Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Historiske romaner
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:03

Er der nogle herinde der har et bud på en god historisk roman af nyere dato (den skal kunne købes i butikkerne), der er super spændende og ikke nødvendigvis en bestseller.

 

Selve tidspunktet i historien og det kulturelle sted er ligegyldigt, det kan være anden verdenskrig som det kan være romerriget, men den skal være spændende med vægt på det historiske eller så tæt på historisk korrekthed som en fiktiv roman kan være :)

 

Kom friskt.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:22

lige fået Ken Follets 3. og afsluttende roman i serien vedr. 2. verdenskrig i fødselsdagsgave i tirsdags

 

Giganternes fald

Verdens vinter

På kanten af evigheden

 

De er super gode. Den sidste er kommet for kort tid siden


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Af samme
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:23

Af samme forfatter findes også

 

Jordens søjler og

Uendelige verden

 

Også fantastisk bøger, der er filmatiseret


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ken Follet er "for" populær
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:23

og er derfor allerede læst :)

 

Jeg leder efter noget der er knapt så kendt :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Roman...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:48

Vilde svaner af Jung Chang.

den handler om 3 kvinder (mormor, mor og datter) før, under og efter Mao. Jeg syntes den var rigtig spændende.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved ikke, om de
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:58

også er "for kendte", men Christian Jacqs serie om Ramses II er spændende.

 

Jeg læste i sommer Evighedsfjorden af Kim Leine om de første danske præster i Grønland. Den indeholder nogle voldsomme passager, men er vanvittigt godt skrevet. Bestemt ikke kedelig!


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vilde svaner og Christian Jacq
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 16:03

er læst men jeg vil da kigge på den med præsterne, tak :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 outlander
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 16:33

den er jeg personligt lige blevet færdig med , alle 7 bind.

Den er skrevet af Diana Gabaldon og findes kun på engelsk, men jeg syntes ikke den er svær at læse. prøv at google den ,de første kapitler er netop blevet filmatiseret.


Nu med min første Paint

CW Sugar Bars Legend

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tidsrejser...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 16:48

jeg ved ikke helt om den går :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har du
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 17:28

Har du læst de historiske romaner af Hanne Reintoft?

Jeg har ikke læst alle, men den første fra 1200-tallet synes jeg var rigtig god.

 

Så er der "Rosen og stjernen" af Elisabet Holst. En jeg tilfældigvis fandt på et loppemarked. Det var en lille perle. Middelalderroman om Karen Gyldenstierne, som boede på Boller Slot - også om hekseprocesser.

 

Der er jo også hele Maria Hellebergs produktion. Ikke lige mig. Nogle er gode - andre ..... ja, når man har læst at om deres parringer x antal gange, så er det ligesom nok. Smag og behag.

 

Der findes også flere velskrevne romaner om Elizabeth d. 1. Kan ikke lige huske forfatterne.

 

Har du selv nogle gode bud den anden vej?


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andet forslag
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 17:28

Jeg var på ingen måde imponeret over Profeterne i Evighedsfjorden, men til gengæld synes jeg, at Leines anden roman Tunu er ganske god. Men den er ikke som sådan historisk, men giver derimod et godt billede af livet i Østgrønland og verdens bagside.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Historikerens anbefalinger
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 17:29

 

Historikeren anbefaler:

 

Billede

Livlægens Besøg af Per Olov Enquist

Svensk bog om Struensee. Jeg vil godt anbefale den, men med et lille "men". Der er ret meget dialog og 6-scener og hvor man som historiker tænker, at forfatteren måske har digtet lidt for meget!

 

 

Billede

Sinuhe Ægypteren af Mika Watari

Denne bog følger den fiktive læge Sinuhe i tiden omkring Tutankhamon. Den er lidt tør i det, men er en god, historisk roman. Anbefales. (y)

 

 

Billede

Den Anden Søster af Philippa Gregory

Ja, den blev filmatiseret. ;) Men bogen bag er væsentligt bedre end filmen. Den handler selvfølgelig om Henrik d. 8.s romancer set fra Mary Boleyns synsvinkel - jeg vil dog ikke kategorisere den som en kærlighedsroman. Forfatteren redegør tilmed for sine kilder og anvendelse af dem i epilogen. Anbefales. (y)

 

 

Billede

 

Lykkemagerne af Palle Ove Christiansen

Her har du virkelig at gøre med den ægte historie - den kan faktisk ikke engang kaldes en roman, men eftersom du efterspørger noget, som er så tit på historisk korrekthed som muligt, så må jeg alligevel anbefale denne lille perle. Den er skrevet af etnologen Palle Ove Christiansen og går helt tæt greve, forvalter og fæstebonde på Giesegaard i 1700-tallet. Den er delvist skrevet som fiktion, men er baseret tæt på de ægte kilder. Anbefales! (y) (y)

 

 

Billede

 

Portræt af en Morder af Patricia Cornwell.
Ikke helt en roman - men anbefales alligevel. Her forsøger en moderne krimiforfatter og tidligere retsmediciner at løse gåden om Jack The Rippermordene. Fed!

 

 

Billede

Konstantinopel af Thorvald Steen

Norsk bog om korsfarere. Den er udmærket.

 

Billede

 

Sankt Markus Nat af Helle Stangerup

Denne bog foregår på Vallø Slot på Sjælland og har mange af sine fakta i orden. Man bliver sat ind i en spændende del af Vallø Slots historie. Anbefales herfra. (y)

 

 

Ja, det var lidt anbefalinger fra en arbejdsløs der har lidt for meget tid, så man kan lave sådan en tråd her med billeder og alt muligt... Men så håber jeg da, at det i det mindste kan bruges! ;D

 

Heidi

7
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, den deler
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 17:41

vist vandene - Profeterne i Evighedsfjorden - men den har da været indstillet til en pris, så det er da forsøger værd at se, om man er på fan-holdet

 

Heidi - lækker liste! Måske man skulle læse Livlægens besøg.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Outlander
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 18:10

Ikke svære at læse nej, men MEGET lange. Og der er da 8 bøger? Og ifølge Goodreads to mere (7.5 og 8.5) samt en 0 og 9 under planlægning. Jeg skal igang med nr 6.

Sinuhe egypteren nåede jeg kun halvvejs igennem, dvs fik ikke læst andet bind. Og jeg har det ellers med at være nødt til at læse hele serier, selvom jeg ikke er vanvittig begejstret for de første bøger i serien.


0
0
Svar på denne tråd
 
 læsehest
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 18:12

Philippa Gregory har skrevet flere historiske romaner om forskellige perioder i den engelske historie, bl.a 2 omhandlende Rosenkrigene- "Den Røde Dronning" og "Den Hvide Dronning" og flere om Tudor dynastiet (Henry d. 8 og alle konerne, Elizabeth d. 1 osv), kan ikke lige huske alle titlerne. P. Grerory er historiker og det bærer romanerne præge af,- de er rimelige velfundret, godt skrevet og spændende.

En af mine ynglings er Susan Kay`s "Jomfrudronningen" om Elizabeth d. 1. Den er godtnok udgivet i 2004, måske du er heldig og kan finde den et eller andet sted, hvis du ikke kender den i forvejen.

Helle Stangerup har skrevet flere historiske romaner,- "Spardame" om Leonora Christina,- Chr. d. 4` egnrådige datter. og "Christine" om Christian d. 2`s datter, som fik et ret interesant levensforløb ude i Renæssancens Europa.

Thorkil Hansen "Jens Munk", dansk opdagelsesrejsende sendt ud af Chr. d. 4, for at finde Nordvestpassagen.

Ellers er der også Traudl Junge ""Til den bitre ende", selvbiografisk beskrivelse af de sidste dage i Hitlers bunker i Berlin. Det var dem, jeg lige kunne komme på

 

God fornøjelse

 


Sælges:

Reinmanns Reinning (luksus)sadel, ekstra bred og ca 69 cm lang. brun med egeløv. Med alu-bøjler, fortøj og Reinsmann filtunderlag. Skriv en besked for mere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 18:15

Kan se du har fået mange bud allerede, men jeg vil alligevel på det varmeste anbefale Sophie Amalie :)

 

Det er en historisk roman om en af vores meget berømte dronninger, som var gift med Frederik den 3.

Hun blev gift allerede i en alder af 15 år. Hun er en meget omdiskuteret kvinde, hun er især blevet omtalt om en ond dronning, fordi hun låste Leonora Christine inde i det Blå Tårn.

For dem der kender lidt til historien om det uægte kongebarn Leonora Christine, er denne bog meget interessant, da man får et helt andet billede af denne kvinde, og hende og hendes mands syge jagt på at vælte Sophie Amalie og Frederik af tronen og selv overtaget Danmark.

Desuden er Sophie Amalie kendt for at genindføre enevælden i Danmark med hendes konge.

 

Mange kender kun til Sophie Amalie ud fra Leonora Christines beretning "Jammersminde", om hendes indespærring i Det Blå Tårn.

 

Men den historiske roman skildrer kampen mellem de to magtfulde kvinder på en utroligt spændende, og historisk korrekt, måde. For Sophie Amalie var faktisk ikke så ond, som hun blev gjort ud for at være.

Hun var yderst intelligent, og havde en finger med i det politiske spil gennem hendes mand, Kong Frederik.

 

Hun beskrives som en livsglad kvinde, der elskede jagt, fester, og afholdte maskebal på hoffet. Det er desuden hende der fik bygget Sophie Amalienborg, som brændte og senere blev opbygget som det vi i dag kender som Amalienborg.

 

Min mor købte mig bogen, da jeg er opkaldt efter hende, og deler hendes to fornavne, Sophie Amalie :)

 

Jeg elsker den bog og har læst den flere gange.

Der er mange spændende historiske punkter med i, blandt andet pestens (den sorte død) indtog i København.

 

Forfatteren hedder Karen Plesner, og jeg har set hendes bog i diverse bogbutikker, samt på Nationalmuseet i København :)

Absolut spændende bog, også selvom man ikke ved så meget om historien! Jeg kendte intet til hende andet end at hun var min navnesøster, og alligevel slugte jeg bogen rådt, den er skrevet så alle kan følge med, også dem der ikke kender så meget til historien.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nu købte jeg den der
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 18:49

bog med præsterne i Grønland :)

 

Mika Waltari som er nævnt længere oppe er en af mine favoritbøger, den har han læst ellers havde jeg bestemt købt den :)

 

Jeg læser ikke sælv særlig mange historiske romaner, jeg kan desværre ikke selv komme med bud :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hov ja, nu hvor
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 18:57

vi er ved biografier - så er Evelyn Levers "Marie Antoinette - The Last Queen of France" hæderlig læsning Jeg var i hvert fald underholdt samtidig med, at jeg fik mere styr på den politiske del af historien. Om den fås på dansk, ved jeg ikke.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den tror jeg
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 20:25

nok, at han skal blive glad for. Både min morfar, mor og jeg synes godt om den, og vi læser alle en del


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 John Nehm
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 23:54

har skrevet adskellige bøger, men jeg har dog kun læst de 4 om Mads Clausen. Det er:

"dagen og vejen" 1918-1919

"en for alle"

"som man sår"

"I krig og kærlighed" slutter beretning i 1945

 

Han fortæller helt vidunderligt, og man bliver klogere af at læse dem. Jeg kan i hvertfald genkende det hele, som det er mig fortalt af min mor og mormor fra den tid på landet.

Læs dem endelig...


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Denne bog er god
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 08:49

jeg synes denne bog var god:

 

Pave Johanne - roman af Donna Woolfolk Cross

I 814 får præsten i Ingelheim til sin fortrydelse en datter, Johanne. Hun viser sig snart at være en begavet pige, men faderen går kun modvilligt med til at sende hende i skole.

Da vikingerne senere drager hærgende gennem landet, bliver broderen dræbt, og Johanne lader sig optage i benediktinerordenen i hans sted. Her værdsætter man den unge munks evner, og Johanne stiger hurtigt i graderne.

Men prisen for at fornægte sin kvindelige identitet er høj, og en dag må Johanne vælge mellem kærlighed og karriere.


"Donna W. Cross" roman rummer alt, hvad en god roman skal rumme: spænding, problemer, kærlighed og først og fremmest et troværdigt billede af omgivelserne og de historiske begivenheder."


Mange hilsener

Vibeke Neergaard Rasmussen


Uddannet hestemassør

Hestemassage tilbydes i Vestsjælland


0
0
Svar på denne tråd
 
 Anbefalinger
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 11:27

Hej.

 

Sikke en masse gode anbefalinger, I andre også er kommet med. :D Så er der da lidt julelæsning. Vil prøve at se på nogle af de mange bøger om dansek konger og dronninger :)

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 23:11

Læser du engelske bøger? (jeg mener ikke de er oversat til dansk) så vil jeg stærkt anbefale Conn Iggulden's serie om Genghis Khan. "The conquerer series" hedder de, og der er 5 (mener jeg) bøger

HELT fantastiske!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøger...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 00:12

ja Pave Johannne er vanvittig god. Det kan være jeg skulle genlæse den

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøger...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 21:32

Sikke mange gode bøger der er anbefalet her

 

Jeg ved ikke helt om det er hvad du leder efter, men jeg kan anbefale Mary Mackey (Det år hestene kom, Hestene i folden og forårets bål)og Linda Lay Shuler (Kvinden der husker, Ørnens stemme og Lad trommerne tale).

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider