Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Forstuvet ankel - Hvor lang tid?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 04:43

D. 31. oktober handlede vi STORT ind til Halloween fest. Vi gik rundt i Bilka i 3 timer, og i Ikea i en halv, og da formåede jeg at overbelaste min højre ankel.
Min ankel var godt hævet de næste dage.

D. 6. november formåede vores shetlænder Ruby så at fælde mig, så jeg landet på ryggen, og derefter så hun sit snit til at forsøge at stikke af (havde taget grimen af, på vej ind på folden). Jeg greb hendes man og hun nåede at slæbe mig en meters penge, før hun gav op. I sit forsøg på at smutte, hoppede hun over mig, og trampede bl.a. på min ankel som stadig var øm. Nu var den så både blå og hævet.

D. 15. lykkes det mig så at vride om, da jeg ville give hestene hø i mørke. En lille træstub var nok, og hævelsen (som endnu ikke var forsvundet) blussede op igen.

Siden da er jeg on'n'off vreden let om hist og her, og idag har jeg så været til lægen. Har fået støttebind på og forbinding.
Det er en kraftig forstuvning, og lægen mente at jeg nok burde have en stok.

Men hvor lang varer en typisk forvridning typisk?
Har aldrig vredet om før sådan rigtigt, og jeg synes indtil videre det har varet så rigeligt (en gang influenza + bihulebetændelse oveni har selvfølgelig ikke hjulpet meget).
Nu ved jeg der er forskel, alt efter hvor galt man kommer afsted, så bare jeres personlige erfaringer, så jeg kan danne mig et billede (fik nemlig ikke spurgt lægen).


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 08:35

... er at en LET forstuvning kan være overstået på en uge til 1½ - hvis man passer på den!

Altså lader være at gå på foden anden end for at bevæge sig til og fra badeværelset.

Jo mere du går på den jo længere tid tager det.

 

 

En alvorlig forstuvning kan tage noget længere - min værste forstuvning fik jeg bededagsaften 1995 - den fod gør stadig ondt og er hævet. Jeg kan ikke løbe og jeg kan ikke gå i høje sko. Og kommer nok aldrig til det.

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 08:41

Jeg forstuvede også foden i kontakten med en hest, jeg husker dog ikke hvordan det skete, da den knockoutede mig først

 

Men jeg var i første omgang på krykker tre uger, men efter to dage røg jeg tilbage - denne gang af 4 eller 5 uger. Og der gik endnu længere tid inden den var helt i orden

 

En forstuvning er næsten værre end en brækket knogle vil jeg mene


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 14:46

Jeg var så uheldig for et års tid siden at min hest panikkede og fik stilt sig på min fod samtidig med at hun væltede mig. Min fod blev altså i jorden, og jeg væltede omkuld. Tror det var mere held end forstand at jeg ikke brækkede benet/anklen (Måske man ikke altid skal være træt af lidt mudder og blød jord )

 

Anklen blev hurtigt meget tyk, og i løbet af de efterfølgende dage var vi igennem hele farveskalaen. Jeg gik på krykker i 2 uger, den første uge kunne jeg slet ikke støtte på foden, men jeg er lidt dum til det der med krykker, så jeg begyndte at støtte på den og smed krykkerne efter de 2 uger, selvom jeg stadig havde meget ondt, men har ikke tålmodighed til det besvær

 

Nå men det korte af det lange det er at nu et år efter har jeg stadig en lille hævelse på ydersiden af anklen, og jeg skal bare tænke på at vride lidt om, så blusser det helt op igen. Jeg har læst at en slem forstuvning kan gøre ledbåndene slappe, eller helt rive dem over, hvilket gør at anklen fremover vil føles løs, og risikoen for at vride om/forstuve den igen er kraftigt øget.

 

Så hvis du er uheldig, så skal du som mig nu rende rundt med kinesiotape på anklen i tide og utide fordi man igen lige kom til at træde lidt forkert. Ud over det døjer jeg også med at jeg knækker i anklen når jeg skal ride letridning, så det bliver jeg også hurtigt øm af.


Artesia
Sweet Escape
0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstuvet ankel
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 15:39

For nogle år siden vred jeg om på anklen, jeg havde lige låst bagdøren og stod åbenbart for langt ude på kanten af trinnet. Så samtidigt med at jeg drejede svattede jeg ned ad trappen og vred anklen. Nu er jeg jo ikke pivet (som I andre heller ikke er). Så jeg gik den planlagte tur på ca 1,5 km hen til en venninde. Og det gik noget langsommere end normalt ... Og fik et megamøgfald da jeg kom frem og blev kørt hjem!

 

Nå, en megt hævet blåsort fod i et godt stykke tid. På den anden side var det sjovt at se hvordan faven efterhånden skiftede ....

 

Jeg gik rimeligt på foden efter ca 2 måneder, men der gik nok 6-7 måneder før den var helt i orden igen.

 

Og jeg har så indøvet, at jeg altid så helt vendt mod bagdøren når jeg låder, så holder jeg lige fat i håndtaget når jeg vender mig og går ned ad trappen (OK hvis I griner her)

 

Brug dit støttebind så meget som muligt, sif gerne med foden oppe når du kan komme til det og brug den så lidt som muligt. Men det kan tage meget lang tid før led og sener er helt på plads


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 øv øv hvor uheldigt
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 16:37
Jeg har også haft min fod forstuvet, og året efter brækkede jeg samme fod (på fantastisk vis var intet af det hesterelateret).
Vil dog sige at det var værre at brække foden, men eftervirkningerne varede kortere end ved forstuvningen. De var næsten væk da jeg så brækkede foden istedet

Forstuvningen var kraftig og min fod var hævet og gul/grøn/blå mv...
Det allervigtigste er ikke at presse sin fod ud over smertegrænsen ved belastning. Så lad være med at gå på den uden støtte og lad være med at tage stramt fodtøj på, det gør lige så ondt at få af som at få på.

Hold den højt når du kan, og noget andet som hjalp mig med træning af foden var varme fodbade, hvorefter jeg med hænderne drejede på foden, ud til smertegrænsen mens vævet var varmt, på den måde blev leddet mindre stift og bevægeligheden bedre.

Den første lille uge kunne jeg ikke støtte, derefter gik jeg stift i et par uger, og der gik yderligere nogle uger før jeg kunne have normalt fodtøj på. Dog kunne stedet mærkes næsten et år efter, men kun ved hård belastning.... der brækkede jeg så foden og lavde en anden skade oveni, på leddet i min storetå, så jeg kan heller ikke gå med høje hæle.

Ps. Lad være med at gå med kun en krykke eller stok over længere tid, det laver rod i skulderen istedet. Det gjorde jeg nemlig.

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 16:44

det er faktisk vigtigt at du bruger din fod. Hævelse og blodsamlinger er længere tid om at forsvinde hvis du ikke bruger foden.

Selvfølgelig skal du tage hensyn til smerter og ikke overbelaste, men at holde den helt i ro i flere uger, er faktisk med til at forlænge forstuvningen.

Jeg går ud fra, at du har haft is på efter det skete. Og efter 2-3 dage kan det faktisk hjælpe med varme, som er med til at sætte blodomløbet i foden op og transportere affaldsstoffer væk fra skadestedet. Det samme gør bevægelse af foden, så hvis du kan, så sid på en stol og VIP med foden.

en let forstuvning klares herhjemme på 3-4 dage og en svær på ca 11/2-2 uger.

Derefter skal du være forberedt på at tage hensyn i lang tid efter, for en forstuvning bryder meget let op igen, og her kan der være tale om helt op til 1 år efter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 17:03

Da jeg for tre år siden forstuvede min ankel (også slemt) måtte jeg de første 2 uger ikke gå på den overhovedt (Godt der findes krykker) derefter kontrol tjek og så tre uger med krykker hvor jeg dog godt måtte støtte lidt på den... Den dag idag mærker jeg intet til den men jeg er også kun 12 så det kan være det har gjort noget...

 

God bedring til dig!


Mvh. Mathilde Snipsen og Guffe

 

Some freinds have to walk on four legs, just so they can carry around their big hearts <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 18:42

Jeg vred helt om ned i et hul i jorden i april i år. Den så pæn ud, så jeg troede bare den havde fået et slag - så jeg haltede rundt i lang tid.

Gik endelig til lægen i juni - fik beskeden "det kan tage tid, så kom igen om en måned hvis det ikke er gået væk". Det var det ikke, så blev sendt til røntgen. Intet brud. Fik henvisning til fysioterapeut, som sagde den var meget slem. Ny røntgen af hele foden, da det første kun tog anklen. Også fint - tilbage til fys.

Der går jeg så stadig - og det er kun musklerne der er blevet bedre. Så nu skal jeg ind og have taget MR i næste uge.

Hver gang jeg bruger den til noget, har jeg ondt og kan ikke vippe den til venstre overhovedet. Det eneste der får smerterne til at gå væk, er slet ikke at bruge den


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  22-11-2014 13:32

Det kan tage laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid! Og jo mere du ikke lytter til din krop, jo værre bliver det.

Jeg fortuvede mine føder nærmest hele tiden om barn, og da jeg gjorde det her som voksen gik der 2 uger med krykker, og efterfølgende 4 uger hvor jeg passede meget på..


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2014 17:46

Det er vigtigt at skelne mellem om du har en sprain eller strain..

en sprain er en skade i ligamenterne og en strain er en skade i muskel eller sene (senen er det muskelen bruger til at sætte sig fast på knoglen med så same same).

Dernæst hvilkn grad det er, du har sandsynligvis ikke en grad 3 idet din fod så ville dingle lidt, en etter er det man kalder en mildforstuvning og den kan "gåes" væk.. en toer er det de fleste rager til sig.

Muskler og sener heler realtvit hurtigt (8-12 uger) og er nemme at træne op igen idet man bruger dem hele tiden. En sprain er en skade i ligamenterne, det er dem der sørger for din fod ikke vrikker "for langt" enten til den ene eller den aden side. Det er også dem der sender signaler til din hjerne om at du skal se at få rettet foden op inden de bliver forstrukket, når de gentagne gange er strukket godt igennem bliver signalerne svækkede og man har tendens til gentagne gange at vrikke om eller få ustabile ankler. Træning på vippe bræt, stå på et ben mm. kan genoptræne og genopstramme ligamenterne, MEN det tager tid, med korrekt træning 6-12 mdr. uden korrekt træning ÅR! når hævelsen er ved at være faldet og smerten relativt fortaget så se at kome afsted til en fys så du kan få nogel fif til at få anklen på rette spor igen.

Du har sandsynligvis en sprain 2 i ligamentum deltoidum (der er 4 stk) som sidder på indersiden af foden ligeunder den mediale malleol (knyst), den er ret hyppig, er det på ydersiden sidder der 3 ligamenter der kan have taget skade:

lig. talofibulare ant. og post. eller lig. calcaneofibulare.

Hævelsen har godt af at blive masseret grundigt så ødem ikke opstår

god bedring.


Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

 

 

Hundepension på amager!

 

Tjek http://www.noahognaja.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 har du prøvet
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 22:48

en kiropraktor.

For en del år siden trak jeg min hesten fra fold til stald. denne dag var der glat flere steder på vejen. Jeg ved ikke lige hvad der skete, men tror at hesten gled lidt og fik skubbet til mig. I hvertfald drejede jeg om på den ene fod og landede (sikkert let og elefant) på numsen. Min hest stod og gloede på mig med det der "hvad laveder du der" udtryk, de fleste kender. jeg fik sat hesten på stald, men sprang ridningen over, da det begyndte at dunke i anklen og foden.

Hjemme smed jeg foden op på sofa ryggen og lod mig opvarte

dagen efter skulle jeg til kiropraktor. En god halv time i bil + en gåtur på 10 -15 min var nok til at fod og ankel blev øm og stiv igen

det første kiropraktoren sagde til mig var : hvordan er det du går på din fod.

jeg fortalte, hvad der var sket nåh sagde han læg dig lige op. det gjorde jeg og han trykkede 2-3 gange nede på anklen og vupti holdt dunkeriet op. bagefter fik jeg så den bestilte behandling. Han afskeds salut var - lad nu være at gå ret meget på foden et par dage.

siden skal jeg belaste foden virkeligt meget, før jeg kan mærke den. Også er der bare et at gøre: op med foden et par timer eller fem og derefter passe lidt på en dags tid eller to.

Men god bedring til dig og din fod.


Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 02:10

Sån en fod ska behandles med omhu og ha ro.

Og flere vridninger med korte mellemrum, hjælper ikke

 

Den forstuvning ved mig, der har taget længst tid, tog ca 1 år.

De første 14 dage, var med ridning uden sadel.

Men ellers har det være 14-30 dage, men heller ik noget voldsomt


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

Kieffer Action 17" sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 05:26

Tak for alle jeres råd. Sætter stor pris på det.

Det er enormt svært at passe på sin fod når man har hestene hjemme. Kæresten ordner dem hovedsageligt, men har så dårlig samvittighed, da han i forvejen hjæper mig rigtig meget grundet rygsmerter, så jeg er ikke god til at hvile på den. Og så hjælper det jo heller ikke at man sparker til stalddøren, fordi den binder.

Det kunne så mærkes igår, da jeg pludselig ikke kunne føle min fod. Det føltes som når man har lagt forkert og ens ben føles dødt. Men kunne dog godt mærke både prikken og kunne også bevæge den. Men følelsen blev ved, så jeg ringede til vagtlægen, der meget gerne ville se mig.
Jeg havde så læst på div. ang. dødt ben, isninger i benet og andet, og mange sider jeg fandt ledte hen på blodprop i benet, hvilket gjorde mig mere utryk end jeg var klar over - Forholdt mig nemlig roligt og cool i bilen og snakkede almindeligt. Endte med at få et angst/panikanfald på hospitalet, hvilket kom sig af, at der ingen var at snakke med, da jeg ville høre ang. ventetiden. Kom ind med det samme - troede det værste - men heldigvis viste det sig bare at være et angstanfald, og mit ben var intet alvorligt, men formenlig overbelastning.

Så idag har jeg ikke været i stalden overhovedet. Tomt, men for det bedste.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 14:21

Du er altså nødt til at lytte til din krop, og tænker at når du kan fremprovokere et angst anfald fordi du har overbelastet din fod, er du nødt til at tænke dig om mht. at holde dig i ro.

Det kan godt være det er træls at det er din kæreste der skal tage sig af hestene, men jo hurtigere du lader være at provokere foden, jo hurtigere skulle du jo gerne være tilbage i stalden


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uhh det er forskelligt
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 14:27

Jeg forstuvede foden da "min" hest kom lidt for tæt på et træ i fuld galop og jeg fik vredet anklen rundt, nu, 8 år efter, har jeg stadig problemer når jeg skal ride og have hælen ned... Ok, indrømmet, jeg fik den aldrig tjekket hos en læge og ved ret beset ikke om der også var en lille fraktur og jeg burde nok ikke have startet springstævne weekenden efter på smertestillende

 

Jeg har ingen problemer med at gå og mærker intet i hverdagen, men i sadlen er jeg lidt svag i højre schenkel :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 15:13

Bare rolig, jeg passer skam også på den nu ;) Er ør i måsen af at passe sådan på den :D Må have en bedre stol.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 00000000000
Forfatter: 
Dato:  29-11-2014 23:38

Hej :-)

 

Jeg har haft forstuvet min fod et hav af gange, og det gør bare så ondt.

Har virkelig ondt af dig, det er værre end at brække armen - ja, det har jeg haft :P.

Du må bare smide dig i sengen, og kun gå når det er absolut nødvendigt. Du skal faktisk have foden op over hjertet, så hævelsen kan forsvinde med blodet :-)

du burde egentlig også få en krykke, så du kan aflaste din fod lidt - så vil jeg mene at det går lidt hurtigere.

Faktisk - så skal man i det sekund man slår foden/anklen skynde sig at ligge pres på den - selvom det gør sk*de ondt, så man formindsker hævelsen - det er nemlig den der gør ondt.

Håber du har bedre held i fremtiden! ps. du kan låne en krykke i Matas :-)

 

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider