Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Naboen bruger vores fælleshave
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 14:30

Hej.

 

Vi har et problem i vores ejendom. Der er 5 lejemål og vi har en stor fælles have, som vi alle har ret til at bruge. Flere af os har hunde, som vi lufter i haven, men altid samler pænt op efter. Vi hænger også tøj op i haven, soler os i den osv. Der er nem adgang til haven, da porten ikke bliver låst i dagtimerne.

 

Desværre har et af lejemålene en ven, som der ikke rigtigt er nogen af os andre, der bryder sig om. Vi kalder lige for hende Lola. Lola har boet øverst i lejligheden her og er derefter blevet venner med nogle af de andre, som stadig bor her. Lola var oppe at skændes med sine venner det meste af sommeren, men alligevel fandt hun en ny allieret i naboejendommen og og stod og råbte eder og forbandelser efter sine gamle venner til langt ud på natten. Pga. sit fjendskab fik hun også kaldt kommunen ud til rotter på ejendommen og fik politiet til at kræve, at hendes gamle venner satte mundkurv på deres søde og rolige hund, fordi den var en krydsning med halvt muskelhund. Hun er altså ikke en, man lige sådan ønsker at lægge sig ud med! Hun er meget ubehagelig og i skrivende stund, kan jeg høre hende stå og råbe et eller andet.

Nu er hun blevet venner med dem igen, desværre, men heldigvis er de vist ved at flytte ud. De er stort set aldrig hjemme... Alligevel befinder hun sig ofte i vores fælleshave. Hun soler sig i den og lufter sin hund i den uden at samle op efter den!


Vi kan ikke låse til haven, da vi ikke alle har nøgle til porten og vi forøvrigt ikke har hegn ind til naboen, som har en låge, man kan komme ned i vores have igennem.

Der er vist ingen af os i lejemålet, der bryder sig om at have hende rendende (bortset fra hendes "venner"), men vi ved ikke helt, hvad vi skal gøre - hun er jo venner med 1 af os og den ven kan vel give hende tilladelse til at være her?
Hun bor selv i nærheden, men har ingen have.

Som I også kan høre, er der ikke rigtigt styr på noget her og kommunikationen er meget dårlig lejerne imellem.

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 14:44

Er det ikke bedst at starte med at tale med hende? Måske er hun ikke klar over hun generer jer, når I ikke har givet udtryk for det.

 

Du kan jo selv gå til hende og sige at du føler at I i forvejen er mange om haven, og du synes måske derfor ikke hun bør bruge den når hun ikke bor i huset og betaler husleje medmindre hun er der sammen med en der bor der (hvilket I jo næppe kan forhindre hende i). Ligeledes nævne problemet med hunden, og at I er nødt til at klage til udlejer hvis ikke situationen ændrer sig?

 

Det er vel et sted at starte?

3
1
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 15:16

Jeg tænker også, at dialog må være det første skridt. Snak med hende.

Næste gang hun står og råber udenfor eller lufter hund i jeres have, så hiv lige fat i hende.



0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 15:56

Åh, sådan noget er belastende.

Vi har også en gruppe "gutter" som får sneget sig ind i vores aflukkede gårdhave, når en beboer lige glemmer at lukke porten.

Så står de nede ved bænkene og ryger, råber, larmer og spytter på jorden.

 

Når porten er lukket og låst, så står de foran porten, for så står de mellem to bygninger og kan stå i læ!

De er vel en 7-10 drenge (gætter på alder i start 20'erne).

De kan også finde på at sidde på vores trappesten og spære for alle folk der rent faktisk bor her, så de ikke kan komme ind/ud af hoveddøren.

Og så står de ellers der og råber, larmer, pisser op af porten så der lugter værre end Nørreport, smider cigaretskodder og spytter på jorden.

 

Jeg har pænt spurgt dem om de vil være søde at stå et andet sted, for der er folkeskolebørn i opgangen, der ikke tør gå ind af hoveddøren fordi der står sådan en gruppe "gutter" med hættetrøjer og cigaretter og råber.

Jeg spurgte dem også om de boede her, siden de altid stod her. Neeej men de kendte nogen der boede her! De ville ikke svare på hvem, og jeg tænker mit, for dem der bor her er mest børnefamilier, og så mig

 

Men efter jeg faktisk var nede og snakke med dem, kommer de lidt sjældnere end ellers.

Mit forslag er derfor at snakke med hende i "gerningsøjeblikket". Tag derned når hun er der, og sig pænt at man har haft en del problemer med folk der ikke samler op efter deres hunde (bare sig folk, ikke sig noget om at i ved hun ikke gør det!), og derfor er man i ejendommen kommet til enighed om, at folk der ikke bor i ejendommen, ikke må benytte haven, medmindre det selvfølgelig er i selskab med nogen der bor her.

 

Jaja, en lille hvid løgn, men det ville jeg ikke have det dårligt over. Personer der ikke fatter hvad dit og mit betyder, og ikke tager hensyn (samler @!#$ op) når de benytter noget der ikke er deres, ja der ser jeg intet problem i at smøre lidt ekstra på, for at få dem væk.

 

Råberiet ved jeg ikke om man kan gøre så meget ved, nogle mennesker har det bare ikke i deres genetiske kode at tage hensyn Jeg har decideret mødt mennesker der ikke engang mente at de råbte, de talte bare lidt højere end de fleste. Hun lyder lidt som om hun godt kunne være sådan..

 

Held og lykke med det.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Udlejer..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 16:48

Jeg synes I skal gå til udlejer - det kan aldrig blive jeres problem med risiko for at få hende på nakken. I kan til gengæld kontakte udlejer og fortælle, at I er utrygge og/eller generet af hendes brug af haven.


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

10
0
Svar på denne tråd
 
 Udlejer
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 20:31

Hej.

 

Desværre, vores udlejer er nærmest fraværende - ellers var han den første, jeg ville melde det til.

 

Dialog er det næste, vi gør, men desværre er vi bange for, at hun ikke er typen, man kan tale med - derimod typen, som derefter ser sig ond på os, som hun gjorde med sine gamle venner, og derefter start en hævnaktion, der gør livet surt for os. :(

 

Nogle mennesker...!

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 20:47

Jeg forstår godt du er i tvivl.

Den eneste grund til jeg "turde" gå ned og tale til den der flok smarte gangster-gutter, var fordi (hvis man lige dømmer lidt stereotypt), at deres opførsel tit er sådan noget spille-smart og dominanspræget opførsel.

Når de så lige får at vide, at de skræmmer børnene så de ikke tør gå hjem, eller deslige, så kan det være de falder lidt ned.

De kommer stadig på besøg og urinerer op af porten og smider smøger og spytklatter foran porten hvor alle (inkl. børnehavebørn) går gennem hver morgen, men det er i det mindste ikke så ofte som før.

 

Din nabo lyder til gengæld som typen, der gør hvad der passer hende.. Og ikke bare en type, for man kan tage luften lidt af ballonen, som man kan med unge gutter der lige skal spille lidt smarte men på bunden er gode nok (går jeg ud fra).

 

Men jeg ville nok prøve alligevel. Det er bedre end at gå og være frustreret og bande over hende indvendigt.

Jeg tænker stadig det er smart at sige noget a la "vi har haft problemer med hundelorte, så det er kun folk med hund der bor i ejendommen der må benytte gården". Så siger du ikke direkte at det er hende, men får samtidigt sagt at det ikke er OK.

Jeg ved ikke, det er vel et forsøg værd..

 

Og JA, nogle mennesker Det tænker jeg alt for ofte, men jeg er heller ikke lavet til byen, tror jeg. Elsker at bo her, men jeg tager hensyn og forventer i allerhøjeste grad at andre gør det samme. Og det gør de bare ikke altid :P

Fx kunne jeg aldrig drømme om at stå og råbe udenfor, det er pisse irriterende for alle i nærheden! Eller gå ind og solbade i andres haver, altså jeg krummer tæer! Folk har åbenbart bare forskellige standarder for hvad man gør... Hvilket er træls, når man bor tæt sammen med andre.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Løsning?
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 06:49
Kunne I sætte et skilt op med "Hvis der bliver overset flere hundelorte bliver haven lukket for alle andre end husets beboere"?

Og så få udlejer til at tage affære. Skiltet skal nok hænge inde i haven, så I ikke begynder at have hele gaden rendende. Men så har I en advarsel og et grundlag for at smide hende ud.

 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

1
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med et
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 07:27

enkelt skilt:

 

"PRIVAT - kun adgang for ejendommens beboere".

 

KH:)Annette




rigtige piger rider hver dag
3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 12:21

Hej.

 

Adian: Tro mig, det skilt har vi allerede hængende på porten, men der er åbenbart nogen, som ikke kan læse...! Men så har vi selvfølgelig det skilt at henvise til - det havde jeg faktisk ikke tænkt over.

 

Sophie: Ja, det lyder som en god måde at starte en dialog på. Det må vi prøve.

Jeg er godt nok heller ikke egnet til at bo i byen...! Får grå hår af det her! ;D

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 Være anonym
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 23:22

Sophie har du hørt om den type "lak" man har impregneret midtbyen i Hamburg med? Det er en type impregnering som er så vandafvisende at tis sprøjter tilbage med samme kraft til der hvor det kom fra Åh det ville jeg gerne se dine "gæster" tisse på

 

Det løser desværre ikke TS´s problem. Hvis I henvender jer samlet til udlejer kan denne vel blive nødt til at handle?

 

Ellers tænker jeg, om ikke man bare kan bruge haven helt vildt meget, så det ikke bliver aktraktivt for hende at komme der? Der er heldigvis ved at blive vejr til at tage kaffen med ud i solen eller masser af vilde vandkampe og et eller andet der distraherer hendes hund i en grad så hun ikke gider have den med der hen - masser af tennisbolde og pølseløb. I det hele taget bruge haven, så hun ved hun bliver set - man er mere tilbøjelig til at samle op efter sig når folk kigger.


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-03-2015 20:02

Hej.

 

Haha, Trille - det er virkelig en god idé! ;D Det må vi gøre. Både min kæreste og jeg er glade for at fotografere insekter og da vi har en ret vild have, er der masser af dyr at finde dernede. Samtidig virker det også lidt mystisk, når vi render rundt med vores kæmpe kameraer og lusker i krattet!

Derudover er vi også glade for badminton og nå ja, vi har da også nogle cykler der skal vaskes og tøj, der skal hænges op... ;D

Desværre er hun ekstremt social, så måske vil hun bare prøve at snakke/råbe med os og hun har svært ved at forstå, når man ikke gider snakke (Jeg har observeret hende rundt omkring i byen, hvor hun har opholdt flere forskellige mennesker med sin snak. De har virkelig prøvet at slippe væk, det er så tydeligt på deres svar til hendes udbrud og deres kropssprog - men hun føølger simpelthen efter dem og fortsætter sin højlydte monolg!).


Vi må i hvert fald håbe, at vi kan få styr på det her. Sidste sommer holdt de os vågne til ud på natten, fordi de stod og skændtes i vores gård. Den ene gang ville vi holde en fredelig grillfest i haven, der kom hun også og klagede sig, fordi vi ikke havde sat et opslag op i forvejen (vi grillede i 3-4 timer i haven og gik så hver til sit! Det skal man ski ikke sætte seddel op for!) og bemærkede, at vi ikke måtte bruge hendes venners havemøbler! Hun er typen, der bagtaler én højlydt, så det er meningen, at man skal høre det. Frygteligt menneske! Det havde hun selvfølgelig heller ikke ret til, fordi hun ikke bor her, men der havde vi kun boet her et par måneder og vidste ikke helt, hvem der var hvem.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-03-2015 21:21

Det skulle du aldrig have sagt Trille! Jeg sidder på eBay as we speak, det er jeg simpelthen nødt til, det er jo genialt med sådan en spray

En skam det er ulovligt at videofilme offentlig gade, åh det kunne ellers lige være til ren kagemand, sådan et klip.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider