Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tjekke hestens papirer
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 13:09

Hvordan tjekker man, om hestens papirer er i orden, når man er ude at se på hest?

 

Jeg skal ud at se på en fjordhest, men jeg vil gerne være sikker på at papirerne på den, er i orden og at der ikke er fusket med dem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dansk pas?
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 13:39

Hvis det drejer sig om et dansk pas, så skal det bestå af 56 sider, hvoraf medicinsiderne er siderne fra 41-56.

 

Hvis hesten er udtaget fra konsum vil der være dato/underskrift på side 42 i passet.

 

Så skal der være et ejercertifikat udstedt i sælgers navn eller med underskrifter på bagsiden af alle ejere fra den registrerede ejer indtil sælger.

 

Det er sådan det vigtigste, som kan blive dyrt hvis ikke det er i orden.

2
0
Svar på denne tråd
 
 jo men...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 13:59

Men hvordan ved man, at det pas de fremviser, hører sammen med hesten? Kan man være sikker på at den overhovedet er chippet?

 

Jeg er så bange for at blive snydt. Det er 18 år siden jeg købte hest sidst, og den gang købte jeg bare - der var hverken chip eller pas.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 papirer
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 14:27

I hestens pas vil der også være beskrevet aftegn, det være sig fx. hvide hår, hvivler, ar osv. Men kan godt se, at det kan være svært ved en fjordhest. Men hvis du får den handelssundersøgt af en dyrlæge, så kan han/hun tjekke, at hestens chip passer med passet.

 

Hvis hesten er vaccineret, så bør du også tjekke, at disse er gyldige (eller få dyrlægen til at tjekke ved samme lejlighed).

 

Men start med at undersøge om hesten i det hele taget er noget for dig, og hvis den så er det, så kan du kontakte dyrlægen herefter.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Alder + chip
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 15:20

Heste født før 2010 behøves slet ikke være chippet, så faktisk kan det være meget svært at bevise om en hest og det viste pas hører sammen. Hvis den har et tydeligt brændemærke så er det det nemmeste.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider