Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Udgifter ved at have hest?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2015 15:16

Jeg har gået og leget med tanken om at købe hest om et år eller to, da jeg snart er færdig med at studere. Jeg har redet meget før jeg begyndte på min videregående uddannelse, men har aldrig selv haft hest. Jeg har derfor ikke nogen realistisk idé om, hvor meget de forskellige ting koster. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, hvad I har givet/gav. Det ville gøre det muligt for mig at lægge et nogenlunde budget, for at se hvornår det er realistisk, at jeg kan begynde at kigge mig om efter hest.

 

Hvor meget kom I af med for udstyr, da I købte hest? Og hvor meget/hvilket udstyr har man efter jeres mening brug for i første omgang?

 

Hvor mange penge bør man sætte til side i måneden, udover opstaldning, dyrelæge og smed, hvis vi antager hesten er opstaldet i løsdrift, og man selv skal betale for foder(hø er med i prisen)?

 

Er der nogle udgifter i forbindelse med køb og generelt at have hest, som I ikke havde tænkt over, før I fik hest?

 

Jeg er klar over, at priserne varierer meget, men jeg håber at det alligevel er muligt at danne sig et nogenlunde overblik. :)


Maiken

Kun døde fisk følger strømmen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-03-2015 16:14

Nu har jeg haft hest siden jeg var 7 - og fået økonomisk støtte af min mor i form af billig opstaldning siden jeg fyldte 18 år :) Men vil give mit bedste bud på dine spørgsmål med udgangspris i min ridehest, som jeg købte i 2004.

 

anskaffelsespris: 15.000 (oldenborgblanding, blåt pas, 4 år og 157 cm - kun let reddet i ca 4-5 mdr og stået stille i 5-6 mdr).

 

Hovedtøj og sadel fulgte med i handlen. Strigler havde jeg allerede.

Har efterfølgende købt ny brugt sadel til 3.500 kr, og et par hovedtøjer til 200-350 kr stk. Jeg har et utal af dækner som har kostet 400-800 kr stk. Både fleecetæpper, indendørsdækken, ridedækken, regndækken og vinterdækner. Bruger dog kun 1-2 af dem nu her. Og ja en hel masse ekstraudstyr, småting osv, udover sommerspray, sårcreme osv.

Jeg ville nok starte med at købe en sadel, et hovedtøj, strigler, ekstra grime og trækketorv, et vinterdækken og noget sårspray/creme.

 

Opstaldning inkl alt 500 kr.

Jeg skal til at flytte min hest nu her, og har reserveret en boks hvor jeg skal give 800 kr, for en boks med halm og fuldpas. Hun tager 350 kr om måneden for ca 6 kg hø om dagen.

Min hest bliver fodret med roepiller, betfore, lucerne og vitaminer - forventer at bruge 200-250 kr pr mdr.

 

Smed er 300-350 kr ca hver 12 uge - men sommetider vurdere smeden at hun bør vente endnu længere. Men af de 6 heste i stalden er hun klart den som kan gå længst.

 

Dyrlæge skal du regne 2* ormekur og test om året - det er nok ca 250 kr pr gang, altså 500 om året. Derudover tandraspning til ca 1150 kr + kørsel, konsultationsgebyr osv,min skal have hvert 2-3 år, og kan igen gå længere end de fleste andre. Desuden er der årlig vaccination til ca 500 kr - som du bør ligge sammen med fx tandtjek så du ikke skal betale dobbelt konsultation og kørsel (er hurtigt 800 kr i sig selv).

 

Af store regninger har jeg haft 3 * kolik til 4000-6500 kr pr gang, og en operation til 8500 så vidt jeg husker.

Derudover har jeg brugt penge på kiropraktor, kraniosakral terapi, message osv.

 

Jeg ligger 500 kr om måneden til dyrlæge.

 

Derudover skal jeg til at have staldskab, som kommer til at koste ca 1000 kr ved at bygge selv i gammelt garderobeskab.

 

Husk også penge til sliksten og evt tilskud. Derudover evt ridehuskort, undervisning osv. Og læg lidt til side til udstyr - det kan jo hurtigt gå i stykker ;) og så evt penge til ekstra transport ud til hesten.

 

 

Nu havde jeg jo allerede en hest som min mor godt nok betalte for - men derfor var der som sådan ikke nogen udgifter der kom bag på mig :) Ovs jeg bor på Fyn og priserne variere efter landsdel.

 


Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider