Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 vægt ifht. hest og rytter...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 17:59

Nu bliver jeg nysgerrig, er der noget belæg ifht. hvad rytteren må veje ifht. hesten ?

(der bliver i tidligere og andre indlæg nævnt 10% af hestens vægt)

 

Dvs. min DV-hoppe vejede 640kg, ergo må jeg veje 64kg.

 

Jeg vejer så 67kg, dvs. så var jeg 3kg for tung til min hoppe...?

 

Er helt enig i, at ikke hvem som helst kan sætte sig op på en hest, (vægten taget i betragning, der må være en grænse, dette kan enhver voksen person, vel selv se ?)

 

Men hvor går grænsen ?

 

Hvis vi kun må ride heste, omregnet 10% af vores vægt ifht. hestene, så må de fleste af os, faktisk ikke sætte os op på de kære heste.

(igen, se på hesten og dig selv, er det forsvarligt ?

er enig i, at 100kg på en lille hest, er bare ikke i orden)

 

Jeg har en fremtids-plan om, at jeg skal have en islænder, quarter, eller des. lign., men disse heste vejer nok ikke mere end max. 300-400kg, ergo må jeg kun veje 30-40kg som rytter...?

(så vil jeg jo aldrig kunne få dette, ærgeligt)

 

Enten skal jeg i gang med hula-hop-ringen, eller så er ridning en saga blot....?

 

Ville ønske, at hesten kunne fortælle, om det er ok, at have os på ryggen, i det hele taget...?

 

Hvad mener I...?

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 18:11

Jeg mener at du ikke har læst den nyeste undersøgelse rigtigt , men kun bidt dig fast i de 10 %.

 

Op til 10 % belaster og skader du ikke hesten.

 

Fra 10 til 15 % belaster du hesten - MEN skader den ikke. (Det kan vel ikke undre nogen, at man belaster et andet levende væsen ved at sætte sig op på ryggen af det? )

 

Kommer man op på 20% belaster man og skader hesten på den lange bane. (Det kan vel egentlig heller ikke undre nogen)

 

Ellers mener jeg, at hvis du ikke selv er mega lang, vil det da være en fremragende ide, at få gang i hula-hop ringen, før du køber ny hest. Ja ja du spurgte jo selv, hvad vi mente.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

2
3
Svar på denne tråd
 
 pony-mor...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 18:30

Ergo belastede jeg jo hesten, dvs. ved at veje 3kg for meget ifht. de 10%...?

 

Dog tænker jeg, at andre faktorer må komme ind over, såsom at,

jeg er 168cm høj, vejer 67kg,

hesten var 174cm høj, vejede 640kg

 

I min termologi, ikke en forkert sammensætning.

 

Nysgerrig,...... hvad er din højde/drøjde og er du rytter og hvilken hest rider du hvis evt. ?

4
1
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 19:25

Underøsgelsen du henviser til må være denne:
www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=16452

(ja eller det er i hvert fald en artikel om den).

Ifølge den er det ideelle at rytteren max vejer 10% hvis hesten skal præstere optimalt (der står så ikke hvilken diciplin vi taler om). Samtidig skriver de at det er fuldt acceptabelt med 15%, mens 20% må anses for at udgøre en sundhedsrisiko for hesten

 

Når det så er sagt er der selvfølgelig også forskel på heste

 


 

... Sofie Støjko

- stud.med.vet og rytter til den dejligste parthest <3

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Vægtmæssigt
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 20:19

Vægten på de små tætte heste er jo også højere end de spinkle af samme højde, så gætter på du godt kan finde en robust islænder, hvor du ligger mellem 10-15% af hestens vægt :)

 

Hesten skal jo "kun" op og runde de 450 kg før du må veje 67,5% og så selvfølgelig der tager hensyn til at træne den skånsomt op :)

 

Men ja det er ikke alle forundt at ride de mindre heste, men læser man feks om quartere, så synes jeg at læse at de ligger noget højere vægtmæssigt? Altså når man vejer på brovægt og ikke med målebånd.

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh -
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 20:19

Billede

 

Det der er 67kg på en pony der jævnfør vægtmålebånd skulle veje 432kg (!) men som dyrlægen nu alligevel mener vejer omkring 500kg - det er jo så endnu mere galt end førstnævnte eksempel! (Men så bør vi vist allesammen overveje gyngeheste ) Jeg har engang fået at vide at jeg var ALT for stor til ham (!) og der vejede jeg kun 60kg - så jeg burde nok købe mig en gyngehest i stedet ...

 

I øvrigt kan han inden for en 15% grænse - hvor hesten bliver belastet men ikke skadet - gå med en ryttter op til 75kg - og der er trods alt noget endnu.

 

Når vi nu er ved belastning - hvor meget tror I så at I belaster jer selv med når I muger ud?

 

(Husk lige at der ikke kun skal regnes med hvad en grebfuld vådt halm med møg i vejer i sig selv - dertil skal lægges grebens vægt, faktoren for vægtstangsarmens længde, din egen arms vægt og længde, din overkrops vægt og længde og vinklen du fremadfælder i osv samt rotationskomponenten i lænden ... Det er MANGE kilo - men det gør de fleste helt uden at tænke over det )

 

Hvis man ikke belaster sin krop bliver man i øvrigt aldrig stærkere - til gengæld kan man sagtens blive skadet af at lave for lidt


/Trine T =)

 

- Ethvert hestemenneske bør en gang i livet eje en shetlandspony!


What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

12
0
Svar på denne tråd
 
 Fede op
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 09:42

Hvis man regner det ud på den måde, gælder det vel bare om at fede hesten godt op, så man selv kan veje noget mere og stadig holde sig indenfor grænsen på 15% af hestens vægt


1
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel vin på nye flasker
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 10:10

Jeg har moret mig over at det skulle være nødvendigt at lave en stor undersøgelse for at genopfinde de vægtgrænser der eksisterede da jeg var barn. Da jeg begyndte at komme herinde havde jeg lært at grænsen var 1/7 altså 14,3%, men da jeg første gang skrev det i en tråd hvor der blev spurgt til max-vægt, så blev jeg haglet ned for ALLE vidste at grænsen var 20%.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Synes den der %
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 10:50

regel er noget fis!! Da jeg fik Sille vejede hun 750 kg og var KRAFTIG overvægtigt, ude af form og kunne nærmest ikke komme rundt på en bane uden at puste - Jeg vejede selv 60 kg. dvs. 8 % af hendes vægt (hvilket jo burde være godt)

 

3 år senere vejede hun ca 650 var i god form, redet og var tilpas med muskler - jeg vejede 70 kg. dvs. 11 % af hendes vægt hvilket vel er knap så godt

 

Jeg vil dog til en hver tid mene at hun havde langt nemmere ved at bære mig og arbejde rigtig da hun vejede 650 (og jeg desværre 70) fordi hun havde musklerne og formen til det.


Ergo en heste der er stor og kraftig - men uden muskler, er da langt mere belatet af en rytter end en velredet muskuløs hest der vejer mindre..

 

Måske skulle vi som ryttere være bedre til at bruge vores sunde fornuft i stedet for diverse grafer.

 

Samtidig vil jeg da mene, at en kraftig men dygtig rytter der forstår sin krop og bruger den korrekt, kan være langt mindre skadelig end end en slank person der sidder og kegler rundt på hesten.

 

Jeg er selv i kategorien knap så slank / tyk kald det hvad I vil, og jeg rider en anglo araber på måske 550 kg så jeg udgør vel ca 13-14 % af hans vægt. Jeg vil da bestemt ikke ride en mindre hest end ham, men føler da heller ikke han har problemer med at bære mig..

 

Kig på hesten - kig på dig selv, ser det harmonisk ud ? Og så lad for pokker være med at kategorisere heste ud fra deres racer - for NEJ en islænder, Nordbagger, Oldenborger kan HELLER ikke bære en rytter på 200 kg.

7
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 10:53

000 hvis jeg skulle ride vores DV hest - hvilket jeg ikke gør - så ville jeg veje under 10%, men det er sagen fuldstændig uvedkommen. Men nu spurgte du. Min datter som rider hesten, ligger på ca. 9%.

Du hænger dig stadig i de 10%. Mellem 10 og 15 er jo acceptabelt.

 

Charlotte istedet for at få det , skulle du da få det , fordi du har haft en god læremester da du var barn.

 

Vores dyrlæge sagde engang, at den der 20% regel, var opfundet af en overvægtig. Lidt flabet sagt - men det er jo ofte dem som forsvarer, at det er ok at ride en for lille hest ift deres egen størrelse.

Egentlig forstår jeg det godt, for lysten til at ride hænger jo ikke sammen med ens vægt. Men hensynet til hesten bør altid komme i første række.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

7
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 10:55

PS - er sikker på at undersøgelsen ikke er lavet med overvægtige heste. Men ud fra normen.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

7
1
Svar på denne tråd
 
 Den undersøgelse jeg læste
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 11:10

der fremgik det tydeligt at det var hestens NORMALvægt der skulle beregnes ud fra. At hesten er overvægtig gør vel i virkeligheden at den kan slæbe mindre. Nu skal den jo også slæbe på sig selv.

 

Men det er korrekt at det ikke er velset at bede overvægtige om ikke at klatre på ryggen af hesten.

 

Vi blev i rideklubben kontaktet af kommunen om vi ville være en del af et projekt med at få fede børn til at tabe sig. Langt de fleste af vores skoleponyer er toere eller treere så det takkede vi nej til. Vi skal ikke have 70-90 kg tunge børn op på vores ponyer.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

9
1
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 16:04

Jeg har vejet ml. 10 og 15% af min gamle hests vægt i den tid, jeg har haft den.

 

Min erfaring med denne specifikke hest er, at over ca 12-13% kan den præstere godt, når jeg "rider ordentligt", altså med ryggen oppe.

Jeg skal til gengæld på de 10% eller mindre, hvis jeg sætter nogen på ryggen af den, som ikke kan ride overhovedet.

Kommer jeg over de 12-13%, får den svært ved at præstere, den har større tendens til at smide ryggen væk, bliver frustreret lettere etc. Når man er stor er det jo nemt at bortforklare eller fokusere på andre mulige årsager, men det har desværre vist sig at påvirke hesten meget tydeligt, både da jeg tog på og da jeg tabte mig igen, at 15% altså er for meget for min hest, selvom jeg formår at få ryggen op på den, og da især, hvis jeg ikke gør.

Nu denne specifikke hest er meget følsom og har en tendens til at ville smide ryggen væk og glo, der er sikkert andre heste, hvor der skal mere til før reaktionen kommer.

 

Min pony smider fx ikke som sådan ryggen væk på samme måde og bliver ikke i samme grad frustreret. Han vejer vel en 450 kg (stor 1'er), hvilket vil sige at jeg vejer knap 15% af hans kropsvægt. Men jeg kan mærke, at han har svært ved at håndtere min vægt og har derfor indstillet ridning, til jeg er nede på de 13% (hvilket desværre er det længste, jeg selv kan gå ned i vægt, førend at jeg selv bliver for tynd i forhold til min højde.

 

Min store unghest er måske mere sammenlignelig med min gamle dame end ponyen, da de er tættere på hinanden i str. Den er dog yngre (snart 4 og ikke færdigtilredet) og har deraf dårligere balance etc., men alligevel virker det nogle gange som om den slet ikke bemærker at jeg er deroppe i forhold til balance, dens måde at bevæge sig på, etc. især sammenlignet med min gamle dame.

 

Nå men, summa summarum er, jeg tror altså at 15% er for meget for mange heste, med mindre hesten er bygget med en god stærk overlinie og er i god dressurtræning.

MEN mener også, at der tydeligt er forskel fra hest til hest, og jeg tror altid, man er nødt til at kigge på den enkelte hest. Jeg synes dog, at procentsatserne er en god guide, så man ikke kommer til at snyde sig selv og tænke at "det kan hesten da godt bære". Jeg syntes ikke selv, at min gamle hest viste nogen tegn på problemer med min vægt specifikt, da jeg var tungest. Nu tabte jeg mig så meget hurtigt: 20 kg. på 3 mdr. Og forskellen var altså ikke til at komme udenom. Så ja, jeg er ikke i tvivl om at jeg har snydt mig selv, når jeg har sagt at de 15% ikke var et problem for min hest. Det var de.

Jeg ville i øvrigt heller ikke føle mig slank nok til at ride andet end ret store islændere på fast basis med den vægt jeg har nu, 66 kg.

 

20% som nævnes? Det ved jeg ikke, hvad jeg skal sige til. Kan ikke forestille mig, at det er godt for nogen hest.

5
0
Svar på denne tråd
 
 pony-mor...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 02:28

 

 

Dine egne ord:

 

123456Forfatter:pony-mor (Præsentation) (Skriv besked)Dato:30-11-2014 09:35

Til Marianne og Fjordhesten.

 

Der er lavet massere af undersøgelser på rytter-hest-vægt.

 

Den sidste siger, at hvis rytteren vejer 10% af hestens vægt er det det ideelle. Op til 15% er det acceptabelt - hesten bliver belastet, men uden skader. Over 15% får hesten belastningsskader.

 

Tænker bare, hvis vi alle skal følge denne "regel", så er der godt nok mange ryttere, der ikke længere må ride deres heste.

 

Hvad gør vi så...? (slipper alle hestene løs og de fleste stopper med at ride...?)

 

PS...der af kom mine 10%...(15%...hesten skal vel ikke blive belastet ?)

 

Jeg spørger bare, for er ekstrem nysgerrig, ifht. hestens ve og vel... ?

 

0
4
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge og kiropraktor sidste uge
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 08:22

Efter et længere sygeforløb med dårlig ryg(pony) har dyrlægen/kiropraktor været på besøg. Det var han igen sidste uge. Han forklarede mig, hvordan det hele hænger sammen. Han ville desuden ikke sætte mere end 60 kilo på min pony. Han er 143 araber/fjord blanding(nogmal type), lige nu er han overvægtig. Kiloene vil svare til cirkus 13% af hans vægt. Jeg ville aldrig sætte mere på ryggen på en hest end 15% af dens kropsvægt. Jeg har intet imod en skridttur eller to. Men heller ikke mere. Hestens ryg er først og fremmest ikke lavet til at gå med noget på ryggen, slet ikke en masse kilo. Jeg så helst det ikke var mere end 10%, men i de fleste tilfælde er det ikke en mulighed. Jeg syntes bestemt ikke det er en undskyldnig at man har lidt ekstre på sidebenene, det er en tung type, os der er overvægtige kan jo ikke ride fjordhest så? - men det gør mange andre jo. Jeg syntes ikke det er rimeligt for hesten at sætte mere end 15% op på den :-) Jeg havde tidligere en ide om 20%, men efter vores dyrlæge sidste uge forklarede, hvordan det hænger sammen, så er jeg ikke i tvivl om de 15% :-)


 

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 09:49

000 hvem siger det er en menneskeret at sætte sig op på en hest? Hvis man er for tung til hesten, må man lade være med at sætte sig op.

 

Som jeg ser det er der tre muligheder:

 

- Køb fra starten en hest der kan bære din vægt inden for vægtgrænsen.

 

- Har du en hest som er for lille sælger du og køber en hest der er større.

 

- Taber dig, så du passer til din hest eller den hest du gerne vil købe.

 

Mange - rigtig mange heste vejer omkring 600 kg. 10% er så 60 kg og 15% er så 90 kg.

Langt de fleste kvinder vejer for meget, hvis de vejer 90 kg, så måske kunne en elsket hest, være en god motivator for selv at få et bedre helbred. Hesten kunne være en god træningspartner fra jorden og båndet mellem hest og rytter kunne styrkes positivt, ved at lave noget sjovt sammen fra jorden af. De som vælger denne vej, har min reskekt gange 100.

 

000 så vil du sikkert sige, at der er kvinder/mænd som vejer 90 kg som ikke er overvægtige og hvad skal de så gøre? De må finde sig en stor hest eller finde en anden sportsgren. Eller gøre som Maya med Vito. Jeg er selv en lang en, og ville aldrig kunne gøre mig i gymnastik på barre eller gulv, men jeg er en rigtig god svømmer. En splint på 45 kg bliver nok heller aldrig vægtløfter.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

7
1
Svar på denne tråd
 
 pony-mor.....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 01:52

Jeg har aldrig udtalt mig om, at det er en menneskeret, at kunne sætte sig op på en hest.

 

Men bliver nysgerrig, da jeg aldrig har tænkt i %-regning ifht. vægt af rytter og hest...(har tit tænkt i højde, dvs. at rytteren skulle være eks. 170cm høj og hesten 160cm høj,(dvs. ca. 10cm til forskel i højde) ifht. at ens ben kunne nå ned om hesten), så synes, at dette emne er interessant. (ifht. vægt)

 

Forstår så ikke lige dit sidste afsnit i dit indlæg, mht. at kvinder/mænd der vejer 90kg, som ikke er overvægtige...

Det har jeg så ikke udtalt mig om, læg ikke dine ord i min mund, for jeg ved faktisk ikke, hvad du mener...?

 

Jeg har aldrig nogen sinde, haft det dårligt mht. at sætte mig op på min hest, har altid vidst, at hun kunne sagtens bære mig, uden at jeg overbelastede hende.

 

Men i og med, at jeg i fremtiden ønsker mig en hest, som viser det halve, både i størrelse og vægt, er det da i mine tanker, om det ok...? (ikke, at 67 kg for en rytter, er at være overvægtig), det tænker jeg dog ikke, dog er alt relativt, ifht. rytter og hest)

 

Tænker, at vi i bund og grund er enige, men måske misforstår hinanden lidt...?

 

0
4
Svar på denne tråd
 
 mindre heste
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 20:41

ts; en quarter er ret tung i idealvægt. Vores hoppe på 144/145 vejer 600 kg i idealvægt. Hendes halvbror er 10 cm højere end hende og han vejer 620 kg i idealvægt. De er almindelige af bredde og drøjde ifht. quarter heste, så du burde ikke have problemer.

Og mange islændere af den mere gammeldagstype vejer 400- til små 500 kg på brovægt.

Går man de mere dybdegående undersøgelser efter, så skrives der om tykkelse og knogletæthed af piben, længde af ryg, bredde af lænd osv. Du kan sagtens finde en mindre hest, der passer til dine "krav" uden den er overvægtig.

Den med rytter højde og hestehøjde mht de 10 cm forskel.....jeg er selv et par af 170 og mine ben havner det samme sted på hoppen som på vallakken. Og jeg ser slet ikke langbenet ud på hoppen.

God jagt

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  15-12-2014 11:48

Jeg tænker at det meste af det ridning, vi dyrker, belaster hesten i en eller anden grad. Nu er det så specifikt belastning pga. vægt, der er tale om her. Men selv lille Lise på 30 kg kan vel belaste store Musse på 600 kg, hvis de springer sammen, fordi springet i sig selv vel er en form for belastning uanset hvor meget rytter vejer? Eller hvis hun rider på en lille cirkel i en time hver dag? Eller hvis hun tøffer op og ned ad skrænter i skoven? Hvad jeg prøver at sige er, at jeg ikke tror, belastning i sig selv er farligt, muligt at undgå eller i øvrigt ønskeligt at undgå.

Den rette mængde belastning på den rigtige måde, er vel i grunden en af grundstenene i vores træning mhb. at gøre hestene stærkere. Hesten belastes jo også af en dressurtræningstime, selvom der er tale om superb dressurridning med en fjerlet rytter på ryggen. Det er blot på en måde og i en belastningsgrad, der fører til at hesten bliver stærkere af det.

 

Jeg tror ikke, man skal gøre belastning til et fy-ord, men fokusere på, hvad FOR MEGET og FORKERT belastning er. Så vidt jeg kan se, vil det så være over 15-20% jf. denne undersøgelse, der er at definere som "for meget"?

 

Det er i øvrigt derfor, at jeg i mit indlæg nævner hvordan hesten rides - jeg tror, den rigtige grundridning kan styrke hesten til at kunne bære lidt mere belastning, hvorimod forkert kan gøre det svært for den bare at bære de 10%. Og deraf altså behovet for god grundridning, hvis man skal kunne forsvare at sætte alt andet end småbørn på ryggen af en hest, uanset om man vil bruge hesten til skovture eller topdressur.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Vellskrevet
Forfatter: 
Dato:  15-12-2014 15:35

Godt skrevet KBH (musse) jeg er helt enig!


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 KBH flot skrevet..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2014 19:18

Jeg er selv en tung rytter og derfor skal der vælges hest med omhu, samt hesten skal rides så den får trænet sin ryg bedst. Har på nuværende tidspunkt en bred lille oldenborg på 155, med en god lang ryg der nemt kan bære en 18 tm sadel. Hesten er 16 snart 17 år og har aldrig haft en sygedag.

Men jeg har også en 6 års oldenborgblanding på helt samme højde, som er bund stærk og en dejlig lille ridehest. Men den kan kun gå med en 16,5 tm sadel og er derfor ikke veleget hverken til mig eller min datter, da jeg skal bruge en 18 tm sadel og min datter en 17 tm sadel. Så derfor sættes den til salg, da ingen af os kan ride på den, da både rytter/hest/sadel skal passe sammen.

Jeg har sendt en hest til de evige græsmarker, grundet at den hos tidliger ejer var redet med for stor sadel og rytter, på en meget kort og meget overbygget ryg.

 

vil man som tung rytter ride, er man nød til at være ærlig og vælge hest og sadel ud fra det man har brug for og ikke det man tror ser godt ud.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Islænderryttere....
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 18:32

Denne debat får mig til at tænke på, om den store forekomst af spat blandt forholdsvist unge islandske heste kan have at gøre med, at rytterne i langt de fleste tilfælde udgør 20%+?

Tager vi en gennemsnits ishest på 350 kg, så skal rytter ifølge anbefalingen veje mellem 35 og 52,5 kg. Hvor ofte ser man lige dét praktiseret i islænderkredse??

4
0
Svar på denne tråd
 
 Spat og islændere
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 19:41

tror det har mindre med vægt at gøre og mere med ridekultur

 

oftest går islændere til de er 5 , tilrides og forventes stort set med det samme at kunne præstere som en hest der har været redet i årevis.

undersøgelser viser nemlig også at spatniveauet falder markant på islændere som startes tidligere men langsomt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat hos Islændere
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 20:06

Jeg har set en undersøgelse som en svensk forsker lavede på Islandske Heste angående spat, og det viste sig at det var hasevinklen der var forkert på de heste der udviklede spat. Jeg mener det var vinklede haser der var synderen. der var blevet undersøgt 3 grupper, heste med spat, heste uden spat og topheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en masse
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 22:23

nogen der vejer deres hest på vægt ? Et målebåbd er vel ikke 100 % sikkert ? Nå det var lige et side?pring, jeg har aldrig gået så højt op i det der, jeg har haft alt fra ponyer ( godt bygget ) til heste på 178 med meget krop, min vægt har de sidste 6 år svinget mellem 65 og 87 ( nå ja har self også været gravid ) men det er pga meget medicin min vægt køre op og ned, pt vejer jeg vel 82-84 kg og min hest vejer 650 kg ca .. Ja min bagdel er lidt stor men han arbejder fint under mig og som helhed syns jeg vi fungere godt, og self ville det være letter både for ham at slæbe rundt på mig hvis jeg vejede 60 kg men da også for mig at kunne komme bedre ned i sadlen men sådan er det nu bare, de steder jeg kommer er der flere på min str og jeg syns generelt folk passer godt til deres hest :)

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hvad forlanger i af hesten.
Forfatter: 
Dato:  29-12-2014 08:34

Hej

Jeg tror da bestemt det kommer mere an på hvad man forlanger af sin hest.

Vil man springe højt og ofte, eller knokle stram dressur må man være meget opmærksom på vægtforholdet.

Er man skovtursrytter og ellers sidder i god balance og holder sin hest i god kondition tror jeg ikke det betyder helt så meget .

Jeg rider med god samvittighed araber med plus 20%. rider ikke hårdt tempo og udmatter ikke hesten ,vi skridter når den falder i let sved på halsen.

Vh Helle


Nu med den sjoveste jack russell....

1
2
Svar på denne tråd
 
 ibikus....
Forfatter: 
Dato:  29-12-2014 23:50

Du rammer den vigtigste pointe her, efter min mening.

 

For næsten alle tror de ved hvad deres hest/pony vejer ud fra et målebånd, det er langt de færreste der reelt får vejet deres hest/pony på en vægt.

 

Min tidligere hoppe vejede 525 kg iflg. målebånd, og det var hvad jeg mente måtte være rigtigt, for hun var 160 cm i stang og faktisk ret spinkel.

 

Så blev hun syg og røg på landbohøjskolen, og de grinede noget over mit gæt på vægt, og de havde ret. Da hun kom på vægten vejede hun 637 kg, og var ikke bare i nærheden af at være for tyk.

 

Så min lille hoppe på 160 kunne altså bære 95 kg på ryggen og stadig være inden for "det tilladte" med 15 %

 

Jeg tror de fleste vil blive overrasket, lige som jeg gjorde, over hvor meget deres heste vejer. Min Annabel som er fjordhest, 144 cm i stang, og lige tilpas i huld nu, vejer omkring 525 kg.

 

Hun er dog bom stærk, også fordi hun har 4 lige ben, med gode koder, en ordentlig bringe, en ryg der er lang nok til en 17" sadel, men ikke så lang at den bliver svag.

 

Man kan nemlig ikke generalisere, for to heste der vejer det samme, men som er helt forskelligt bygget, kan ikke nødvendigvis bære samme vægt, uden at blive påvirket af det.

 

Så der er flere faktorer der spiller ind.


Hilsen Mette

Der har spist sig rask fra leddegigt


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 09:58

Mette din pony på 144 kan sikkert godt passe en 17" tommer sadel, men en rumpe på 95 kg skal nok have en 18" sadel.

 

Så ja - der skal tages hensyn til meget. Især ponyen.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor så sur
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 15:26

pony-mor hvor skriver hun hun vejer 95 kr ? ( ud fra billede på hendes profil ligner hun bestemt ikke en der vejer det ;) hva gør de med de heste der går som handicap rytter med 2 på ? En rideskole for handicappede må man vel gå ud fra at elevhestene blir brugt mere end 1-2 gange om ugen.. Bare en tanke :) jeg har tit tænkt på dem der trækker vogn, ( nu især her i jule tiden hvor der er hestevogne med 2 jyder stor træ vogn og plads til gu ved hvor mange på vognen ) hold da op det må være hårdt for de dyr, hver dag dagen lang...

0
0
Svar på denne tråd
 
 pony-mor
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 17:59

Nej det skal en rumpe på 95 kg ikke nødvendigvis.

 

Jeg har også en fjordhest der sagtens kan gå med en 18" sadel, men hun har en lang ryg, som ikke er spor stærk.

 

Men selvfølgelig skal man vælge en sadel der passer både hest og rytter, men har man en stor rumpe behøver man jo ikke lige vælge en dressursadel med dybt sæde, jeg har valgt en islænder sadel, som er 17" i sædet, men som kun er 16" mod hesten. Dette sæde giver masser af plads, men fylder ikke meget på hestens ryg.


Hilsen Mette

Der har spist sig rask fra leddegigt


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


0
0
Svar på denne tråd
 
 fornuft
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 18:57

Langt de fleste har heldigvis en god portion fornuft, når de vælger type hest, sadel og alt det der.

Ja heste er ofte en god del tungere end folk regner med og jeg kunne bande de der målebånd langt væk. Vores 600 kg QH vejer ifølge båndet 474 med god vilje. Det er noget af en fejlmedicinering, hvis der blev givet eks. ormekur efter det.

Mange køre også med overlæs efter deres bil, fordi de ikke ved hvor meget deres heste reelt vejer. Det er også ret farligt, både for dem selv, hesten og andre i trafikken, så det er en ret god ide at få vejet de heste.

 

Mht. handikap hestene så rider de vist ikke særlig hurtigt. Så igen meget lav intensitet. Jeg har ladet mig fortælle at de også kun søger bestemte typer i bla drøjde mv.

Køreheste er en anden kategori. En kørehest trækker ikke vognen hele tiden, men kun når der sættes igang og op ad bakke. Når vognen skal ned ad bakke, bør der bremses og bremserne på vognen bør passe til de kg vognen er designet til. Derudover har de fleste køreheste hintertøj på, så vognen ikke kan "løbe" på dem og trække selen op under albuerne.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 vægtprocent
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 19:44

 

Det med vægt på hesteryg er noget svært noget. Efter min mening giver undersøgelserne en rigtig god fornemmelse for hvilken effekt det har, at vi sætter os op på dem og bør helt klart være noget som ryttere bør tænke på i hverdagen. Heste er som bekendt ikke skabt til at bære ekstra vægt på ryggen og selvom flere mener det er en menneskeret -uanset hvad man vejer, bare at "hyggeride" i skoven.

Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så har de fleste af os hest for at ride på dem og derfor må vi så vidt muligt "kortlægge" hvad hestens krop er i stand til før den lider overlast. Problemet med de her "regler" og undersøgelser er så bare at det kun kan bruges som en "tommelfingerregl" og ikke noget man slavisk kan holde sig til, da heste (og ryttere ) er så forskellige i deres bygning, kondition, muskelsætning, balance og generelle holdbarhed. Hestens rolle er gået fra fortrinsvis arbejds/trækdyr til at være "hobbyridedyr" og atlet og belastningen ligger nu i spidsbelastninger på fx konkurrencebanerne, hvor hesten i den grad oft bliver presset til sit yderste.

 

 

Men det behøver nu ikke være en negativ ting med ordet "belastning", såfremt hesten er (styrke)trænet og evner opgaven. Vi mennesker belaster også os selv, enten ved fysisk hårdt arbejde eller gennem træning. Vi har jo det tilfælles med hesten, at hvis vi ikke langsomt er styrket gennem gradvis større belastning som fx vægt i træningscenterets maskiner, fart eller længde på løbeturen o.lign. får vi også smerter og skader. Korrekt træning er jo en belastning -forskellen på korrekt og forkert belastning er "tilpas" og "for meget".

"Tilpas" opbygger muskler og "for meget nedbryder muskler og laver skader".

 

Hvis hesten er sund, rask, velbygget, i god kondition og velmuskuleret, så tror jeg ikke at 15-20% er skadelig i længden med en erfaren rytter der er i balance. Men da heste er SÅ forskellige, er det som sagt ikke noget der er "efter bogen".

I mit erhverv som beslagsmed kan jeg stå med en hest der har en rigtig fornuftig bygning, ganske god benstilling og alligevel have en masse problemer, samt stå med et ret så skævbenet og lidt træls bygget kræ der bare "render km efter km, år ud og år ind" uden en sygedag.

 

 

Jeg tror generelt at mange ryttere bør ændre lidt i deres opfattelse omkring hvad der er acceptabelt og fair overfor hesten, da mange tunge skovtursryttere/tunge islænderryttere ofte bruger undskyldninger som "den er meget ivrig når jeg rider" og "nogle skovture et par gange om ugen med mig på ryggen dør den ikke af"( ) -nej det er muligt den er ivrig (nogle heste er generelt tændte og tænker ikke på at "passe på sig selv" og kan endda være "løbevillige" pga smerter) og det er muligt den ikke ligefrem dør af det, men dermed er det da ikke sagt at det er okey og fair overfor dyret?!

 

Derudover er der ryttere der bør være bedre til at styrketræne og gymnastisere hesten (og sig selv! ) og sørge for at den bliver i stand til at bære rytter uden at det er skadeligt for den. Jeg er såmænd ikke så "hellig" og påstå at nu bør alle opbygge muskler og balance ved træne dressur for hånd i en kapsun i 2 år, før man sætter sig op fordi det er den eneste måde at gøre det rigtigt på (overdrivelse fremmer forståelsen ). Men der findes så mange gode træningsmetoder, som kommer hesten til gode, styrker den uden at nedbryde den, at jeg ikke kan se at der er nogen undskyldninger for at man ikke sørger for at hesten gøres stærk nok til at bære sin rytter.

 


SÆLGES: KIEFFER INN AT SPRINGSADEL: 1750 KR

HIDALGO BOMLØS BAROKSADEL: 2500 KR

-SE ANONCERNE PÅ MIN PRÆS

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 14:14

Mette hvis man er stor/tung til hesten/ponyen - hvilket jeg godt er klar over du ikke er - så er det ikke nogen god ide, at fordele en tung/stor rumpe i en 18" sadel, men hvor sadlen kun fylder 17" på hestens ryg. På den måde bliver for meget vægt fordelt på for lidt plads på hestens ryg, så hestens ryg bliver yderligere vægtbelastet på et kort stykke.

Ideen er fin hvis man har en kortrygget hest og ikke vejer for meget ift hesten.

 

En lang ryg på en pony er heller ikke et udtryk for en stærkryg - måske tværdigmod.

 

Håber det gav lidt mening.

 

Så igen - der er bare så mange ting at tage hensyn til.

 

Med hensyn til vægt, så har vi aldrig brugt vægtmålebånd eller rigtige vægte. Jeg stoler på vores dyrlæge med over 30 års hesteerfaring. Tænker han har en vis erfaring.

 

Ibikus - på den rideskole min datter gik på i tidernes morgen, var der handicapridning med to uddannede fysser. De heste der blev brugt her, var nogen store robuste heste. Fysserne og hjælperne var nogen slanke kvinder med gode ride evner og i god form. De handicappede der havde brug for en bagrytter, var meget handicappede og skridtede stort set kun. Når de travede var det en af gangen ned af en langside under grin og store smil - for sjov.

Handicapridning med bagrytter foregår ikke som almindelige ridetimer. Den store gevinst er at få hjernen til at tro gennem hestens skridtbevægelser, at den handicappede selv går, så hjernen sender disse impulser ud til kroppen, så stivhed og smerter redukceres.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider