Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvornår vil I starte løsspringning?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 16:50

Hvornår mener I det er ok at starte på løsspringning?
Begrund gerne.

Jeg har planer om at vores knap 2 års bl.a. skal bruges til spring, og da det efterhånden er mange år siden jeg har haft med ungheste at gøre, vil jeg gerne høre jeres meninger.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 17:27

Jeg ville nøjes med bomarbejde med den og først begynde med springningen når den nærmede sig de 3 år.

 

Gør den tryg ved bomme, hele turen rundt som du ville løsspringe den. Så kender den turen til du begynder at sætte spring op, kender bommene og den vil være tryg ved alt hvad du byder den.

 

Lær den alle mulige mærkelige spring at kende, træk den rundt og lad den snuse, træk den imellem mærkelige støtter osv. osv.

 

Jeg har intet belæg for kommende udtalelse, kun min egen erfaring og det er at hestene tit ikke er modne nok, hverken kropsmæssigt eller mentalt til at lave andet end hygge og tilvænning til bomme i den alder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 se du bare
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 18:58

at komme igang! jo bedre forarbejde du laver jo nemmere får den det senere, især hvis du gerne vil have den fx. skal gå lidt championater mm. mange avlere løsspringer allerede fra 1½ års aldren... for sjov naturligvis.. men den skulle gernekunne løsspringe en 90-100 som 3 års... det kan jo fx. bare være hver 2 uge så r man ret godt stillet... min erfaring mht. heste der kgiger er at jo mere krudt du bruger på at llære den at den ikke skal kigge, jo mere kigger den... det er ofte temperamentet der afgør om hesten har behov for at kigge på springene, og en rigtig dårlig vane.. derfor lader jeg sjældent hestene kigge alt for meget.. de skal udføre opgaven fordi jeg siger det, fordi ejg er leder, fordi jeg ved at det er OK, hvis de skal kigge for at føle sig trygge, kan de da næppe se mig som en særlig god leder og ihvertfald ikke stole på mig når jeg en dag sidder på ryggen og bestemmer farten...

 


Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

 

 

Hundepension på amager!

 

Tjek http://www.noahognaja.dk

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 start bare op
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 19:11

Jeg vil også sige at med en 2 års kan du godt starte op stille og roligt med bomarbejde og små kryds når hesten går stabilt og roligt over bomme og så kan du langsomt løfte højden lidt efter lidt, dog vil jeg ikke gå over enkelt stående 60 cm spring før året hvor de bliver tre hvor jeg også vil introducere dem til gymnastikspring i lave højder.

 

tidligere blev vores gerne introduceret til enkelt liggende bomme rundt om på banen i løbet af sommeren hvor de er blevet 1 år og så startet op med at lære en reel løsspringningsbane i foråret hvor de blev 2.

 

Alt sammen vurderet ud fra den enkelte plag, nogle har været for kluntet til at vi har arbejdet på reelle løsspringingsbaner, men blot med bomme rundt om på banen som de er trukket hen over for at hjælpe dem med koordineringen og så har der været andre som har fanget ideen i løbet af ingen tid hvor vi har været nød til at bremse os selv for ikke at få dem pacet for meget i forhld til alder.

Intervalmæssigt starter vi ud med en gang om måneden på en reel løsspringsbane og bomme på jorden har næsten været der hver gang vi har været på banen, gerne i forskellige farver fra gang til gang.

I foråret som 3 års har vi normalt gjort det en gang i ugen.

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tidligst 2 år
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 19:15

Jeg vil sige allertidligst når den er 2, og så skal det mere være leg end egentligt løsspring i starten.

 

Lad den rende gennem en tom løbegang i starten. Læg nogle bomme på jorden som den kan løbe/springe over. Lav nogle små kryds som den kan hoppe over, hæv krydsene i siderne, så springene bliver mere og mere centreret. For det er ofte et af problemerne at hestene springer i siden.

 

Jeg så for en del år siden en video fra et svensk stutteri, der var foldene lavet med stier og på disse stier lå der stammer som hopper og føl skulle springe fx bare for at komme hjem til stalden.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 19:33

Tak for rådene indtil videre. Se der er jo allerede mange forskellige holdninger so far.

Min plan var at starte ud som 2 års, med bomtræning. Mest af alt, fordi vi ingen bomme har pt.
Vi starter altid ud med leg. For os er det vigtigt at hesten føler sig tilpas, og synes det er rart. Så bomtræning ville formenlig være i forbindelse med agility leg - ikke træning. Vi introducerer hende for nye ting, lader hende snuse og bedømme, og tager det i hendes tempo. Vi er ved at bygge nogle forskellige agility fasciliteter, og vi regner med at komme ordentlig igang henover sommeren, hvor hun fylder 2.

Her er en video hvor vi bl.a. lægger en plastik flage over ryggen på hende:
www.facebook.com/ video.php?v=6260391274...1961861356

Mht. bommene var planen at vi max ville nå op på 40 cm, og først til næste år arbejde os op mod de 60.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider