Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 manglende respekt for hegnet
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 10:16
Jeg har en hest som har mistet respekten for hegnet og går igennem.

Jeg bliver nød til at gøre så den får et ordentlig stød og har tænkt at sætte noget i grime på hesten, men er i tvivl om jeg kan bruge træktov, tov af halmsnore eller om det skal være noget metal.

Nogen der ved det?

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metal....
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 10:25

Det skal være metal, enten en æde der hænger unden grimen eller en "antenne" lavet af hegnstråd som peger op ad.

 

Vi plejer ofte at holde dem og så berøre dem med leddet, da det er der vi har problemet.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 10:39

Plejer at holde hesten på mulen, sætte min egen hånd på hegnet og vupti.

 

Skal gøres der hvor de evt plejer at gå i gennem. Så stopper de hurtigt med det.

 

Vi havde en Shetter der gik igennem. Vi sat flere hegnstråde på og gjorde det med hånden og mulen. Hun har ikke prøvet siden.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
2
Svar på denne tråd
 
 Hånd på mule?
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 10:57

Jeg tænker bare... er der ikke en ENORM risiko, for at det stakkels dyr tænker "@!#$, det gør ondt, at blive aet på mulen! "

 

Jeg har hørt om flere der bruger "antenner" på grimen i form af ståltråd, der så er viklet om grimen (vær opmærksom på tyk vinterpels). Selve grimen, træktove og halmsnore er ikke strømførende, så det ved ikke hvorfor skulle hjælpe?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 ståltråd
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 11:14

Jeg har ikke lyst til at strømmen skal gå igennem mig for at ramme hesten. Jeg tror at hesten forbinder det med mig i stedet for at forbinde det med at der er strøm i hegnet.

 

Jeg prøve noget hegnstråd, men hesten fik desværre ikke stød.

 

Nu sidder jeg og tænker på om jeg kan bruge det stål som er i et kabel, hvis jeg blotlægger stålet?

 

Jeg har ikke mulighed for at anskaffe noget ståltråd i dag da jeg har for langt til byen og vil helst lærer hesten i dag at det gør ondt at nærme sig hegnet.


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 gggggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 11:16

Det gør den altså ikke.

 

Har aldrig oplevet at hestene bliver bange for dig bagefter. De ved blot det er hegnet de nu skal lade være med at prøve at kravle under.


Jeg ville ikke turde sætte en masse på hesten, hvad hvis den sidder fast.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 at få stød
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 11:26

Jeg har så oplevet med en hest at den forbandt det med mig at få stød, så det gør jeg ikke igen.

 

Det er meningen at så snart hesten har fået stød, så skal tingene afmonteres med det samme, hesten skal ikke gå med det i flere timer og uden opsyn.


Hilsen Helle

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg havde
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 11:44

en hoppeplag, der også fik den dumme vane at mase igennem hegnet. Vi satte derfor en kort kæde i hendes grime (viklet omkring, så den også rørte ved hendes hud). Vi holdt øje med hende, og hun fik stød een gang, så tog jeg kæden af igen. Derefter var der ingen problemer.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjek først hegnet
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 19:51

Er der nok spænding på hegnet? Hvis hestene pludselig begynder at bryde igennem hegnet bør man undersøge det med en hegnstester, som kan købes for 50-100 kr. i enhver maskinforretning, foderbutik, el. lign.

 

Der bør være en spænding på mindst 4.000 volt på et hegn, især om vinteren når hestene er langhårede.

 

Manglende respekt for elhegn skyldes ofte at hegnet har mistet sin spænding pga. for stor afledning til jorden, dårlig ledeevne, m.m.

 

Er der nok spænding på hegnet, er en grime eller en halsrem med en kort kæde godt til at indgyde respekt, især hos heste der gerne vil stikke hovederne ind over tråden .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 23:16

mit føl sprang let og elegant over hegnet - græsset var nu grønnere på den anden side

men det var ikke smart da han dermed kom tæt på to større veje

så jeg tog en snak med avleren, og hun mente så ikke at han lige havde været i hegnet da han blev lukket ud. derfor ingen respekt

nu havde ham som havde gården elefanthegn, så der var knald på når de fik sat snuden på

så jeg ville med hjælp af et stykke rugbrød, få ham til at rører ved hegnet. Men nej, fjolset bed omkring hegnet istedet for at tage rugbrødet

han sprang ALDRIG over mere.

og han var nu hellere ikke blevet bange for mig.

 

de to jeg har nu, er det især hoppen som lige tjekker hegnet, og her sætter jeg bare lige snoren tæt på hendes næse. har lige tjekket mit med hegnstester og mit ligger højt, så der er gang i det

 

MEN noget helt andet:

du skal også finde ud af hvorfor hun går ud. er der for lidt at spise på folden, er der nogen efter hende, eller er græsset bare grønnnere på den anden side.

find ud af om der er strøm er skal være lidt mere knald på om vinteren da de sætter pels eller har dækner på.



1
0
Svar på denne tråd
 
 græsset
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 19:38

Nu havde jeg fornøjelsen af at iagtage hesten på fold i går mens jeg afprøvede diverse ting og sager i håb om at hun fik stød, dette lykkes ikke, så der er indkøbt ordentlig metal.

 

Hesten braser igennem med bringen, så det har hun åbenbart fundet ud af at så får hun ikke stød. Mulen er ikke i nærheden af hegnet og kan heller ikke lokkes tæt på. Og det er græsset hun går efter.

 

Så planen er kæder i grimen og på hende og så ud uden dækken.

 


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 En sulten hest
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 20:09

....er svær at holde inde, selv med nok spænding på hegnet, så sørg for at der ALTID er appetitligt stråfoder i foderhækken. Uden stråfoder på marken kommer hestene hurtigt til at kede sig og føle sult og så er der ikke langt til at de bryder gennem hegnet


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider