvad du laver på ryggen af ham, tager han det i stiv arm... eller forben.

 

Hans navn betyder "bred kriger", hvilket passer virkelig godt da han har et par kilo for meget på sig. Selvom jeg nu tror bred hentyder til "stor" og ikke "fed", haha.

 

Om ikke andet er han også opkaldt efter en Nordisk Gud - Vidar var søn af Odin og Grid, og den næst-stærkeste Gud, næstefter Tor. Da Odin bliver dræbt af Fenrisulven under Ragnarok, hævner Vidar hans død ved at rive ulven i stykker, bogstaveligt talt. Han er én af den lille håndfuld guder som rent faktisk overlever Ragnarok.

 

Så, ja... hvis I vil have mere at vide må I endelig spørge!


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

9
3
Svar på denne tråd
 
 Han ser virkelig dejligt ud!
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 19:10

Tillykke med ham! Må I får rigtig mange gode år sammen (y)

 

Jeg har selv en meget travbundet firgænger, men det passer(no pun intented) mig egentlig ret fint, da jeg bruger traven en del til dressuren. Det er faktisk temmeligt svært, at få bæring i tølt medmindre der netop er lagt en masse dressurarbejde/løsgørende arbejde i det.

 

Men ud fra hvad du har skrevet tidligere, så er du i gang med et vægttab, så jeg ved ikke hvor meget du påberegner at ride i starten? 135cm. er jo næsten at sammenligne med en II'er pony, så det er altså en lille fis, som du har fundet dig (min islænder er til sammenligning 145cm.). Nu ved jeg jo ikke hvad din højde og drøjde er og hvad målet er, men jeg gætter, at der kan gå en rum tid førend du kan ride længere ture og træningssessioner.

Hvorfor så betale dig fra tøltarbejdet nu? Hvorfor ikke vente til du har fundet vægt og rytme med hesten, så du kan være en sideløbende del af forløbet? Det vil bare være supersurt for dig, at bruge tiden og pengene på noget, der måske skal startes nærmest forfra om et halvt år alligevel

 


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

14
7
Svar på denne tråd
 
 Ridning...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 19:31

Jeg rider så meget som min træner vil lade mig ride. :) Jeg har siden jeg lavede den famøse "tunge ryttere" tråd tabt mig endnu mere, men der er stadig et stykke til jeg er nede på min normalvægt. Så, ja, jeg skal tabe mig. Men jeg skal være en del af forløbet alligevel.


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

7
6
Svar på denne tråd
 
 Undskyld men...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 19:49

... helt ærligt... føler du ikke, at du er sat lidt "under administration" af din træner?

Vedkommende udvælger en række heste til dig, som du efterfølgende prøver.

Vedkommende tølttræner den, fordi det mener han, at hesten har brug for.

Vedkommende vurderer hvor meget du skal ride din egen hest

 

Undskyld men... hvem betaler regningerne i det her og hvem står på ejercertifikatet? Har du selv udvalgt en dyrlæge, som du har tillid til til handelsundersøgelsen? Har du selv vurderet hvor meget hesten skal forsikres for? Hvem der skal sko den?

 

Du slår mig som værende lidt uselvstændig i processen. Husk nu på, hvem der egentlig holder tøjlerne og leder retningen...


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

7
14
Svar på denne tråd
 
 Ej altså...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 20:02

Nu morer jeg mig lidt.

 

Selvfølgelig er jeg selv med i processen. Min rideinstruktør VED bare mere end mig, og det har jeg stor respekt for, og vil langt hellere høre ham ad og lære af ham end at føle mig frem og gøre noget "forkert".

 

Ja, han har været ude og finde heste til mig. Som JEG prøver. Og som JEG skal sige god for. Hvis jeg ikke kan ride hesten eller ikke kan lide den for den sags skyld, jamen så ryger den tilbage til ejer/sælger (som ikke er min rideinstruktør - han tjener intet på at finde mig en hest). Det har vi haft én hest der gjorde, fordi jeg sagde nej.

 

Rideinstruktøren bestemmer heller ikke hvor meget jeg må ride min egen hest ("lade mig ride" var måske forkert skrevet), men hvis han siger "jeg synes ikke du skal ride mere i dag - det er nok ikke godt for hesten", jamen så lytter jeg da.

 

Jeg vælger selv dyrlæge og smed. Den skal stå et sted som JEG har valgt. Det er mig som bestemmer at den skal i træning - godt nok fordi min instruktør synes det, men han har også ret - det er også mit valg at den skal i træning hos netop ham også. Han spurgte selv om jeg ville have den et andet sted hen. Forsikringen står jeg selv for.

 

Jeg stoler på ham. De eneste penge han tjener er for træningen og mine lektioner, så han har egentlig intet at vinde på at råde mig til de forskellige ting. Jeg har selv valget imellem at sige "f*ck dig, jeg gør det på MIN måde" eller at indrømme at jeg rent faktisk ikke ved så meget endnu og sige ja tak til hans hjælp.

 

Uselvstændigt? Sikkert. Men jeg ved at jeg får den utimativt bedste hest til MIG ud af det her. Så det er fint med mig.


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

16
4
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 21:46

først og fremmest stort tillykke med din nye hest, han ser rigtig fin ud og det lyder til du er meget glad for ham.

 

Dernæst hatten af for, at du indrømmer, du måske ikke har så meget forstand på at købe hest selv, så du vælger at takke ja til hjælp.

 

Jeg forstår ikke rigtig folks protest herinde, for det er jo ellers nøjagtig alt det de normalt råder folk til.

At finde en man stoler på, som kan hjælpe. Både med hensyn til køb og undervisning og det er jo det du har gjort.

 

Så endnu engang tillykke og er sikker på i nok skal få mange gode år sammen!

16
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 21:50

Tak, Cooper. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

4
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke med din nye hest.
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 22:31

Hvor lyder det bare fornuftigt det du skriver.

Dejligt at du tager en kynig person med i hele forløbet, det var der en del nye heste ejere der også burde gøre, for så tror jeg at mange af de misforståelser der ofte kommer, kunne undgås.

 

Held og lykke frem over.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 135 cm....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2015 21:12

tillykke med hesten

 

når det er sagt mindes jeg en tråd du selv oprettede om store ryttere og du selv var der, og jeg er direkte målløs over du vælger så lille en islænder ???????

 

Der findes mange andre meget større og bredere islændere end den du har købt, ja du vil tabe dig men så vent lige med at sætte dig op på denne II pony...nå nej det er en islænder - hest...

 

Jeg forstår dine drømme og er sikker på hvor der er vilje er der vej men stop nu lige op engang, og det er da meget meget pudsigt du ikke har lagt foto op hvor du selv rider denne "hest"

 


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

12
9
Svar på denne tråd
 
 Dyrskov
Forfatter: 
Dato:  05-04-2015 21:20

Nu har jeg tabt mig en del siden jeg oprettede indlægget. Ikke vildt meget, men Vidar kan i hvert fald godt bære mig uden nogen problemer. :)

 

Hvorfor skulle jeg lægge billeder op af mig der rider ham, hvis jeg ikke har lyst? Jeg har intet at bevise. Og sådan som I dømmer mig herinde uden at kende mig, ja, så vil jeg hellere være fri, tak. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

11
10
Svar på denne tråd
 
 Nethaderne
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 10:12

 

Hvad går der lige galt for jer??? Kan ikke glæde jer over at Janni har fundet sin helt egen Islænder, så burde i holde mund!

 

Janni/ Velkommen til øretævernes holdeplads. Jeg er sikker på at du har tænkt dig om inden beslutninge blev taget. Vidar er jo ikke den første og bedste Islænder du støder på.

Du har selv skrevet, at uden hjælp så ville du købe den første og bedste bløde mule, så det du har gjort er lige efter bogen.

 

Vi har selv en Islænder på 135 cm og den er ganske dejlig at ride på.

 

Man kan IKKE sammenligne en almindelig pony på 135 cm med en Islænder, ligesom man IKKE kan sammenligne en varmblodshest med en Islænder, hvad holdbarhed angår!

 

Hvis nogen har en hest til salg og de syntes, at køber er alt for stor, så burde måske sige nej tak til at sælge! Hvor mange har lige balls til det? Jeg gjorde det selv for nyligt, ikke rart, men jeg blev da selvfølgelig nød til, at se situationen fra hestens side!


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

11
14
Svar på denne tråd
 
 Så fin :-)
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 12:26

Hvor ser han bare fin og sød ud :-) Og så superfornuftigt af dig at købe og starte op på den måde, du gør. Jeg håber at I får rigtig meget glæde af hinanden :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
6
0
Svar på denne tråd
 
 Janni nu med ismule
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 17:01

Hvorfor har han ikke pas? Hvis du har betalt hesten har du forhåbentlig fået ejercertifikatet! Han søgt Vidur fra Vestergård på World Fengur. Der findes han ikke! Lyder lidt mystisk!

1
7
Svar på denne tråd
 
 Julemand
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 17:22

Mon ikke det er gangarten pas han ikke har :-D


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

9
0
Svar på denne tråd
 
 Godaften
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 18:25

Åh, helt ærligt, altså...!

 

Man kan synes, hvad man vil, men hvis man ikke har noget positivt at sige, hvorfor så sige noget overhovedet?

 

Som ny hesteejer har man jo ikke brug for så meget andet end at få at vide, at ens nye hest er dejlig.

 

Glæden bobler jo ud af dig, Janni, hvilket der ikke er noget at sige til, for han ser vel nok smuk ud, din nye hesteven.

Stort tillykke med ham, forhåbentlig får I mange skønne timer i hinandens selskab.

 

Og jo, han er da i høj grad på World Fengur, men at finde ham kræver altså, at man staver navnet korrekt, Jennifer 3.


Dit liv er et resultat af de valg, du foretager.
Hvis du ikke er tilfreds med dit liv,

er det på tide at foretage bedre valg.

11
2
Svar på denne tråd
 
 Ishesten
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 10:21

Den ser vel nok kær ud. Held og lykke med den


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 13:06

Du siger du ikke har tabt dig vildt meget siden din tråd om din vægt for to måneder siden. Dengang vejede du 90 kg.

 

Med mindre du har tabt dig 15-20 kg forstår jeg simpelthen ikke hvad du laver på ryggen af så lille en hest. Undskyld, men det er virkelig mange kilo til så lidt hest.

 

Jeg ved godt jeg ikke pakker det særlig pænt ind, men forstår ikke hvordan du kan gå fra at lave en tråd, hvor du snakker om at du vil købe en stor, robust islænder om minimum 6 måneder - til at du nu står med en lille islænder og kun få kilo (ved ikke hvor meget eller lidt) lettere.

 

Ud og gå/løb nogle ture med din nye hest. Tab dig tilstrækkeligt til at vægt og en 2'er pony passer sammen. Det er altså mest fair overfor hesten!



27
7
Svar på denne tråd
 
 Tror vist bare...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 16:01

Tror vist bare jeg ignorerer alle der ikke har noget pænt at sige fra nu af.

 

Tak til jer andre! Og, jo, han har et pas, haha. Og han ER på WorldFengur - han hedder bare Vidar.


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

8
13
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 22:08

Stort tillykke med din smukke hest og selvfølgelig kan han da bære dig!

Jeg har selv haft en halvsøster til ham - de ligner hinanden af udseende kan jeg se - min var bare hvid, og hun kunne helt sikkert godt bære en 90 kg rytter! Hun var lille, smuk og sej

 

Held og Lykke med ham.

4
17
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 10:32

Husk at mås også skal passe sadel. Og der er det nok bedst at rådføre sig med en sadelmager, og ikke din "træner" eller andre islænderfolk.


Hilsen Anne

14
5
Svar på denne tråd
 
 BigWhopper
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 10:57

Jo tak!

Vi har en sadel som passer både Vidar og mig, så det er der styr på.


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

7
4
Svar på denne tråd
 
 Hejhej
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 17:44

Lykke: det kan da godt være de små heste kan BÆRE 90 kg. Jeg dødløfter samme vægt. Ville dog meget nødig tage på skovtur med 90 kg på ryggen.

 

90 kg er rigtig meget stiller man det op i mod en lille hest på 135 cm. Islandske heste er skide gode til at bide smerte i sig og tvivler på nogen islænder nogensinde har brokket sig over størrelsen på den rytter der stiger op har. Men gør det det ok? Nej! Det er ganske simpelt ikke fair. Det er egoistisk at tro man har ret til at sætte sig op på hvilken som helst størrelse hest.

 

Jeg ville heller aldrig byde en 3'er pony mine 67 kg f.eks.



22
6
Svar på denne tråd
 
 Hør nu her...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2015 18:18

Kan I venligst undlade at kommentere min vægt og hvor synd det er for hesten at jeg sætter mig op på den? Jeg har fattet at nogen synes det - når folk som har mere forstand på denne race og har flere års erfaring med avl, kåringer og andet end I har siger at det er fint, jamen så hører jeg på dem.

 

Lav venligst en anden tråd hvis I føler I har brug for at lave flere af disse indlæg og I føler I er nødt til at diskutere det yderligere, bare I holder mig personligt udenfor.

 

På forhånd tak.


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

9
19
Svar på denne tråd
 
 Tillykke med din
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 09:13

fine hest.

Min er såmænd heller ikke mere end de 135...hvilket er den helt perfekte str. på en islænder. 'De "høje" har efter min mening ikke noget med essensen af en islænder at gøre - de bliver både for høje og for lange...altså mister de noget af den balance som islændereren også er kendt for (så nu får jeg hug )

Og så har jeg svært ved alt den focus der er på højde vægt. Det en islænder ikke en Pony. Der er forskel . Men man skal nok have prøvet for at forstå og man kan jo altid finde noget at kritisere andre for.

her til morgen så jeg den skønneste tråd omkring fordomme.


 

Kongur fra Litla-Moshvoli -Top sej ALRID hest

Vikur fra Baverslund - på til at blive ridehest

 

3
14
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 09:51

"Det en islænder ikke en Pony".

 

Det er fuldstændig forkert. Det er kun islændingene der holder på at kalde det en hest. Efter definitionen er det en pony, og ingen pony bør have 100+ kg på ryggen.

 

Sorry Janni jeg ved godt du frabad dig flere kommentarer. Jeg er bare så ked af den uvidenhed der hersker om islændere :(

JA, det er barske små fyre, og JA de er stærke, men det ændrer ikke på faktum:

det er PONYER da de har PONYstørrelse, de er ikke født med et dobbelt lag muskler i forhold til andre racer, jeg forstår ikke man kan tro man kan putte alt på ryggen af den, bare fordi den er født i Island.

 

Jeg udtaler mig ikke om dig her Janni, jeg taler til dem der mener, at islænderen er en hest og pludselig kan bære meget mere end andre ponyer på samme størrelse.

Jeg har lige været til seminar om "pain face" og smerte hos heste - hende der skal til at forsvare sit PhD-projekt om smerteudtryk hos hest, sagde at det er sværere at se hos koldblod og islændere, det hun tit gjorde var at flette pandelokken på islændere, for de skjuler deres øjne og ansigtsmimik bag alt det hår. Derfor tror folk de ikke viser smerte, men det gør de, det er bare ikke altid lige til at se.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

26
3
Svar på denne tråd
 
 det korrekt at
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 11:17

..smerte tærsklen er højere hos koldblod end andre racer.

 


 

Kongur fra Litla-Moshvoli -Top sej ALRID hest

Vikur fra Baverslund - på til at blive ridehest

 

2
10
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 11:56

Piadora: sidst jeg tjekkede var islænderen ikke koldblod.

At koldblod har højere smertetærskel, er noget mange ser ude i staldene.

Betyder det at de ikke kan føle smerte? Nej.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

17
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor har du ret Paradise
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 12:34

Hvor kan jeg dog kun give dig ret Paradise Lost...

En anden ting er, at blot fordi et individ har en høj smertetærskel er det ikke ens betydende med at det ikke belastes eller kan få belastningsskader.

 

Så Janni - du er for stor vægtmæssigt til din 2'er pony. (Svaret her er i øvrigt også baseret på oplysninger fra dine andre tråde)

 

Bortset fra det, så ser det ud til at være en dejlig dreng, ham Vidar.

 

17
4
Svar på denne tråd
 
 abcdefghijk
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 12:57

Tak til Paradise Lost for et som altid sobert og fagligt velfunderet indlæg

 

Ind imellem er det nødvendigt, at nogen tager bladet fra munden. Det er der flere, der gør herover. Thumbs up for det!

12
3
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 13:37

Er I snart færdige?

 

Jeg har bedt jer om at holde op én gang. Jeg har fattet at I synes at jeg er for stor - at skrive flere og flere og flere indlæg efter jeg HAR frabedt mig det i denne tråd gør ingen forskel. Jeg vil stadig ride på ham og have det fint med det. Det ændrer intet at I bliver ved med at skrive.

 

Så vær venlig at oprette en anden tråd, hvis I absolut SKAL blive ved.

 

Derudover synes jeg stadig ikke at man kan sammenligne en Islænder med en pony. Kig rundt omkring på nettet - der er mange artikler om hvorfor en Islænder netop IKKE er en pony, på trods af højden.

 

Håber I vil respektere mit ønske. Ellers må jeg bede en moderator om at lukke denne tråd.


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

5
21
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 14:18

Janni, som jeg også skrev så var min kommentar slet ikke myntet på dig.

Det var som svar til den person, der mente at en islænder ikke var en pony, at de kan tåle mere smerte osv.

 

Jeg forstår godt det er frustrerende at jeg lige "lånte" din tråd på den måde :)

Jeg er bare nødt til at kommentere, når nogen skriver forkerte fakta.

 

Håber du og isseren bliver glade sammen :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Det med smerte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 14:46

Ej, der er vel heller ingen, der påstår, at islænderen har en lavere smertetærskel end f.eks. en welsh pony. Det vil vel svare til at sige, at en grønlænder har en lavere smertetærskel end en englænder


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 hvem siger...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 14:51

...islænder kan tåle smerte ?? det er da vist fri fortolkning af det skrevne ord. Men det går også meget godt kan jeg se

 

Janni det skal nok gå med din hest


 

Kongur fra Litla-Moshvoli -Top sej ALRID hest

Vikur fra Baverslund - på til at blive ridehest

 

2
3
Svar på denne tråd
 
 At lide under et navn.
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 14:56

Ordet pony kommer fra det engelske sprog. Engang vedtog man, at alt under 14 'hands' var en pony. Egentlig fair nok i konkurrenceøjemed. Så skulle børn heller ikke ride mod voksne og den slags.

 

Ordet hest er et oprindeligt ord, så at sige. For mange år siden var alt på fire ben og med hove pr. definition en hest. Oprindelsen kommer af ordet hestr og på islandsk er det vist hestur.

 

Så selvfølgelig laver man ikke om på, at det hedder en fjordhest og en islandsk hest, for racen hedder jo ikke fjordpony eller islandsk pony ;-)

 

Men styrken ligger bare ikke i navnet...

 

Spørgsmål:

 

Vi tager to identiske krikker (bemærk: hverken hest eller pony).

 

Krikke nr. 1 sætter vi i et landskab med "fattigt" græs, hvor dyrene skal gå langt hver dag for at opnå dagligt foderindtag. Hver dag går den måske 5-10-15km. henover klippegrund, løse sten, græs, grus og støvsletter. Alt dette fordel ud på dale, bjerge og grøfter.

 

Krikke nr. 2 sætter vi på en sået græsmark på 200 x 200m. Hver dag går den ind i sin boks, hvor den hygger med kraftfoder og så går den 2-4 gange om ugen en skovtur på en plan skovsti og en velfriseret ridebane.

 

Husk på, at krikkerne er identiske! Men efter et par år lader vi dem udføre en eller anden styrketest af muskler, sener og led.

 

Hvilken krikke er stærkest?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

10
1
Svar på denne tråd
 
 Fint nok...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 19:52

men kan I ikke lige lave en anden tråd til diskussionen om hvad islænderen er og ikke er? Det er ikke det denne tråd er lavet til. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

4
9
Svar på denne tråd
 
 forstået!
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 22:39

Jeg tror godt, at Janni har forstået nu, at der er nogle, der synes, at hun er for stor til sin pony. Hun har også tydeligt skrevet, at hun henter sin ekspertise og gode råd andre steder.

 

Jeg forstår ikke, hvad formålet er med at blive ved med at køre i det? Oplysningerne er afgivet, forstået, vurderet og fundet for lette i forhold til råd andre steder fra. Hvad mere kan man opnå end at skabe irritation (som i hvert fald hos mig fører til stædighed) og måske i yderste konsekvens lede ved HN og måske også andre gode råd, man ellers kunne give og få herinde?

 

mvh. tina


Barylere rule!
11
0
Svar på denne tråd
 
 jjjooovvvvvv
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 11:08

som optil flere dyrelæger sagt

islændrene er de mest besøgte racer hos dyrelægen med ben rygskader..

grundet folk bilder sig ind de kan bære uanet kg..

 


hold hovedet højt,..

13
4
Svar på denne tråd
 
 Moderator...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 11:15

Vil en moderator venligst lukke denne tråd? Nogle mennesker fatter ikke et vink med en vognstang.

 

tak til alle som har givet mig lykønskninger. :) Jeg skal ud til bassen og ride igen på søndag, og han skal handelsundersøges på tirsdag. Håber alt går godt - kryds fingre for os! <3


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

4
8
Svar på denne tråd
 
 Held og lykke
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 11:40
Held og lykke endnu en gang og nyd turen med god samvittighed på søndag
4
6
Svar på denne tråd
 
 Lykke...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 13:05

Tak Lykke! :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julemand
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 13:34

Nu er det jo et åbent debatforum, så man kan ikke bare få lukket trådene fordi man ikke er tilfreds med svarene.


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

12
2
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 13:57

Men kan man vel når tråden er kørt helt af sporet og ligepludselig bliver til mere eller mindre hetz mod en person?


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

4
8
Svar på denne tråd
 
 Ikke lige
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 14:58

Hetz mod en person er godt nok at trække den meget langt ud! Folk diskuterer om islandske heste kan bære mere end en pony af samme størrelse og statur, det er der så bred uenighed om.

 

Du har jo selv været i tvivl om det du gør er det rigtige, når du for nylig har spurgt ind til "tykke" ryttere. Her fik du, ganske som nu, forklaret at rent anatomisk er der INGEN forskning der berettiger til konklusionen at is-heste kan bære mere/tåle mere end andre, men derimod at forholdene på ISLAND gør at de udvikler flere muskler, mens de, som alm hest i Dk, ikke har større styrke (blot højere smertetærskel, hvilket jo ikke nødvendigvis er godt) At islænderverdenen blot affærdiger denne forskning og fortsætter med at mene noget andet er jo for nogen plausibelt, men for andre horribelt. Så det er en mere gennemgribende og spredt debat, og ikke hetz på personen.

 

At tråden "kører af sporet" som du kalder det, er jo blot en ganske almindelig udvikling, nøjagtig som det ville have været i en samtale i virkeligheden, der forventer man vel heller ikke at kunne styre samtalen eller at folk kun kommer med de indput man selv vil have.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

18
4
Svar på denne tråd
 
 helt ærligt...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 16:00

Så har jeg ikke været i tvivl om jeg gør det rigtige - jeg har det fint når jeg sætter mig op på Vidar, og han har det fint med at bære mig. Ingen samvittigheds nag dér.

 

Jeg oprettede tråden for at "stikke en tå i vandet" og høre hvad folk synes om overvægtige ryttere GENERELT. At så tråden blev vendt til at handle om mig specifikt... Ja, det var ikke meningen.

 

MEN at denne tråd så handler om det samme, når jeg bare vil dele min glæde over endelig at blive heste ejer igen efter flere år hvor jeg har ligget i sengen med depression og fysiske lidelser, og da slet ikke har kunne overskue at have en hest, men har savnet det helt vildt alligevel?

Det synes jeg ikke er fair. Der er et udtryk på engelsk som oversat betyder "at slå på en død hest", altså at køre i noget i uendelighed uden grund. Er det ikke det vi laver her? Og burde vi ikke stoppe nu?

 

Jeg spørger bare. Og håber I tager hensyn til mine ønsker om ikke at bringe mig perslnligt ind i diskussioner - jeg har fattet hvad I siger, men jeg vælger at høre på en ekspert på området, og det synes jeg er meget fair.

 

God eftermiddag til jer. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

8
11
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 19:30

Jamen så fortsætter jeg gerne tråden i det tiltænkte spor ;)

 

 

Jeg mener du skrev du skulle ride ham i dag, hvordan gik det og hvad lavede i? :) Var i på banen eller på tur?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Paradise Lost...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 20:46

Tak. :)

 

Jeg skal ride på ham Søndag, og så skal jeg ud til ham tirsdag også, hvor han skal handelsundersøges. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

4
3
Svar på denne tråd
 
 Tillykke :-)
Forfatter: 
Dato:  12-04-2015 10:12

Han ser rigtig sød ud glæder mig til flere billeder af ham :-)

 

Held og lykke til jer..


 

 

MVH Lisette

 

 

 

 

 

 

http://www.fortunen-xst.dk

Undskyld stave fejl

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Takker!
Forfatter: 
Dato:  12-04-2015 19:06

Tak! :D

 

Det var meningen at jeg skulle ride ham i dag, men vejret var ikke rigtig til det, så vi striglede og nussede bare - det var nu også hyggeligt nok! Og så fik en anden besøgende, en 12 årig pige, lov til at hjælpe og give ham fletninger. Det så han nu alligevel ud til at nyde, haha. :P


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 20:16

Hej :)

 

hvordan gik handelsundersøgelsen i dag?:)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 23:14

Halløjsa!

den gik rigtig godt, tak! :D Ingen anmærkninger overhovedet. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

4
0
Svar på denne tråd
 
 Ny ishest
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 09:44

Tillykke, Janni!

 

Du har fået en hård medfart her på HN, men jeg håber, at du bliver glad for din hest, og at du fortsat vil spørge herinde, hvis du er i tvivl om noget. Generelt er folk hjælpsomme, og der er utroligt meget hesteerfaring at trække på, når vi slår os sammen

 

Held og lykke med dit fortsatte vægttab! Og sikke en smuk ny kammerat, du har valgt dig


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

8
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 20:53

Tusind tak, Sine!

Dette har ikke skræmt mig væk, men jeg håber ikke det vil følge med ind i andre tråde som det har gjort her. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 20:58

Tusind tak, Sine!

Dette har ikke skræmt mig væk, men jeg håber ikke det vil følge med ind i andre tråde som det har gjort her. :)


Mvh. Janni <3

Nu med ismulen Vidar fra Vestergård

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider