Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Studiebøger udgave
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 11:07

Hej HN :D

 

Skal starte på sygeplejerskeuddannelsen her til Februar og er derfor pt på bogjagt. Er i den forbindelse faldet over en masse brugte bøger, som er en anden udgave end den på boglisten.
Derfor lyder mit spørgsmål:
Har det en stor betydning at bogen er af forrige udgave end den på boglisten? Hvis jeg f.eks købte 3. udgave istedet for 4. af sygeplejebøgerne?

 

Vil jo gerne kunne spare pengene, men ikke såfremt jeg falder bagud :P


Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 11:50

Tillykke med studiepladsen! :)

 

Jeg læser ikke det samme som dig, men min erfaring er at det MEGET sjældent har stor betydning. På mit studie køber vi masser af brugte bøger i ældre udgaver af hinanden, for det eneste der ofte er ændret er lidt tekst i et kapitel vi ikke skal bruge, eller indsat et par ekstra billeder osv.

Har aldrig oplevet voldsomme forskelle på udgaver :)

Så længe du maks går 1 udgave tilbage, burde det være fint. Det er ihvertfald min erfaring, men jeg ved der sidder nogle andre på dit studie herinde, der nok kan fortælle dig om det også gælder jer :)

 

Man kan sige at når man lige starter på et studie, så er den første viden meget basal, og noget der ikke ligefrem ændrer sig fra år til år. Kemi er hvad kemi er, fx ;) og en evt. ældre udgave vil ikke være fundamentalt forskellig fra den nyeste.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 12:12

Tillykke med optagelsen :-)

Skal forsvare min bachelor på mandag, og så kan jeg forhåbenligt kalde mig sygeplejerske derefter :-)

 

Jeg kender ikke til hvordan ændringerne er i sygeplejebøgerne, men typisk er det bare at der er kommet et ekstra kapitel ind fx.. Og hvis du så skal bruge det kapitel der mangler i den gamle udgave, kan det kopieres. Det er op til hvad man selv synes :-)



/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak :D
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 12:33

Tusind tak for svar begge to :D Så vil jeg prøve at spare de penge og købe et par af bøgerne brugt. Det er alligevel mange penge man kan spare på det, så hvis jeg skal kopiere en gang eller to, så er det jo til at overleve!

 

Held og lykke med eksamen på mandag Line! :)


Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uddannelse
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 13:35

Jeg ville lige sende studievejlederen på din uddannelse og spørge. Måske er det vigtigt at 1-2 bøger er den nyeste udgave, mens de andre godt må være ældre?

 

Det kan kun dem, der er inde i lige præcis din uddannelse vide...

 

Og det ville da være endnu mere ærgerligt at købe nogle billige brugte bøger og så bagefter skulle købe den nye udgave af de samme bøger :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 14:14

Det har ingen betydning, men jeg garanterer dig for, at dine undervisere vil insistere på noget andet


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 13:09

Der er meget stor forskel på hvor stor betydning udgaven har. Det er set at forlag laver en ny udgave hvor der max er ændret i et par sætninger. Det hører heldigvis til sjældenhederne, men et tip er altid at kigge på sidetal i den gamle udgave, sammenholdt med den nye udgave. Hvis der er stor forskel, så er der nok sket en gennemgribende revidering. Det vil ofte også stå i starten af bogen og/eller i beskrivelsen af bogen i en webshop, hvad der er ændret.

 

Du skal også være opmærksom på, hvornår de er udkommet. Hvis den gamle udgave er fra 2000 og den nye er fra 2013, så kan der være nogle betydningsfulde forskelle. Udviklingen inden for det sundhedsfaglige område går ret stærkt, så bøgerne bliver meget hurtigt forældet. Hvis det omvendt er et emne som f.eks. anatomi & fysiologi, så er den primære forskel hvor godt tingene er beskrevet.

 

Jeg er bibliotekar på en sygeplejerskeuddannelse, og der hvor jeg er, bliver sygeplejebogen brugt rigtig, rigtig meget. Jeg plejer at anbefale studerende at få fat i de nyeste udgaver, for det sparer bare en for meget besvær gennem uddannelsen. Så er der andre bøger der har knap så meget at sige, og som man bedre kan bruge i gammel udgave eller som kopi. Men jeg synes du skal prøve at spørge på uddannelsen.

 

Mvh Rie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udgaver
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 13:49

Jeg har en bachelor i engelsk, og på det studie var det ret besværligt at sidde med en forkert udgave! Nogle gange var der tilføjet kapitler, og andre gange flyttet rundt på kapitler. Så når underviseren henviser til et sidetal, var det noget værre bøvl når man sad med en forkert udgave.. Så jeg har kun en enkelt gang købt forkert udgave, og ville ikke vælge at gøre det igen. Det er for irriterende når underviseren snakker derudaf og man ikke får hørt halvdelen fordi man leder efter en bestemt side..

Men det er jo ikke sikkert at den rette udgave har samme betydning på mit studie :)


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 14:43

Ok måske var mit svar lidt for generaliserende. Jeg omformulerer lige.

 

Min mand og jeg har læst og afsluttet i alt 5 uddannelser (15 år) og har aldrig oplevet, at der var ændret mere i de nye udgaver end hvad der er tilladt at kopiere.

 

Har du tjekket bibliotek.dk - der kan man finde rigtig mange bøger og de bliver leveret på dit nærbibliotek. Sammen med lidt køb på amazon er det lykkes mig at spare over 20.000 på bøger :-)

 

Man kan også være heldig at få lov at låne fra dem som er et år længere fremme på studiet for et par øl i fredagsbaren.

 

Og tro mig man får alligevel ikke åbnet de gamle bøger når man er færdiguddannet. Og hvis man endelig har brug for at repetere lidt, så er der altid en kollega, som har bogen stående eller også er man så heldig at have en arbejdsplads der har et veludstyret bibliotek.

 


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 15:25

Meh, og så alligevel. Der er nogle fag hvor ens gamle bøger er totalt uundværlige. Jeg var i praktik hos en, der slæbte sin store, røde farmakologi-bog med rundt i praksisbilen, den var meget tæt på at gå i stykker xD

 

Nogle gange lægger underviseren kun sidetal op, hvilket er dødirriterende, men ofte har folk held med at få en anden fra årgang til at skrive navnet på kapitlet, så man selv kan finde det i sin ældre udgave.

 

Og så vil jeg istemme mig Amazon, der er RIGTIG mange penge at spare!

Et af mine bedste køb var min anatomibog, som kostede lidt over 2100 kr.

Den købte jeg fra NY, inklusiv fragt til Danmark, for lige knap 1600 kr.

Har haft samme held med flere andre bøger i den prisklasse, hvor der altså er mange penge at spare.

 

Det skal så siges at det mest er engelsksprogede bøger der kan findes på Amazon, men vi har så stort set heller ikke andet.

De få dansksprogede bøger vi skulle have, har jeg af og til haft held med at finde billigere på saxo.dk, men sammenlign altid før køb.

 

Har generelt haft god erfaring med brugte bøger, også dem af ældre udgave. Det jeg har gjort er at finde den nyeste udgave på nettet og læse beskrivelsen. Der skriver de nemlig altid, hvad de har ændret fra forrige udgave! Så kan du jo vurdere, hvor voldsomme ændringer det er :)

 

Held og lykke med studiet, og husk at lægge penge til side til bøger :)

Da jeg boede på kollegie lagde jeg 500-700 kr til min bogkonto hver måned (det har jeg så ikke råd til længere :P ), men det beløb afhænger af hvad dit studie koster, det er meget forskelligt.

Synes du skal spørge din rusvejleder eller studiekontakt hvor meget bøger ca. koster om året, det varierer en hel del :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg læser også
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 16:40

til sygepl. i Vejle, og havde købr flere bøger af ældre udgave, men endte med at skifte ud undervejs..Der er rigtig meget gruppearbejde, og det er meget lettere når man sidder med de samme bøger. På læseplanen vil der ofte være angivet et til og fra sidetalt man skal læse, og så er man lidt på den når det ikke passer med den udgave man så sidder med..


 

 

En rigtg hest er en fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider