Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Holder du til højre på motorvejen?
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 21:46

Altså, hvis du kører med hestetrailer, så kan jeg ikke forestille mig andet

 

Men som "almindelig bilist" på motorvejen - husker du så at holde til højre, som færdelsloven foreskriver?

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/tv- se-om-du-er-en-synder-ligger-du- ogsaa-i-midterbanen/5377516

 

Jeg har i maaaange år undret mig over, hvad de "ensporede bilister" tænker, når de død-og-pine skal ligge i midtersporet med 100-110km/t (i bedste fald). Jeg har set bilister, der kører ned på halvtom motorvej og efter få hundrede meter trækker ud i midtersporet?! Der er ingen biler foran dem de næste mange hundrede meter. Jeg er imidlertid tvunget ud i fire vognbaneskift for at overhale

 

Ved at læse kommentarerne i det ovenstående link, så begyndte det er dæmre for mig: det er angiveligt en "uskreven regel", at indersporet er til dem, der kører under 110km/t. Midtersporet til dem, der holder sig til 110km/t og ydersporet til dem, der kører hurtigere end det.

 

Den "uskrevne regel" har jeg aldrig nogen sinde hørt om (og jeg har da haft kørekort i 17 år nu), men den forklarer en del og hvorfor mange bilister mener, at de har en selvbestaltet RET til at ligge i midtersporet.

 

Men... hvad så med den skrevne færdelslov? ER det sikrere at lave sine egne regler, som en del af Danmark ikke kender noget til fremfor at følge den færdselslov, som vi alle undervises efter af kørelæreren?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Uskrevne regler
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 22:06

den regel kender jeg godt nok ikke. Jeg holder til højre. Normalt er jeg ikke specielt temperamentfuld, men sløve bilister i ymidter og yderspor er sært belastende, og jeg tager mig selv i at sidde g skumle over dem.

9
0
Svar på denne tråd
 
 Ensporet
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 22:14

Den der "regel" kender jeg godt, skal du køre langsomt så hold dig i indersporet, følger du hastighedsgrænsen så kør i midterbanen, har du lyst til at køre for stærkt så foregår det i tredje spor.

 

MEN - derfor skal man nu alligevel holde til højre, så hvis vejen er halvtom og der ikke ligger nogen og snøvler i inderste vognbane, kører man selvfølgelig derinde, uanset hvilken hastighed man kører med.

 

Det er grænseløst irriterende, når nogen synes, at de skal ligge i midterste spor (eller yderbanen på en tosporet motorvej) og køre 100-105 km/t - fis nu ind i inderbanen.

 

Det er vel sikrest at følge den skrevne færdselslov, men derfor kan nogle af de uskrevne regler nu godt give mening. Er der f.eks. jævnt med biler i inderbanen, må jeg indrømme, at jeg ikke trækker ind. Jeg gider simpelthen ikke ligge og sik-sakke ind og ud for hver 300 m. så derfor vælger jeg at blive i midtersporet, så længe jeg ikke generer nogen bagfrakommende.

 

For lige at svare på dit spørgsmål: Ja, som hovedregel holder jeg til højre på motorvejen


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

8
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 23:28

Hvis der ikke er vildt befærdet, ja.

 

Hvis motorvejen er befærdet, ligger jeg i midtersporet af den simple årsag, at jeg ikke gider ligge og zig-zagge ind og ud mellem lastbiler, trailere, campingvogne og søndagsbilister.

Faktisk vil jeg mene det er mere til fare for trafikken at skifte vejbane hele tiden, end blot at holde sig i midtersporet, hvor man jo ofte kører hurtigere end dem i indersporet (som jo oftest er lastbiler og folk der kører langsomt).

 

Jeg gjorde det samme i Irland, her var der dog knap så befærdet.

Men det var første gang jeg kørte i venstre side af vejen, og jeg er iforvejen utryg ved at flette sammen med bilister, der skal køre ind på motorvejen. Det hader jeg altså, uanset hvilken side af vejen man kører i.. Men nu hvor jeg kørte i venstre side for første gang, følte jeg mig mest tryg i midtersporet. Jeg overholdte fartgrænsen, og folk der ville køre hurtigere kunne køre ud i ydersporet.

Pointen var at jeg undgik at flette med alle de biler, der kørte på motorvejen og dermed ind i indersporet.

 

Men under almindelige danske forhold, jo der holder jeg til højre, medmindre der som sagt er fyldt med lastbiler og andre langsomme ting.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

4
0
Svar på denne tråd
 
 ja da....
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 02:42

nu bor jeg så et sted hvor der "kun" er to spor på motorvejen i hver side, men holder ALTID til højre. Som loven siger man skal.

jeg bliver tosser når jeg ser folk som bare ikke kan finde ud af det - det er nok dem som tror at der findes regler for hvilken hastighed til hvilket spor

 



1
0
Svar på denne tråd
 
 Trada...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 10:18

Så længe jeg ikke skal overhale andre biler, så bliver jeg helt ude til højre... Nu er jeg jo stadig forholdsvis ny bilist, så jeg har måske ikke lært de uskrevne regler at kende... Der er forøvrigt også kun to spor på motorvejen her på sydssjælland...

 


Camilse

 

Hey, tjek lige min blog og følg med i mit hundeliv :D

camilse2.wordpress.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold til højre for h.
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 10:40

Jeg pendler dagligt en 100 km på en 2 sporet motorvej og jeg er så SK*detræt af alle de billister som ikke holder til højre når de har muligheden. De tror tilsyneladene (fejlagtigt)at alle køre i samme tempo som dem.

 

Jeg kan i myldre trafik sagtens være inde og ude flere gange foran den samme propdannene bil.

 

Men det er også et problem at folk ikke lukker de billister der er i højre spor ud til venstre.

 

Der er også det lille "FLET FOR H" problem. Det er tilsyneladene mega svært at tælle til EN.

 

Vi er en nation af egoister og det viser sig tydeligt i traffikken.


 

Rytter af konetypen

 

6
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 12:43

JEG BLIVER SIMPELTHEN SIDSYG AF MENNESKER DER IKKE KAN FINDE UD AF AT TRÆKKE IND TIL HØJRE PÅ MOTORVEJEN - JEG MENER, HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?!?!?!

 

Så fik jeg liiiige lidt luft Jeg kører til dagligt 120 km på motorvej, så har efterhånden oplevet min del af "midter" billister på motorvejen!

 

Jeg trækker altid ind til højre, når der er plads. Jeg kan simpeltehn blive så arrig over dem der ligger og flagrer rundt at jeg, når jeg skal overhale (og der er få biler og dermed plads til det) at jeg trækker fra højre og fire spor ud og så fire spor tilbage efter overhalingen for ligesom at sige "SKRID NU IND I HØJRE VOGNBANE NÅR DER ER LEDIGT!!!" Nogle forstår det og trækker ind, mens adre fortsætter med deres 100-110 km/t i de yderste spor.

 

Asferg - jeg giver dig helt ret i fletningen - det er snart umuligt. Jeg har oplevet at efter jeg er gået fra en Swift til en af de store Mazda modeller, at jeg ikke har samme frie tøjler til at blive lukket ind når man fletter. Som om man ikke skal tro man er noget. Flere jeg kender har oplevet samme problem. Det er da for latterligt i min verden!

 

Nå, nu har jeg så fået luft overfor alle trafikanter der ikke holder til højre, fletter ordentligt sammen og oudser lige glorien for jeg overholder jo altid farten, lukker altid folk ud, osv. osv. osv. (ironi KAN MÅSKE forekomme i sidste afsnit )

 

GODT NYTÅR!

 


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

5
1
Svar på denne tråd
 
 så forstår jeg bedre
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 18:44
Den "regel" kan jeg da godt se der er nogen som bruger... så forstår jeg bedre ... selv holder jeg altid til højre, jeg har intet imod at ligge bag en lastbil og jeg overhaler kun hvis der kommer en lastbil op bag ved mig - det kan jeg ikke lide. Men så er det da rart at kunne komme ud af højrebanen...

Jeg passer altid på ikke at genere de hurtige billister når jeg skal overhale og dermed ofte skal op i fart....
Nej det der generer mig mest på den tosporede motorvej i min landsdel er når jeg så overhaler og faktisk er oppe at køre de 130 som er max så ligger der ofte en eller anden spade og blinker med det lange lys bag ved mig (og alt for tæt på)....

Så fat dog at der er INTET SPOR TIL AT KØRE OVER 130 I....!
Og hvor farligt det er at køre så tæt på.

Håber lidt det hjælper når nu der kommer 70% flere fotovogne.(fra 3 ti 10 i min landsdel)

Synes generelt der er meget dårlig attitude i trafikken... så det skumler jeg også lidt over.

Hilsen en som var ved at blive kørt ned i dag af en billist som kørte mens han tog selen på og derfor ikke kiggede på det fortov han var på vej ud over :-O

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

5
0
Svar på denne tråd
 
 Et lys gik op for mig
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 19:28

.... Nu forstår jeg det hele meget bedre! Jeg har aldrig hørt om den "regel".

 

Jeg er den heldige person der dagligt bruger 220 km. ca. på de danske veje/motorveje om dagen.

 

Jeg er den billist som ligger til højre, køre frem til bilen foran, trækker ud, køre forbi og trækker ind igen. Ja, jeg er en sand engel haha. Ej!

 

Jeg er den person der mener, at danskerne ikke kan finde ud af at køre på motorvej (groft sagt).

 

Jeg synes der er ALT for mange som ligger ude i ydersporet uden at køre frem og overhale, samtidig får jeg også grå hår af dem, som skal ligge sig ud til overhaling laaaaang tid før der når frem til den bil de vil overhale

 

Dog vil jeg understrege, at jeg ikke er den der kommer blæsene med 150 km. i timen og det irriterer mig lige så meget, når jeg ligger og overhaler en lastbil med 130 km. og der ligger en bil hel oppe i røven af mig og presser mig til, at blæse forbi lastbilen.

 

Danskernes problem bag rattet, er: mig mig mig mig - jeg er vigtigere og har mere travlt/ret til at køre her end alle andre


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

4
0
Svar på denne tråd
 
 Næææææh.....
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 22:35

Næh, hvor er der mange højre-bilister. Kommer I nogensinde ud i trafikken også? For ja, jeg ser jer altså sjældent ;-) Endnu sjældnere ser jeg bilister, der lukker højre-bilister ud i venstre-sporet, når de lander bag en lastbil. Og det er så årsagen til, at jeg har opgivet min karriere som højre-bilist, i hvert fald når den to-sporede jyske motorvej, som mine dæk plejer at berøre, er fra mellem til meget trafikeret.

 

Bevares, det sker da engang imellem, at nogen bag mig trækker til højre. Typisk for at prøve på at foretage en overhaling indenom, og det har jeg heller ikke noget imod. Hvis de vil tage risikoen for at smadre op i en lastbil for måske at kunne mose sig ind i min bremseafstand, som faktisk ikke er overdrevent voldsom, men hvor der da sagtens kan være en bil, så kan det ikke rigtigt få mig hidset op. I den situation kan jeg nemlig bare lette lidt på speederen for at genoprette afstanden - i stedet for konstant at skulle bremse eller speede op, som jeg skulle før som højrebilist.

 

mvh. tina

 

PS. Det betyder ikke, at jeg holder til venstre. Men jeg følger trafikken i den vognbane hvor jeg er placeret.


Barylere rule!
3
1
Svar på denne tråd
 
 At lukke bilister ud.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 22:54

Jeg har oplevet et utal af gange, at bilen lige bag en lastbil gerne vil lukkes ud og jeg er den bilist, der ni af ti gange (jeg er ikke den perfekte bilist - jeg stræber bare efter det) lukker folk ud.

 

Men det kræver immervæk at folk blinker af/ud!!!

 

For jeg kan IKKE læse andre bilisters tanker og jeg oplever lidt for ofte, at der bare lige pludselig er smuttet en bil ud foran mig - lige inden jeg skal overhale en lastbil. Og vedkommende har ikke blinket af/ud...

 

Jeg følger også trafikken i den vognbane, hvor jeg er placeret. Jeg trækker ikke ind for at køre 50-100m. i indersporet, men for blot for ned til få hundrede meter, der lægger jeg mig pænt ind igen.

 

Forleden fik jeg et lift hjem af en kollega, hvor hans kæreste kørte. Ud af en strækning på atten (18!) kilometer kørte hun under 500m. i højre side. Hun blev også overhalet indenom TO gange af irriterede bilister, der ikke kunne passere hende på tosporet hovedvej (tredje vognbane var der slet ikke, så hun "spærrede" for al overhaling ). Klokken var halv elleve om aftenen, så der var kun let trafik og dermed rig mulighed for at holde til højre. Jeg følte ikke lige for at påtale det (eller jo... jeg bed mig i tungen hele vejen), da hun jo gjorde mig en tjeneste ved at sætte mig af tæt på mit hjem. Men... næste gang, der tager jeg hellere bussen!


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja til højre!
Forfatter: 
Dato:  04-01-2015 01:24

Jeg har netop været en tur til/fra København fra Hørsholm. Mellem Holte og Lyngby er der tre dejlige spor. Hvem var stort set den eneste der holdt til højre? Jeps, undertegnede! En lørdag aften, kl. 19, hvor der er mere end god plads, da skal man da ligge i midtersporet og køre 100! Da underhaling er forbudt, må jeg nærmest tværs over motovejen og tilbage igen når jeg overhaler!

 

Det er i mine øjne et tegn på dovenskab, at man ikke trækker til højre, når der ikke er stangkø!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overvejende ja
Forfatter: 
Dato:  04-01-2015 09:24

Jeg vil sige, at det afhænger lidt af trafikken - og hvilken bil jeg kører i

 

I min egen lille splatbil holder jeg mig overvejende i højre spor .... men den ER altså heller ikke lavet med særligt meget træk, så en overhaling i den skal planlægges

 

Uanset om jeg kører i splatten eller Mazdaen så gider jeg ikke bruge (spilde) energi på at 'nu kan jeg overhale, nu er der en idiot foran mig' Herregud, den tid man sparer på de fleste ture er nede på under 1 minut. Jeg ser ofte biler, der har travlt ude på landevejen .... og hvem holder lige foran mig for rødt når vi kommer ind i byen? .... he he

 

Overordnet synes jeg det er et spørgsmål om at holde rytmen i trafikken. Det er træls at rykke ind og ud hele tiden.

 

Jeg giver gerne plads til en bil, der skal ud bag en lastbil meeeen fortæl mig hvad du vil ....

 

Hvis der er 2 ting jeg kan blive p... på i trafikken, så er det at danskerne er meget mere og mere hemmelighedsfulde = jeg blinker ikke for I skal ikke vide hvor jeg skal hen. Det betyder at jeg ikke ved at de vil overhale på vejene, jeg ved ikke hvilken side de vil dreje til i kryds, og jeg kan ikke gætte mig til, at de UPS! lige skal ud af den vej i rundkørslen, så UPS, man kører lige ind foran mig for at komme ud

 

Det andet er AFSTAND! så hold da for ...... jer væk fra min bagdel i trafikken. Og lær så at 10 m ved 50 km/t er noget andet end 10 m ved 100 eller 130 km/t Et af de bedste råd jeg fik da jeg tog kørekort er 'tæl de sekunder du vil ha som plads'. Så når bilen foran kører forbi f.eks. en vejpæl tæller man hvor lang tid der går til man selv kører forbi pælen. Meget meget simpelt Man bør ha mindt 2 sek til forankørende, jeg foretrækker 3-4 fordi det giver lidt mere tid til at reagere.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Gider ikke??
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 19:54

Jeg forstår simpelthen ikke dem der siger at de ikke gider ligge og zappe ud og ind mellem biler!

 

Gider- hvor hårdt er det lige at kigge spejl, kigge skulder, blinke ud/ind?

 

Det er for nemt bare at ligge i samme spor og man mister sin årvågenhed og sin forståelse for hvad der er omkring een, når man færdes i samme spor.

 

Når man skifter vognbane ofte bliver man nødt til at vide hvor man har de andre bilister- hele tiden! Man bliver samtidig bedre til at læse trafikken. Whats not to like??

 

Jeg synes det oser af egotrip når man ligger der i vognbane 2-3 stykker!

Jeg færdes ofte på motorvejen og oplever ofte at folk kører ned af tilkørselsrampen, -når bane 1 og selvom den er helt tom kører de automatisk ud i bane 2. Jeg er den bilist der godt kan finde på at køre op og holde en kort afstand, give det lange lys og sker der ikke noget må jeg ud i næste vognbane, overhale for derefter at trække ind foran den bil jeg overhalede. Og så selvfølgelig køre helt ind til højre.

Nogle gange virker det lange lys og bilen foran mig holder til højre så jeg kan overhale. Men ofte ser jeg i bakspejlet at den trækker ud igen selvom bane 1 er helt fri.

 

Jeg er også den bilist der kører fra bane 1-2-3 og tilbage igen for at jeg kan holde til højre. Også selvom der 500 meter fremme ligger et langsommere køretøj.

Jeg kan også sagtens finde på at give plads til bilen bag lastbilen UDEN at den har givet tegn til at ville ud. Jeg kan ikke læse tanker men der går ikke noget af mig ved at gøre det. Det er bare bonus fordi jeg så bliver nødt til at orientere mig for hundredeseksogfyrretyvende gang!

 

Og så skal det så lige tilføjes at jeg ikke ligger og pløjer igennem med +130 i timen. Det er jo HN ;-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 20:59

Pernitten: altså hvor langt kører du?

Da jeg kørte i 4 timer ned langs Irland, hvor der var 4 spor på motorvejen, så lå jeg skisme ikke og zigzaggede mig ind og ud mellem dødsensfarlige lastbiler hver 100. meter.

Niks, jeg holdt mig i spor 2 og kørte præcist det man må, så var der yderligere to spor til fartdjævlene, og et spor til søndagsbilister og lastbiler.

 

Årvågenhed, det har man forhåbentigt alligevel, også selvom man holder sig i samme spor.

 

Jeg kan ikke se hvad det gavner, at ligge og zappe ind og ud hele tiden? Det øger risikoen for ulykker markant, ikke både med lastbilerne, men også biler der kommer kørende i spor 2, når der ligger en bil og veksler mellem spor 1 og 2 hele tiden.

For ikke at tale om hvor meget det sænker ens selv og trafikken som helhed, hvis folk skulle ligge og skifte vejbane hele tiden.

 

Det gælder om at få trafikken til at glide, og jeg skal ikke ligge og kæmpe med lastbiler hver 100. meter.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 forskel...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 21:22

Jeg tænker, at der må være en ret væsentlig forskel på, om man skal bremse ned fra 110 til 90 eller fra 130 til 90, især når det er 90 procent af de gange, man trækker ud til højre, og man kører på de tidspunkter, hvor der er trafik - herunder også en del lastbiler.

 

Og nej, jeg er ikke en af dem, der kører 110, med mindre jeg skal, eller med mindre der er "kø". En kø kan i min verden sagtens køre 110 eller 120, og nej, jeg kaster mig ikke ind bag en lastbil, fordi en blinkebilist har set sig lun på min bremseafstand, når jeg i virkeligheden kører med NØJAGTIGT samme hastighed som bilerne foran mig. Det eneste blinkebilisten vil vinde ved at jeg trækker mig til højre, er de få meter, som min bremseafstand består af, imens jeg sidder fast bag en lastbil og skal til at bremse ned, fordi ingen vil lukke mig ud igen.

 

Det er også spild af benzin og penge at bremse og accelerere på den måde hele tiden, og antallet af bandeord overstiger, hvad der er plads til i min lille potte. Når jeg følger trafikken, får jeg en meget dejligere køretur - og hvis nogen absolut må vide det, så lukker jeg også folk ud ;-) Der kan jeg nemlig nøjes med at lette på speederen og skabe lidt plads, og da jeg har førstehåndserfaring med opbremsning bag lastbil, ved jeg også, at det, som er en lille ting for mig, betyder en del for den anden.

 

Og når resten af Danmark beslutter sig til at skabe plads til højre-bilister i venstre spor (eller der bliver lavet tvungen vigepligt for dem, der blinker ind), vil jeg helt klart overveje at blive højrebilist igen :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
5
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 21:46

Det er jo en vurdering af den samlede trafiksituation. Der er kæmpeforskel på en motorvej i myldretiden og næsten tom ditto sent en aften....

 

Det vigtige for mig er først og fremmest MIN sikkerhed, og hvis ftrafikken glider i et godt flow (meget få temposkift og vognbaneskift) så bliver jeg mindre stresset = jeg er en mere sikker bilist.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Holde til højre
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 08:03

Jep, det gør jeg. Det er kun i overhalingssituationer, at jeg trækker ud og kører i venstre vognbane.

Jeg har dog flere gange oplevet at blive overhalet af unge drenge, hvor de tager den inden om, inden jeg får trukket ind igen. Det er en mega farlig situation, for man regner jo ikke ligefrem med, at der kommer en bil og overhaler fra højre side.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 10:52

Sjovt nok oplever jeg sjældent det problem, men der er også kun 2 spor på motorvejen i næsten hele det område, jeg normalt kører i.

 

Til gengæld ofte det samme problem som Taina beskriver, hvor en bilist mener at kunne være i min bremseafstand frem til bilen foran og måske ligefrem overhaler højre om for at komme derind - og jeg kører altså ikke med absurd lang bremseafstand eller noget i den retning.

 

Ligeledes hvis man overhaler en lastbil med omkring de der 130 km i timen, som er lovligt, så skal man ofte nærmest skubbes af en bagvedkørende racer, der ikke har tid til at vente på min overhaling. Det er lidt som om de ikke forstår, at jeg altså ikke har mulighed for at gøre plads til deres ulovlige kørsel, før jeg har passeret lastbilen. Og igen. Jeg overhaler altså ikke i snegletempo, jeg træder på speederen og ligger den op lige til det rigelige af hvad er lovligt og trækker ind til højre igen, når jeg kan og lukker folk forbi.

 

Jeg frustreres sjældent over ikke at blive lukket ud til venstre, men det er nok fordi, jeg er sådan indrettet, at kan jeg virkeligt ikke komme ud, så kører jeg så bare langsomt bagved en lastbil indtil jeg kan... Jeg dør ikke af at køre de 90-100, de som regel ligger på, men jeg kan dø af at blive klemt inde ved en bil, der gasser op og lukker af frem for at give plads (og hvorfor - tror man at én ekstra bil foran er det, der forlænger transporttiden betydeligt )

 

Det er da dødirriterende, når folk ikke trækker til højre - men de andre eksempler på dårlig opførsel er trods alt livsfarlige og ikke bare irriterende.

Så det er dem, jeg bander over, ikke venstrekørerne, MEN det er nu heller ikke den opfattelse, at der er så mange, hvor jeg kører (bortset fra i myldretraffikken, men der er motorvejen jo som regel fyldt op i begge spor)... Det er jo nok lidt anderledes vaner, man tillægger sig på en tosporet motorvej end på en tresporet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 11:35

Jeg ved godt man ikke må og det er pissefarligt, men jeg kan altså finde på at overhale indenom hvis jeg er blevet tilstrækkeligt træt af den samme bil har ligget i midtersporet de sidste 5 km. Så er det, synes jeg, endnu farligere at trække 2-3 spor ud for at overholde og trække hele vejen tilbage.

 

Og hvis der er en bil der kan nå at overhale indenom, ja, så har man altså ligget for længe i midtersporet!


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

3
1
Svar på denne tråd
 
 
 Sjov tråd
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 19:42

sjov tråd egentlig, for alle kender at vi SKAL holde til højre, men en del mener så at vognbaneskift som man foretager over en punkteret midterlinie (eller om der er plads til to biler i banen) er det samme som flettereglen, som foretages når to vejbaner flettes sammen.

 

Man har ikke RET til at holde til venstre, ligesom man ikke har RET til at blive lukket ud fra højre vognbane, et vognbaneskift foretages nemlig kun hvis der er fri bane :D

 

Så mit svar på en gammel tråd er, ja jeg holder til højre og jeg venter pænt til jeg kan komme ud fra højre uden at genere andre dvs når der er fri bane.

 

Danskernes holdning til regler i trafikken er lidt "det kan vi ikke lige huske, men det må hvertfald være til min fordel"

 

  • Vognbaneskift: Hvis du skal køre hen over den striplede linje for at komme over i den den vejbane, hvor færdslen fortsætter, har du ubetinget vigepligt. Dvs. det er dig, der skal holde tilbage for dine medtrafikanter i den fortsættende vognbane.

     

    § 18, stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.

Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fletteregel
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 09:08

Jeg sidder altså og griner lidt, over alle de der brokker sig over egoistiske danskere, der ikke vil flette... Tak til Karen for at ridse reglerne op. Man skal netop IKKE flette på motorvejen. Hverken ved vognbaneskift eller med de der kommer ind på vejen ad tilkørslen. Bevares, jeg løfter da gerne lige foden fra speederen for at give plads til en der skal ind på vejen, eller trækker et vognspor til venstre (by the way) ;-) Men det er IKKE mit ansvar.

Jeg holder også gerne lidt tilbage for at give plads til en der blinker ud og gerne vil lave vognbaneskift. Men igen, det er IKKE mit ansvar at give plads, reglen er at den der vil lave vognskifte til venstre, skal vente til der er plads.

1
3
Svar på denne tråd
 
 Vognbaneskift
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 09:36

Nu har jeg de sidste 7 uger kørt på arbejde på Avedøre Holme, og jeg vil bare sige at hvis ikke man fletter, når de forskellige motorveje går sammen eller deler sig igen, så var jeg aldrig kommet til Avedøre, men nok nærmere Odense. Så ét er reglerne noget andet hvad der fungerer ude i den virkelige verden.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 09:45

Der står følgende:

 

I Danmark er der ingen vigepligt, når du kører ind på en motorvej. Det samme gælder for den, som allerede befinder sig på motorvejen.

Dvs. det er begges ansvar at tilpasse hastigheden på en sådan måde, at sammenfletningen mellem tilkørselsbanen og motorvejens inderste vognbane ikke medfører fare og unødig ulempe.

 

§ 18, Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

 

NB! Vær opmærksom på, at "flettereglen" gælder motorvejstilkørsel i Danmark. I mange andre lande er der fuld vigepligt. Derfor skal du være ekstra opmærksom, nå du kører ind på en motorvej i udlandet!

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tilkørsel på motorvej
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 09:53

Nu vi er ved paragrafferne, så tilføjer jeg lige:

 

§ 18, Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

 

I Danmark er der ingen vigepligt, når du kører ind på en motorvej. Det samme gælder for den, som allerede befinder sig på motorvejen.

Dvs. det er begges ansvar at tilpasse hastigheden på en sådan måde, at sammenfletningen mellem tilkørselsbanen og motorvejens inderste vognbane ikke medfører fare og unødig ulempe.

 

Så Cat *May Ray*... du får det til at lyde som en storsindet gestus, når du giver plads ved tilkørsler. Det er så ligeligt dit ansvar, at give plads, så at vedkommende på tilkørslen sikrer sig, at der er plads. Revurdér venligst din opfattelse af hensyn til andres sikkerhed.

 

Og jeg HAR været milimeter fra at ende i autoværnet (ombygning af motorvej, så der var intet nødspor), da en bilist IKKE gav mig plads EFTER jeg havde sagnet farten for at komme ud efter en bil med havetrailer på. Den næste bil lå så tæt, at der IKKE var plads til mig. Det er IKKE, at tage fælles ansvar, når jeg allerede giver plads og ikke har muligheden for at komme nok op i tempo for at komme foran. Den tredje bilist havde øjnene med sig og satte tempoet nok ned til at jeg kunne komme ud - fra stilstand!

 

Vognbaneskift besværes også en del af, at 60% af trafikken ligger i midten på tresporede motorveje. Så hvis jeg skal overhale, så skal jeg ud i 3. spor og det kan være en udfordring, at nå helt ind i indersporet, hvor kun 20% af trafikken er (og indersporet af samme årsag er mit fortrukne - jeg må desværre bare ikke køre indenom).


2
0
Svar på denne tråd
 
 Danskerlov
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 11:16

Jeg sidder også og griner lidt... hvor er det dog typisk dansk, at begynde at slå hinanden i hovedet med paragraffer, i stedet for at udvise hensyn og omtanke og hjælpe med til at få trafikken til at flyde - det kan de sjovt nok godt finde ud af i andre lande, hvor fokus i færdselsloven i mindre grad er på ret og i højere grad på pligt.

 


Military-emne, hoppe, 160cm, 7 år sælges - klik HER

 

Lækkert oksekød, spegepølser og frankfurtere fra www.jyskfrilands.dk

0
3
Svar på denne tråd
 
 Problemet
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 15:25

Problemet med at bare lade trafikken "flyde" er at det skaber stor forvirring og potientiel farlige situationer feks hvis biler holder tilbage, hvor det egentlig er den anden person der har vigepligt. Eller hvis en person bag en lastbil forventer at den anden holder tilbage, mens den der kører i yderbanen tænker at den anden person overholder færdselsloven.

 

Det er da bedre at overholde reglerne og så acceptere at man nogle gange bare ikke kommer først, end at vi opfinder vores egne gyldne regler, som så varierer fra person til person til endnu større fare ;)

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Problemet er...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 17:37

... at der findes to slags mennesker.

 

  1. Dem, som gør deres bedste for at følgende gældende færdelslov.
  2. Dem, som ved bedre og tilsidesætter gældende færdelslov.

For min skyld kan vi da godt ophæve færdelsloven! Frit tempo på alle veje og det er i orden at overhale indenom. Man holder tilbage ved kryds og tilkørsler, hvis man lige føler for det og ellers holder man bare på, at man selv ved bedst.

 

Eller... hvorfor er det mon loven er lavet? Er det for at give et "fælles fodslag", når vi er i en situation, hvor vi bevæger os med 50-130km/t i to tons stål og på ingen mulig måde kan kommunikere med hinanden? Er det så ikke mere sikkert, at man i en given situation bør agere på en given måde, så vi ikke påkører hinanden?


3
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider