Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Spøgelseshistorier??
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 22:19

Jeg har ingen kontakt til min nærmeste familie, som i INGEN overhovedet.

 

Men via Facebook har jeg fået kontakt til min biologiske faders familie: Grandfætre og onkler osv. De kommer fra Læsø, hvor jeg selv husker nogen få gode barndomsminder.

Familien var glad for at fortælle spøgelseshistorier. Især til min, dengang, unge fru moder.

 

Hertil aften skriver min grandonkel, Jan, at der er bestilt ferie til sommer i Oldefars gamle hus. Jeg spørger om det er der, det spøger, og det kender han ikke noget til

 

Så jeg skrev om 2 såkaldte selvoplevede.

 

Grethe er min fru moder
Kjeld er hendedaværende mand, min biologiske fader.

Elva er farmor.

 

Grethe fortalte at hun ofte sad inde på Oldefars værksted, mens han arbejdede. Hun lagde mærke til at der var sømmet åbne sakse og knive op på bjælken, hvor den gamle udgang egentlig var (Der var der hvor der er et lille bitte udhus med plads til een stol) Oldefar forklarede at det var fordi at efter at døren var blevet blændet, så hver nat kunne man høre en fisker somme hjem fra havet, iført vaders.Grethe fortalte at hun ofte sad inde på Oldefars værksted, mens han arbejdede. Hun lagde mærke til at der var sømmet åbne sakse og knive op på bjælken, hvor den gamle udgang egentlig var (Der var der hvor der er et lille bitte udhus med plads til een stol) Oldefar forklarede at det var fordi at efter at døren var blevet blændet, så hver nat kunne man høre en fisker somme hjem fra havet, iført vaders. Og buldrede på den blændede dør.

Efter at sakse og knive var banket op, var der ingen forstyrrelser, men i forbindelse med noget istandsættelse, blev sakse og knive fjernet, og straks var der besøg hver nat.

 

 

Her er en anden:

Grethe oplevede faktisk selv at blive forfulgt af spøgelser en aften. Hende og Kjeld og mig havde besøgt Henning, Dagny og oldefar, der boede 1½ km fra Elvas sommerhus. Det var en lun aften med lavt hængende skyer. Da jeg blev utidig vil hun bære mig alene tilbage til Elvas sommerhus. Hun havde mig på armen, og pludselig spørger jeg: "Hvad er det?" Og peger op i luften. Grethe vender sig og kigger. Oppe i luften hænger en menneskelig skikkelse.
Efter en aften med masser af historier, er Grethe ikke helt tryg, så hun siger, at det er ikke noget, og sætter farten op. Hun kigger jævnlig bag sig, og skikkelsen forfølger hende.
Da hun er næsten hjemme ser hun en bil komme mod hende, og da den er kørt forbi er skikkelsen væk.
Grethe fandt senere ud af, at Læsø er så flad, at den bil højstsansynlig er kommet fra Østerby, og lygterne har hun ikke kunne se, men lyset har alligevel fanget hende og kastet hendes skygge op på de lavt hængende skyer. Og derfor gik der næsten 10 min før hun så bilen og skyggen forsvandt.

 

Har I nogen gode eller sjove historie i samme emne??


VH Pernille

 

Leder efter bogen Dødt løb af Dick Francis 2011

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 22:48

Undskyld for gentagelsen........... HN ville ikke rigtig lade mig bruge Ctrl v så jeg blev lidt meget irreteret til sidst

 


VH Pernille

 

Leder efter bogen Dødt løb af Dick Francis 2011

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Som den sidste
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 14:31

Uuuha jeg elsker spøgelseshistorier!Jeg har en, som er lidt ligesom den sidste.

 

En aften blev jeg grebet af en umådelig trang til af få rydtet op i min meget lille ungdomsbolig, som jeg boede i den gang. Jeg sorterede tøj, der ikke var lagt ordentligt sammen, fra, og lagde det på en stol. Jeg havde sat mit yndlingsmusik på og hyggede mig, men efter mange timers oprydning og sortering blev jeg lidt træt og ville sætte mig og skifte CD (ja, det er SÅ længe siden).

 

Det skal måske lige siges, at jeg før denne aften havde haft en par uhyggelige oplevelser, som er svære at gengive, og som let kan bortforklares med en tilstand tæt på søvn, men efter disse ubehagelige oplevelser var mit gamle stereoanlæg begyndt at skifte på p1 når der kom grønlandske nyheder. Derfor havde jeg allerede lidt overnaturlig mistro til anlægget.

 

Denne aften satte jeg mig så ned, og lige i det min bag ramte stolen (stadig fyldt med tøj, som jeg bare satte mig oven på. Jeg havde ikke så mange møbler) skruede mit anlæg vildt højt op. Jeg greb fat i volumeknappen og kunne vitterligt mærke fysisk modstand i den. Dette måtte stoppe. Det var sent på aftenen så det var ikke pænt over for naboerne at spille så højt, og slet ikke så pludseligt, og jeg var dælme også ved at være træt af at mit anlæg havde sit eget liv. Så jeg måtte jo hive stikket ud i en hvis fart. I det min bag lettedes fra stolen for at nå stikket, gav volumeknappen efter, og jeg fik lov at skrue ned.

 

Det er klart at jeg var noget rystet. Jeg kommer fra en familie der langt fra er afvisende overfor det overnaturlige, og der findes masser af gode, mest omsorgsfulde spøgelseshistorier, derfor er jeg måske ikke den første til at lede efter en naturlig forklaring. Omvendt, så er et grønlandsk klæbespøgelse altså ikke lige på listen over ting jeg har lært at tro på. Det skulle da også vise sig, at den naturlige forklaring kom helt af sig selv, da jeg fik lagt tøjet på plads. Under det tøj jeg havde siddet på, lå nemlig fjernbetjeningen til anlægget, og jeg må have sat mig lige på dens volumeknap.

Det lykkedes mig aldrig at få genskabt selve tricket med at trykke på volumeknappen med rumpetten, men jeg fik bekræftet, at hvis jeg trykkede på fjernbetjeningens knap (med fingrene!) så kom der modstand i drejeknappen på selve anlægget.

 

Nå, jeg håber der kommer bedre historier end min. Beklager, men det var dælme uhyggeligt - altså indtil jeg fandt fjernbetjeningen. Den løse forbindelse, som må have forårsaget de umotiverede skift til grønlandske nyheder, forsvandt også af sig selv inden jeg flyttede fra lejlegheden. Om det var en forbigående klæbeånd eller en fejl i anlægget finder jeg nok aldrig ud af.


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 20:17

Jeg har boet en del steder, og i to af husene er der sket uhyggelige ting, der giver mig gåsehud at tænke på.

 

Det er fjollet - et eller andet sted tror jeg ikke på den slags med min fornuft, men kan bare ikke forklare de ting, jeg har oplevet. Desværre er det ikke bare fede/spændende historier, men faktisk nogle ting, jeg synes er meget ubehagelige.

 

I det første hus, hvor jeg boede som barn (op til 10 år), havde vi en fuld kælder. Kan huske enkelte episoder:

- På vej ind på mit værelse møder jeg min storesøster (1 år ældre end mig) i gangen, der har nedgang til kælderen. Hun står stille og tysser på mig, da jeg spørger, hvad hun laver. Hun svarer: "Hun græder." Vi går hen til kælderdøren, åbner og kigger ned i mørket, hvor vi tydeligt kan høre en lille pige græde. Vi tror, der er et barn, der på en eller anden måde har sneget sig ind i kælderen - men mine forældre tjekker, og der er ingen dernede.

- Kommer hjem fra skole med en veninde. Vi går ind på mit værelse og får af en eller anden grund begge en pludselig følelse af uro. Jeg har en sparebøsse stående i vindueskarmen, som pludselig rykker sig, så den stikker ud over karmen og pengene i den falder på gulvet.

 

Disse ting var uhyggelige, men de VIRKELIG creepy ting begyndte at ske det nye hus, vi flyttede til:

 

- Der skete en masse mærkeligt, der syntes at dreje sig om fugle. Først fandt min mor en helt hvid fugl (lignede en trylledue) ude i haven, hvor hovedet simpelthen var væk, meget makabert.

På et tidspunkt kommer jeg ud i badeværelset - fuglefrø ud over HELE gulvet...

Og så var der sofaen i stuen, hvor der en dag lå en fuglerede(!) Aner ikke, hvor den kom fra, det kan selvfølgelig være hundene, der har slæbt den ind, men i kombination med det andet er det mærkeligt.

- Fjernsyn og elkedel tændte af sig selv hele tiden.

- Mit værelse lå tættest på stuen, hvor jeg havde et klaver stående. Om natten, når jeg prøvede at falde i søvn, lød det angiveligt som om, der blev spillet på klaveret.

- Jeg havde en skænk på mit værelse, hvor jeg bl.a. havde mine solbriller liggende i den ene skuffe. Har en dårlig vane med at smide mit tøj på gulvet, når jeg går i seng ;-) En dag skal jeg have mine solbriller på (som sædvanligt, da det er sommer), og jeg åbner skuffen - og der ligger mine solbriller, men det ene glas mangler i stellet! Jeg aner ikke, hvordan det er sket, og jeg leder skuffen igennem, men finder ikke glasset. Senere på dagen, da jeg samler mit vasketøj op fra gulvet, falder brilleglasset ud af bunken!!

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 20:44

... boet på flere forskellige gamle gårde - og aldrig oplevet noget "sært" i mit hjem. (andet end at jeg så min kat gå genne stuen en aften et par måneder efter at hun var blevet aflivet... men måske var jeg søvnig?)

 

Jeg havde i en periode for mange mange år siden 2 jobs og et fritidsstudie, så når jeg kom ud og ride var det først om aftenen - nogle gange så sent som ved 10-11 tiden. Jeg red i skoven, men havde en aftale med staldejer om at jeg altid skrev en besked om hvor jeg red hen.

Denne aften i april red jeg en af mine faste ture. Vi havde været der tit, og hverken min pony eller jeg havde problemer med mørket eller med at være bange for noget. Vi var trygge i skoven - kendte lydene og området)

 

Denne aften blev anderledes!

 

På et tidspunkt kunne jeg mærke at ponyen blev nervøs, og da jeg fortsatte fremefter fik jeg også selv en "grim fornemmelse". En følelse af angst og ubehag overvældede mig totalt - og samtidig hørte jeg noget inde i skovbunden. Det lød IKKE som nogle af de dyr vi normalt mødte på vores aftenture.

 

Pludselig valgte min pony - der ellers var ret styrbar og fornuftig - at tage bidet, vende om og sætte hjemad i galop. Jeg valgte at lade hende løbe, da jeg også fornemmede at der var noget derude som jeg ikke havde lyst til at være i nærheden af. Efter et godt stykke vej stoppede hun, blev rolig og vi skridtede hjem uden yderligere problemer (for mit vedkommende dog stadig med hjertet i halsen).

 

Et par dage efter red jeg samme tur i dagtimerne - jeg måtte se om jeg kunne se spor af noget der kunne give mig en naturlig forklaring.

 

Det eneste jeg fandt var en lille kort sti jeg ikke havde set før (selv om jeg havde redet der mange gange) - den ledte ind til en mindesten over 2 unge mænd der var blevet myrdet af tysk politi en aprildag i 1945. Den dato det var sket, var den dato hvor vi havde haft vores oplevelse!

 

Jeg tog samme tur siden mange aftener - men ikke igen på den dato!


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

5
0
Svar på denne tråd
 
 Min venindes historie
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 16:00

For ca 13 år siden var der en skoleinspektør på den skole jeg går på som blev meget syg. Han var ellers en flittig mand, som deltog i alverdens ting, og gjorde et godt stykke arbejde. Men til sidst blev han så syg at han prøvede på at hænge sig selv i en bjælke på skolens gamle loft. Han prøvede op til flere gange men hans kone kom hver gang og opdagede det, inden han nåede at dø. Til sidst hængte han sig selv nede i en skov ved stranden og døde der!
Det loft som han prøvede at hænge sig på, har min klasse nu klasselokale, og vi har oplevet mange mærkelige ting. Selvom det ikke var der han døde, tror vi alligevel det er ham der går rundt på skolens lange gange, tænder radion, smækker døre osv!

SÅ spoogy!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider