Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Meget stor rytter - kan man blande sig?
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 16:03

Jeg er ven med den her pige på Facebook, som jeg har kendt en del år - vi er dog mere bekendte, end venner. Hun er meget stor og det går kun den forkerte vej med hendes vægt.

Hun tilrider og træner islændere - familien avler, så hun er altid i gang med mindst et par stykker.

 

Det gør ondt i øjnene at se billeder af hende på de her små heste og især de helt unge og nytilredne.

 

Ville I sige noget? Hun ved jo helt sikkert godt hun er stor, men finder det helt forrykt at hun fortsætter sin ridning, i stedet for at få gjort noget ved sin vægt. Uden at vide præcis hvor meget hun vejer, må hun i hvert ligge et stykke over de 100 kg.



11
7
Svar på denne tråd
 
 Jeg ser problemet...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 16:25

... men du må jo nok antage, at familien tager hånd om det.

 

Overvægten kan skyldes sygdom og dermed medicin, hvis det lader til at gå hurtigt den gale vej.

 

Desuden... vend den om og forestil dig, at der kommer en besked på din FB:

"Kære Pippi Langstrømpe,

Jeg har bemærket via de billeder du lægger op på FB, at du har taget en del på. Måske du burde overlade ridning af de unge, utrænede heste til en anden rytter?

 

De bedste hilsner fra mig"

Ville sådan en besked være konstruktiv for dig?

Ville den få dig til at stoppe ridningen og trække i løbeskoene?

Næppe...


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

11
6
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 16:39

Desværre er det et problem hos hele familien, det der med overvægt. Mor rider også - og hun vejer nok det samme som datteren.

 

Medicin eller ej, så synes jeg ikke hun kan være bekendt overfor hestene, at sætte sig op på dem.

Hvis jeg så en jeg kendte (eller en fremmed for den sags skyld) slå sin hund, ville jeg jo også sige noget.

 

Jeg kan godt se, det vil kunne virke utrolig ukonstruktivt. Jeg har bare virkelig svært ved at vende det blinde øje til.



13
6
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror godt
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 16:50
At jeg ved hvem du snakker om, og jeg har tit taenkt det samme. I islaenderverdenen er det er stort no-no at paapege den slags, da det vil ramme saa mange ryttere, saa opbakning faar man nok ikke ved at naevne det...

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

12
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ellers
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 21:55

Ikke hysterisk, men det du beskriver lyder jo voldsomt, det må da være umuligt at finde en sadel der kan passe både hest og rytter og kan man ikke være i den sadel der passer hesten, jamen så er man for stor til den hest..

Men hvordan man lige får sagt det uden at man bare får modstand


Hilsen Signe med prinsesserne Karolina, Josephina og Vicktoria

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Min holdning
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 23:27

Hellere en tung og god rytter end en lettere og dårlig rytter. Men alt med måde selvfølgeligt


 

8
14
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 10:16

Jeg ville slet ikke have de her tanker, hvis vi snakkede om en pige med lidt ekstra på sidebenene. Jeg er ikke særlig sart og blander mig generelt ikke i andres liv.
MEN, jeg synes i det her tilfælde at det er så grelt, at jeg har svært ved ikke at sidestille det med dyremishandling.

 

Jeg kan se på tommelfingrene op/ned, at folk er lidt splittede. Jer der giver en tommel ned, kan I ikke give en begrundelse?



4
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er også nysgerrig!
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 11:17

Jeg har fået tomler ned for mit indlæg og det synes jeg er fuldstændigt i orden!

 

For enten... så læser folk indlægget anderledes end jeg havde tiltænkt det. Nemlig måske som om, at jeg bifalder meget stor rytter på meget lille hest, hvilket jeg bestemt ikke gør!

 

Eller også er folk uenige med mig i, at jeg IKKE synes at man skal blande sig i folks privatsager. Nemlig at tomlerne ned måske betyder, at man BØR tage aktion på sagen? Men i så fald... hvad?

 

Eller også er det noget helt tredje


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 12:09

Jeg ville sige det - uanset om hun bliver ramt på sin stolthed eller ej. Det er jo for hestens bedste.


- Sascha & Fame <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

- 15% rabat på alle Königs ridestøvler! Klik her

2
0
Svar på denne tråd
 
 Stor pige = ingen hest
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 12:17

Jeg synes der er kommet en tendens at hakke lidt på de større ryttere - hvilket jeg virkelig synes er ærgeligt og direkte usmageligt. Er helt med på at i dette tilfælde ER DET GRELT, men forstår ikke denne tendens sådan helt generelt. Af hvad opstår dette behov for at fortælle andre at de ikke er gode nok?? Og gud nåde og trøste den der lægger ridebilleder ind af en hest der momentvis går bag lod (ved godt det er en helt anden snak), men her farer det store HN også op og fortæller vidt og bredt om hvad der gøres forkert.

 

Jeg er med på at en større rytter bør ride en mere robust og stor hest, hvilket jeg faktisk også synes langt de fleste gør. Men selv da synes jeg HN flittigt pointerer at man måske lige skal tabe sig inden man sætter sig op igen. Kan sgu sagtens følge tendensen med at der bliver længere og længere imellem billedtråde... Nå ja og endda tråde generelt. Stikker man næsen frem så får man den cuttet af!

Kom så med de dislikes... Jeg ved jeg kan forvente et hav af dem nu...


 

Venlig hilsen Nanna

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

...og nu også æslet Oscar

16
6
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 12:32

Nanna, nu snakker jeg ikke generelt. Jeg er ikke i gang med at fat shame alle hesteglade piger med en BMI over normalen.

 

Men når det så er sagt, så kan jeg ikke se hvorfor overvægtige ryttere, som tydeligt er for store til deres heste, skal beskyttes. Det er vel ikke anderledes end at sige til en voksen, at den shetlænder de rider rundt på måske ville have bedre af en mindre rytter?

 

At overvægt kan være svært at komme til livs er vel ikke hestens problem? Det er ikke en menneskeret at ride.



13
0
Svar på denne tråd
 
 Overvægt er og bliver et tabu...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 13:33

Imaginations: Jeg ved godt der blev stillet et spørgsmål om en konkret rytter - og jeg svarede hvordan tendensen er GENERELT - hvilket jeg også skrev. Nej jeg synes ikke større ryttere skal beskyttes fordi de er større - men jeg synes heller ikke de skal nedgøres fordi de er det.

 

Jeg har ikke set denne ekvipage, men hvis man blot ønsker en masse skulderklap fordi man tager bladet fra munden, får man det ikke af mig. Faktisk synes jeg slet ikke dette spørgsmål kommer HN ved. Hvis man observere ovenstående vil jeg synes det mest korrekte er at reagere, og ikke blande resten af hestebefolkningen ind i det. Overvægt er et tabu - og sådan er det bare... Jeg er sikker på at den omtalte rytter ikke føler det her er særlig fed læsning. Og når man så kan læse at en faktisk tror hun ved hvem der er tale om.. av! Synes man bør behandle omtalte rytter med respekt, med en personlig og diskret henvendelse - sgu ikke lige høre HN om de også synes hun er for tyk!


 

Venlig hilsen Nanna

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

...og nu også æslet Oscar

12
4
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 13:44

Jeg spørger HN, fordi jeg finder det som et reelt dilemma. Og fordi andre måske har haft samme tanker.

 

Jeg er ikke ude på at nedgøre nogen. At folk er overvægtige kommer ikke mig ved. Men ligeså snart det har konsekvenser for andre, f.eks. heste, så ved jeg ikke om man stadig bør holde kæft.

 

Jeg ønsker ikke skulderklap, jeg ønsker dialog og input til mit dilemma.



10
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 13:46

Jamen ovenstående svar var så mit imput...


 

Venlig hilsen Nanna

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

...og nu også æslet Oscar

0
4
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville snakke med hende
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 13:54

Jeg er selv en stor rytter, og jeg kan kun sige at det gør ondt og blive konfronteret med!

Men på den anden side så er det også synd for hestene

Jeg ville helt klart snakke med hende.

Men jeg vil ik være så urolig for hestene, da islænder er en tykkemands hest.

 

0
36
Svar på denne tråd
 
 Mariastern0232
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 14:18

Mariastern0232 skrev:

"Men jeg vil ik være så urolig for hestene, da islænder er en tykkemands hest."

 

Undskyld men HVAD skrev du lige der?!?!?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

13
1
Svar på denne tråd
 
 Hvis du kan sige det...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 15:38

Hvis du har mulighed for at sige det til hende på en måde, som ikke virker så dømmende og som du tror vil blive taget imod, som et skub i den rette retning mod et vægttab og hvis du "tør", så synes jeg du skal gøre det. Jeg ville nok ikke selv turde gøre det, men synes at det er flot, hvis du kan - og jeg ville ønske, at jeg selv turde.

 

Det er alt for stor vægt til en pony-hest og som en anden skriver, så vil man nok ikke kunne finde en sadel, som passer til islænderens korte ryg og til rytterens formodede store bagdel.

 

Jeg kender selv flere større ryttere, som jeg absolut har lyst til at hive ned fra deres islandske heste, men jeg tør ikke gøre det eller sige noget til dem.

 

Hvorfor mange islandske ryttere tror at det er ok, at være for tyk og stadig ride på en hest med pony-mål, det ved jeg virkelig ikke.

 

Flere af de overvægtige/fede ryttere jeg har mødt, er først begyndt at ride i deres voksenliv, og jeg tror at de har valgt en islandsk hest, da de ikke virkeer så "farlige", som en stor/høj varmblods.

 

Jeg vil heppe på dig og håbe for hestenes skyld (- og især når vi taler ungheste, som ikke er styrket overhovedet), at du tager mod til dig og at det vil virke, så pigen/familien gør noget for at tabe sig, før de igen sætter sig på ryggen af en islandsk (pony-)hest.

8
0
Svar på denne tråd
 
 ccccccccccc
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 16:54

Undrer mig : (Mariastern0232)

 

Men jeg vil ik være så urolig for hestene, da islænder er en tykkemands hest.

 

???? Hvad skete der lige der ? (stakkels islænder)

 


Thombs up eller down, rager mig en høstblomst.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Sig det til hende
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 17:36

Jeg synes du skal sige det til hende, på en pæn og høflig måde selvfølgelig, og nok ikke lige som Camilla (hesteklip dk) formulerer sig. Det var forresten også derfor jeg gav dig dislike Camilla

 

Og så lige hvorfor jeg har givet dislike til 000 og Camilla's andet indlæg til (Mariastern0232)'s indlæg: Det var da en ubehøvlet og træls måde at skrive til Maria? Voks da lige op, og så forklar hende hvad dagens forskning ved, i stedet for at skrive sådan ned til hende. Jeg fandt da også først ud af at islænder ikke var så stærke som folk gik og troet for få år siden. For i alle gamle hestebøger og -hoveder, siges det at islænder hesten er en stærk og robust hest der kan bærer en voksen mand.

Skal lige siges at jeg ikke selv er islænderkvinde, så ved faktisk tæt på nada om de små væsner. Dog fandt jeg ud af, igennem HN, at de ikke er så stærke som folk gør dem til.

 

Så nu fik i min begrundelse for dislike


- Sarah

 

Følg stald Foldager på facebook: www.facebook.com/staldfoldager

Eller følg mig på instagram: Arrogancecx

 

3
4
Svar på denne tråd
 
 sarah.....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 19:01

Aner ikke hvor du har givet mig dislike, og er også græsk katolsk,

men mener ikke at jeg er ubehøvlet eller træls, folk spørger og jeg svarer.

 


Thombs up eller down, rager mig en høstblomst.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 20:24

Du svarer "Undskyld men HVAD skrev du lige der?!?!?"

Hvilket jeg synes er ubehøvlet. I stedet for kan du jo pænt forklare hende hvorfor islænderen netop ikke er en tykkemandshest. Den attitude du kommer med giver jo ikke just folk lyst til at være med i debatten og HN generelt. Hvilket jeg synes er rigtig synd. :-) Bare fordi folk spørger, betyder det jo ikke at du skal svarer på en ubehøvlet måde. Man kunne jo derimod være med til at skabe en god atmosfære og give et høfligt svar.


- Sarah

 

Følg stald Foldager på facebook: www.facebook.com/staldfoldager

Eller følg mig på instagram: Arrogancecx

 

3
5
Svar på denne tråd
 
 er folk på island
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 23:54

er folk på island blevet mindre, undre mig over at en hest som altid er blevet brugt til transport af voksne i al terræn, pludselig er blevet et lille skrøbeligt nibs.

islænderen er ikke avlet til børne putte nusse hest, men som transport middel og overlevet som sådan.

Har ejerens islænder ry for at havde ryg og ben lidelser.

tror ikke at nogen avler vil tillade at hesten bliver splitte ad, pga af for tung rytter.

det er kedeligt når unge mennesker bliver overvægtige, men så længe 50 % af den voksende danske befolkning, er det svært at ændre.

det er jo pt lidt moderne med kurver og former, tror bare ikke det er godt for de unge at vi klapper i vores hænder hver gang vi ser en model med et BMI over 50.

Lad os dog indrømme at det ikke er ønskeligt for nogen, uanset hvor fantastiske de ellers er.

inden alle fare i blækhuset så spørg om i ikke tror at alle med bare en smule overvægt, ville tage imod en behandling hvor fedtet bare forsvand om natten. vel og mærke hvis den ikke havde bivirkninger

 


Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

3
10
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2015 01:08

Ja, jeg synes du skal gøre hende opmærksom på det.

 

Meget overvægtige mennesker skal slet ikke sætte sig op på andre levende væsner. Og nej jeg synes ikke det er synd for hende at hun er for tyk, det er noget hun kan gøre noget ved. Det er sgu for meget at tilride islændere når man vejer over 100 kg som du beskriver, det kan hun sgu ikke være bekendt over for dyrene!

 

Når alle går med fløjelshandsker mht at sige hvis rytteren åbenlyst er for stor, så holder det liv i tabuet.

 

Jeg blev selv motiveret til at tabe mig som barn, da en ærlig person sagde ligeud til mig at jeg var for tung til at ride på den pony jeg gerne ville ride på.

 

Så burde en voksen også godt kunne tåle at høre det hvis et barn kan.

 

Som Imaginations så fint skriver, så er det ikke en menneskeret at ride.

 


Heste lyver aldrig

8
0
Svar på denne tråd
 
 Islændere
Forfatter: 
Dato:  18-03-2015 05:49

For at kommentere islændere, så er det ganske velkendt at de bedste eksemplarer stadig befinder sig på Island, ligesom dem der avles i Dk er spinklere end ellers. De beholder vitterligt de bedste på Island, du må ikke engang tage uden for Island med ponyen, så kommer du hvertfald ikke tilbage eller jo du gør nok, men ikke hesten så vidt jeg kan læse mig til. :)

 

Derudover så ja islændinge har været mindre eller hvertfald mindre end overvægtige danskere er nu. Da hesten blev avlet var overvægt absolut ikke et begreb alle gik med, og da slet ikke dem der brugte hesten til den transport vi snakker om. Så jeg vil tro at det er meget meget sjældent, at den lille pony er gået med ryttere over 70-80 kg (en alm mand kommer faktisk sjældent over 80 kg, de fleste mænd jeg kender vejer max 80 som let buttede og normalt slanke i en højde mellem 175- 185 cm) hvilket for en robust islænder ligger under 20% grænsen. Rytterne var i bedre form, hesten var i bedre form og røven kunne passe i sædet.

 

At folk UDEN for Island ikke har kunnet kende deres egen begrænsning og sat sig op på de "dårligere"/spinklere/mindre ponyer med en noget højere personvægt og samtidig (selv hvis det var af ypperste kvalitet) uden at tænke på, at ponyen sjældent bruges så meget som på Island og derfor ikke har udviklet samme veltrænede og dermed "bæredygtige" muskler og råstyrke, bør vel ikke gå ud over ponyen. Den er derimod kendt for ikke at sige av, altså ikke nødvendigvis stærkere procentmæssigt end andre heste/ponyer (af samme højde og volumen), men for at skjule sine smerter og derfor virke veltilpas uanset.

 

Så ja jeg synes nogen bør reagere når man ser sådan noget. Og jeg synes det er fint at diskutere, ingen navne nævnt, ingen hængt ud.

 

Der er i mine øjne blevet en tendens modsat rettet, alt der foregår indenfor matriklen skal andre blande sig uden om, også hvis det drejer sig om dyremishandling. Mange mener at hvordan de rider/behandler dyrene på er en privatsag og det er det også (næsten, med mindre det er mishandling), men VÆLGER man at lægge billeder ud på offentlige fora (eller eks på fb gøre dem offentlige) ja så er det jo ikke længere en privatsag, så har man SELV valgt at stå frem og må tage de kommentarer der kommer, fra mennesker der ikke nødvendigvis ser tingene på samme måde som en selv :)

 

Jeg er dog helt enig i at MÅDEN man formulerer sig på er vigtig både i virkeligheden og på nettet. Bare fordi folk selv har valgt at "gå offentligt" med noget, bør man altid tale/skrive pænt. :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

10
1
Svar på denne tråd
 
 For hestens skyld
Forfatter: 
Dato:  18-03-2015 08:55

Jeg forstår til gengæld slet ikke, at nogen opfatter det som en tendens til at "hakke på store ryttere".

 

Det handler jo netop om, at det ikke skal gå ud over nogen - bare heller ikke hesten!

 

Og det er vel det, man indirekte siger, når man mener at alt for store ryttere skal have lov at ride på deres hest uden at nogen "hakker på dem". At for at det ikke skal gå ud over den store rytter, må det så bare være synd for hesten i stedet for. Jeg synes ikke det er i orden.

 

Venlig hilsen

Anna

9
1
Svar på denne tråd
 
 Svær... ja
Forfatter: 
Dato:  18-03-2015 09:08

Den er svær.

 

Jeg har kendt en som også er stor, og rider pony. Men på trods af alle mine fordomme har hendes ponyer klaret massør, dyrlæge og kriopraktor uden synderlige bemærkninger, og helt uden ridemæssige mén.

 

Og ja, jeg forstår ikke regnestykket, for selvom hun ikke er til akademisk nusseri, og på trods af at jeg engang har set den gå bag lod, må hesten alligevel bære sig og hende fornuftigt.

 

Men det ville nok være mere optimalt hvis hun tabte sig, som hun gerne vil.

 

Og nej ikke alle er gode store ryttere. og ikke alle mindre store ryttere er gode. Jeg har taget 10 kg på de sidste 7 år, og selvom jeg "kun" er på omkring 63-64 kg. nu hæmmer de ekstra deller mig meget i min ridning omend min røv sidder bedre fast i en 17" sadel. Så tab og vind med samme sind... eller gør noget ved det. Jeg satser på en mindre røv og drømmer om en mindre sadel.

 

Måske skulle du istedet for at sige, hun er for tyk til sine heste, spørge hende, hvordan de passer på deres ungheste, dels i forhold til opstart og ungheste muskulatur og dels i forhold til hendes vægt? Måske kunne du få et svar, der kan give noget viden vidre til os andre.

 

Inden da, skal du nok gøre op med dig selv, HVORFOR du vil spørge?

Er det for at hive hende af hesten, NU?

For at få hende til at føle sig tyk og mindre værd?

Er det for at sikre hestenes trivsel også fremad?

Er det for at få mere viden og læring?

Er det for at være en god bekendt?

...En HN-helt, din dårlige samvittighed, hendes dårlige samvittighed, for at dele erfaringer, råd, udvide hendes/din viden...ect.?

 

Og er du villig til at bruge tiden på dette mål?

 

Hvis du ved hvad du vil opnå, er det nok nemmere at se, dels om det er et fair og realtistisk mål, og dels at opnå det.

 


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

9
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 17:07

Jeg synes helt klart at du bør skrive til hende, og synes især kilden har givet nogle gode råd til hvordan og hvorfor

 

Og til alt det med tunge ryttere, så er min holdning, at deres overvægt, uanset årsag, ikke bør gå ud over nogen eller noget, end over dem selv. Man kan ALTID gøre noget ved sin vægt, det er blot om at gøre en indsats selv, og finde et drive.

 

Jeg må indrømme at jeg selv er rigtig dårlig til at sige noget til ryttere der er store, hvilket jeg så bør arbejde på

En rytter bør altid gøre sit bedste i alle henseender, for som tidligere nævnt; det er ikke en menneske ret at ride!!

6
2
Svar på denne tråd
 
 ridning er ikke en menneskeret
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 00:25

Jeg ville helt klart også sige det til hende! Face 2 face er klart at foretrække, men konfrontation er ubehageligt for mange, så evt skrive en privat besked på en absolut pæn og høflig måde (ligesom man ville tale til vedkommende når man sidder over for hinanden).

Chancen for at du får et svar i hovedet a la "bland dig udenom -mine heste har det fint og glæder sig til at have mig på ryggen"-agtigt, så kan det være at det trods alt kan sætte nogle tanker igang hos hende, der kan motivere hende til at ændre livsstil.

Jeg tænker altid "den der tier samtykker" og konfronterer folk med emner, der ikke altid er fornøjelige at drøfte, men altid i en pæn tone, da man ihvertfald ikke får sit budskab igennem, hvis man siger tingene på en ubehagelig måde.

 

Når det så er sagt, så kan jeg godt blive voldsomt irriteret når folk trækker "fedme-kortet" og blander noget jantelov ind over! Det er IKKE for at pille nogen ned og stepdanse rundt på dem, når man på en så høflig og "forsigtig" en måde, forsøger at forklare at det IKKE er i orden at ride hvis man er for kraftig -uanset hvad grunden nu måtte være! Det er ssom flere her i tråden påpeger, IKKE en menneskeret at ride og at det er vigtigt at forholde sig kritisk til hvorvidt man nu bør bede en hest om at bære rundt på en hvis man er for tung. Der er efterhånden mange seriøse undersøgelser, der påpeger at heste bliver overbelastet af for tunge ryttere!

 

Især er det et problem i islænderverdenen, at almindelig sund fornuft er røget for en større procentdel af dem der rider islandske heste og det er nærmest blevet tabu at omtale for store ryttere på for små heste!

Nogle mener at islændere er helt specielle og adskiller sig på alle måder fra alle andre heste og ponyer. De kan bære dobbelt så meget som alle andre heste-dyr, de behøver ikke nye sko og beskæring så ofte som andre heste, sadlen kan sagtens lægges langt ud over det bagerste ribben og jeg kan blive ved!

Ser man under huden på en islandsk hest, finder man præcis den samme "opbygning" som hos alle andre heste -bortset fra visse linier af den renavlede araber, hvor det ret ofte forekommer at de har en ryghvirvel, en lændehvirvel og en halehvirvel mindre end andre heste (det er da en forskel man kan forholde sig til, istedet for bare at proklamere at islændere bare er meget stærkere end alle mulige andre heste! ).

 

Nu har jeg haft heste som levebrød størstedelen af mit voksenliv og uddannelse hvor hestens anatomi spiller en stor rolle og min erfaring siger, at den helt store forskel på islændere kontra andre heste, er deres enorme vilje og den ret store portion vildhest der trodsalt stadig er tilbage i dem.

Jeg er ret overbevidst om at det er derfor at islændere "gladeligt slæber rundt på tykke trunter" -nemlig at deres vilje og overlevelsesdrive afholder dem fra at vise ubehag og smerter i samme omfang som andre typer heste.

Hviis man spørger dyrlæger der tilser mange islandske heste, vil man også her høre at deres erfaring siger dem, at hvis en islænder ser syg ud eller viser tegn på smerte, "så er det næsten for sent" til at gøre noget.

 

Jeg blev muligvis lidt hård i tonen her til sidst, men emnet med tunge ryttere fylder en del på fora i øjeblikket og jeg synes det er vigtigt at vi ikke vender hestevelfærd og almindelig sund fornuft om til en klapjagt på overvægtige -for det er ikke det det drejer sig om! Hvis folk er overvægtige (uanset årsagen), ja så må man enten gøre noget ved det (hvis det er muligt) inden man sætter sig op på en hest eller lave andre ting med heste. Der er masser af andre aktiviteter, som man kan lave med dem og man behøver jo ikke sige nej til heste, bare fordi man er for tung til ridning!

 

Hilsen fra en der har prøvet at blive meget for tung pga smertestillende medicin og som har kæmpet en næsten umulig kamp op ad bakke i kampen mod kiloerne! Jeg kæmper stadig HVER eneste dag men jeg er igen blevet normalvægtig i forhold til gængse mål, trods en dagligdag med mange smerter grundet en skade.

Jeg er absolut ikke kommet sovende til det, men nu kan jeg ride med god samvittighed!


Hedin´s Il Divo XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 05:19

tænk, jeg synes netop at problemet er at det ER en menneskeret at ride...

 

enhver der har penge nok kan jo anskaffe sig en hest og sætte sig op på den,- og da vi ikke har en lovgivning der beskriver grænser for vægt på ryttere,- så har rytteren ret til at ride...

 

Kære trådstarter,- jeg synes også du skal sige noget til din bekendte om vægten, og jeg kan godt forstå at du ikke stiltiende vil se på...

 

men gør dig klart at du skal passe supermeget på hvordan det siges,- du har ca 99% risiko for at det bliver overhørt, og at hesten dermed ikke slipper for sin tykke rytter,- og så har dine ord været spildte,- omend man kan håbe at det du har sagt måske har indvirkning på længere sigt

målet må være at sige det på en måde hvorpå rytteren ikke bliver fornærmet, men at det i stedet sætter nogle tanker igang. det vil jo til enhver tid være lettere at ignorere dig, fordi du siger noget ubehageligt...

 


*** Misssophie


2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider