Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Vil ride men tør ikke! Hjælp
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 22:55

Jeg har en datter på 9 år, som elsker heste!

Hun har været med mig mange gange, da jeg selv havde hest og når jeg har haft part hist og her. Som lille ville hun helst bare strigle, lidt større ville hun gerne trækkes, også i tølt og da hun var 7-8 år begyndte hun til ridning.

Hun har altid været en forsigtig og lidt nervøs pige, som skal have en venligt men bestemt puf engang imellem. Jeg tror de andre forældre syntes jeg var verdens ondeste pacer-mor da jeg tvang hende op på ponyen ved hendes første ridetime. Men de havde så heller ikke hørt hende glæde sig længe og meget op til, og hørte ej heller hvor glad og stolt hun var bagefter - og fortsatte til ridning. Hun kunne ride selv i skridt (med en trækker i nærheden) og i trav med trækker på - men så skulle hun prøve galop og var ved at falde af, bla fordi trækkeren lavede en lille volte og drejede lidt skarpt.

Skoleveninden som hun gik sammen med, som startede efter hende, er meget fremme i skoene og overhalede hende hurtigt. Hun drillede hende og gjorde et stort nummer ud af det i skolen. Det endte med at min datter stoppede til ridning!

Da jeg senere fik part på en (kedelig) islænder var hun med, og kunne ride selv i skridt, endda på tur!

 

Nu har vi så fundet et sted hvor hun selv har fået part. Hun startede med en haflinger og kunne skridte selv, så blev hun lige pludselig nervøs for den og fik en mindre pony. Denne har hun kun skridtet selv på enkelte gange. Jeg trak hende og fik gennemtrumfet

At prøve trav og måtte love at stoppe efter 3 travtrin. Hun jublede "ih hvor er det sjovt" og travede flere halve runder den dag!!!

Næste gang lavede ponyen grisehop og småstejl da vi ville prøve trav igen. Hun var egentlig ret cool og stolt af at hun havde siddet fint i sadlen imens, men vi blev enige om ponyskift til en anden.

Denne har vi nu været ude ved et par gange, og hun har flere gange bare sagt, når vi var igang derude at hun bare ville strigle. Til trods for at hun hele ugen har snakket om og glædet sig til at ride.

 

Jeg er bund frustreret over at høre hende snakke stolpe op og stolpe ned om at hun vil det ene og det andet, trave, springe, skovtur osv for når vi så er der at trække totalt i land. Idag fik jeg hende tøvende på hesten hvorefter hun straks ville ned igen. Prøvede at få hende til at slappe af men intet virkede. Trak ponyen et par skridt på gårdspladsen hvor hun bare blev mere og mere højlydt Insisterende så lod hende komme af.

Sidst på dagen hørte jeg hende sige til hendes far at hun fortrød hun ikke havde redet. Jeg vidste det!

 

Faren en siger jeg kan være ligeglad og bare lade hende strigle og hygge med den - og det gør jeg hjertens gerne. Men det der knuser mit hjerte er når hun fortæller og drømmer om at ride trav, galop, tur, stævne osv og græder fordi hun ikke kan. Og siger jeg ikke tror på hende, for hun kan godt, hun gad bare ikke lige. "Men næste gang, mor"

 

Hvad fanden gør jeg??????


Sagde

Malene


Mor til Ida 10.06.05 og Mie 23.01.09


Kig inden for på


Min Blog





0
0
Svar på denne tråd
 
 Ride men tør ikke
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 23:22

Du følger hendes fars forslag. - og måske har du som mor lagt for hurtigt ud, i forhold til ridningen? Hun kan måske mærke dine forventninger, og siger at hun vil alle de ting, for at imponerer dig??

 

Jeg har selv undervist en lille pige, der pludselig uden nogen grund overhovedet! Blev bange for at trave, så i 6 måneder skridtede vi og lavede balanceøvelser, hyggede omkring striglebommen, og flettede ponyman. Hver gang spurgte jeg hende om hun havde lyst til at trave, og da svaret var nej, så var det iorden og så skridtede hun videre, indtil den dag hun syntes det var blevet kedeligt og selv spurgte om hun måtte trave. Det krævede tålmodighed specielt fra moderens side, fordi hun ville der skulle ske fremskridt.

 

hvis jeg var mor og mit barn ikke turde ride, ville jeg starte helt forfra med strigle og hygge. Og hver gang spørge indtil " hvad vil du gerne lave med hestene Idag?, du behøver ikke at ride hvis ikke du har lysten"

 

Tror hun er blevet bange, fordi hestene har været for stor en mundfuld for hende, her tænker en på islænderen og den små stejlende pony? Eller hun er kommet ud af balance en enkelt gang i trav, som så har sat sig som angst hos hende?

 

Jeg ville begynde helt forfra og se hvor det bar hen :)


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

11
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 01:22

Jeg tænker også at nogen af de ambitioner hun giver udtryk for, kan skyldes at hun gerne vil gøre dig stolt? - hun har jo nok opfanget at for dig betyder heste = ridning, og det samme galt jo nok også for rideveninden! Men måske nyder hun egentlig mere selve samværet med hestene end selve ridningen, og måske mere skal udfordres med at lege og træne dem fra jorden?

Da jeg var på hendes alder var det vigtigt for mig at knytte et bånd til den hest jeg red (hvilket det stadig er), og hvis hun har det på samme måde, er alle disse ponyskift jo at starte helt forefra hvergang, hvilket jo går hårdt ud over ens selvtillid.

 

Hvis det var min datter, ville jeg tager en snak med hende hvor jeg gjorde det meget tydeligt at det er helt ok at nyde hestes selskab uden at ride og så se nogle videoer med hende hvor folk arbejde og leger med deres heste fra jorden. Så hun ved at dette også er en helt ok måde at nyde heste på.

Jeg ville også fortælle hende at det at miste balancen og evt. falde af en hest, er en del af det og ride, fordi heste er levende dyr og kan finde på alt muligt ballade. Det sker sjældent at man falder af, og det gør ikke mere ondt end at snuble eller falder på sin cykel, men det er noget der sker for alle rytter på et eller andet tidspunkt!

Jeg oplever nemlig tit i min undervisning at det har en rigtig positiv effekt at fortælle folk at det ok at være utryg og nervøs for at falde af, for det er jo faktisk en velbegrundet frygt som man må se i øjne.

 

Håber din datter findes hendes måde at nyde heste på!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 07:30

Lad vær med at fokusere på ridningen.

 

Siger hun en dag hun vil strigle, så strigler i bare.

Siger hun - ej, hun vil faktisk gerne ride alligevel, så sadler du hesten op. IKKE ét ord siger du om at hun altså så også skal gøre det når hun siger det og ikke noget ord om at det er irriterende hun vil af lige pludselig osv.

 

Du siger bare okay, jamen så sadler vi op hvis du gerne vil ride.

 

Du sadler op og hun vil faktsik ikke ride alligevel. Så spørg du hende om hun er sikker og om i så bare skal nøjes med at gå en tur med ponyen (gerne fuldt opsadlet) Så går i sikkert en tur med ponyen og så vil hun sikkert op alligevel. Så trækker i en tur. Vil hun af, så får hun lov til at komme af - UDEN et ord fra dig, andet end. Okay så stiger du bare af, hvis du vil af.

 

Sådan får pigen selvtillid. Lad vær med at skubbe for hårdt på hende. Hun skal ikke tvinges til at blive i sadlen. Du ender med at hun udvikler rideangst.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

6
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 09:59

Her er en lille historie om succes og fiasko.


Vores datter har hypermoblie led og derfor også en lidt svagere motorik og balance end de fleste af hendes jævnaldrende.
Derfor har hun gået til svømning fra hun var 5 år gammel. Da hun startede var hun panisk vandskræk og var ikke tryg ved at slippe kanten det første år! Men hun ville gerne afsted og i vandet, bare ikke væk fra kanten. Heldigvis har hun haft et par super søde og støttende svømmelærer og efter 1½ år slap hun kanten og begyndte at bevæge sig rundt i den lave ende med div. svømmevinger og skumpølser som hendes sikkerhedsnet.
Alt i alt tog det 2 år inden hun begyndte at svømme frit rundt i bassinet på egen hånd. Det har været en kæmpe succes for hende at nå dertil og har boostet hendes selvtillid meget.

Den ikke helt så store succes har været ridning. Hun startede meget på samme måde som din datter og ville rigtigt gerne ride fordi vi gør det og fordi hun har veninder i skolen der også går til ridning. Så hun startede...


Jeg kunne næsten klippe/klistre din datters historie direkte ind her. På et tidspunkt nægtede hun at tage afsted og det var så det. Vi ønsker ikke at hun bliver så ked af nederlagene til hest så hun kommer til at hade det resten af hendes liv.
Hun prøvede også flere forskellige ponyer på rideskolen, men hver gang hun var faldet til på en som var nogenlunde skikkelig så flyttede ridelæren hende over på en anden for at "hun kunne lære noget mere". Det endte med at hun faldt af 3 gange i streg til hver ridetime og så var festen forbi! Hun har ikke siddet på en hest siden.

Set i bakspejlets skærende klare lys, så burde vi have insisteret på at hun fik den samme hest hver gang og at hun fik lov til at træne i skridt lige så længe hun ville - indtil den dag hun bare ikke kunne lade være med at trave. osv osv.
Der er ikke noget forkert i at bruge den tid man har brug for til at lære tingene. Det er meningen at det skal være sjovt og spændende at have en hobby - også at ride.
Jeg ved godt at det ikke er fordi du pacer din datter, men opfatter hun det lidt sådan alligevel?

Mit råd til dig for at redde situationen før hun bliver rigtigt ked af det, er at sænke ambitionsniveauet 10 trin og lade hende tulle rundt og skridte lige så længe hun vil.

Hvis hun vil springe med hesten så læg nogen bomme ud på jorden den kan gå over - så har hun "sprunget".

I kan også sætte kegler, tønder og alt muligt andet ud på banen hun kan ride rundt om osv for at gøre det mere spændende. Eller evt kaste lasso... Der er masser af muligheder for at hygge sig i skridt lige så længe det skal være.

 

Jeg er ikke psykolog, men det er et super følsomt tidspunkt for hende lige nu hvis hun ligner vores egen datter bare lidt. Hun har brug for noget succes i sin ridning og at hæve niveauet er ikke måden at gøre det på efter min bedste mening. Hvis det som det lyder til også noget er fordi hun selv vil det hele men kun kan det halve, så må i måske have en snak om hvilke trin der skal være på plads inden hun kan de forskellige ting.
Ungerne er vant til trinvis undervisning i skolen hvor man bygger niveauet op lidt ad gangen.


Det er selvfølgeligt indlysende at tænke: skridt, trav, gallop. Men der er mange mellemtrin på vejen. Kontrol er et af de helt store. Træning af balance og uafhængigt sæde et af de andre store...

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

7
0
Svar på denne tråd
 
 Omvendt psykologi?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 10:12

Nu ved jeg absolut intet om børn... men hvis det forholder sig således, at hun prøver (ubevidst) at gøre mor stolt og modet dermed svigter efterfølgende?

 

Hvad om I lige laver en hurtig gang forventningsafstemning? Eller rettere sagt... mor tager over og siger "I dag skal vi ud til ponyen. I dag skal vi kun strigle og trække en tur!"

 

Hvis barnet så siger: "Jamen mor, jeg vil ride!" så må svaret vel være "Ikke i dag og heller ikke næste gang, for det aftalte vi hjemmefra."

 

Jeg tænker, om det tager forventningen (og dermed nervøsiteten) om, at hun skal ride væk og lysten måske forstærkes i den anden ende? For du kan sikkert sagtens høre, når hun bliver insisterende og hun når dertil, hvor hun netop ikke kan lade være med at ride.

 

Jeg er selv drønbange for at springe. Jeg skridter udenom væltede træer i skoven. Men nogen gange kommer der de dage, hvor alt bare spiller og der ligger en lille træstamme i vejen og jeg bare ikke kan lade være med at springe - også er det jo pivskægt!


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har samme
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 10:14

type datter.

Hun vil så gerne ride, men er også ret forsigtig.

 

Vi har så mulighed for at låne en pony istedet, hvilket jeg er glad for, så man ikke kommer ud i Jens udfordringer.

 

Jeg var også lidt for frisk i starten. Nu skal vi trave, nu skal vi løbe over bom osv, men det var hun SLET ikke klar til!

 

Vi har skridtet i næsten et år. Indtil for et par måneder siden måtte jeg slet ikke slippe hesten!

Nu traver hun rundt uden trækker, og nogen gange (til mors store fortrydelse) synes hun det er sjovt, når hun læner sig frem og bumber ekstra ( ja jeg er igang med at lære hende det gør ondt på pony, det er IKKE noget jeg jeg lukker øjnene for).

 

Men i al den tid har vi så skridtet ture, gået over bomme, lavet slalom osv osv.

 

Så bak helt ud, lad hende få glæden tilbage.

Min står også og siger, efter hun har sagt nej til noget "ih jeg ville så gerne", men så må man snakke om hun valgte jo selv, også må vi prøve næste gang vi er i stalden. -Også spørge hende, som sandra foreslog, "hvad har du så lyst til at lave idag".

 

Held og lykke!


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 21:36

Tak for svar.

masser af godt materiale I kommer med. Jeg ved ikke om det er mine ambitioner hun overtager, jeg synes jeg prøver at holde mig meget tilbage og vil helst bare hygge mig sammen med hende.

Men når de andre snakker om tur, de skulle feks ride til MacD i går, så siger hun at hun gerne vil med hvortil jeg kun kan tænke Jamen hvad havde hun tænkt sig? Og der kommer en juletur, jeg foreslog at vi måske skulle køre med i hestevogn hvortil hun bliver sur og siger hun skal ride!

 

Vi har nu aftalt at vi prøver at lære lidt horsemanship - så kan det være det kommer. Og vi har fået tilbudt hjælp derude - altså så heldige at have fundet sådan et godt ridested! - så hun forhåbentlig kan lære at slappe af igen og nyde timerne derude


Sagde

Malene


Mor til Ida 10.06.05 og Mie 23.01.09


Kig inden for på


Min Blog





3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 23:33

Lige et bonustip til en ekstra og nyttig julegave. Giv hende et par læder chaps til at ride i . Så falder hun ikke af så nemt og de er dejligt varme her om vinteren.

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig ....
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 19:56

Jeg er helt enig med alle herinde, tag det meget roligt. Men der er jo meget ridning man kan træne i skridt. Parade, bakke, bøje i hjørner, ride volter og slangegange. På den måde kan hun lære meget af den almindelige ridning, forhåbentligt krydret med masser af hygge, fletninger, HMS og alt andet.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider