Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Pessoa longesystem
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 20:51

God aften H'ænder :-)

***Flere spørgsmål i teksten***

 

Jeg står og skal købe noget longeværk. Som kan bygge muskler i ryggen på min hoppe, og få hesten til at træde godt under sig selv, uden den kommer til at gå bag lod. Hvad vil i anbefale?

 

Det eneste longesystem jeg kender til er pessoa, når jeg læser om det, skulle den opfylde de krav som jeg har. Men er der nogen der har erfaring med dette system?

 

Hvilket longesystem ville i anbefale mig?

 

Hvad er din genrelle erfaring med longering :-)

Håber i kunne overleve med de mange spørgsmål, men vil ikke have min hest ødelagt :-)


 

Stolt ejer af fjordhesten
Aikon!<3

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lad være..
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 09:15

Jeg kan kun sige at jeg ville lade være med at bruge Pessoa, det kan være farligt. Både på den ene og den anden måde. Selv har jeg brugt kapsun. Og longeret anatomisk korrekt. Men redet på traditionel vis. Mvh. Sine.

 

9
0
Svar på denne tråd
 
 dfdddd
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 10:32

Passoa kan aldrig blive en god ide.

 

At snøre bagdelen sammen med hestens mund giver absolut ingen mening. At sætte noget omkring bagdelen så hver gang hesten tager et skridt så får en ryk i hovedet, giver heller ingen mening for at få hesten til at søge frem og ned og rejse ryggen.

 

Heste jeg har set trænet i passoa går bag lod/og bliver gerne der, bliver småt gående bagtil, træder bestemt ikke under sig og begynder at gå på to spor rundt i volten samt på forparten.

 

Jeg ville få en til at lære dig at longere korrekt i en kapsun eller i lange liner. Det er rigtig givende for hesten :)

 

Til nøds kan du overveje en GAMMELDAGS chambon, skal være den gammelsdags uden elastik. Dog foretrækker de to andre overnævnte.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
1
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 13:35

I stedet for at snørre munden fast til rumpen, har jeg af og til brugt en elastik-bandage bundet fra sadlen og bag om måsen, der hvor Pessoa-linen også har en rem. Den kan ikke tvinge hesten til at flytte bagbenene længere ind, men de fleste heste vil ligeså stille prøve at gøre det, hvis de er i stand til det.

 

Jeg har haft nogle heste, som kunne fungere med fast chambon, men også nogle, der strittede kraftigt imod, og hvor de godt nok sænkede halsen, men samtidig spændte op. Tror det er en smagssag...

 

MEN, når benene kommer ind (fx pga. elastikken om rumpen) og man får hesten til i øvrigt at slappe af (det kan så være svært nok for nogle), ryger halsen som regel ned af sig selv.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 13:36

Enig med de 2 andre... Få hellere lært at longere din hest korrekt uden alle de hjælpedimser, de vil alligevel ikke få den til at bruge sig korrekt, men give den en falsk ramme den hverken kan bryde ud af eller avancere i..

 

Jeg bruger kapsun, ros og vigtigst, korrekt timing af signaler og ros... Løslongerer også, og er begyndt at bruge bomarbejde... At få bygget rygmuskler/overlinje på sin hest er ikke kun muligt ved at den skal gå korrekt rundt på en volte i longe, det giver så meget mere at udvide via bomarbejde.... :)

 

Her på buet spor hvor der er forskellig højde på.. Dette især får hofter og skuldre aktive og hesten bliver ekstra opmærksom på sin krop og især hvor den placerer sine ben

Billede

 

 

Billede

 

Her 10 travbomme

Billede

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

5
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 15:27

Jeg er ret begejstret for pessoa systemet. MEn jeg tror nu også det kommer helt an på hesten. Den jeg bruger den på bruger bagparten meget mere og sætter sig rigtigt når han bliver mindet om at der er noget "der trykker" på bagbenene. Jeg bruger den slet ikke spændt ind på nogen måde, blot som en "husk bagbenene" og han har frie rammer til at bryde ud af den hvis han vil.

6
7
Svar på denne tråd
 
 Link...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 15:31

Link til undersøgelse af styrkning af hestens overlinje med Pessoa og uden hjælpe redskaber.

www.wageningenacademic.com/ _clientfiles/CEP/ S1478061509342346a.pdf



"Brutality begins where skill ends."

citat Neindorff

3
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 19:15

 

Skal man absolut proppe noget på dyret så foretrækker jeg en fast/gammeldags chambon :) Den forhandles i Hooks og udlandet.
www.hooks.dk/produktsida/310144/ 44857/44858/

Den kræver dog nogle justeringer hvis man har en pony som jeg, så har jeg skiftet delen der går fra gjord og op til det der sidder fast i biddet, ud med andet da den ellers er for lang.

IKKE og forveklse med en elastik chambon.

 

Den tillader netop hesten og strække sig frem og ned, men ikke tage hovedet op.

 

1.bp.blogspot.com/-oiB6ZarArrM/ Tah6tD_63AI/AAAAAAAAADE/lWLHC6JsMeY/ s1600/Chambon-Amadeus.jpg
www.fynshestefys.dk/pdf/ fynshestefys-gamchambon.pdf

Jeg har altid en kapsun inden under, så longen sidder i den :)

( har ikke hørt hvad hun siger på videoen, så ved ikke lige om jeg er enig så og sige - den viser bare fint hvordan den er i brug )
www.youtube.com/watch?v=3zokDbRn73s

Også kan man spænde mere ind, alt efter om man ønsker hesten søger mere ned.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 22:22

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skal have thumbs down over at ytre at det fungerer for mig?!?! Vi har vidt forskellige heste, vidt forskellige holdninger og hvad der går med den ene hest, virker ikke på den anden.

7
3
Svar på denne tråd
 
 Pesoa....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 21:58

Nu kunne jeg godt tænke mig at slå fast en gang for alle...Pesoaen skal ikke sidde på bagbenene...Den skal sidde om rumpen...:) og hvis den sidder korrekt er den et helt super redskab til at få hesten til at arbejde korrekt og netop styrke sin ryg...:)


Diva..)))

3
4
Svar på denne tråd
 
 Aldrig pessoa
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 22:17

Nedenstående billede synes jeg altså er fantastisk.

 

Vil til enhver tid råde dig til at finde en der kan lære dig at longere korrekt.

 

Hvis du selv træner vil der også langt oftere opstå spændinger og være en øget risiko for skader hvis du er fikseret i et bestemt bevægelsesmønster. På samme måde skal hesten have langt større mulighed for at regulere sin kropsholdning end et pessoasystem kan give.

Billede

 


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

5
0
Svar på denne tråd
 
 Passoa
Forfatter: 
Dato:  10-02-2015 22:34

Jeg er en af dem der også er for en passoa. Men men men, ddet kommer meget an alt. Mest af alt longeføren.

Min gamle hest brugte jeg det på. Han gik fantastisk godt på den, men var også meget rolig og fornuftig en hest. Han nød godt af den :)

Min nye hest derimod er helt anderledes. Hun kan slet ikke slappe af i longen, så derfor kommer der slet ikke en på hende før hun slapper af og lytter til mig. :)
Og så skal man jo indstille en passoa rigtigt. Hvilket vil sige at den ikke må være så stram at den ikke har andet valg end at gå bag lod. Men heller ikke så løs at den er unødvendig.

Ellers er bomme fantastisk, som jeanette også siger. Og når jeg engang kommer igang med Super igen, så skal bomme inkluderes mere. tror det vil hjælpe på fokus også :)


______________________...__________

Heste er en livstil, så hvis du begiver dig ud i heste

så gør det helt og ikke halvt
_________________________________

 

Catja Folsach Jensen <3

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider