Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Unghest hård ved gammel hest
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 13:09

Har lige brug for at høre Jeres mening...

Sagen er den, at jeg har en gammel men velfungerende hest på 22 år, han bliver stadig redet ca. 5 gange om ugen - dressur og tur. Han har stået samme opstaldningsted i ca. 12 år, og altid haft en høj plads på folden, som er en ren vallak fold. I sensommeren kom der en ny unghest ind i flokken, som er en flok på i alt 3 heste. Unghesten har siden de fik dækner på - ca. 1. oktober, forsøgt at tage magten over min hest, hvilket har resulteret i flere huler i mit dækken, for at den til sidst ødelagde det helt. Derefter købte jeg et Premiere Equine dækken, som jo skulle være noget at det mest rivfaste man kan få! Dette dækken er der nu flere små huller i, selv om jeg har slasket det ind i bidstop, jeg skal nu igang med at lappe huller, for er ikke sikker på det længere er vandtæt... Unghesten har flere gange trådt op i bagskoene på min hest, så smeden har måtte ud og lægge skoen om, dette har resulteret i, at min hest har fået klokker på bagbenene... Min hest prøver at sige fra ved, at markere med bagbene, at han ikke gider. Syntes alt dette indikerer, at unghesten er ret hård ved min gamle hest... Jeg har forsøgt at sætte min hest sammen med en pony, hvilket desværre ikke fungerede.

 

Jeg har nu fået nok, og sagt til opstalder + ejer af unghesten, at jeg ikke længere vil blive ved med at lægge hest til, og spurgt om ikke unghesten kan blive flyttet sammen med nogle ponyer, som ejer af unghesten også har. Er jeg urimelig?

5
0
Svar på denne tråd
 
 min mening
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 13:16
Nej du er bestemt ik urimelig , det er der ingen andre der ville ligge hest til .
Jeg har stået et sted hvor de stod blandet , spurgte om man ku dele køn op - Nej var svaret .
Solgte ponyen , fik en ny også vallak (samme sted) dag 2 hoppede han på en af deres hopper ... hmmm så ku de godt skilles op .




En RIGTIG hund er en schæferhund ;O)

www.lakimo.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:32

det er svært...når vi nu engang har de små folde, vi har ( det er de færreste som har en ha pr hest) skal flokkene fungere. I naturen ville en gammel hest måske blive jagt ud og spist af rovdyr, men vi passer jo godt på vores gamle venner, hvilket betyder, at de kan have det hårdt til tider. Ligeså føl og plage har godt af at gå sammen med "ligesindende", kan de gamle have godt af en fold med ro på.

I min stald har vi også mange unge, men min hest er heldigvis en syr gammel hoppe, som unghestene ikke skal hen til. vores problem er så, at vi har et par easy keepers og nogle tændstikker- og vi vil gerne give hø på folden....De små fede kramper er evigt sultne og drøner hen og propper sig- de slanke modeller bliver hurtigt mætte og går rundt istedet..resultatet er at de fede bliver federe og de tynde, tyndere.

 

Så i en optimal verden burde vi jo dele flokke op efter behov: behov for legekammerater, rolige venner, dem på kur og dem som er bundløse...

 

Så nej, jeg synes ikke det er urimeligt at tage hensyn til hestes behov og det lyder for mig som om den unghest manger en legekammerat.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Bestemt ikke......
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 15:40

Jeg er selv ejer af en møgbisse af en unghest, som er et STORT legebarn, og som ikke tager et blidt "skrid" for gode vare.

Han skal have en ordentlig afklapsning, for at fatte afvisningen.

 

Han elsker at flå haleklapper af dækner - dog hjælper Bidstop ganske godt.

Til gengæld bliver hans dækner også total flået - formentlig når der en af de andre på folden som siger kraftigt fra.

 

Jeg har heldigvis mine heste til primært at stå hjemme - og han er altså endt på enefold. Ikke at det hindre ham i at flå min anden hest's dækken hen over hegnet, eller flå dens grime af.

 

Jeg har det sådan, at der er lige så træls at være ejer af møgbunken, som at være ejer af ofret. Det er nemlig heller ikke sjov hele tiden at skulle høre "hvor ond" "hvor led" ect ens hest er - de er trods alt bare ungheste.

Men når det er sagt, så skal de altså heller ikke kanøfle andre heste totalt.

Så opdelt fold er en super god måde at få fjernet bøllen fra ofret.

 

Så det er du i din gode ret til at foreslå/ønske.

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Nej...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 16:36

Jeg konstaterede for mange år siden, at ikke alle heste kan eller skal gå sammen. Det var varmblodsmix, der lærte mig den lession ved konsekvent at forsøge at tage livet af min lille fjordhoppe. :/

 

De sidste mange år har jeg haft mine to heste til at gå alene sammen. Jeg har altid haft en stærk, men fair førerhoppe, som styrer folden med hård hånd - uden at lave skader.

 

Jeg vil i øvrigt aldrig glemme den dag, jeg måtte skille to hopper ad, som ellers havde gået fredeligt sammen. Den ene (førerhoppen) så simpelthen forfærdelig ud bagefter. Jeg har aldrig før eller siden set hopper slås på den måde. Det var direkte skræmmende. :( (De kom aldrig til at gå sammen igen, der var formentlig tale om rangstridigheder, hvor ingen af parterne ville give sig).


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 urimeligt
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 18:02

det skulle da lige være over for din gamle ven der ikke bør gå med nogle der ikke respekterer den og som ejer havde jeg flyttet den og sørget for at den får det godt på folden med venner og ikke fjender.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leg måske
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 18:28

Er du helt sikker på det ikke er leg?

 

Min hest går nu på 2. år sammen med andre heste på hans alder og gud hvor har vi brugt formuer på grimer, dækner osv (er ved at afprøve Rambo og indtil videre + bidstop virker det)

 

Den ene af unghestene er meget anmassende og "et stort skrummel" (smuk og lækker men høøøøj, som min). Men jeg kan jo så se hvor meget fornøjelse min har af grimeleg (og sikkert også dækkenleg) han går også til den anden og opfordrer, og dem der IKKE gider dem, ja de går pænt for sig, mens bøllerne skiftes til at opfordre til vild leg. Selv en gammel vallak er blevet smittet med glæden, han er begyndt at deltage i legen også.

 

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg er kommet ud til hest uden grime, hest med grime om hals og endda hest med del af grime i mund (suk) desuden første dækken i år (amigo regndækken) var flået af ham efter en dag, men jeg kan jo se, når jeg betragter dem at de altså lader de vallakker være der IKKE gider og så leger dem der gider.

 

Så den "onde" hest der altid ødelægger dækner er måske istedet for bare god til at få de andre til at lege med? Jeg ved ikke om det er sådan, men nu kan jeg se på vores fold hvordan det er der, for her er der bare liv og glade dage og tja det koster :D

 

Sidst jeg trak ind måtte jeg trække på smilebåndet, for ud over at mit krikkedyr havde grimen i munden (igen igen) og så var der det fineste mudderaftryk af en hov på ballen af ham, så de har virkelig gået til ham.

 

Jeg forstår frustrationen, men tænker lidt om din egen er uden skyld (min er hvertfald ikke) for uden at kende forholdene, så har jeg ikke set heste på normale folde, hvor de der ikke gider lege, ikke blot går væk. Og drejer det sig om magtkamp, ja så er det jo helt naturligt og heller ikke nogens "skyld" og derfor ikke noget man reelt som staldejer har mulighed for at gøre noget ved.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke leg
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 19:41

Tak for Jeres svar.

 

Hestene går på en fold på ca. 2 hektar, så skulle mene der er plads nok til 3 vallaker. Min har aldriv været særlig selskabelig, han gider ikke lege - tror det kan tælles på 2 hænder de gange jeg har set ham bide i grimer, og har snart haft ham i 18 år! Den 3. hest på folden er også en ældre vallak på 19 år, han er uden tvivl førehesten, men på den gode måde, der er ikke ballade, de andre ved bare hvor de har ham. Ham og min hest er fine venner, han leger også med den unge.

 

Er hest sikker på det ikke er leg, tror mere det er et spørgsmål om magt. Den unge farer ind imellem efter min med ørene ned af nakken, og selv om min prøver at sige fra, så er det svært for ham, rigtig at "få sving i bagbenene", når den unge hænger på r.... af ham. Det er sket et par gange, at den unge har haft skrammer på knæene, men er jo også bange for, at han får ramt rigtigt en dag, og den unge kommer slemt til skade.

2
0
Svar på denne tråd
 
 trådstarter
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 20:43

Jeg kan sagtens forstå din frustration - jeg havde også min hest opstaldet et sted, hvor der kom en meget ung nykastreret arabervallak - som overhovedet ikke respekterede min. Min var på det tidspunkt laveste rangerende i flokken, men var tålt og respekteret af de andre - aldrig en skramme. Indtil den dag, hvor den unge "fætter" flyttede ind.

 

Vi forsøgte at lade dem kæmpe kampen - og min brede muskuløse køreheste type endte med at vælte den anden bagover, så den røg ned i el-hegnet - den rejste sig blot - og gik på min igen.

 

Da jeg overvejede at flytte min hest - blev der lavet en ordning, så min og den anden var sammen med flokken på skift - efter kort tid valgte ejer til den unge at flytte - og alt var ved det gamle igen.

 

Nu her næsten 10 år efter - løser min gamle kloge hest det på en helt anden måde. Han er fylder 20 år i 2015 - og går i en flok med to hopper på omkring 10 år, og en gadedreng af en frieservallak på 4. Friseren er meget legesyg og min den gamle leger rigtig meget med ham - men når den unge knøs bliver for meget for min den gamle - stiller han sig bare imellem de to hopper - så sørger de for at holde den unge frieser væk. De kan nemlig ikke fordrage ham

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Skilt ad
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 08:12

Den unge blev flyttet sammen med en pony igår, og det går umiddelbart rigtig fint, så nu går min og førevallakken alene sammen, de har gået sammen de sidste 12 år, så nu er der heldigvis ro på folden igen.

8
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider