Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 shetlandsponier...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 02:16

Jeg kan godt læse Dyrenens Beskyttelse's regler ifht. hold af shetlands-ponier og des. lign. racer og har også gjort dette.

(de kan godt gå ude hele året rundt...men)

 

Spørgsmålet er da, hvordan holder I shetlands-ponier vinteren over ? (hvad er korrekt og forsvarligt ifht. ponierne ?)

 

Jeg har kendskab til shetlands-ponier, som går på en fold, uden læ og ly, for vind og vejr, intet tørt sted at de kan lægge sig og skal de til vandtruget, så skal de vade sig igennem ½ meter vand.

Der er udelukkende ukrudt på folden, dvs. intet græs.

 

De får vand/hø fra tid til anden, jeg ser ikke dem hver dag, men i min optik, er det ikke optimal heste-hold.

 

Jeg vil ærligt talt, ikke se på dette længere, ejeren gør åbenbart ikke noget.

 

Hvad er jeres mening om hold af shetlands-ponier...?

 

I min verden skal de passes, nøjagtig som store dv'er.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 08:27

Vi har vores store og Shetlænderen i løsdrift sammen. De har selvfølgelig skur med halm i. Får foder og strå tre gange om dagen.


Altid adgang til vand. Ponyen bliver også motioneret så hun ikke bliver for fed.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pels, pels, pels
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 11:45
Du skriver intet om ponyernes huld og pels? De burde på nuværende tidspunkt ligne angorabamser efter en tur i tørretumbleren; meget tæt og fyldig underpels og lange, blanke dækhår, der lukker af ind mod ulden. De skal som alle andre heste være fine og blanke i pelsen, og de skal selvfølgelig ikke være klistret ind i mudder, så "pels-panseret" ikke virker. Det er ok, at de har mudder på benene, men hvis pelsen på kroppen hænger i kager, isolerer pelsen ikke optimalt, og så bliver de kolde, når det regner eller sneer. De burde have et sted at gå i læ. Er der træer på folden? Hvis ponyerne ellers er i god stand (huld og pels) kan træer og krat i virkeligheden være nok - de er ret ligeglade, hvis pelsen fungerer. Jeg kender to avlere, der begge har stillet fine løsdriftsbygninger op; men ponyerne bruger dem stort set ikke. Selv i de vildeste snestorme, hvor man liiige skal checke, at de er ok, står de udenfor og guffer wrap. Endvidere har jeg været på Shetlandsøerne, hvor en god del af ponyerne ikke har adgang til skure, stalde osv. Til gengæld er de så velfodrede og har en fantastisk pels.

Jeg synes, du skal checke deres pels og deres almene huld, inden du gør yderligere. Kig evt. også lige på deres hove - ikke at det betyder noget for "varmen", men det er almindeligvis sådan, at hvis hesten bliver passet ordentligt, så er hovene i orden. Og selvfølgelig skal de have både mad og vand! - og de får de så også, hvis deres pels og huld er ok, selvom du ikke ser dem få det. Så jeg vil anbefale et grundigt kig på deres tilstand, inden du evt. går videre med sagen:-) De er temmeligt hårdføre, og selvom vi elsker at nusse omkring vores egne heste i stalden her om vinteren, så er der jo altså ingen krav om, at uldbollerne skal ind. Men fedt, du bemærker det, og hvis der er noget at komme efter, så kunne du jo starte med at kontakte ejeren, hvis du kan finde dem. Somme tider er det mere effektivt end straks at pudse Hestens værn på dem;-)

Tyngdekraft er noget, magthaverne har opfundet for at holde folket nede.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Shetlændere
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 14:45

Mine går i løsdrift - og de bruger løsdriften allermest om sommeren, når der er mange insekter. I dag har vi også fodret dem indendørs pga. vejret. De har nemlig ganske rigtigt en god, tyk pels, som holder dem varme og tørre, men lige netop slud kan altså godt trænge igennem og gøre dem godt våde.

 

Mine går forresten også ind og sover, så de kan ligge tørt.

 

Jeg tror såmænd godt, de fleste kan gå ude uden at blive syge, men de forhold, du beskriver, lyder nu ikke ret gode. Er det egentlig ikke også et krav, at der skal være læmuligheder?

 

Jeg er enig med Randlev - kig på deres generelle stand og huld og vurder derefter, om det er værd at gå videre med.

 


mvh Stine

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 15:02

Tak for svar.

 

Randlev:

Jeg kunne aldrig drømme om, at rette henvendelse til div. instanser såsom dyrerens beskyttelse eller hestens værn, uden først at konfrontere ejeren, der kan jo være omstændigheder eller forhold som jeg er uvidende omkring.

 

Umiddelbart ser ponierne fine ud, har ikke checket deres hove.

 

Synes bare, at det er et sørgeligt syn, at se dem trisse rundt på folden, velvidende, at de ikke har et tørt sted at lægge sig for natten.

(der er træer, men ikke tør bund nogen steder på folden)

 

Er selv tilhænger af så meget fold-tid som muligt,(også gerne døgn-fold) men mener samtidig ikke, at heste skal være på fold for enhver pris.

(forholdene skal naturligvis være iorden)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 15:59

Hej

Min shetter, har samme forhold som mine store heste. Han går på fold ca 12-14 timer i døgnet, hvor det har 30 m2 læskur med halm, og så kommer de ind om aftenen og får deres krybbefoder og wrap til hele natten.

 

Min shetter har jo verdens tykkeste pels, og jeg må indrømme at jeg faktisk synes han er værre stillet i dette våde vejr end mine store heste. Når de kommer ind, efter en regnfuld dag, er alle 3 heste drivvåde.

 

De store er tørre efter nogen timer, men shetteren er stadig våd om morgenen når jeg kommer for at lukke ham ud. Han er pga sin tykke pels ikke gennemvåd, men jeg synes alligevel at det må være usundt at være fugtig i pelsen altid, når vejret er vådt.

 

Så han er den jeg mest tænker på at klippe og lægge dækken på, selv om man siger de er bedst til det dårlige vejr.

 

Så min personlige mening er, at jeg klart synes de skal have mulighed for godt læ, læ som indbyder til at blive brugt, så de går ind og tørre op.

 

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 18:24

 

Medmindre de har læ og tørt leje, så brydes loven :)

" Islandsheste og shetlandsponyer kan holdes ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr i mere end 12 timer i døgnet uden adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje, hvis de holdes på meget store arealer - og hvor naturlige forhold, som tæt beplantning, lavninger eller lignende, yder hestene læ og beskyttelse mod nedbør, og hvor der findes et lejeareal med en veldrænet bund "

hestens-vaern.dk/vaerd-vide/ vinterfold/

Jeg husker dog at det på et tidspunkt med shetlændere og islændere blev afskaffet særreglerne ( står også i loven ), så de ikke må gå uden læskur hvis de går ude døgnet rundt. Så jeg ved ikke om det er kommet ind igen, eller om Hestens Værn husker forkert.

Men loven er stadig brudt :)


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 shettere
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 09:43

Ja, selvfølgelig skal shetlændere også have mulighed for læ og tørt leje.

Mine har en lækker, tyk, tyk pels og selvom det har regnet en hel dag, så kan man stadig bore fingrene ind i tørt "underuld" , så jeg ville aldrig klippe sådan en velfungerende pels af og erstatte med dækken.

Jeg har kun prøvet at én af mine shetlændere har frosset én gang og det var en sommerdag med vedvarende regn, hvor islænderne ikke gad gå ind og denne her lille shetter så heller ikke gjorde, men endte med at stå og fryse i sit sommer outfit.

Siden da er han gået ind i vedvarende regn, selvom de andre er blevet ude. Så han er altså blevet klogere.

 

Jeg rører aldrig en våd pels, men lader dem tørre og strigler så evt. jord mm. af.

 

Men rent faktisk er hverken islændere eller shetlændere nogensinde særlig beskidte, de har åbenbart en pels der skyer møg og vand godt.

Men jeg har så også sandfolde/græsfolde og ikke mudderfolde.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider