Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hjælp - Kræsne gæster
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 12:18

 

Kære H'ænder - jeg har brug for HN oraklet.

 

Lige en kort forklaring. Min kæreste og jeg har et vennepar - hvor vi skiftevis er hos dem, hvor de laver maden og skiftevis er hos os, hvor vi laver maden.

 

Det er blevet vores tur til at lave maden. MEN: de er M E G A kræsne. De indrømmer det selv, så det er ikke bare noget jeg finder på. Men hver gang er der nye ting de ikke kan lide, hvilket er liiiiidt opslidende i længden. Denne gang falder vores middag så sammen med påske, så jeg tænkte den lette løsning ville være koldt bord ... men de kommer først ved 15 tiden, så det er strøget igen. Så er vi over i varm mad, og her er jeg efterhånden på bar bund. Og det er her I kommer ind i billedet!

 

Så hvad ville I servere, til hovedret, til voksne mennesker, der er kræsne som ind i h*lvede!?

 

 

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 12:49

Jeg har personligt intet til overs for kræsenhed.

 

Hvis der er noget du ikke kan tåle eller ikke spiser af etiske årsager, fint. Men voksne mennesker og kræsenhed giver mig grå hår.

Jeg havde lavet noget mad jeg selv rigtig godt kan lide og som jeg ved jeg er rigtig god til at lave. Så kan de spise det, eller lade være.

Hvis du er flink kunne du f.eks. serverer nogle mexikanske pandekager eller tacos - så kan de putte whatever fyld i de nu kan li.



8
3
Svar på denne tråd
 
 Vi har også
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 13:26

et vennepar hvor manden er helt vild kræsen. Han spiser faktisk kun kød, kartofler/pasta og sovs. Ingen fisk, grøntsager, frugt eller nødder. Jeg plejer at lave noget kød, kartofler og sovs til ham (og os andre) og så laver jeg noget lækker salat, gratinerede grøntsager el. til os andre ellers bliver det bare for kedeligt. Dessert kan han bedst lide købe is, så det køber jeg og så plejer jeg at lave noget kage, mousse, frisk frugt el. til os andre. Han får jo ret ensformig mad, men det kan han bedst med. Det sværeste er jo at man ikke kan blande feks. noget revet gulerod, hakket spinat i feks et farsbrød eller fyldt mørbrad, så det ender tit op med en stor bøf og det bliver altså ret kedeligt synes jeg, men han bliver altid så glad for at få noget mad han kan li Jeg synes du skal tage udgangspunkt i noget du ved de kan lide, og så bygge lidt på som du selv gerne vil have.


Med venlig hilsen


Lene



6
0
Svar på denne tråd
 
 Svar: Hjælp - Kræsne gæster
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 13:36

 

Jeg kan godt se det lette i, at jeg bare laver tortillas eller tacoskaller. Men middagen skal bestå af en treretters menu, med passende drikkevare til. Jeg nægter simpelthen at servere det

 

Jeg kunne bare godt tænke mig at lave noget andet end steg og bøffer, det får vi altid og jeg kunne godt tænke mig noget andet. Jeg gider ikke at stå i køkkenet hele dagen og aftenen. Så det der bliver serveret får alle.

I kan nok se, at det ikke er nemt.

 

 

 

\\ Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 13:42

Nej, det var såmen heller ikke fordi jeg ville finde det videre passende, at servere tacos.

 

Hvad kan de spise?



0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 13:43

 

Hvis du vil være venlig, så lav noget med mad de kan lide. Jeg er selv meget kræsen og kan derfor bedst li' hvis tingene er opdelt ( alla buffet ) så har jeg mulighed for selv at blande sammen, som jeg godt kan li det'.

 

Derfor duer fx et koldt bord fint, fordi der plejer at være et par ting eller tre jeg kan lide.

 

Du kan også gå modsat og bare lave noget, du godt selv kan lide hvis du ikke gider besværet med at finde på noget nyt.

 

Min kræsenhed er ikke noget jeg trækker ned over hovedet på andre, så hvis jeg kommer et sted spiser jeg det jeg kan lide og er der ikke noget jeg kan lide, så lader jeg være.
At folk så som regel alligevel altid tilbyder rugbrød eller om de ikke skal ifnde et eller andet er noget andet.

 

Men hvis i har ses med dem nogle gange, så tænker jeg at du ved lidt af hvad de kan li'.


Nu med eget ponydyr

 

2
3
Svar på denne tråd
 
 Svar: Hjælp - Kræsne gæster
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 14:06

 

Jamen i princippet kan de jo spise alt - de er kræsne ikke allergiske; så ville jeg også være anderledes indstillet.

 

Manden i venneparet har fortalt mig og min kæreste at han ikke kan døøøøøje ost - i nogen som helts form (Smørreoste/Friskoste, almindelig ost - you name it! )

De har begge givet udtryk for, at de heller vil kastes ud fra en klippe end at spise fisk eller skaldyr

 

I sommers holdte jeg fest, med stor buffe. Her var min pastasalta rørt sammen med Philidelphia og Creme Fraiche. Jeg kan da hilse og fortælle at den gled ned, flere gange hos dem begge.

Til lakserouladen havde jeg lavet en skaldyrsdressing, her spiste hun så ikke laksen, men skaldyrsdressingen nød hun da i fulde drag til hendes salat.

(Jeg kan godt se, at det virker som om jeg stalker dem, når de spiser. Men jeg har følt mig lidt nødt til at se hvad de har spist/ikke spist - så jeg kan forholde mig til det, når vi har vores parmiddage! )


Så i princippet kan jeg jo bare lave mad - og ikke fortælle hvad vi skal have. Men det bryder jeg mig så heller ikke om.

 

Så det jeg leder efter er en hovedret, der er lidt spændende, som ikke bare den sædvanelige mørbrad, steg eller bøffer.

 

 

\\ Pernille

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 14:39

Jeg havde startet med en lækker påske inspireret kage kl 15

 

Til aften havde jeg lavet koldt/lunt bord med brød div. pålæg, æg/rejer, sild, frikadeller, en lille kartoffelsalat/pastasalat osv.

 

 

Jeg laver altid et eller andet skørt når jeg får gæster og så må de æde det eller la' vær'.

 


Sælges:

3 1/2 års vallak e. Sunny Boy

1 1/2 års e. BH Zack

 

se præsentation

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 14:59

Jeg ved godt jeg rammer lidt ved siden af emnet, men ÅH hvor kan jeg ikke døje kræsne mennesker.

Virkelig undskyld hvis nogen føler sig stødt, men det kan altså også være virkeligt stødende, når andre rynker på næsen af det mad man har lavet!

Vi havde gæster til min kærestes fødselsdag. Vi stod op kl 8 om morgenen på en lørdag, købte STORT ind til en lækker 3-retters menu, vi stod i køkkenet hele dagen, nåede lige at få en halv times lur og klæde om inden gæsterne kom kl 18.

 

Og så sidder der gudhjælpemig én og prikker i maden med gaflen med rynket næse, skubber det meste ud til siden af tallerkenen, osv. AL maden! Som vi har stået og svedt over og brugt lang tid på at tilberede! Alt blev lavet fra bunden.

Og vi havde altså lavet helt normalt mad, lakseroulade m. asparges til forret, fyldte kyllinger med ovnkartofler og LÆKKER salat (vindruer, æble, valnødder osv) til hovedret.

Til dessert hjemmelavet marcipan-bund toppet med chokolademousse og hinbærsovs.

 

NÅ det var lige en rant, sorry for det, det var kun lige i sidste weekend og jeg er stadig sur

Sorry jeg synes bare sådan noget er virkelig ubehøvlet. Men jeg er også opdraget til at man smager på maden først, og hvis man er gæst så spiser man op! Jeg kan ikke fordrage rød pepperfrugt, men i kan tro det glider ned hvis det serveres for mig som gæst, og jeg takker pænt for mad!

 

Hvis du vil være provokerende kan du lave spaghetti med kødsovs, det kan selv de mest kræsne mennesker vel spise selvom det ikke ligefrem er spændende at servere til en venne-middag.

 

Hvad med lunt bord: rugbrød og en masse lækkert som varm leverpostej, fisk, frikadeller, rødkål, æg, rejer osv. Så kan de tage hvad de synes, og det er da ret påskeagtigt så.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

6
7
Svar på denne tråd
 
 Hvad spiser de ikke?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 14:59

Altså ingen ost, ingen fisk og ingen skaldyr.

Og ingen alm. steg, bøf eller mørbrad.

Jamen, det giver jo stadig virkelig mange muligheder for lækker mad, der stort set passer sig selv :-)

Fx

Benløse fugle
Kalvefrikassé
Osso buco
Grydestegt kylling m. skysovs, kogte kartofler og agurkesalat
Skipperlabskovs
Stegeben

Ud over sovs og kartofler, laver du en lækker salat til, eller damper nogle grøntsager eller bager nogle rodfrugter.

Forretten kan være en tartelet, og desserten kan jo være hvad som helst.

Men man kan altså sagtens servere "det store kolde bord" om aftenen ;) Sørg for et par lune retter (fx æggekage, lune frikadeller, mørbradbøffer m. bløde løg, små hakkebøffer m. bløde løg). Drop forretten, men bag en lækker kage eller køb nogle lækre chokolader til en kop kaffe/te bag efter.


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ....
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 15:00

... også kræsen - og sætter stor pris på hvis mine venner tager hensyn til det når de inviterer. Men selvfølgelig skal man også prøve at spise noget af det man normalt ikke spiser - for man ændrer jo smag med alderen og derfor KAN det være at det der var afskyeligt da man var 5 år ikke er det mere ;)

Det lyder dog ikke som om dine venner er indstillede på at prøvesmage ting - og det er jo synd for dem, for så går de glip af nye smagsoplevelser.

 

Var jeg i dine sko, ville jeg nok lave noget som jeg vidste at de ville bryde sig om. Men når du ikke fortæller hvad det er de er så kræsne med - ud over ost og seafood, så er det jo svært med forslag.

Min første tanke var at når det nu var påske, ville det passe godt med lam - og for mig er det en lækker ret med en udbenet lammekølle fyldt med hvidløg, persille, gedeost og pinjekerner... men kan man ikke lide ost, er gedeost nok ikke der hvor man skal være eventyrlysten. Hvis de spiser lam, kan du jo lave noget med det - evt noget langtidsstegt der er mørt og lækkert og så med en god salat og noget fladbrød til.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

5
0
Svar på denne tråd
 
 off topic
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 15:49

Undskyld for off topic - men Lisbeth, kunne du ikke dele opskriften på den der lammekølle med gedeost? Lyder lige som en lækker påskeret


 

- Lonnie

 

Do what you love, and love what you do

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved ikke,
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 16:06

om det er for hverdagsagtigt, men I kunne også lave gourmet-burgere. Vi er store fans af New Zealand-burgere her i huset - med lammekød, mynte, syltede rødbeder, hash browns, etc. Dem kan man fint selv lægge sammen ved bordet, så man kan tage, hvad man vil have.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 kræsen
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 19:06

ej nu bliver jeg nød til at bryde ind, selvom det ikke har noget med emnet at gøre..

jeg er selv meget kræsen, og har været det hele mit liv, og har prøvet alt for at komme ud af det, og er ikke blevet forkælet hjemme, jeg har SKULLET smage på den mad der stod på bordet, og jeg fik ikke lavet særmad, og jeg HADER min kræsenhed, er flov over den, og følger mig til besvær når jeg er ude og spise, og kan jeg undgå det så gør jeg det..

men nøj hvor kan det pisse mig af, at nogle folk kan opfange os som utaknemlige, og ubehøglet. det er sgu da ikke med vores gode vilje at vi er kræsen, og vi hader den selv.

jeg ville da ønske jeg kunne spise en salat når jeg er ude, men uanset hvad jeg gør kan jeg ikke lide det(og jo smager på det med jævne mellemrum)

hader og tage ud og spise fordi jeg følger mig som en byrde for værtsfamilien, og at jeg er utaknemlig fordi jeg ikke spiser deres mad. kan jeg undgå tager jeg ikke ud og spise fordi jeg ved folk bliver skuffet over det.

jeg har selv den holdning at min kræsenhed ikke skal ligge andre til byrde, og kan jeg ikke lide det der er på bordet ja så må jeg undvære. så er jeg tilgengæld den til familiefester der tager sig af folks babyer så de selv kan få ro til at spise alt den gode mad.

 

til ts: har du snakket med jeres vennerpar om deres kræsenhed? om hvad de kan lide og sådan, det kan måske give ideer hvis du nu snakker med dem, og det kan måske få jer begge til at følge sig bedre tilpas med madlavingen


Hey hey...

Jeg hedder Pernille. jeg er 27 år, elsker og bruge så meget tid så muligt sammen med dyr. og især hestene

Skriv til mig hvis du har løst, er altid frisk på nye venner.

Knuzz

17
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 23:08

Fashion: det er jeg glad for du skriver. Jeg har aldrig fået den version af sagen før, det har altid bare været rynket næse, stikken i maden, skubben maden ud til siden mens vedkommende har surmulet.

Og jeg har ofte fået bidt hovedet af, når jeg har spurgt om de ikke i det mindste vil smage på det, eller spurgt hvorfor de ikke kan lide det?!

 

Måske har det bare været forsvar fordi de i virkeligheden var flove, som du skriver. Det ville jeg så bare ønske de havde sagt i stedet! For den opførsel jeg har set fra kræsne personer, har været ubehøvlet til tider, og hverken forklarende eller undskyldende (ikke fordi man skal undskylde, men i at man måske pænt kan sige at man har prøvet mange gange men man kan virkelig ikke lide det).

 

Jeg kan godt forstå du blev sur på mig. Jeg er glad for du fortalte hvordan du har det.

Det er også meget nemt at blive sur på den anden side, når man har knoklet i køkkenet hele dagen, og så sidder der nogen og ikke engang kan spise en salat eller et stykke fisk.

 

Det er nok bare fordi jeg slet ikke kan forstå det - jeg synes nemlig også det ville være flovt, hvis jeg ikke kunne spise ude med andre eller var til "besvær", men så er det at jeg jo bare spiser det alligevel, selvom jeg ikke synes det smager godt.

 

Så undskyld jeg gjorde dig sur :) Jeg har aldrig opfattet kræsenhed som den måde du skriver det på, jeg har altid tolket det som manglende høflighed osv.

Måske er det en form for sensitivitet? Jeg er ekstremt sensitiv overfor lyde, som andre synes er helt åndssvagt, og de kan godt grine lidt hvis jeg pludselig sidder og holder mig for ørerne.

 

Måske er kræsenhed det samme med smagssansen?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 13:;55)(44
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 23:12

Tak Fashion for at skrive det jeg tænker :)

jeg er også kræsen, og har altid smagt på maden - hver gang - men uanset hvor mange gange jeg prøver, så får jeg opkastningsfornemmelser af spinat, indmad og salatblade (iceberg, ruccola m.m.).

Det er ikke noget jeg vælger eller ønsker, men ikke desto mindre har min hjerne lavet en kobling mellem salat og farligt/klamt/giftigt/ulækkert, og at alle folk siger de har lavet en LÆKKER salat ændrer bare ikke på at min krop opfatter det på linje med råddent kød :(

Selvfølgelig skal man opføre sig ordentligt, og jeg er ekspertise at lynsortere når jeg tager salat, så jeg kun får tomat-agurk med, og resten kan jeg camouflere diskret med en serviet. Jeg forventer heller ikke special-hensyn, men bliver glad når folk tager det hensyn, men når de ikke gør det - af den ene eller anden grund - så vil jeg da helst ikke opfattes som ubehøvlet fordi jeg er fysiologisk indrettet til at frastøde salat


"Friday left me fumbling with the blues,

and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits

5
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke sjovt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 07:02

Det er bestemt ikke sjovt at være kræsen som voksen.. Jeg ved ikke om jeg direkte er kræsen, men der er nogle ting som mange tror alle kan lide som jeg bare ikke kan spise, fx agurk hvilket let får en til at fremstå mega kræsen..

Men jeg kræver ikke særretter og piller bare det diskret fra hvis der er noget jeg ikke kan lide.. Men hvis folk spørger på forhånd så siger jeg det..

Og så er der fx hummer og krebs, jeg bliver simpelthen dårlig og mister alt appetit bare af lugten så det foretrækker jeg bestemt at folk ikke servere


Hilsen Signe med prinsesserne Karolina, Josephina og Vicktoria

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 Nu er jeg....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 08:55

Nu er jeg så en af dem, der ikke kan spise det som, ALLE bare ælsker

 

Altså kødsauce med pasta, det kan jeg bare ikke spise i nogen form, heller ikke lasange. Det kan være nok så lækker hjemmelavet, men nej, jeg får deciteret kvalme og det vokser inde munden.

Og jo jeg har forsøgt masser af gange, men uden held.

 

TS: Hvad med at lave en traditionel gryde stegt kylling med sauce, agurkesalat og nye kartofler?

 

Forret kunne været lidt "tapas" tema, salt mandler, lidt skinke med melon, lidt lækker spegepølse osv. så det er lidt for en hver smag.

 

Dessert, der er jeg hel blank


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 off topic - opskrift
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 09:22

Selvfølgelig vil jeg give opskriften på lammekøllen - også selv om den nok ikke ender i den middag TS laver - der er jo ost i :)


Udb en en lammekølle på ca 2,5 kilo

bland fyld bestående af ca 100 g gedeost, en god tot hakket persille, 2 fed hvidløg - presset eller revet og salt og peber.

Put fyldet i lammekøllen og luk med kødnåle.

 

Lammekølen dryppes med citronsaft - du kan evt skåre et par riller i den og fylde persille i - det giver en god smag.

Brunes nederst i ovnen ved 225 grader i 15 minutter. Steg videre i ca 2½ time ved 160 grader (temperaturerne skal sættes lidt ned hvis det er en varmluftovn)

Når den er færdig skal stegetermometret sige ca 70 grader i midten af stegen.

Lad hvile ca 15 minutter, pakket ind i folie og med et par viskestykker over så den holder varmen.



Jeg har lavet safransauce til de gange jeg har lavet det.

 

1 mellemstort løg hakkes og svitses i smør

1½ dl. hvidvin tilsættes og det får lov at simre et par minutter.

2 dl lammeboullion og et godt nip safran tilsættes og det småsimrer mens du blander 2 dl fløde med lidt majsstivelse - tilsæt det - kog igennem i kort tid - smag til med salt og peber.

 

 

YUM!


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 14:40

Lidt off topic men jeg blev bare så glad for at lige de to mennesker har mødt hinanden med de "mad-behov" eller mange på samme

1
0
Svar på denne tråd
 
 Meget sandt,
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 17:14

CarolineR! Selv ville jeg havde svært ved at bo sammen med en, der ikke kunne lide de fleste ting og/eller slet ikke ville prøve noget nyt. Selvfølgelig har de fleste et eller andet, som de ikke kan lide - jeg kan f.eks. ikke lide skimmelost og kaffe (medmindre det er maskeret i noget sukkerstads), og min mand har det svært med chili, hvis det ikke er i "danske mængder", men ellers spiser vi stort set alt, og vi elsker at prøve nyt.

 

Det må være virkelig træls at være kræsen - jeg kan forestille mig så mange situationer, hvor det bare er akavet. Forstår godt dem, der "opfinder" en allergi eller to for at slippe for at tale om det


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kræsen..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 18:43

Nu er jeg ikke voldsomt kræsen, men kan ikke lide ost og indmad.

men jeg er multi allergiker og kan ikke tåle ret meget.

 

Så folk kommer hurtigt til at tro jeg er meget kræsen. Selv om jeg som regel siger det, så er der bare mange madvarer jeg ikke tåler, pga spor af nødder.

 

Så tager jeg kun noget jeg ved jeg kan tåle..


Vakse Viggo og Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 19:43

 

Ja, det er træls og blive sat i bås som uhøflig som kræsen når det sådan set ikke er med ens gode vilje. Jeg er også blevet budt alt mulig mad og åd det glædeligt, ind til en vis alder da jeg var mindre også sluttede det.

Jeg har fået special kost så og sige - altså ind imellem andet mad end mine forældre, men jeg går hellere sulten i seng end spise noget jeg ikke kan lide. Hvilket nogle sikkert ville tæve mine forældre for, at de ikke bare lod mig gå sulten i seng ;).

Jeg siger tit nej tak til at smage på noget nyt, når jeg ved jeg ikke kan li' det grundet indholdet eller fordi jeg har smagt det for nylig.
Fx kan jeg bare ikke li' tomat medmindre det er rå tomat, så dvs. alt der er tomatsovs eller ketcup i kan jeg ikke li' - uanset hvor godt skjult det er, så kan jeg smage det.

 

Og ja, det er træls når man for 17 gang er blevet spurgt om man ikke liiiige skal smage det her, fordi det smager jo såååå godt. Eller "Ej, hvorfor kan du ikke li' kartofler, det er sgu da underligt og ikke normalt ikke og kunne li' kartofler "
Folk er heller ikke altid særligt venlige, når de kommenterer/spørger.


Tilgengæld spiser jeg så vældig gerne fisk, hytteost og andre slags ost, ting som kræsne mennesker normalt ikke kan li' :)

 

Men ja, det er bare træls at der skal sættes et lighedstegn imellem kræsen og uhøflig, ubehøvlet ig forkælet.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 20:04

Sine præcis At bo sammen med en der ikke kan lide ost ville jeg slet ikke kunne håndtere

 

Når det så er sagt er der også noget mad jeg slet ikke kan have. Jeg får det bogstavlig talt dårligt af det. Uheldigvis er meget af den mad en del af min kærestes kultur så han ved nok hvordan det er at være sammen med en der ikke kan lide ost

 

Til trådstarter jeg synes det er fint du tager hensyn til dine gæster. Jeg synes der er forskel på at det er begge dine gæster fremfor hvis det var et større selskab hvor en eller to var kræsne. Så er jeg ikke sikker på jeg ville lave menuen efter dem. Men er det som her et par hvor de begge er vil det jo være spild at lave en masse mad de alligevel ikke kan lide.

 

Jeg synes så godt du kan lave koldt bord selvom det er om aftenen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville servere
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 20:55

præcis det jeg havde lyst til, er det et problem, må de selv tage mad med

 

Det er fint at folk ikke kan lide enkelte ting, så undgår jeg det gerne. Er de meget kræsne er der kun 1 mulighed ud over de nævnte to muligheder.

 

De kan komme efter middagen



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
2
2
Svar på denne tråd
 
 Ikke kræsen men
Forfatter: 
Dato:  01-04-2015 11:40

Jeg har læst at kræsne mennesker har flere eller mere sensitive smagsløg end os ikke kræsne. Bare se på hunde, de har langt færre smagsløg end vi har og de æder jo næsten alt.


 

2
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-04-2015 12:24

Jeg tænker at man er kræsen fordi man ikke giver det nok tid. Man kan ikke nøjes med at smage på det en gang eller flere gange over et par uger og sige "det kan jeg ikke lide".

 

Jeg har vænnet mig selv til at spise meget (jeg er ikke specielt kræsen, men har nogle bestemte ting jeg ikke kan lide) Jeg spiser det så alligevel, gerne hver eneste dag - gerne flere gange om dagen. Imens vænner jeg hjernen til at tænke anderledes og ikke sige "AD" hver gang det kommer i munden. Men tænke "jeg kan godt lide det"

 

Jeg har vænnet mig til at spise avokado, ruccula salat, selleri, kål og mange andre ting på den her måde.

 

Metoden virker altså hvis man giver det tid. Det er jo også bevist at man kan ændre fx børns kræsenhed, så hvorfor ikke også voksne.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
3
Svar på denne tråd
 
 Smagsløg
Forfatter: 
Dato:  01-04-2015 19:03

Vores smagsløg ændrer sig hele livet. Fx kan de fleste børn ikke lide rå løg og løgstykker i frikadeller, samt en del af de grønne grøntsager. Men som voksne, glider de rå løg og løgstykkerne i frikadellerne ned uden problemer, det samme gør grøntsagerne.

Som en anden i tråden også er inde på, er der også forskel på, hvor mange smagsløg vi hver især er udstyret med. Til eksempel, så har jeg en ven, hvis smagsløg skal have _meget_ stærk mad/krydret mad, før han rigtig kan smage det. Ting, der er meget milde, bryder han sig ikke rigtig om, da han simpelthen ikke kan smage alle de fine nuancer, der er i det, så for ham, er det kun konsistens, ingen smag.

Men vi har stort set alle noget, vi bare ikke bryder os om at spise, uanset hvor ofte og hvor mange gange og pædagogisk korrekte vi er omkring de fødeemner. For nogle er det emner de alligevel aldrig bliver budt på, fx snegle eller komave eller lungepølser, for andre er det emner, der ligger i den gruppe, der hedder "det spiser alle da", og derfor, af nogle, opfattes som barnlig kræsenhed.

Og så er der den gruppe midt i mellem, hvor de fødeemner befinder sig, som vi ikke selv vil sætte på bordet, men godt kan spise, hvis vi bliver budt på dem.

I bund og grund drejer det sig om at acceptere og respektere, at andre mennesker ikke er lige som os selv.

Personligt spiser jeg blot uden om de ting, jeg virkelig ikke kan få ned, og respekterer, at mine gæster gør det samme, med de ting de ikke kan ned, og ved jeg, at der er en blandt gæsterne der virkelig ikke kan lide fx ost i nogen form, vælger jeg blot nogle retter uden ost. Der er millioner af andre opskrifter derude i verden, end gratinerede ostebrød til forret, kyllingebryster fyldt med ost til hovedret og ostefad til dessert. ;)


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar: Hjælp - Kræsne gæster
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 12:46

Først og fremmest - tusind tak for alle tilbagemeldingerne. Jeg har haft travlt med specialeskrivning, så Heste-nettet kom bagerst i rækken at to-do inden påske - det har ikke været med min gode vijle!

 

Der er nogen der skriver; at jeg bare kan servere det jeg vil, uden at tage hensyn til mine gæster. Sådan er jeg ikke opdraget - en del af at være en god værtinde er, at tage hånd om sine gæster.

Jeg finder faktisk den del fra dig Salvia, ret nedladende - det er ikke sikkert det er ment sådan. Men jeg er da udemærket med på at der findes retter uden ost. Det jeg søger er en hovedret, som meget kræsne mennesker kan spise.

Det er super fedt, at nogen af dem der har budt ind her i tråden er kræsne. for at I er kommet på banen!

 

Desværre er det ikke kun mad de to ikke kan lide, alt efter hvordan vinden blæser - så er det også krydderier. Nogen gange er det timian de ikke kan lide, andre gange rosmarin, basilikum eller laurbær. Så ja, som en skriver - det er måske meget godt de har fundet hinanden.

Der er kommet nogle gode bud, jeg tror vi holder os til lyst kød - det er så langt jeg er kommet i planlægningen.

 

 

 

\\ Pernille

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kræsne gæster
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 13:00

Nu er både min mand og jeg ret selektive i hvad vi spiser, desværre er det så ikke det samme vi frasorterer.

 

Men jeg har det sådan at er man som vært ikke interesseret i at tage hensyn til sine gæsters særheder, så må man lade være med at invitere dem. Længere er den vel ikke?

 

Vi laver ofte raclette når vi har gæster, så kan der blive taget hensyn til alle. Vi har en god ven som helt vil have kyllingekød, han elsker også champignon, ergo købes de ting ind til ham, vores datter elsker dog også kyllingekødet. Jeg elsker rosenål på racletten, men hvorfor belemre andre der absolut ikke bryder sig om det?


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 det smitter
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 13:05

Jeg tror altså også at kærestepar nærmer sig hinanden, på en eller anden måde. .

 

Jeg ville simpelthen bede om en liste over igredienser som de ikke bryder sig om, så kan de ikke tillade sig at ændre mening fra gang til gang .

 

Jeg er heller ikke alt-spisende. Og jeg gider simpelthen ikke sidde og spise mad/madvarer, som vender sig nede i maven. Fx. skaldyr. Jeg smager og vokser det i munden, så lader jeg som ingenting og spiser lidt brød osv.

 

skimmel-ost fx., har jeg forsøgt 100 af gange (jeg elsker ellers ost), men skimmel-ost kan jeg simpelthen ikke lide.

 

Nu du siger lyst kød. vi laver indimellem en ret: Kalkun-bryst omviklet med bacon og brunes i stegegryde med 2-3 knuste enebær. Efter bruning på alle sider, hældes rødvin ved. Efter noget tid, fløde og lader det simre færdig.

Kalkun tages op og pakkes ind i staniol og hviler. Saucen smages til med ribsgele og lidt revet øko-citron-skal.

 

Vi spiser ofte ovnstegte rodfrugter til. Men det kan være alt muligt.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Helt sikkert hensyn
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 16:59

Jeg ville helt sikkert tage så meget hensyn som jeg kan. Jeg gider ikke stå og bruge tid og penge på mad som mine gæster ikke vil spise.

 

Jeg er selv vildt kræsen og jeg har det princip, at når der findes så meget forskelligt mad, så er livet for kort til at spise mad man ikke kan lide.

 

God påske.

2
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 17:14

hvad med noget fyldt kalkun bryst?

 

Denne opskrift lyder super lækker www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ visopskrift.php?id=6819

 


Carina Overgaard... Militaryrytter

 

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar: Hjælp - Kræsne gæster
Forfatter: 
Dato:  03-04-2015 13:04

 

Rosenholm: Der er vist ikke andet for, så kan de heller ikke komme og sige; at de ikke kan lide det!

 

Din opskrift fik mine tænder til at løbe i vand! - det kunne godt blive den! Har du en rødvin du vil anbefale, at kom ved?

 

 

Carina: Der er desværre friskost i - så den går ikke. Men den tror jeg helt bestemt min kæreste og jeg skal have på et tidspunkt.
Mon den kan grilles, hvis man bruger kødnåle i stedet for bånd?

 

 

 

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 mums mums
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 12:54

Ja, mums, den smager altså også rigtig rigtig godt. Man kan iøvrigt lave samme ret med svinemørbrad.

 

Jeg bruger den rødvin vi har

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider