Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 ideer til fastfood søges
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 08:39

Sommeren står forhåbentligt snart for døren, og jeg tænker på at ville invitere en hel del gæster til mad, når vi kan være ude evt. i laden. Men for at lave noget andet end grillstegt steg af det ene eller andet, hvilket vi jo ofte får i sommer halvåret, tænkte jeg på at lave en "grillbar" med fastfood, hvor jeg og måske en mere kunne "klaske" noget sammen ud fra en liste.

 

Men når jeg studere udvalget i diverse pizza og grillbare slår det mig, at det er meget meget ensartet. pølser- bøfsandwich -pizzaer - durumruller -kebab -fiskefillet osv.

 

Så tænke jeg på om man kunne finde andre ting end flæksesteg sandwich.

Og JA sellvfølgeligt kan man det og så var det jeg gik i sort og slet ikke kunne finde på noget.

 

Jeg tænker at bage brødet selv. så gerne gode ideer til dette også

Jeg kan råde over to af de store Weber grill og nok 3 el- frituregryder, to alm. ovne ca 8 blus, og et bålsted og en jordovn, hvis det er tørvejr.

Jeg vil jo gerne prøve at lave tingene en gang eller 2 før festen, så jeg ved, hvad der fungere og hvordan det smager, men manden fyrer mig nok som kok, hvis vi i længere tid kun skal have fastfood til aften så jeg må igang inden længe hvis der skal være et udvalg på omkring 10 forskellige ting

 

Der er to hensyn at tage i hele menuen

a der skal være en evt. to vegetar "retter" (æg og mælk må ind gå)

b der må ikke indgå muslinger o.l. men gerne fisk, rejer og hummer.

 

Alle ideer gerne med opskrifte eller anvisninger

 

Når ens egen idebank er udtømt, hvad gør man så: Spørger ænderne i HN oraklet.

håber I kan hjælpe


Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar.....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 09:01

Hvad med pulled pork sandwiches med coleslaw?

 

Det ville jeg synes var et lækkert alternativ, men det er selvfølgelig ikke ligefrem "fast"food. Det skal forberedes i god tid.


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 09:46

Der mangler vigtig info, hvad tid og hvor skal vi HN'ere indfinde os til lækker mad?

 

Sådan lige umiddelbart tænker jeg hjemmelavede burgere. Der kan folk selv komme det i de vil, bøfferne grilles og der serveres pom fritter til. Klassisk fastfood i min verden

 

Hjemmelavede pitabrød kunne også være en mulighed, der kan vegetarerne også være med.

 

Pulled pork, tjo, hvorfor ikke. Ind i nogle burgerboller (og/eller pitabrød) med coleslaw.

 

Ved ikke om det er muligt selv at bage brød til både fransk- og almidelig hotdogs? Det er også yderst lækkert.

 

En halv grillkylling må da også høre under fastfood.

 

Så er hjernen løbet tør for ideer

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 10:02

ved ikke om det hører under fastfood, men grilspyd med mulighed for selv at vælge hvad som skal på spydet.

Vi har lavet det til en fødselsdag med stor succes.

Der var svinekød, oksekød og kylling altsammen i små stykker og så tigerrejer. Der ud over var der en masse forskellige grønsager og krydderier.

Vi havde godt nok ingen "personale" , folk lavede selv deres spyd.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 10:22

men ikke lige det jeg efterlyser.

 

Tja, pulled pork -skal vi have en 3 -4 gange i løbet af sommeren og der er flere af de samme med, som også skal her, så det tror vi får nok af, det er også ogs inn for tiden, men en fin ret, som man kan lave i forvejen.

 

Pølser og kylling er også strøget af listen, det er gode men ordinære retter, som der trakteres med flere gange i løbet af året.

 

Det jeg efterlyser er mere noget, man ikke lige tænker på som fastfood normalt- er dog selv kommet på en ide- oksekød suisviide (staves) med et eller andet tilbehør i en hvede/rugbolle-langbrød med en dressing på eller måske stegte tomater og ost. Skal så have købt i en vakuumpakker og en termostat tingest.

 

Ideen med en "grillbar " er lidt, at jeg som oftes ikke får talt med ret mange af vores gæster uanset, hvad der serveres, men skal de alle hen til mig og vente lidt på at få deres mad, er det probleme jo løst. (jeg går ikke så godt pga af gigt i knæene, så har folk til at rende efter ting der mangler)

til Schweizerosten, det bliver engang sidst i august fra kl. 15

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg blank, men....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 10:59

da jeg gogglede "mad i udekøkkener", kom der noget brugbart frem, hvis jeg har forstået dig ret.

 

Måske Goggle kan hjælpe dig videre med andre søgeord.

 

Held og lykke - vi ses i august kl. 15.00


 

Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grillbar
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 13:32

Vi har flere gange holdt fest med grill selv buffet, det er super hyggeligt og alle gæster får snakket med hinanden mens man står og griller osv. Hertil en buffet af forskellige salater og hjemmebagt brød.

 

tænker at menuen kan være nogenlunde det samme om du vil grille eller have gæsterne til at grille.

 

Vi har blandt andet haft forkogte og marinerede kyllingelår, marinerer kotteletter, pølser, bøffer, hakkebøffer til saml selvburgere og meget andet.

 

Måske et menukort med forskellige sandwich og burgere ville være oplagt til din fest og så med lækre rustikke kartoffelbåde og nogle gode salater til.

F.eks. Steak sandwich, club sandwich, lammeburger med mynte osv., Texas burger med spejlæg, chiliburger med jalapenõ mv.

 

Sådan at du har nogle enkelte bassist ingredienser til luksus burger og sandwich, der kan kombineres på en masse forskellige måder og en god del af menuen, der kan laves i forvejen. Sådan at det ikke behøver tage meget mere end 5-15 min at lave hver enkelt ordre.

Samt et menukort med forskellige øl, vand og husets vin.

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker igen for svar
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 13:49

Nyagergård jeg prøvede at google mad i udekøkkenet, men det jeg fik var udekøkkenerne i forskellige udformninger , ingen opskrifter, men sådan er google jo.

Jeg prøvede, så at google noget med fastfood opskrifter og her fandt jeg en del vegetariske ideer (jeg er ret blank på det område- vi er Kødspisere her)

Der var et par stykker jeg har gemt for de skal prøves.bl. grønkålschips-

Der var også andre gode sider.

Men kom endeligt fortsat med jeres forslag/ opskrifter.

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maaaaad
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 16:12

husk der finnes ikke kun pulled pork. Det er stort set alle kødtyper. Okse kød og rådyr blandt andet.

Hvad med fisk på grillen ?

suppe på bål

ostesandwich på bål

bagte kartofler i gløder

sno brød

fiske kaker i burgeren, det er de Vilde med her i Norge

stege kartofler på grillen i olie.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hov glemte
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 08:38

Hov glemte da vegetar,forslagene. En sandwich/burger med falafel er altid lækkert. Humus og champignonpate kan jeg også rigtig godt lide. Eller en lækker grøntsagslasagne, selv om den jo ikke er specielt fastfood agtig.

 

Samt alle de lækre salater. Måske kan du lave nogle qinoa og linsesalater, så der er noget der rigtig mætter og ikke kun er alle de typiske vandede salatgrømtsager.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til vegetarerne..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 13:13

... vil jeg foreslå en lækker suppe og ristede portobellosvampe med fyld. Jeg laver sommetider svampene med fyld af f.eks. flødeost der er rørt med en masse lækre krydderurter og måske lidt hvidløg. Smager fantastisk!!

Grilspyd kan jo også laves både med og uden kød.

Og endelig kan man jo også - til dem der måske ikke har lyst til kød men heller ikke er vegetarer - lave en fiskeret. Lav portionspakker af et stykke fisk, de grøntsager der nu passer til og et godt blop smør (eller flødeosten fra før - med krydderurter) - pak ind i folie og sæt dem på grillen "efter bestilling"

Som f.eks. disse:
thescrumptiouspumpkin.com/2014/07/ 22/20-minute-tomato-basil-grilled- fish-foil-packets/


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Til vegetarerne
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 13:31

og alle os andre, der elsker salt, så smager hallumi-ost fantastisk grillet! Asparges er også lækre efter et par minutter på en grill.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 22:22

Da jeg stadig rejste som guide elskede jeg virkelig maden i Tyrkiet, hvor den ofte stod på grill buffet på hotellerne - det var selvfølgelig kæmpestort fordi det var mange mennesker, men det kan vel også lige geares lidt ned. Men der var borde med salat og kolde småretter (meze), og et med desserter og så stod der nogle kokke ved det varme bord. Her havde de altid lige lidt forskelligt kød på grillen (man fik det lige fra grillen) og et par færdige retter.

 

Det kunne man vel fordanske til et velasorteret salatbord, måske med et par lækre kolde retter der passer til sommervejret og grillkødet. Og så et lille udvalg af kød og færdiglavede forskellige spyd lige til at lægge på når folk havde valgt deres spyd. Nogle kunne være vegetariske, og/eller med f.eks rejer. Vær dog obs på at grønsager og kød sjældent tager lige lang tid på grillen... jeg foretrækker at lave dem hver for sig.

 

Så kunne der være mulighed for at få et brød i ovnen, en portion pomfritter eller paneret fisk i frituren... mulighederne er mange, men sikke et arbejde med at handle, og forberede.


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 endnu engang tak
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:49

for jeres svar og forslag.

 

Jeg har fået masser af ideer.

En af de ting der helt sikkert skal med, er den der grillet hallumi ost. Mon den er på komælk?

 

En anden ting er madpandekager med f.eks laksesalat eller noget kødfyld/ grøntsager og skåret i halve.

Har fornyligt lavet den med laksesalat som forret = succes

Pandekagerne kan nemt laves i god tid og lægges på køl- laksesalaten tage 5 min når laksen er kogt, når begge ting er klar tager det max 1 minut at "klaske sammen" og servere

 

Jeg har, som I kan læse i en anden tråd her, købt en vakuumpakker så det udvider jo muligheder en del- men der skal lige eksperimenteres med sous vide, inden jeg vil invitere gæster på det. Det færdig kød skal vist kun lige ristet for at får stegeskorpe- må prøve mig frem.

 

Lisbeth (og stadig med Baloo) måske en kold grøntsagssuppe af en slags der ´findes vist en fransk eller måske spansk en, men jeg kan ikke huske hvad det hedder?, men fiskepakkerne kommer sikkert med.

 

Dekrak gode ideer- det det pullede kød er noget jeg vil prøve som suus vide, med noget billigt kød- måske også griseskank (eisbein)som så blot skal ristet på grillen.(rigtigt guffe fingermad)

 

Maluni ja, men en god planlægningen er nu over det halve af arbejdet både med indkøb og forberedelse, og det plejer jeg at være rimelig god til.

grillspyd med grønt for sig og kød for sig en rigtig god ide.

 

Pærevælling menukort super ide og også med forskellige burger. (og drikkevarer)

 

Et dessertbord lyder også godt - Is kan jo laves i forvejen i flere varianter, og chokoladekage uden mel kan også laves nogle dage før -det bilver den bare bedre af. Mandeltrifli med kirsebærsauce i små glas (plastik)tager jo hellere ikke lang tid at "rode samen".

 

Dejligt med så mange input. Så tak alle sammen.

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kold suppe...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 10:47

... er en god ide om sommeren.

Traditionelt er den franske Vichoysoise (porre/kartoffel) jo serveret kold - og den anden du tænker på er nok Gazpacho :)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har aldrig
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 11:26

tænkt over, hvad hallumi er lavet af, men på denne side står der primært komælk med lidt gede/fåremælk i. Det smager dog overhovedet ikke som fåre/gedeost - trust me God fornøjelse!

www.net-ost.dk/halloumi-250g.html


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 yes yes
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 12:30

Lisbeth, det var netop Gazpacho, jeg havde i tankerne. Tak- den anden lyder også spændende vil lige surfe en opskrift.

 

Sine det jeg tænke på var netop om der var komælk i. Den ene gæst kan ikke tåle komælk, men fåre og gedemælk. Ikke så meget smagen. Men kan måske opdrive en gede eller fåreost (hård) tl formålet. Men tak for linket.


Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider