Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad vil jeg arbejde med..
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 00:37

Hej :)

 

jeg går og er lidt små deprimeret over at jeg bare ikke ved hvad jeg vil uddanne mig til eller arbejde med :(

 

er virkeligt på bar bund..

Mit drømmejob er noget indenfor heste verdenen, det er der bare ingen penge i desværre.

 

Har i haft det sådan at i bare ikke ved hvad i vil?

Og hvordan har i fundet jeres levevej?

Det skal jo være noget man brænder for at lave.

 

Jeg vil bare rigtigt gerne arbejde med dyr på en eller anden måde.

Håber i kan hjælpe mig og fortælle mig lidt om hvad i arbejder som og om i har haft det på samme måde og til sidst fandt det i brændte for. :)

 

hilsen Kathrine


Kram Kathrine.


Sævar fra Gl. Essendrup



Det er en fornøjelse at ride! :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234556
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 08:08

Mit drømmejob har jeg lige fået starter på mandag.

 

Oprindelig er jeg uddannet pædagog men jeg fandt ud at det ikke lige var mig. endte i en br legetøj og elskede at servicere, fik job i en dyrehandel, og var der i 7 år, nu starter jeg i en anden butik, med hund, gnaver kat og hesteartikler og jeg skal være i hesteafd.


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

1
0
Svar på denne tråd
 
 mit indlæg
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 08:40

din tråd, kunne være skrevet af mig. jeg kan godt forstå at du gerne vil arbejde med dyr, hvilken hestepige/dyreelsker vil ikke det!?

 

men som du selv skriver er branchen hård, og der er ingen penge at hente.

 

men jeg har haft en fod indenfor i branchen - det er ikke lutter idyl og dans på røde roser, så jeg kan kun sige 1 ting, hold dig fra det - og få en uddannelse med en mere reel indkomst.

 

 

jeg har heller ingen anelse overhovedet om hvad jeg vil. jeg vil rigtig gerne noget indenfor sundhed, altså læse sundhed og ernæring, men sagen er den, at jeg desværre er ret begrænset vedrørende uddannelsesvalg, da jeg har dyskalkuli/talblind hvilket gør, at jeg har meget svært ved naturvidenskablige fag, så det kan jeg ikke læse, 1 fordi der kræves kemi på Cniveau (jeg har aldrig haft kemi) en del matematik og

2 er mit gennemsnit alt for lavt.

 

jeg kom med nød og næppe igennem min STX.

 

tanken om at læse til pædagog har streffet mig, "bare" for at komme igang med et eller andet, men som en anden skriver, var det ikke lige hende og det r slet ikke mig, så med den viden om mig selv, hvorfor så overhovedet starte på uddannelsen?

 

så nu er jeg lidt inde over, måske at læse rumdesign på Københavns kunst og design skole, da jeg også er interesseret i kunst og arkitekttur.

så det søger jeg i Marts, og krydser fingre for at jeg er en af de 150 der kommer ind på skolen.

 

men for at komme tilbage til dig:

 

 

jeg ville helt klart sætte mig ned, og finde ud af på hvilken måde du vil arbejde med dyr.

 

nu ved jeg ikke hvordan din uddannelsessituation er, altså om du har stx, dit gennemsnit mm. og om der er andre forcer/begrænsninger som jeg ikke kender til. men her da nogle forslag:

 

Dyrelæge (STX)

Biolog ( STX)

 

Veterinærsygeplejerske (erhvervsudd.)

 

dyrepasser (erhversudd.)

 

hundefrisør

 

Beslagssmed

 

Zoologisk konservator

 

du kan finde mere om uddannelser med dyr, planter og natur her:

 

 

ug.dk/vaerktoej/jobkompasset/ index.html

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 10:07

Ligesom rigtig mange herinde, drømte jeg også om at arbejde med heste når jeg blev "voksen". Jeg fik min første pony da jeg var 7 år gammel - og har ham stadigvæk.

Under de praktikophold man har i folkeskolen, brugte jeg alle mine hesterelateret.

I 8 klasse var jeg på stutteri, i 9 klasse på travbanen og i 10 klasse på rideskole hvor jeg også hjalp berideren i løbet af dagen.

Jeg tog 10 klasse fordi jeg stadig ikke vidste hvad jeg gerne ville. Heste var jo drømmen, men ligesom dig havde jeg hørt om dårlige lønninger og arbejdsvilkår. Derudover havde jeg fået at vide, at jeg var nødsaget til at få et "kontorjob", da jeg er født med en lige og ufleksibel ryggrad og dermed ikke kan holde til hårdt fysisk arbejde (har siden også fundet ud af at jeg har nogle meget hypermobile led i bla skuldrene samt en begyndende diskusprolaps, som ville gøre det umuligt).

 

Jeg tog derfor brobygningsforløb på HG - det kunne jeg egentlig godt lide, men en af lærerne derude fortalte mig, at jeg var for klog til den uddannelse og det ville være dumt af mig at vælge det. Hun anbefalede i stedet for HHX, hvor jeg kunne få en gymnasiel uddannelse samtidig med at jeg havde nogle af de samme fag som på hg (bare på højere niveau.) Jeg havde aldrig overvejet en gymnasiel uddannelse - det er der ingen i min familie som har, og troede egentlig ikke jeg ville være god nok.

 

Det gav dog et selvtillidsboost at læreren derude troede på mig, og eftersom jeg egentlig fik gode karaktere i både 9 og 10 klasse valgte jeg at give det en chance.

 

Da jeg startede på HHX troede jeg, at jeg gerne ville være revisor. Jeg kunne rigtig godt lide faget virksomhedsøkonomi - og så tjener de jo rigtig godt ;)Den uddannelse kræver dog matematik på b-niveau, hvilket jeg også tog - men følte ikke at jeg var særlig god til det.

Da vi nåede 3 år på gymnasiet vidste jeg derfor stadig ikke hvad jeg gerne ville. Der kom så en og holdt et foredrag om jura-studiet, hvilket lød rigtig spændende. Min mor har siden jeg var helt lille, sagt at jeg ville blive en god politibetjent eller advokat - og efter foredraget tænkte jeg ordentligt over det.

 

Jeg har altid haft en utrolig stærk retfærdighedssans, vil gerne beskytte de svage og hjælpe folk som virkelig har brug for det. Og jeg følte egentlig at et job som advokat ville passe rigtig godt til min personlighed.

Jeg havde indtil videre fået rimelig gode karaktere i gymnasiet (uden at læse op til eksamenerner) og det gjorde jeg også det sidste år. Idet gymnasiet var gået så nemt for mig, valgte jeg at søge ind på jurastudiet med et snit på 9,2 og kravet var det år på 8,5 mener jeg (standby pladserne kom ind med 7,8). (Det eneste andet jeg overvejede var psykolog - men det var mit snit ikke højt nok til ;) )

 

Der har været mange gange hvor jeg har overvejet om jeg valgte det rigtige - især i starten hvor jeg måtte indse, at jurastudiet er meget mere krævende end gymnasiet, og man altså ikke kommer sovende igennem det ;)

 

Da jeg startede på jurastudiet ville jeg gerne være advokat - og synes stadig deres arbejdsopgaver tiltrækker mig rigtig meget. MEN arbejdstiderne er hen i vejret, især de første 3 år hvor de ligger på 60-70 timer om ugen - og så hører man jo lidt om det meget konkurrenceprægede arbejdsmiljø.

på tredje år ville jeg så være dommerfuldmægtig - super spændende arbejde, mulighed for at tilfredsstille min retfærdighedssans og fornuftige arbejdstider. Men jeg har tænkt meget over, om jeg kan leve med muligheden for at begå fejl i de alvorlige sager hvor det drejer sig om mange års fængsel - og har derfor trukket lidt i land igen.

 

P.t. vil jeg så gerne arbejde for ankestyrelsen - hvor man tager sig af alle de kommunale afgørelser. Jeg fik 12 i socialret som jeg fandt meget spændende, og så kan jeg godt lide at arbejde med ting jeg er god til ;) Ellers så måske udlændingestyrelsen - da jeg har arbejdet med den slags sager i 3 år gennem mit frivillige arbejde.

Jeg er færdig på kandidaten om lidt over 1/2 år - og jeg kan sagtens nå at ændre mening igen. Men jeg ved også at mit første job bliver det som jeg kan få, og så må ønskejobbet komme på et senere tidspunkt, når jeg har fået noget erfaring og ved hvad jeg brænder for.

 

Jeg er bliver forresten 24 år om et par uger. Jeg er gået direkte videre gennem hele uddannelsessystemet, og har aldrig holdt et sabatår. Selvom jeg er glad for at have min kandidat i jura som 24 årig, så tror jeg altså at et sabbatår er en rigtig god idé hvis man har mulighed for et arbejde imens. Det kan også være man så er mere afklaret med hvad der er rigtigt for en selv.

Det kan udefra godt se ud som om, at jeg har været meget målrettet med hvad jeg gerne vil - men sådan har det slet ikke været ;) Så jeg tror rigtig mange har det lige som dig, og du skal nok finde det rigtige.

IFHT jobforslag med dyr, så synes jeg margueritten er kommet med nogle rigtig gode bud :)


Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Der er mange muligheder
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 10:49

Udover de ovenstående muligheder, findes der jo også den mulighed at du vælger et job med arbejdstider og løn, der er fordelagtigt ift. selv at have hest.

 

Fordelen ved denne løsning er, at du så kan forme dit fritidsliv med heste, sådan at det lever op til dine idealer omkring hestehold, modsat hvis du er ansat af hesteejeren.

 

Derudover findes der også heste inden for de pædagogiske og terapeutiske områder. Man kan blive ridefysioterapeut, og mange opholdssteder og døgnisntitutioner for børn og unge, har også heste.


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 drømme og realiteter
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 11:12

Ja, jeg drømte - som så mange andre dyreelskere - i sin tid om at blive dyrlæge.

MEN, erkendte også at jeg hverken var skarp nok eller flittig nok, til at få det gennemsnit på gymnasiet som det krævede.

Så jeg gik "så bare" på Handelsskole, det var ligesom alternativet på det tidspunkt og kom i kontorlære, endte med regnskab, har lavet dette lige siden og har aldrig kedet mig, tværtimod.

 

Og jeg synes at det er rart at heste, katte og hund er "min fritid" og ikke mit arbejde .

 

Så hvis man er lidt åben, så kan man sagtens få et godt arbejdsliv, selvom jobbet ikke direkte er forbundet med fritidsinteressen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 16:31

Tusind tak for jeres gode svar.

Glemte helt at skrive om min uddannelse og boglighed.

Jeg har aldrig være særlig dygtig til matematik, fysik og tysk. Mine stærke sider har været dansk, geografi og engelsk.

 

Jeg er lige blevet færdig udlært som landmand den 1 august 2014. Tog den grundet hestene og mulighed for at starte op selv på et tidspunkt.

 

Hvis jeg skal beskrive mig selv som person, er jeg altid glad og smilende, kan godt lide at gøre mit bedste og elsker at hjælpe andre og få at vide at man altså gør det godt.

 

Jeg er en pige med ikke særligt stor selvværd og stoler ikke altid på mig selv, selvom jeg måske gør det rigtigt.

 

det var lidt om mig, så forvirret lige pt..


Kram Kathrine.


Sævar fra Gl. Essendrup



Det er en fornøjelse at ride! :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er jeg.....
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 16:59

Nu er jeg en ældre dame på +40 år, så her er hvad jeg har fortrudt jeg ikke gjorde da jeg var ung :-)

 

Jeg tog ikke ud at rejse !

Jeg gav ikke mig selv 1 års arbejde i "hesteverdenen" !

Havde jeg vidst, hvad jeg ved i dag, så var jeg taget i en dressurstald i enten Tyskland eller USA i et års tid - rejse, lærer sprog og heste på en gang - rent kinderæg :-)

 

Jeg er til gengæld glimrende tilfreds med, at jeg ikke er blevet "noget" indenfor hesteverdenen.

 

Jeg har et arbejde, hvor jeg tjener godt, og har tid og råd til min hobby - de to unge dressurheste jeg har stående hjemme på min egen gård.

 

Jeg synes det er dejligt afslappende efter en arbejdsdag på "kontoret", at ordne stald, muge ud og veje hø af - til 2 heste.

Jeg ville hade dagligt, at skulle muge ud og strø ved 40 heste !

Jeg er glad for kontakt til mange mennesker - jeg ville hade at trille rundt alene i en stald hos en avler fx.

Jeg elsker at ride og træne mine heste - jeg ville hade at skulle ride 10-12 heste, hvor af hovedparten formentlig ikke er nogen heste jeg bryder mig, som skal sælges, er sat i ridning pga problemer ect.

Jeg er glad for at undervise mennesker, indenfor i et varmt eller køligt lokale - jeg ville hade at skulle undervise 12 årige rideskoleelever i frostvejr og mørke kl 19 hver aften, eller på en varm og støvet udendørsbane.

Jeg elsker selv at bestemme over foder, smed, hegn og træning - jeg ville hade at skulle indordne mig med mudderfolde, at gøre ungheste salgsklar på kortest mulig tid, at se en veltrænet hest blive solgt når den var god nok til at være sjov at ride ect.

 

Så jeg trives fint med et job, hvor jeg tjener penge til min hobby.

 

Men var jeg ung og uafhængig af kæreste, terminer, børn og gæld - så var jeg den som var smuttet ud at rejse, til et sted med den slags ridning jeg nu interesserer mig for, se en masse nyt og lærer en masse folk at kende.

Og så ville jeg se hvad tiden bragte til mig af andre muligheder og oplevelser.

 

Mvh Charlotte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteverden
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 21:59

 

Jeg drømte om det, jeg knoklede og fik nogle muligheder gennem en avler, som mange ville drømme om. Men jeg måtte konstatere at min krop simpelthen ikke kan holde til det hårde arbejde der følger med 7+ heste. Så jeg valgte at bruge hovedet, det fejler gudskelov ikke noget, og begyndte at tage min uddannelse seriøst. Det havde jeg nok tilsvarende tidligere skøjtet let hen over, fordi hestene jo var vejen frem.

 

Hvis alt går vel, så er jeg færdig med min kandidat i Forvaltning om et halvt års tid. Det sjove var, da jeg startede på universitetet for ca. 4½ år siden, der havde jeg en drøm om at skulle være embedsmand i centraladministrationen. Jeg ville være med til at politikudvikle og have "magt". Men jo længere jeg kom i mit studie, desto mere kunne jeg se at det ikke var den vej jeg skulle gå. Jeg har nu fundet den vej jeg vil og hvert af mine projekter, og mit kommende speciale, har været rettet mod at komme ud og arbejde som proceskonsulent/projektleder i samarbejdsdrevede netværk. Det er en lidt anden vej end politikudvikling som embedsmand inde på borgen.


Det jeg vil sige med overstående er, at selvom man finder drømmestudiet så kan det endelige mål også godt ændre sig under vejs.

 

Jeg glæder mig til at blive færdig med at læse, få et arbejde, få råd til min hobby igen og jeg skal kun have ÉN hest af gangen. Set i bakspejlet så er jeg glad for at hestene nu er min hobby og ikke mit job. Jeg savner ikke at undervise til kl. 22 i et bundfrosent ridehus, skulle kravle på nakken af andre menneskers bøvlede kameler eller være underbetalt med tilsvarende for mange arbejdstimer i stalden "fordi sådan er det bare".

 

 

\\ Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider