Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 farmakonom uddanelsen-apoteker
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 12:40

Hejj,, er lidt ny herinde. så ved ikke rigtig hvordan det hele fungere.. men er der nogle farmakonomer herinde? jeg kunne rigtig godt tænke mig at stille et par spørgsmål, som jeg har skrevet lige under
og ville meget gerne høre om der var nogle her inde som før har skrevet en god ansøgning, som jeg gerne må se til inspiration. Det vil være en STOR hjælp!
- På forhånd tak!

hvorfor valgte i dette uddannelse?
hvordan foregår uddannelsen?
skal man have styr på noget inden man søger ind?
skal man være en "god" taler (åben person)?
hvordan og hvornår skal man søge på et apotek?
kræver det noget snit? hvilke fag skal man være god til, hvis man har en gymnasial uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalalala
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 12:59

UG.dk er altid en god hjemmeside, hvad angår uddannelser.. www.ug.dk/uddannelser/ erhvervsakademiuddannelser/ sundhedsuddannelser/farmakonom

Ellers er der jo deres egen hjemmeside, www.pharmakon.dk/ farmakonomuddannelsen

 

Er ikke selv farmakonom, men ville lige sende disse links.
Vil også lige svare på spørgsmålet; skal man være en "god" taler (åben person)?
Jeg ville sige JA.. Både fordi nogle ikke ved hvordan produktet skal bruges og derfor rart at få en forklaring som ikke er FOR snøvlet og ordene ikke er "slang-ord"(her referer jeg til ældre mennesker som evt ikke kan de unges "slang" som erstatningsord, fx kødfløjten) og fordi det er altså mere indbydende at komme til en som har "taletøjet og viden i orden", hvis man kan sige det sådan. Det giver en tryghed hos de fleste, at ekspedienten kan holde hovedet koldt og er forstående - uden at vade i deres problem. Det er ihvertfald sådan jeg har det

 

Mit indtryk er ihvertfald at hvis du vil arbejde på et apotek, så skal man ikke være genert.

 

Held og lykke med det, hvis du beslutter dig for, at det er det du vil.


1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 13:00

Til at starte med er det en rigtig god idé kun at oprette ét emne :)

Du har oprettet 3 der er helt ens, så kan det godt være folk synes det er lidt irriterende :D

 

Der er et hav af forskellige erhverv herinde, hvis du er lidt tålmodig er jeg sikker på nogen nok skal svare dig, er faktisk ret sikker på jeg har set en herinde der er farmakonom :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 16:38

Nu har jeg selv arbejdet lidt på apotek i forbindelse med farmaceutuddannelsen og vil sige at man møder mange typer i skranken og med mere eller mindre "private" sager. Ældre, yngre, misbrugere, hjemløse osv og man skal rådgive alle på en professionel måde, så man er i al fald nødt til at have mod på at tale til forskellige mennesker. Man lærer det dog løbende og bliver nemmere.

 

Men tag ned på et apotek, snak med dem, hør om de tager elever ind og stil eventuelt nogle af dine spørgsmål til dem. Alle de farmakononer jeg har arbejdet sammen med har været så flinke og altid været friske på at svare på spørgsmål omkring deres uddannelse også fra "udefrakommende" :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 hovsaaaa
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 19:46
Jeg er ny herinde. Så ved ikke helt hvordan det fungerer. Lagde ikke mærke til at jeg havde lavet oprettet 4 tråde.. :$ Undskyld
1
0
Svar på denne tråd
 
 Apotek
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 20:56

der er krav om stx, hhx,htx eller hf, der vil blive kigget på gode evner indenfor dansk ( skal kunne tale med kunderne, gøre sig forstålig og kunne læse og forstå tekster), matematik pga beregninger ud i doseringer mm, forståelse for biologi og lidt kemi.

Men se uddannelses guiden og pharmakon.

15. Februar har pharmakon bestemt hvilke apoteker i landet, der må optage elever til uddannelse. Se en liste på deres hjemmeside. Man søger det enkelte apotek med en ansøgning ( giv begrundelse for hvorfor du vil være farmakonom og dine stærke sider) apoteket indekalder de "bedste" ansøgninger til samtale og vælger så.

ved en ansøgning ville jeg kigge på udformning af ansøgningen ( altså ser det ordentligt ud), evt fritidsjobs ( er man vant til at tage ansvar) og hvordan er niveau i de "vigtige" fag, er det en person, der virker oprigtig interesseret - ved hvad det drejer sig om og har gjort sig nogle tanker .... Men ikke for lang beskrivelse. Er det een vi kan ha som kollega i 3 år..??

uddannelses start er 1.8 eller 1.9, det tager 3 år og der er elevløn. Du kommer på skoleophold flere gange årligt. Har somregel en fast læsedag pr uge på apoteket (minus ferie og helligdage).

Farmakonomer arbejder på apotek, evt som lægesekretær, i lægemiddelindustrien, sygehus apotek.

man skal synes det er dejligt at hjælpe kunden og gøre en forskel, lærer meget om kommunikation, lægemidler/sygdomslære/-anatomi+ fysiologi. Også skal man vide at apoteket holder åbent til 17:30 hverdage og der er også åbent om lørdagen, det betyder at man ofte har en hel eller halv fridag på hverdage.

håber dette giver dig svar på nogle af dine spørgsmål, ellers må du jo prøve igen....

og ja jeg arbejder på apotek som farmaceut med ansvar for kvalitet og fagligudvikling for personalet....kender også meget til farmaceut uddannelsen på KU, hvis det har din interesse...

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider