Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fodergulerødder?
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:19

Jeg har et spg om fodergulerødder.

 

Hvad er forskellen på fodergulerødder (dem vi køber nu her om vinteren i 25 kg sække til hestene) og så dem vi køber i Supermarkederne?

 

Er der forskel på næringsindholddet i dem, eller er det i princippet de samme slags gulerødder?

 



You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:26

Tror ikke der er nogen forskel, men ved det ikke med sikkerhed.

 

Ved bare at jeg har spist masser af dem, da jeg havde hest og de smagte ofte bedre end dem jeg købte i supermarkedet.



3
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:32

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det egentlig er præcist de samme, men om de så bare er friskere end dem man alligevel køber i Supermarkedet?

 

Er der danske - de fodergulerødder vi køber herhjemme eller er de fra udlandet?

 

Jeg synes nemlig også de smager meget-meget bedre end dem man køber i fx. Netto, men kunne godt tænke mig at vide om næringsindholdet egentlig også er det samme?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme tybe
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:32

Hej.

 

Det er den samme tybe gulerod.

Forskellen er bare at dem vi køber til hestene overholder ikke standart form og vægt i forhold til dem vi køber i bilka, og derfor er et "affaldsprodukt".

 

 

Vh.

Anja.

4
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:38

Hvorfor smager fodergulerødderne mere friske end dem i Supermarkederne?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 gulerødder
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:41

Det er samme slags. Men gulerødder til mennesker skal normalt have en bestemt størrelse og udformning, og alle der falder udenfor disse rammer bliver til fodergulerødder, typisk meget store, små, skæve,revnede eller flerfingrede gulerødder.


2
0
Svar på denne tråd
 
 lidt mere info.
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:46

Hvorfor du oplever smags forskelle på gulerødderne kan være fordi dem til hestene ikke har været opbevaret.

De bliver høstet, vasket og soteret og derefter sendt vidre i systemet. Dem du køber i bilka har været opbevaret i kølerum hos avler, til de bliver vidre sendt.

Dem du køber til hestene er sent derigte vidre til ride butikker, eller du kan som privat person komme og købe en triler fuld.

 

Vh.

Anja

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:56

Mange tak for svar.

 

Dvs vi kan konstatere at fodergulerødder det samme som Supermarkeds-gulerødder. Nærings indholdet er præcist de samme.

 

De smager friskere fordi ikke opbevares så længe som Supermarked gulerødder.

 

Lækkert, så kan jeg godt gnaske videre på fodergulerødderne ude hos hesten.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 14:19

 

Det er, som det også er skrevet her, helt almindelige gulerødder, som ikke passer i de gængse supermarkedsposer, der ender som fodergulerødder :-)

 

Nu er jeg opvokset i Ølstykke, og det har det i rigtig mange år været helt almindeligt at køre på Søris og hente gulerødder til hestene. Det er også Søris, som leverer økologiske gulerødder til Netto ;-)

 

Det fandt jeg først ud af efter nogle år - da Søris også åbnede en gårdbutik (og jeg var flyttet hjemmefra). Så i mange år fik min hest øko-gulerødder, mens min mor helt sikkert købte de "almindelige" :-D


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Samme gulerødder
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 15:27

Som de andre også har skrevet, så er det de samme gulerødder du køber i butikkerne som fodergulerødder. Der bliver - professionelt - i Danmark stort set kun dyrket en enkelt sort af gulerødder, fordi de typisk er mere lige, sprækker mindre og er mere modstandsdygtige overfor sygdomme og angreb. Dem der så når at blive for store, for skæve eller har sprækker bliver sendt af sted som fodergulerødder.

 

Det er vel lidt med fodergulerødder som det er med de krumme agurker...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 23:00

mine heste spiser kun danske gulerødder.....

det er hvad min nabo siger.

de køber flere kg hver uge, danske guledødder, til mine to hypper. Så de får så mange hver dag at jeg slet ikke køber nogen, fordi de gider ikke at spise dem igen når de så kommer ind.

 

det skal siges at de kom og spurgte da vi flyttede herned, om de måtte give hestene noget, og her sagde jeg at gulerødder og æbler var begge heste vilde med.

så de bliver foderet med de fine gulerødder fra daglig brugsen hver dag

 

det er et ældre ægtepar på over 80 år, som bare har forelsket sig i mine hypper. de er nu meget søde



3
0
Svar på denne tråd
 
 Rodvask
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 08:42

Sød lille historie, Anja

 

Jeg tænker altid på, om 'menneskegulerødderne' måske ikke også er vasket i noget desinficerende, eller bare vasket mere grundigt?

Jeg synes, de har en lidt anden overflade, men det er måske bare fordi de har ligget lidt længere og er pakket ind i plastik??

 

Er der nogen, der kan be- eller afkræfte det?

 


"Frygt ikke det utrolige! Vig ikke tilbage for det fantastiske! Når du er i tvivl, vælg da den farligste, den mest uhørte løsning." K. Blixen

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 10:09

Jeg har noget familie i Jylland, som før hen avlede gulerødder.

 

Ved dem kørte gulerødderne gennem en vasketromle - videre på et bånd,hvor de blev spulet - videre ud og blev 'menneske'sorteret - de gode kom i den størrelse salgpose, de var bestilt i - resten i gulerodsække til fodergulerødder.

 

Der er flere forskellige sorter gulerødder + smagen er meget afhængig af jorden, eks sandjord, muldjord, sort sandjord osv


MVH.

Betina

 


3 shetlandshingste(født 2010), 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift.

 

Har opdateret hestepas/fuld stamtavle.

Flere salgsponyer på w ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tange gulerod
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 13:12

Hvert år fra oktober til april køber jeg fodergulerødder fra Tange Frilandsgartneri. De har en gårdbutik, som er åbent hver lørdag i den periode, hvor de sælger gulerødder - både alm., øko og snackgulerødder. Hestefolket kan købe frasorterede gulerødder pakket i 20-25 kg sække eller få fyldt traileren med løsvægtsrødder. Derudover sælges der også persillerødder, pastinakker, jordskokker og rødbeder.

 

Det er skønt med en forhandler af friske rodfrugter så tæt på


Mvh

Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider