Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Haflinger temperament
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 09:59

 

Hvad menes med Haflinger temperament?

 

Hvordan er det anderledes i forhold til feks. Connemara eller Fjordhest?

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit ringe kendskab
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 11:03

Nu har jeg kun kendt til to haflingere, så jeg kan ikke generalisere, men de to var blide, rare heste med en enorm arbejdsglæde og fremdrift. Opmærksomme på deres omgivelser, men ikke "dumme" (læs: kan sagtens være sikre i trafikken og ser sjældent "spøgelser").

 

Jeg kender kun én connemara og han er i mine øjne tæt på den perfekte pony Racen forekommer med mig mere føjelig og "blød" af vilje.

 

Fjordheste plejer jeg at kalde for den mest misforståede børnepony. De er rare så det næsten sprænger skalaen, men også enormt viljestærke og fysisk stærke (og dér er de ikke gode som børneponyer med deres korte, stærke halse).

 

Alle tre racer er overdrevet smukke på hver deres måde og nysgerrige og blide af sind


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 11:31

enig med Camilla. Haflingeren er dog også stærk og kan være egenrådig. Det værste man kan gøre med den type hest er at overdrive hjælperne - hesten bukker eller stejler (sandsynligvis) ikke som en varmblodshest måske ville gøre det, hvis man sparker til den, men den bliver i stedet døv for hjælperne, og så har man balladen med så stærk en hest. Man skal tænke sig om og ikke forsøge at tvinge noget igennem bare fordi hesten virker rolig - det kommer man ikke langt med (ligesom ved enhver anden hest, der føler sig usikker).

Jeg har haft fire haflingere, der alle var fint under hjælperne og stoppede for en anholdning af sædet uden tøjlehjælp. Tovtrækkeri er IKKE nødvendigt.

 

Haflingere er fantastiske kammerater, der elsker mennesker, er nysgerrige og kan lide at arbejde

 

Jeg har nogen erfaring med fjordheste også, men ingen med Connemara. Fjordhesten er ikke så forskellig fra haflingeren af sind, synes jeg, men mindre energisk og så er haflingeren generelt mere hensigtsmæssigt bygget (længere hals), hvis man gerne vil ride dressur.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 18:12

Jeg har selv haft haflinger :)

Han var god som dagen var lang, men jeg syntes faktisk ikke han egentlig var en børnepony. Haflingere er STÆRKE, og de kan være egenrådige. Han mente intet ondt, men hvis han ville et sted hen, så gik han derhen, med mig, lille pige på 40 kg hængende i trækketovet efter sig

Han var aldrig voldsom, aldrig ond, men han var styret af sin madlyst, så hvis der var en fodervogn, så gik han altså derhen, flintrende ligeglad med mine kommandoer, både fysiske og verbale ;)

 

Men de er skønne, er de. De er ret intelligente, synes jeg, og fanger tingene hurtigt. Dejlige at have med på tur, bliver sjældent forskrækkede. Min haflinger kom med i McDonalds drive-in, til ekspedientens store overraskelse ;)

Han var ligeglad med biler osv.

 

Så med haflinger-temperament ville jeg forstå en af hjertet god, bundsolid og kærlig hest, der dog er stærk og kan være egenrådig, og i mine øjne faktisk ikke en børnepony (jeg var 13 og elskede ham over alt på jorden, han gjorde mig aldrig noget ondt, men set i bakspejlet havde en anden race måske været bedre).


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 forskellige
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 07:01

Jeg har haft tre forskellige haflinger, alle med hver deres temprament. Hende jeg har noget, ved ikke altid at hun er koldblodshest..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ikke....
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 10:33

... Den store erfaring med haflingere,har vist kun prøvet en enkelt, men jeg har været til en del fjordheste-/haflingerstævner, og der er det jo ret let at sammenligne.

 

Generelt ser det ud til at haflingerne er lidt "varmere" end fjordhestene: de spooker nemmere over banepynt, dommerbur osv. - og så er de meget anderledes i bevægelserne end fjordhestene. Ofte lidt mere knæ, men sjældent ret meget elasticitet og undergreb, sammenlignet med fjordingerne.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil da
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 12:01

også lige tilføje, at ingen af mine heste var bundsolide og "børnesikrede" (jeg havde så alligevel de to, da jeg var barn, men børneponyer i den "idiotsikre" forstand var de bestemt ikke). De kunne alle finde på at kigge og hoppe til siden for ting på tur f.eks. - men de løb ingen steder. De var så også kun hos mig i deres yngre år (0-7 år), undtagen den ene (0-11 år). Jeg ved, at to af dem nu er vant til dyrskuer og den slags, så de må være blevet desensitiverede hos de nye ejere


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider