Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hjælp med skole?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 22:44

Hej HN

Jeg står og skal vælge studieretningsfag inden d. 26/1-2015, og er kommet lidt i tvivl om noget.
Sagen er, at jeg gerne vil have en naturvidenskabelig studieretning, og har indtil videre valgt Kemi A, Matematik A og Fysik B, men er kommer i tvivl om det er noget for mig..?

Vil egentlig bare høre hvad man laver i både kemi og fysik. Da jeg ikke er så stor fan af ting som eksploderer/siger bang, som jeg godt kunne fristes til at tro man laver i kemi. Så gider ikke vælge det, hvis det er sådan noget man kan komme ud for?

Håber i kan hjælpe ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 23:00

Hvis det er på gymnasie niveau så tror jeg ikke du behøver at frygte kemi. Hvis det siger bang så er det fordi der er begået en fejl. Kemi handler på ingen måde om at stå og blande forskellige stoffer og så se hvor farligt et stof man kan få ud af det.

 

da jeg havde kemi på HF så måtte vi dårligt nok have med halv farlige stoffer at gøre. Nu er jeg ved at uddanne mig til laborant og står med mange af de farlige stoffer og selv her får vi intet til at sige bang. Der er også meget med reaktionslininger og at kunne afstemme dem.

 

Kemi er også meget andet end forsøg i laboratoriet. Meget kort kan det siges at fysik handler om kernen i atomet og kemi handler om bindingerne i mellem atomerne.

 

Fysik kan jeg ikke rigtigt fortælle dig noget om, for jeg har aldrig haft det på højere niveau end i folkeskolen.

 


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 14:28

Som Anja helt rigtigt siger, så er kemi på gymnasieniveau ikke noget "voldsomt" :)

Jeg havde det på B-niveau, og det meste af tiden går med at regne, lære teorien osv. Når vi havde forsøg var det tit bare titrering fx, her skal du holde øje med hvornår en væske skifter farve. Ikke noget der siger lyde ;)

Forsøgene er mest bare for at vise eleverne, hvordan teorien ser ud i praksis, og lære basale kemiske færdigheder, så som titrering.

 

Jeg hadede kemi, jeg syntes det var DØD kedeligt :D primært fordi vi havde en gammel krage af en underviser, hun var frygtelig! Jeg elskede kemi i folkeskolen, så det var ærgerligt hun lidt ødelagde det for mig i gym. Men det skal endelig ikke bremse dig ;) på uni er kemi super smart, her får man rent faktisk lov til at anvende det, og se hvad det kan gøre i praksis, fx med medicin.

 

Fysik havde jeg også på B-niveau. Det er det samme som du kender fra folkeskolen; mest teori men i lærer hvordan det anvendes i praksis, hvilket er meget rart. Der er en del forsøg (ikke noget farligt) og så skal der afleveres rapporter om det. Fysik er vildt spændende :)

 

Jeg er også klart naturvidenskabelig. Mit absolut all-time yndlingsfag var biologi. Så min linje på gym hed:

Biologi A, Kemi B, Matematik A

 

Biologi og kemi sammen er en fantastisk kombi :) og matematik på A blev jeg bare nødt til, for det krævede min uddannelse. Men jeg var positivt overrasket; matematik i gymnasiet handler mere om anvendelse og forståelse, og det kan jeg lide. I folkeskolen var det bare udenadslære og slaveri, puha..


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 14:53

Jeg havde matematik A, fysik B og kemi B (og bruger det slet ikke i dag på CBS ;))

Men jeg ville ikke som udgangspunkt anbefale dig at tage kemi på A medmindre du virkelig VIL læse kemi på uni bagefter. Det er lidt ligesom biologi A - det er mere ren interesse der gør man skal vælge det på det niveau, ingen uddannelser kræver det for at komme ind.

Så medmindre du bare vil læse noget der er super kemi orienteret (hvor det da er rart at kunne genkende stoffet i starten af studiet), så ville jeg personligt hæve et andet fag i stedet for.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 17:51

Nu er det efterhånden 6 år siden jeg gik på HF (havde kemi på c-niveau) og tror kun vi har lavet et forsøg hvor det var noget der sagde bang! Mener det var noget med krudt, ligesom en mini bombe. Den larmede ihvertfald godt og lavede et godt hul i græsplænen. Så hvis det er ligesom hos os, hvor det kun var en enkelt dag, så klarer du nok det.

Dog bliver det nok temmelig hardcore kemi, hvis du skal have det på A-niveau.



If at first you don't succeed, then skydiving is definitely not for you.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider