Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Låne hest eller købe
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 19:44

Hejsa

 

Er der endelig den store forskel på at låne en hest eller at købe en hest pris mæssigt? :-)

Jeg tænker det eneste er at man ikke skal betale for at købe hesten og at man ikke beholder den. Men er der endelig mere forskel?

 

Hilsen Julie

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 20:14

Nej, det er der ikke. En hest koster det samme at have, uanset om man ejer den eller låner den.

Det KAN evt. være at ejer af en lånehest vælger selv betale for forsikring af hesten, men derudover står man som låner med de samme udgifter som man gør som ejer.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 20:41

Ok mange tak jeg var nemlig ikke sikker

0
0
Svar på denne tråd
 
 123345677
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 21:14

Der er da stor forskel som køber kommer du til at EJE og ikke LEJE hesten som hvis du låner den, som ejer bestemmer du helt selv som låner kan du ikke bestemme alt...


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

1
1
Svar på denne tråd
 
 Har du da....
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 21:17

... helt ret i - men som jeg forstod det, gik spørgsmålet på det økonomiske, og der er der ikke den store forskel på at eje eller låne/leje.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ibh ja præcis
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 21:21

Ja jeg tænkte mere økonomisk og ikke det andet :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fordel og ulempe
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 06:59

 

Ved en lånehest så er nogle ting også nemmere. Får du købt en hest som du ikke har kemi med så skal du finde ud af at få den solgt, og muligvis med tab.

Låner du hesten så kan du opsige aftalen.

 

Bliver hesten rigtig god så kan du ricikere at ejer vælger at sælge og du står uden hest.

 

Ved sygdom er det typisk ejer som betaler eller ejer betaler 50%. Som ejer står du med dyrlæge regningerne selv. Mange ejere vælger at betale for dyrlæge selv, så økonomi ikke skal være afgørende for OM der ringes efter dyrlægen.

 

Ved en låne hest skal du hverken have penge op af lommen til køb eller udstyr (som regel kan låner bruges hestens udstyr, men ikke altid.)

 

Endelig så kommer nogle og låner en hest hos ejer, (og de betaler ikke opstaldning, men måske et beløb til "driften".) mens andre får opstaldet andet sted og betaler selv for pasning osv.

 

Det siges også at selve købet af hesten er den mindste udgift.

 

Dog ingen regler uden undtagelser.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min ene hest er lånt ud
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 18:17

Min den ene hest er lånt ud eller man vil nok nærmere kalde det en helpart hun har på den.

 

- Hesten står opstaldet samme sted som min anden med fuldpas.

- Jeg rider den kun hvis parten ber mig om det.

- Der er basis udstyr til den. Sadel, hovedtøj, dækner, tæpper

hvis parten ønsker andet udstyr såsom andre tøjler eller andre underlag så køber hun det selv til hesten (det er jo selvfølgelig hendes ejet udstyr hvis aftalen opsiges)

- Jeg betaler 250 kr af opstaldingen, smed, og årlige dyrlægetjek og ormekure (hun betaler de restrende 1500 kr den 1 hver måned),.

- Hun betaler selv stævnestarter og undervisning.

- Hun har hesten mere eller mindre som sin egen men vi bruger hinanden hvis en af os er på ferie osv.

 

Hun er bekendt med hvad hun skal give for hesten hvis hun ønsker at købe den. Prisen stiger ikke for hende jo mere hesten kan i hendes varetægt. Mine heste er ikke pengemaskiner. De skal bare have det godt og jeg ville ikke kunne se mig selv i øjnene overfor pigen hvis jeg kunne se at hesten udviklede sig rigtig godt og et eventuelt salg kunne indbinge mig et overskud.

Hesten var tilsalg inden hun kom ind i billedet pga jeg manglede tiden til den. derfor er jeg rigtig glad for den løsning jeg har lige nu.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Har en lånt ud...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 07:43

Jeg har lånt min vallak ud med forkøbsret, købspris er skrevet i kontrakt.

 

De har lånt udstyr med i de første 3 måneder ( prøveperiode ) og da låner havde brug for en mindre tommer sadel har de selv fundet og købt sadel der passer både rytter og hest. Jeg syntes det er rart at se at låner selv investere i hesten og jeg håber da også for låner at det bliver en langsigtet investering. Jeg skal varsle hvis jeg ønsker at sælge hesten til anden side med 3 måneders varsel.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider