Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Aflivning vs bortgives
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 12:10

Årh...

 

i nov købte jeg en skøn DV vallak, han var et sats, da han ikke fungerede som ridehest... Men da ambitionerne er små og hesten skøn, tog jeg chancen og købte den..

 

Fandt hurtig ud af, at han havde ondt stortset overalt.. Han har haft massør og det har hjulpet en del.. MEN han er urent gående, når han skal gå rundt i hallen.. Der er taget røngten, bøjeprøve osv... Uden at finde et egentligt svar...Men dyrlægen sagde, at han sagtens ville kunne gå i skoven, altså lige ud...

 

Beslutningen om, ikke at putte flere penge i hamer taget, savner at sidde på en hest... Han skal aflives....

 

MEN... Han er SÅ sød... Så min hovedpine er, om man skulle se om man kunne finde et godt hjem til ham, selskabshest eller om han bare skal have fred...?

 

Findes der folk der vil overtage en hest, blot til at klappe og nusse???

 

jeg er i 7 sind...

 

fornuften siger aflivning, gi ham fred, ikke flere spekulationer... Men når jeg står med min store skønne hvide dreng, siger hjertet noget andet....

 

1
3
Svar på denne tråd
 
 Bortgivning dårlig hest
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 12:18

Hvis du giver ham væk skal du være afklaret med at du ikke har nogen som helst kontrol over, hvad der sker med ham fredmadrettet. Uanset hvad køber lover, så er og bliver det deres hest og de kan gøre med ham hvad de vil.

 

Det betyder også at du kan risikerer at møde ham til et hestemarked bundet op på siden af en lastbil. Bare for eksemplets skyld.

 

Eller at han ryger på en transport til sydeuropa for slagning.

 

Hermed en opfordring til at tage det ansvar, som den tidligere ejer tilsyneladende ikke ville tage.


To bokse udlejes syd for Odder. Vandrefold om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

21
0
Svar på denne tråd
 
 Udlån den
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 12:42

Hej,

 

sikke en situation, jeg har lånt og udlånt, med blandede resultater og tænkte jeg ville komme med en af mine positive oplevelser

 

 

Jeg har selv taget imod en, vi havde en hest i stalden på 6 år, havde været i stalden siden den var 3, den var aldrig tilredet, på trods af utallige forsøg, den smed alt og alle af, og var i det hele taget frygtelig - bed, sparkede og var sur.

ejer skulle ud og rejse og jeg passede hesten i de 3 uger,

Det gik over alt forventning, vi gik ture osv og det gik fint.

Skæbnen ville så at ejer ikke kunne mere (forståeligt 3 år havde hun brugt, mange penge, dyrelæger, mange kloge beridere osv) jeg overtog hesten som et evigheds udlån - dvs kontrakten fornyes hvert år, jeg havde den for mig selv hun stod på ejer beviset.

 

På en af min mange gå ture med den her hest, var den så sød at jeg blev modig, satte mig op kun i grime og bar ryg, den vippede ikke et øre hmm, klemte lidt til den og sagde et par klik lyde, frem kunne den også i gå. I løbet af 6 måneder kunne den rides i skoven i alle gangarter, på banen var den forsat ustyrlig.

 

Jeg havde en anden hest også og inviterede ejer forbi til den skovtur, hun blev så trylle bunden af den "nye" version, at hun fik "part" på ham, 2 dage om ugen og efter 4 mdr, fik hun ham igen.

 

Hvad det var der gjorde at jeg kunne ride denne her hest ved jeg ikke, jeg er ikke noget super talent, bare en almen rytter :)

 

så Jeg ville sige nej, den skal ikke gives gratis væk din hest, den skal "evigheds udlånes" så du kan gå hånd i hanke med hvor den er osv, eller en part?

8
3
Svar på denne tråd
 
 Afliv den
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 14:24

Aflvning er efter min mening eneste løsning. Du har selv opgivet den efter 3 mdr, det kan den opleve mange gange og det er da ikke et liv for den. Det er svært, at tage den beslutning, men her er det den rigtige. Krammer til dig

12
1
Svar på denne tråd
 
 333333333
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 14:35

Var jeg i din situation ville jeg vælge at aflive.

for det 1. så ved du med sikkerhed at han ikke lider længere.

for det 2. så skal du ikke længer være bekymret eller utryk med hans vider skæben, smerter, sælges, og vide at en nogle forsøger en masse med ham, eller til nogle der ikke evner at sætte begrænsninger og lytte til dyret.

( det ville jeg ikke have ro i sinde til at lade ske. )

 

Han er dit ansvar 100%, og du skal tage den beslutning der er bedst for ham, ikke hvad der er bedst for dig.

 

pøj pøj med det...


:O)

7
1
Svar på denne tråd
 
 Noget underligt noget
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 15:18

 

Nu ved jeg ikke hvordan han reagerer og gør, men er der tænkt i baner omk. arvæv fra han blev kasterert?

 

Prøv at læse denne tråd: www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1133096/1133096/

 

Indrømmer blankt at jeg syntes at det er noget underligt noget; men nogle heste får det markant bedre efter operationen så mit råd et, hvis du virkelig syntes at han er en dejlig hest, så får ham undersøgt for sædstrengsadherance. Jeanette er nok også god at rådføre sig med ifb. med afklaring af dette spørgsmål.

 

Held og lykke med ham.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

5
2
Svar på denne tråd
 
 Har været i samme situation,
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 19:51

Havde en smuk, sød, kælen og rigtig godt gående vallak på 4 år

Han havde desværre kissing spine. Han viste ikke umiddelbart nogen symptomer, og jeg fik mange råd fra forskellige kloge hoveder.jeg kunne styrke han ryg med træning etc. Og at mange heste har det uden man opdager det. Men pludselig begyndte han at smide rytteren af.

 

Jeg tog beslutningen at aflive ham, så vidste jeg hvor han var. Og sparede mig selv for meget arbejde, penge, bekymringer og uden at vide hvordan han ville have det om nogle år. Jeg havde det af h...... Til i en uges tid, men jeg ved at det var den rigtige beslutning.

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 20:07

På mig virker det som om du har bestemt dig for aflivning, men måske lige skal bekræftes i at det er en god beslutning.

 

Det ER kun dig der kan bestemme. Men du har jo prøvet en del allerede. Jeg synes det er rigtigt fint, at du stopper nu, før han koster endnu mere, både i penge og i frustrationer.

 

Og brug så din energi på at finde en sød og god - og rask - hest.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

6
0
Svar på denne tråd
 
 ggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 08:26

Har selv haft en hest med kæmpe adfærdsproblemer. Jeg svor at den hest aldrig nogensinde skulle fra mig, jeg var hans sidste ejer.

 

Jeg synes du skal love din hest at du også er sidste ejer. Man ved aldrig hvad han desværre kan ende ude hos.

 

Da min hest - desværre - endte med seneskader pga slid - sagde jeg stop. Han kunne godt have været hygge/skovturs hest hos en anden ejer, men jeg ville hverken byde hesten det, eller en evt ny ejer.

 

Så han blev aflivet. Den sværeste, men også absolut bedste beslutning jeg nogensinde har taget.

 

Jeg græd som pisket, men bagefter var jeg så lettet..


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 11:03

Jeg synes at du skal lytte til din fornuft. Tro mig - det vil være en lettelse, at du VED at han ikke går et sted og måske ikke har det godt...

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 12:19

aldrig give sådan en hest væk. Afliv den eller lån den ud som selskabshest, hvis du kan finde nogen der magnler sådan en. Ved udlån har du selv "hånd i hanke" med, hvad der sker med hesten. Har du først givet den væk, har du ingen indflydelse på hvad der sker med den.

 

Birgitte


1
0
Svar på denne tråd
 
 aflivning eller ej...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 15:32

Jeg har en gang foræret en hest væk. Og jeg gør det ALDRIG igen!!!

 

Han var jo en skøn hest, 18 år gammel men kunne stadig bruges til skovtur. Specielt sind, men pigen var så sød. Det var pige på omkring 20 og hun var helt skudt i ham. Han var glad for hende og han kunne blive stående hvor han stod.

Det lød helt perfekt, der blev lavet kontakt. Kunne hun ikke ha ham mere skulle jeg have ham retur eller han skulle aflives.

 

I starten gik det godt og min mavefornemmelse var god. Men tiderne ændre sig, hun flyttede ham og endte med også selv at skulle flytte. Hun sendte mig dog en sms om jeg ville have ham retur, men på dette tidspunkt havde jeg ikke økonomiet til ham og stod selv i en rodet periode af mit liv.

Af omveje hørte jeg hun havde solgt ham. Hendes nr var skiftet og jeg kunne ikke komme i kontakt med hende.

Jeg håber og ber til han er kommet til et godt hjem, til nogen der sætter pris på ham.

 

Men virkeligheden er at jeg var for egoistisk og for meget en kylling til at få ham aflivet. Han blev foræret væk for min skyld, ikke hans. Det er nok den beslutning i mit liv jeg fortryder aller mest. Han skulle have sluttet sit liv i den stald han havde stået i 10 år og med mig ved sin side.

 

En hest mærker intet når den er væk, lad dem slutte når tiden er rigtig, de skal ikke holdes i live for vores skyld.

 

Uanset hvor meget du skriver i en kontrakt, kan du så vide dig sikker på de ikke rider ham eller kun rider skovtur ligeud? Ikke sender ham videre?

 

Det er dit valg, din mavefornemmelse for selvfølgelig findes der heldigvis også solstrålehistorier, men jeg har lært af mine erfaringer og vil aldrig gøre det igen.


Mvh Stinne c",)

 

 

Amerigo Classic dressursadel sælges.

Kontakt for mere info.

 

At ville skaber evnen til at kunne.....

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 17:12

Afliv,

 

MVH Hanne

3
1
Svar på denne tråd
 
 du kan høre
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 19:50

nordjysk dyreredning har en side hvor dyr kan finde nye fantastiske hjem og der bliver holdt øje med dem resten af deres liv

1
4
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 22:13

Jeg vender det lidt rundt så du kan se det fra en anden synsvinkel.

 

 

Når du spørger om der er folk der vil have heste til kun at nusse, må jeg spørge om hvorfor du så ikke selv beholder ham??? Du synes jo han er sød.

 

Hvis du ikke kan/vil have ham fordi han ikke kan rides, hvorfor skulle en anden som ikke kender ham tage imod ham? De færreste anskaffer sig heste for at nusse om dem desværre.

 

Jeg ville aldig sælge eller forære en hest væk, der ikke kan rides. Sandsynligheden for at den vil blive redet alligevel eller vide

resolgt er 95%

Behold du ham selv hvis han trives og ikke har for ondt, eller afliv.

 

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

5
1
Svar på denne tråd
 
 Aflivning
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 08:03

Hesten er uret gående, bare den går rundt i hallen?? Så har den altså ONDT et eller andet sted.

 

Så vil den også have ondt ved at tulle rundt på fold.

 

Hvis det var min, så blev den aflivet.

 

Jeg synes, at du skal følge din første mavefornemelse og give hesten fred.

 

Jep, det er smadder hårdt at holde af sine dyr, og tage ansvar på sine dyrs vejne.

 


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

2
1
Svar på denne tråd
 
 JO - de findes
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 08:20

Jeg har pt. en venninde, der har været nødt til at aflive en af hendes heste. Så har hun 2 stk. tilbage, hvoraf den ene er en plag. Hun kan ikke tage ud og ride nu og lade plagen være alene tilbage. Hun mangler en selskabshest og en hyggehest for hendes børn, der bare nusser og hygger om dyrene. Og også så hendes plag ikke er alene under en ridetur på en anden.

 

Her var der en mulighed - og hvis man som dem ovenover siger - laver en udlånskontrakt, så har man hånd i hanke med, hvad sker, når plagen er voksen osv.

 

Bare for at sige, at der er nogen, der søger hygge/selskabsdyr.

 

Mvh

Tina

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 09:50
I har givet mig det sidste spark, i den retning jeg allerede var gået i...

Han kommer til de evige græsmarker 😢
9
1
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 18:31

 

Det er ingen skam at aflive en syg hest især ikke, hvis den er blevet ordentligt udredt først.

 

Aflivning og bortskaffelse koster trodsalt også og det gør indkøb af en ny hest sådan set også. Så er det noget der kan fikses så var det nok en god investering hvis man er glad for dyret!

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider