Hej Trine, der er nogle ting, du har fået lidt forkert fat i.
Det er korrekt, at der er et EU-direktiv som giver lidt ændringer på forbrugerklageområdet, men det er ikke helt rigtigt forstået, at direktivet kræver, at der skal oprettes statslige ankenævn - det siger, at hvis der IKKE er en klageinstans, SÅ skal man kunne klage gennem det offentlige. Det vil i praksis sige, at når nu Ankenævn for Dyrlæger nedlægges, så skal Forbrugerklagenævnet kunne behandle klager over dyrlægers ydelser. Ifølge aftalen om modernisering af forbrugerklagesystemet er det meningen, at Forbrugerklagenævnet fra senest 1. oktober 2015 skal kunne behandle klager over 45 nye brancher, herunder dyrlæger. Lovforslaget om ændringen er netop sendt i høring.
I den mellemliggende periode skal en forbruger, der ønsker at klage over en dyrlæge benytte retssystemet.
Der er endvidere ikke tale om, at dyrlægerne får medhold i 98% af klagerne. DDD/PDA skrev 85 %. Her kan den nysgerrige jo kigge på årsberetningen, som i øvrigt ligger frit tilgængelig på ankenævnets hjemmeside. Af den fremgår følgende for de nævnsbehandlede klager i 2013:
Ej medhold 62 %
Fuldt medhold 15 %
Delvist medhold 13 %
Afvist 10 %
For at nå frem til, at 85 % af klagerne falder ud til dyrlægernes fordel, så har man altså lagt delvist medhold og kompetenceafviste klager oveni ej medhold og det er jo lidt en fordrejning af tallene. Et delvist medhold eller en kompetenceafvisning er jo ikke det samme, som at klagen er faldet ud til dyrlægens fordel.