Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvor stor skal fryseren være?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 11:03

Hej med jer

 

Jeg ønsker, ønsker, ønsker mig en skabsfryser! Jeg har forelsket mig i en, som er meget stor - 360 L. Det er selvfølgelig en A+++, så den er heller ikke ligefrem billig i indkøb. Nu kom vi bare til at snakke om, hvor stor en fryser man egentlig har brug for..? Jeg synes aldrig, jeg har plads nok i fryseren, så derfor har jeg kun kigget på den største, jeg kunne få Men det nytter jo ikke noget at købe en, i en god energiklasse, hvis man så kun fylder den halvt op, det er jo spild af resurser.

Jeg har kun haft kummefrysere, så jeg er virkelig på herrens mark med, hvor mange liter man har brug for i en skabsfryser.

 

Jeg er typen der køber stort ind, når der er tilbud, så vi har altid meget mad i fryseren, og spiser stort set aldrig kød fersk, det kommer altid fra fryseren. Jeg kunne godt tænke mig også at have plads til en halv ko eller sådan noget, men her tænker jeg at man måske skal have en mindre kummefryser, som man kan starte op ved siden af ved behov.

 

Hvad siger I til det - skal den bare have fuld gas på størrelsen, eller skal jeg prøve at styre min skabs-fryse-lyster lidt...?

 

PS: Pladsen er ikke et problem, den skal stå i et opvarmet rum hvor den gerne må være stor og grim ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 11:32

Vi har kun en lille fryser under køleskabet.. Der har vi morgenbrød, flutes, lidt grøntsager og ovnkartofler.. Alle de ting bliver indkøbt på bud.. Jeg forstår slet ikke dem der gider tygge i gammelt kød der har været i fryseren.. Oksefars til lasagne/gryderetter kan til nød gå an..

 

Hvis du tænker over forbrug af strøm, så er det bedste faktisk at den ikke står i et rum der er opvarmet ;-)

 

Men ja, hvis du mener at du vil have kvarte, halve eller hele dyr, så vil jeg næsten sige at en skabsfryser er for lille.. Der er en kummefryser nu nok at foretrække eller en kombination..

 

Skal jeg være hel ærlig, så tror jeg ikke man spare alverden ved at have en masse i fryseren.. Først er der anskaffelsen af frysren (eller flere som du overvejer), så er der strøm til banditten (banditterne) og sidst men ikke mindst, så tror jeg altså på at medmindre man er meget striks, så vil der være kød der ryger lige direkte i skraldesanden fordi det har lagt i bunden hvor man aldrig kommer og efter en 5-10 år får man gravet sig derned og det ryger så ud..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
1
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 16:53

Mine forældre (mest min mor) har intet mindre end to monstre af et par kummefrysere. De har, så de kan have en kvart ko OG en halv gris. Men så skal fryseren også tømmes rimelig godt ud, først - mest af hensyn til indfrysning (kød, der er frosset sammen i klumper er IKKE sjovt!).

 

Hvad er sådan nogle på? 100L? 120L? En skabsfryser har jo både skuffer og hvert sit andet, men 360L lyder meget fornuftigt, synes jeg.

Jeg SAVNER min egen lille kummefryser på 60L! Er studerende, der bor alene, men en stor fryser er SÅ praktisk! Den fryser, der er indbygget i mit køleskab, er slet ikke nok, men jeg gider ikke rigtig have den anden stående


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 18:09

Vi har en kummefryser på 460 l, den passer med en hel gris og en halv tyrekalv, men så har vi også et køleskab med lille fryser til frugt, grønt og brød.

Ville ikke undvære min store kummefryser, men nu laver vi jo også selv vores kød.

Da vi stort set aldrig køber kød, når vi altid ned i bunden af vores fryser og det passer som regel med når vi skal slagte igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ts...........
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 20:02

Undrer mig lidt.

 

Er ikke til fryser-skabs-kød, hellere frisk kød, når det skal være.

 

Har altid undret mig over, hvorfor folk "samler til huse" i deres fryser ?

 

Hvorfor ?


Thombs up eller down, rager mig en høstblomst ;-)

0
1
Svar på denne tråd
 
 for ikke at handle
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 20:34
Jeg fylder i fryseren for ikke at skulle handle mere end 1 gang om ugen til friskvarer fx mælk, og så jeg kan spise hvad jeg vil når jeg vil det uden at skulle 15 butikker igennem. Jeg fatter omvendt ikke dem som gider rende i butikker hele tiden!
4
0
Svar på denne tråd
 
 Hader at handle..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 20:52
Så handler ind en gang i ugen og besøger kun en butik hvor jeg kan få alt.!


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 22:50

000: Det kaldes "økonomisk besparelse" og "praktik" ;)

 

Jeg bliver pludseligt meget usikker på, om mine forældres frysere kun er 100L. Lyder usandsynligt med de tal, I andre slynger ud :P

Tror nærmere vi er omkring 2 á ca. 500L.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 
 uanset hvor stor
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 00:04

en fryser man køber har den tilbøjelighed til at blive fyldt op.

Når man som en eller flere skriver i denne tråd har eget kød det meste af tiden, kan den ikke blive for stor- Vi har selv kvæg og grise. Jeg bager en del f.eks 2 store hvedebrød og 4 rugbrød ad gangen - de bliver alle skåret i halve og frosset. Vi er kun 2 voksne så portionerne passe nogenlunde- er der for meget kan mulerne jo få det.

En bemærkning til jer der synes, at det er for dårligt at vi hellere vil have vores eget kød i frosset tilstand end gaspakket købekød, ja, det er så jeres holdning. Vi ved, hvad vi spiser og hvad vores dyr spiser og hvordan de har haft det og at der ikke er gas (beskyttet asmosfære) i vores pakker og hvor frisk er det egentlig fra supermarkedet.

En anden side er, at der er mange penge at spare ved at have plads i frysseren- Ikke kun ved besparelse af kørsel (min. 10 km for os hver vej) og af tid, men også ved storkøb. se f.eks. kg prisen på en hel siden flæsk og så en pakke stegeflæsk i skiver.

Så Tuttelitu køb du bare en stor stor fryser, men regn med en skabfryser ofte rummer lidt mindre end en kumme en . Jeg har en halv stud i overskud pt til november, hvis du lige mangler noget at fylde i


Whatever you say or do - it always returns to you!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Bente..
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 08:19

har du hørt om slagtere.? Der kan købes kød uden at der er vakumpakket

 

Det er rigtig fint at folk vil have kvarte, halve og hele døde dyr i fryseren.. Jeg fortæller blot den virkelighed som jeg tror rigtig mange oplever..

 

Og det er at de glemmer at få taget kød op, kommer ikke til bunds og til sidst ender kødet i skraldespanden fordi det er fryseskadet eller for gammelt.. Det er spild af ressourcer og penge..

 

Og derfor mener jeg at besparelsen er minimal på at købe kæmpe stort ind og blot handle det man skal bruge til en uge, hvor det man får købt bliver brugt..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
1
Svar på denne tråd
 
 eget kød.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 09:58

Hvilken type er du/I.

 

Jeg/vi er typen til lager og viktualrum. Vi nyder ikke indkøb, men kan godt lide at gå på lageret og hente mel, sukker m.m. til en spontain kage eller lignende.

 

Grøntsager (friske) er sværest at have på lager og der er der vi kan opleve spild.

 

Til trods af at vi har tre frysere og er 5-6 i hustanden (en er på efterskole).

 

1)Den nye fryser indholder: en kalv i som har græsset på marken i sommers. Udskåret, samt kalvespegepølser, polser til grillen m.m.

 

Selv det hakkekød som har været indfrosset i 6 måneder smager langt bedre og af langt mere, end det jeg har kunne finde andre steder fersk. Måske fordi det er dicideret kødracer, som bare har fålet lov til at lege, løbe og vokse langsomt vi har puttet i fryseren. Det er meget fedtfattigt, både af art og fordi de har brugt så meget krudt på de kuperet folde.

 

-om det så var 1 år eller mere gammelt, ville jeg ikke frygte at spise det, hverken hvad angår bakterier eller smag.

 

2)Kummefrysern er der hk. svine og hk svin/kalv i samt hundeben.

 

3)Den sidste skabsfryser er der is, grøntsager og bær i. Lidt suppe og måske en enkelt pizza og brød.

 

For at maden kan blive spist, bliver der noteret hvad, hvornår og hvor meget der er i fryserene, når vi putter noget i.

 

-som reglen husker vi også at strege det ud, når vi spiser det.

(mindes en lagkage som skulle laves sent aften og så var der ingen bær, jeg gad ikke haste indkøbe kl 21 så fik ingen lagkage på min fødselsdag = så kan jeg lære det).

 

Vi har dette, for dels kun at skulle købe ind 1*ugen (nogle gange 2 efter ekstra mælk og ekstra rugbrød) og dels for at have plads til "eget" kød (indkøb af kalv, som vi så feder op, da hestene slet ikke kan spise/tåle alt græsset, og som en del af gårdens ormestrategi).

 

Vi kunne sikkert godt undvære den lille kummefryser, men hundene sætte nu stor pris på den og deres ben.

 

Vi kan købe kød m.m. på tilbud, men grunden til at jeg tror, det kan svare sig, at alt den tid vi sparer. -og på impulskøb.

 

Størrelsen på din fryser, kommer nok an på, hvem I er. Elsker I at købe lidt og ofte ind, får I nok ikke tømt fryseren.

 

-personligt vil jeg nok stemme på den store skabsfryser.

-Tingnene kommer også lettere ud af en skabsfryser end af en kunnefryser, er min erfaring.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Fryser
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 11:32

Hvis du drømmer om halve eller kvarte køer/grise så ville jeg vælge en kummefryser. Selvom du finder en stor skabsfryser, der i princippet har samme volumen som en kummefryser, så synes jeg, at skabsfryseren virker mindre, fordi den er delt om i små skuffer.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 sakbsfrysere
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 12:12

er efter min er faring bedst til frugt og grønt samt ting i mindre stykker pga. skufferne som birlar skriver. drømmer du om halve køer og grise så ville jeg priotere en stor evt. 2 mindre kummefrysere.

Nu skriver TS jo ikke noget om hvormange I er til hverdag hvor ofte I er mange osv.

Vi er kun to voksne til hver dag, Men jeg laver oftes mad til flere dage og til pålæg. Vi er er et tit 3 voksne, men der får vi tit fisk, som købes så frisk det nu kan lade sig gøre. Sommetider fra frost.

Har jeg glemt at tage noget op eller uventet gæster til mad kan jeg jo tø op i mikroovnen og en pose frosne grønt sager (de fleste færdigt købte) Ikke ideel, men brugbar løsning

Jeg ville gerne have en skabsfryser til grøntsager frugt osv. men med 3 kumme frysere pt. 1 meget stor den primære samt 2 mindre, må jeg vente på, at den ene bryder sammen.

Når jeg kan se, at det fra en fryser kan være i de andre, fordeles pakkerne og jeg slukker for fryseren. Så sidst på året er det rent faktisk kun en fryser der kører.

Som Kilden skriver, smager kød meget meget bedre fra egne dyr jeg tror nu ikke at det har så meget med race at gøre, men med metoden man opdrætter på. Vi køber et par sortbrogede stude, når de er fravænt mælk, hvert andet år- den en til os selv den anden sælges privat i 1/4. så går de ca 2 år på græs, i vinter halvåret dog med tørt wrap og halm og går ude hele året. (hver dag får de dog en lidt roepiller med mineraler, så er de vant til at komme hen til os og de er vant til at stå bundne og blive trukket med- det sidste fordi vi holder et mindre græsstykke for en nabo og der skal de trækkes hen og hjem igen, men det er ikke noget problem, når de lærer det fra små.

Vores grise hvor vi har min. 2 går også ude hele året og kan rode og rage og lege, Dem køber vi også meget små og fra frilandsbestæning- så de kommer aldrig på stald. de fordres primært med byg og grønt græs gulerødder (og kogte kartofler, når det går højt). De får ret hurtigt rodet deres fold op og fri for græs, men det de finder i jorden, er nok med til at give den gode smag i kødet, tror jeg. De har deres søbehul med automat vanding og deres hytte. de får lov at blive ca 14 mdr. og ja kødet smager fantastisk.

Det ældste stykke kød jeg har prøvet at tilberede var ca. 36 mdr gammelt med en del fedt i og på( en flæskesteg) og det fejlede intet - måske var der gået lidt næringstoffer tabt, men vi lider jo ikke ligefrem af fejl ernæring her i landet.

Så kumme til større stege, hele fisk osv. Skab til frugt og grønt bær osv.

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skabet
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 12:17

Jeg ville vælge skabsfryseren og have en mindre kummefryser ved siden af. Det er den løsning vi selv kører med her hjemme.

 

Pt. har vi godt nok ikke kummefryseren sat til, da vi er flyttet, så en del af vores hjemmeavlede fjerkræ ligger i svigerforældrenes fryser. men når vi får lavet plads til kummefryseren, så skal vi have vores frosne fugle hjem - og så kan det også være, at der bliver plads til nogle is i fryseren. Det vil børnene sikkert sætte pris på

 

Kan så også tilføje, at det IKKE er muligt at have en hel kalkun på små 10 kg i en skaabsfryser

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hele kalkuner
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 13:21

Hihi, så må jeg hellere lade være med at sætte næsen op efter at opbevare hele kalkuner ;)

 

For mig er fryseren lige det modsatte af "spild" - den gør netop, at vi undgår spild! Vi lægger også f.eks. halve brød i fryseren fordi vi ved, at vi ikke kan nå at spise det, og jeg har ALDRIG prøvet at smide mad fra fryseren ud!! Det skal vist ligge der i meget, meget lang tid, for at det ikke er godt nok. Jeg ved at man med svinekød siger, at man kun må have det frosset i et halvt år, men jeg kan ikke se formålet med det, og vi har aldrig oplevet noget der var dårligt.

Jeg bruger også fryseren til at købe "gammel" mad; fakta kører en "stop madspild"-kampagne, som jeg så vidt muligt benytter mig af, så jeg køber som oftest mad, som er sat ned fordi det snart udløber. Og det ryger direkte i fryseren. Oveni pakker jeg altid alting om, så det passer med den portion, vi plejer at spise. Så spild af resurser - det er i hvert fald det modsatte der foregår hjemme hos os!

 

Jeg tror bare, at jeg holder fast i, at jeg vil have den fantastiske gigantiske skabsfryser, hvor der er plads til det hele, men kom endelig med flere meninger og erfaring :)

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 16:36

Mht til om man sparer penge eller ej, på at have en stor fryser, kommer det nok an på mange ting. jeg var ret sikker på at vi sparede mange penge da vi begyndte at købe lidt større ind af kød og frøs det ned.

så jeg har regnet mig frem til at vores fryser koster ca 45 kr i strøm om måneden. (vi bor til leje og hvidevare er en del af det faste inventar, så vi har ikke betalt noget for den) Ved at købe en pakke med 3 kg hk okse i Netto til en kilopris på ca 46 kr sparer vi ca 15 pr kilo. 15x3=45kr. så har vi faktisk allerede sparet det fryseren koster os i strøm og vi har købt to pakker til den pris + andre større indkøb når der er tilbud. ergo er det for os en overskudsforretning at købe lidt større ind og putte i fryseren.

 

det er selvfølgelig ikke sikkert at det er en god ide for alle. Jeg synes altså heller ikke at det smager dårligt fordi det har været frosset ned, men jeg er heller ikke bedre vant. Og lige pt bliver jeg det heller ikke. Jeg er nemlig på su og har et lille barn så der er ikke råd til at købe kød hos slagteren.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider