Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ponyer efter vildsvin
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 15:15
Indsat fra nyheden Ponyer efter vildsvin:

En video af et vildsvin der løbes op af to små ponyer er gået verden rundt, og er set af mere end 1,5 millioner gange på YouTube. Men prøver ponyerne at beskytte menneskene, eller løber de blot vildsvinet op, i leg?

 

Hvor kloge er ponyer?

En privat video der antagelig stammer fra Belgien og uploaded til YouTube, er set mere end 1.5 millioner gange og har fået mere end 240 kommentarer med på vejen. Videoen har skabt en del debat om, hvor kloge ponyer egentlig er, og hvad årsagen er til, at de tilsyneladende løber vildsvinet op og jagter det ud af deres fold.

 

Et vildsvin kom i linsen

Videoen viser, hvordan to små ponyer løber efter et vildfarent vildsvin på tværs af en fold, indtil det omsider lykkes vildsvinet at komme igennem hegnet.

 

Parret som har filmet sekvensen, som udgangspunkt med fokus på ponyerne på folden, kommer uforvaret til at skifte kamarafokus, da vildsvinet kommer løbende hen ad vejen og ændrer retning direkte imod de de to mennesker, hvorefter kameraet mister fokus og vildsvinet fortsætter sin tur ind gennem hegnet til folden med ponyerne. Ponyerne løber herefter efter vildsvinet indtil det igen når ud gennem hegnet.

 

Jagt eller leg?

En af diskussionerne på YouTube går på, om ponyerne reelt prøver at jage vildsvinet væk fra menneskene, for at beskytte dem, eller om ponyerne blot ser vildsvinets entre som et velkomment afbræk i græsningen, og for at få en anledning til at få lidt adspredelse ind en ellers monoton hverdag, ved at deltage i en lille stafet-leg, med et andet firbenet individ.

 

Hvad mener Heste-Nettets læsere?

Er der tale om en jagt, eller blot en velkommen lejlighed til en lille løbetur? Døm selv.

 

Videoen kan ses her

 

Billede

 

Ponyer efter vildsvin på tværs af græsareal

0
0
Svar på denne tråd
 
 svært at se
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 14:57

Men har selv gris på friland i el-hegn, hvor hestene og kvæget græsser udenom.

Har oplevet at min frederiksborger for alvor gik efter en gris, der var kommet ud og åbenbart fik klemt den med forbenene, også selvom de ofte stod og "udvekslede løgnehistorier" og hegnet (kun ca 40 cm højt til grise).

Alle 4 heste har også gået efter smågrise, der er undsluppet, men uden at kunne nå dem. Men ikke rigtig nemt at bedømme om dette var alvor eller leg.

Ydermere har min frederiksborger stået fredeligt og spist wrap på folden, mens en undsluppet gris har stået lige ved siden af og guffet med - dog efter en kort mule til tryne kontakt.

Men også vores stude har haft griseoplevelse- en af grisene var kommet uden forhegnet , vi havde ikke set det, men da vi lukkede studene ind på stykker rundt om grisefolde tog fand.. ved den ene stud der galopperede op og rundt om hjørnet på grisefolden og da grisen så den-- så vups strøg grisen ind i folden igen.

Så, ja der er flere muligheder. Filmen siger mig at ponyerne blot vil have grisen ud af folden og vildsvinet bare vil ind til skoven og gemmen sig.

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 17:51

Heste ved jeg ikke med, men med muldyr er det ikke for sjov hvis de jager andre dyr i folden. Både muldyr og æsler er ekstrem beskyttende over for deres flok og i bla USA bruges både muldyr og æsler som vagt dyr i kvæg, gede og fårflokke og er kendt for at kunne slå bla vildhunde ihjel.

 

Mit eget muldyr forsøger jævnligt at løbe hare op og jeg er ikke i tvivl om hvad han vil gøre med den hvis det lykkes for ham at få fat i den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 18:35

 

Jeg er ret sikker på, at det der, det er jagt. Jeg har personligt aldrig set heste lege ved bare at sætte i fuldt firspring og jage en anden hest ud af folden. Det, har jeg kun set dem gøre, ved nye, uønskede foldkammerater og andre dyr, de ikke ønskede på folden f.eks. katte eller høns.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 18:46

Okaay...Så æsler og muldyr er gode vagtdyr, det vidste jeg ikke :) Måske man skulle foreslå dem, der er bange for ulve at de skal anskaffe sig nogle æsler til at gå sammen med deres dyr bom bom.

Nå anyways, så har jeg ofte oplevet at hopper, der går i flok med føl, i samlet flok promte jager alt,- ræve, grævlinger, høns og hunde ud af folden. Så jeg tror også at det er noget i den stil, der sker for grisen. Den ligner ikke en pony og den lugter ikke som en pony, så skal den bare kanøfles og jages væk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 19:30

Vi havde avlshoppe, der ikke kunne fordrage små dyr. Rådyr, katte, hunde, shetlandsponyer, harer og fasaner blev alle jagtet ud af folden.

 

Der er var en dag i harernes parringssæson hvor der var fem harer der løb på række efter hinanden og lige ind på hendes fold. Det var lidt af et syn da fem harer løb afsted med en meget vred hest efter dem :D


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 fugle...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 20:17
Min gamle lånehyp løb efter svaler, og jeg er sikker på at de vidste det, de kunne flyve frem og tilbage over hans fold, til han var skumsvedt. Eller... Svalerne blev ved, men på et tidspunkt blev vi jo nødt til at tage ham ind, inden han fakdt om. Det så ikke ud som om hesten morede sig.

Mvh tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 22:12

Jagt !

 

Mit æsel har desværre forsøgt at trampe en hund ned med forbenene. Æsler og hunde er ikke for sjov. På min arbjedsplads, hvor der bla er en lille minizoo, har æsel hingsten, dræbt en hund, den trampede den i stykker med forbenene og ruskede den bagefter med munden.

 

Jeg har aldrig min hund med ud til æslerne.

 

Jeg tror det er lidt det samme med hestene, de ser ud som om de løber " byttet " op, men da vi på vidoen hverken kan se deres udtryk, feks om de har ørene nede eller fremme, så er det svært at sige 100 %, måske kunne det også være en nysgerrighed og sjovt at løbe ?

 

Men egentlig et underligt nyhedsopslag, altså hvorfor er det intressant om det er jagt eller leg ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt sikkert..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 15:01

..jagt.!

 

Min den ene hest jagter alt af mindre størrelse ud af folden, første gang jeg så det var sidste sommer en aften.. Der kom ræven luskende ind over folden, pludselig får min traver øje på den og den stakkels ræv blev jagtet adskellige meter..

 

For blot få uger siden gjorde hesten det samme overfor hunden, som ikke lige havde fanget at hesten havde flyttet fold..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 22:08

I min barndom passede jeg pony på en gård hvor de havde vildsvin. Nogle af de unge orner (de var vel et ½ år vil jeg tro), rendte af og til under hegnet og ind til hestene.

En af dem fandt jeg så en dag død af spark inde i ponyernes togvogn!


Caroline


Hvis du ønsker at dine drømme går i opfyldelse, må du ikke sove for længe.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider