Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Når man ejer en Wobbler :(
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 15:47

Hej Hn

 

for 7 år siden købte jeg et føl efter sandro King /Crelido

 

hun skulle blive min nye dressurstjerne, men ak nej sådan skulle det ikke gå. Hul faldt under tilridningen, og der kom dyrelæge på fordi hesten ikke kunne gå

Eller stå. Hun blev konstateret Slinger.

Jeg har mistet alt håb, og den har i 4 år gået som foldbums. Jeg så gerne at den blev aflivet efter konstateringen for 4 år siden, men min mor vil ikke se det i øjnene. Den bliver ALDRIG ridehest, men min mor har fået den sindsyge ide, at der skal avles på den. Hvilket jeg slet ikke vil have noget at gøre med!

 

Jeg er ejeren af hesten, men den har i alle år stået gratis ved mine forældre og min mor har passet den, og mener derfor hun har "ret" til at lave et føl på den.

Hun går fuldstændigt amok, når jeg siger min mening om det, - er bare fortvivlet og irriteret over at jeg ikke engang kan bestemme hvad der skal ske med mit eget dyr, fordi min mor mener hun har ret til et føl på en syg hest. Men hun vil ikke indse det! - hvad skal jeg gøre!?


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 16:11

Hvad siger dyrlægen?


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville nok.
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 17:45

Få taget mig selv gevaldigt i nakken og bestille Daka og Dyrelæge og så få Hyppen aflivet, jo den kan vel sagtens gå som foldbums, men avles på, det er der vist ikke meget fornuft i.

Din hest, dine regler.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 18:07

Hej.

Det er altid en øv situation at stå i, når man ikke er enig. Jeg har selv haft en slinger hest. Mit føl stod pludselig på folden og kunne kun slingre afsted. Det er så trist, den ene dag sund og frisk, næste dag syg af en uheldbredelig sygdom. Min var meget dårlig gående, han slog sig og fald også en enkelt gang hvor han ikke kunne komme op, ved egen hjælp.

Jeg valgte at aflive min.

 

Hvor meget er din hoppe plaget af slinger? Jeg har kendt en slingerhest, som man ikke kunne mærke på i hverdagen at den var syg. Kun under ridning skulle man være varsom.

 

Hvis din hoppe generelt er godt gående i hverdagen og dyrlægen ikke ser et problem i at den ifoles, så ville jeg lade din mor trække et føl. Du kunne jo så evt, give hende hesten så det bliver hendes ansvar og udgift.

 

Men mener både du og dyrlægen at det er uansvarligt at ifole den, ville jeg tage konflikten og ansvaret og få aflivet hesten.

 

Umiddelbart burde slinger som er kommet af en skade, ikke var være arvelig.

 

Så som en anden siger, spørg dyrlægen.

 

Hilsen Ane

6
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrelæge
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 18:23

Tak for råd :) - jeg har hele tiden sagt at skulle den noget, så skulle der dyrelæge på uanset om det var aflivning eller andet den skulle.

 

Men min mor er hverken til at hugge og stikke i. Og mener at hun ved bedst. - altså der ikke kræves dyrelæge.

 

I hverdagen går hesten som foldbums, den kan have problemer når den skal trave og galoperer, samt slæber sine bagben hen af jorden når den går. - jeg får så dårlig samvittighed når jeg ser på hende. Mine drømme med hende er knust, og hun bliver ulykkelig hver gang jeg tager hendes foldkammerat ud på skovtur.

 

Hun er jo pasningskrævende stadig væk med hvad det koster af dyrelægeregninger og smed, så hvis jeg skal være hård er hun jo kun en udgift. -men det er faktum :(

det er bare så svært, når 2 parter ikke er enige.


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

1
1
Svar på denne tråd
 
 Få dyrlægen ud!
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 19:05

Jeg ville bestille en dyrlæge lige meget hvad din mor siger.

Få dyrlægen ud lad dem lave en vurdering om det er ifoling eller aflivning.

 

Så kan I tage den derfra.

 

Sørg for at din mor er tilstede ved dyrlægebesøget, så hun høre dyrlægens ord.

 

Jeg ville ikke give hesten væk til din mor, hvis den har ondt. Jeg ville tage konflikten og bestille aflivning, hvis det er den løsning der er bedst for hesten.

 

Hvis hoppen kan klare en ifoling, så lad din mor få et føl og gør det klart, at når føllet er fravænnet, så er det din beslutning, hvad der skal ske efterfølgende med hoppen.

 

Men jeg ville godt nok være 200% sikker på at det er forsvarligt at ifole. Jeg synes ikke den lyder helt god, når den slæber sine bagben i skridt.


Karina

 

med trakehneren

A´Nan H

 


"Der vil ikke være noget paradis,

hvis min hest ikke kommer mig i møde"

Ofelia, min smukke engel, jeg savner dig..

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Etyijgftuv
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 19:47

Så vidt jeg husker er slinger arveligt. Og hvis hoppen har problemer med skridt og trav, samt slæber bagbenene er valget vel egentlig ikke så svært, hun vil jo ikke kunne klare en drægtighed uden problemer, og det er ikke fair imod hende

 

mvh Kit


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

6
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 21:21

Jeg er fuldstændig enig med de øvrige i at tilkalde dyrlægen, men jeg har lige et sørgsmål mere.

 

Hvad vil din mor med føllet?

Hvis ikke hoppen er kåret er det jo nærmest værdiløst i almindelig handel også selvom hoppen har fuld tavle. Ikke at en hest er dårligere fordi den ingen tavle har, bare sværer at sælge indtil den har bevist sit værd på banerne.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aflivning
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 21:39

En ifoling vil kun gøre hendes balance dårligere pga. den øgede vægt og tænk hvis den bliver så dårlig af det at den må aflives mens den er ifolet? DU er ejeren, DIT ansvar! Det er klart at din mor har knyttet sig til dyret, men jeg synes den skulle have været aflivet for år siden hvis den ikke kan trave uden at vise symptomer...

Jeg ville ikke turde at putte et føl - bestil dyrlæge og Daka og få den godt herfra - det er det eneste du kan gøre for den nu...


Sagde Johanna

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Haft de samme tanker
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 22:29

I alle de år jeg har avlet har min drøm været at have en ædel langbenet hoppe med suveræne gangarter og så skulle den lige været skimlet.

 

Billede

Hun blev født i 2002, og var virkelig alt det jeg havde drømt om. Som 2-års meldte vi hende til plageskue og havde regnet med en udtagelse til Eliteskuet. 8 dage før plageskuet skulle hun lige have pudset hovene af. Desværre endte hun i en kamp med smeden, så hun fik overbelastet nakken/halsen. Dagen efter var hun slinger.

 

Vi ofrede rigtigt meget tid og mange penge på hende, da vi jo gerne ville have et afkom efter hende. Det var kiropraktor, røntgen, clairvoyant, kranio-sakral-terapeut osv. Hun blev stille og roligt bedre og vi var begyndt at drømme. Men 10 mdr efter skaden begyndte hun at vokse igen, og så vidste vi godt hvad klokken var slået. Hun blev aflivet på dyrlægens klinik 16 dage før hun ville være fyldt 3.

 

Med min erfaring fra den gang, så vil jeg aldrig igen overveje at ifole en wobbler, for der skal så lidt til for at det skifter fra rigtigt godt til rigtigt skidt. Og hvis den får det rigtigt skidt, så kan den ikke bære et føl. Vores havde størst problemer når hun skulle bremse ned fra trav/galop, det virkede mest som en cykel der kun bremsede på forhjulet.

 

I øvrigt sagde vores dyrlæge at det var arveligt og en form for OCD.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 22:54

Når den er så dårlig som du skriver og hvis det er arveligt, ville der ikke være tvivl i mit sind.

 

Hesten var blevet aflivet.

 

Og selv om det kan lyde hård at kalde en gammel drøm og ven en udgift, så ændre det ikke på, at det er det som det er.

 

Nogle vil gerne ofre formuer på deres gamle venner, andre træffer beslutninger om at aflive på en værdi måde.

Jeg har min vallak på snart 16 år, som skal blive hos mig, resten af hans dage. Bliver han en dag en sur pligt både penge og tids mæssigt, bliver han aflivet, men som det er idag, håber jeg min gamle hest når at blive mindst 20 år.

 

Så jeg synes ikke du er hård, bare realistisk.

 

Hvis du står med udgifterne på hesten, ville jeg slet ikke tøve med at træffe beslutningen.

Problemet kommer først, hvis du gennem det sidste år, har overladt ansvar og udgift til din mor, så er det sværere pludselig at træffe en beslutning "for" hende.

 

Men kan du trumfe igennem at aflive hesten, uden at ødelægge forholdet til din mor, vil jeg anbefale dig at gøre det.

Jeg synes det var så trist at se på min hest, som knap nok kunne stoppe fra trav uden at falde. Det er de ikke tjent med.

 

Håber du finder en løsning.

 

Hilsne ane

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 23:53

Min gamle hoppe bærer wobbler-genet, hun har aldrig selv været plaget af det.

Men hun har som tidligere avlshoppe, lavet wobbler-føl.

De røde føl, havde det i stor en grad, at de blev lamme og aflivet inden de blev 3.

 

Der vil aldrig være en mening i, at avle på en "syg" hest, med mulighed for, at følet ska aflives inden for få år.

Når hoppen selv lider af det, er der meget store chancer for føllet osse får det.

Især efter hvad jeg har set med min egen hoppe, som ik engang lider af det selv.

 

Hvis ikke hun ska forblive foldbums, ville en aflivning være det eneste rigtige.

 


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

Kieffer Action 17" sælges

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Wobbler hesten
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 06:57

Hej alle sammen. Jeg har altid ville have den aflivet fra dag 1 efter hun fik diagnosen.

 

Men jeg tror ikke at jeg kan tage beslutningen uden totalt at ødelægge mit forhold til min mor.

 

Jeg har også et ponydyr, jeg købte for 3 år siden, som min nye skovturspony, efter tabet af min springpony året forinden, hoppens skade og min aldrende dressurhest, som jeg heller ikke vidste hvor langt tid jeg havde igen.

 

Men ponyen har er meget vanskeligt sind, og har det med at "tabe hovedet" og løbe. Tidligere stejlede den også. Jeg har sagt jeg vil aflive den, da jeg efter 3 års kamp har opgivet den, den er for farlig at arbejde med. Og en dag ender det mere end galt, - jeg har været mere end heldig de gange jeg er kommet til skade med den.

Min mor er rasende på mig, fordi jeg vil aflive den, og mener bare jeg skal ride den hver dag, og så vil det gå over!? -men det gør det jo ikke. Og jeg kan mærke jeg bliver bange når jeg rider den, fordi den pludselig ud af det blå løber uden at man overhovedet kan stoppe den.

 

 

Jeg elsker begge mine heste højt, men jeg må også se realistisk på problemerne med dem, og jeg kan mærke at modet og troen på det skal lykkedes er svundet gevaldigt ind, når det kommer til arbejdet med ponyen.

 

Puha det er svært fordi jeg heller ikke ønsker at ødelægge det i forvejen anstrengte forhold til min Mor :(


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Suldudu Annemette
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 09:09

Hoppen er hverken kåret eller noget der minder derom. Min mor vil have føl bare fordi hun synes det kunne være "hyggeligt" med sådan en - mere arbejde.

 

 

 

 

har sagt at jeg INTET vil have med et evt føl at gøre, og at det skal sælges, lige så snart den kan vænnes fra. - min mor drømmer om at avle min næste dressurstjerne selv. Suk....

Jeg har også prøvet at sige at jeg ikke er interesseret i dressurundervisning, store heste, stævneræs mere. Og at jeg allerhelst bare vil have 2-3 islændere i løsdrift som jeg kan ride en masse i skoven på, og have gode og hyggelige ture med.

 

Men hun fatter/ vil ikke forstå det :(


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 avle på slinger hest
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 09:53

Så føllet er ikke engang til hende selv, men til dig, som ikke vil have den?

 

Jeg tror godt, at du selv ved, at der kun er en fornuftig løsning. Du fortæller din mor, at det ikke kan nytte noget at avle på en slinger hest, og at det er synd at lade den blive ved med at gå på den måde. Så bestiller du dyrlæge til aflivning (eventuelt også til ponyen, medmindre du vil sælge den). Og så må du tage de problemer der måske kommer med din mor, for de heste er dit ansvar, og sådan er det bare.

 

Og så synes jeg helt seriøst, at du ikke skal have heste opstaldet hos din mor mere, for det bliver bare en kilde til problemer, når I er så uenige om hestehold. Hvis det så betyder, at du ikke har råd til at have hest, så er det nok bedst.





Marlene


4
0
Svar på denne tråd
 
 Beklager men
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 10:48

Nu bliver jeg nok lidt hård - du er så vidt jeg kan se 25 år, voksen og IKKE underlagt din mors meninger.

 

Du er simpelthen nødt til at træde lidt i karakter over for din mor!

 

Jeg har selv haft en wobbler hest som jeg forsøgte at lade gå som foldbums, men valgte at aflive fordi det ikke var værdigt eller risikoen værd.

I min verden svarer det til at avle på en hund med HD - man avler simpelthen ikke på et dyr med en arvelig sygdom!

 

Hvis jeg var dig, ville jeg sige til mor, at ønsker HUN at avle på hesten, så må hun købe/få hesten af dig, og så er det noget hun selv må stå for, at du hverken vil være blandet ind i hoppen eller evt. føl. Og samtidig gøre det meget klart at du IKKE støtter beslutningen om at avle!

 

På den anden side skal det siges at rigtig mange heste har slinger uden at det har betydning for dem, og det er svært for os bag skærmen at vurdere hvor dårlig din hest er. Så at den kan gå som foldbums vil jeg ikke vurdere, men uanset i hvilken grad dens slinger er, så synes jeg at avle på den er mega uansvarligt både for hoppen og for et kommende føl.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Konflikt
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 11:26

 

Sikke en trist situation at du er havnet i ts.

 

Som flere skriver så er der kun en fornuftig og rimelig løsning på hestens fremtid. Afliv den. Om nødvendigt så vælg en dag din mor er hjemme fra eller tag den til dyrlægen og lad ham gøre det der. Du kan også kontakte en zoo og få en tid.

 

Selvom du ikke vil blandes ind i et evnt. kommende føl, kan du så undgå indirekte, at blive involveret i det?

 

At avle på en syg hest er en helt igennem dårlig idé!

Jeg vile aldrig have samvittighed til, at sende en hest videre til en uvis skæbne, hvilket det er hvis den skal bruges til avl, trods diagnosen!

 

Jeg kan godt forstå dit ønske om en islænder til at hyggeride på, måske du skulle prøve at se om du kunne finde dén inden du sender din hoppe over regnbuebroen. Det kunne være at din mor tør lidt op når hun møder en lækker blød islænder mule. :)

Kan hun flytte fokus fra den syge hoppe til den nye islænder så vil hun også lettere kunne indse at det er det eneste rigtige at gøre, tænker jeg.

 

Held og lykke.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 16:10

For alle jeres råd! I alle er enige i det jeg også selv ser som eneste løsning. - og dertil ryger ponyen også med, for med sådan et vanskeligt sind, er der ingen der kan magte den.

 

Men frygter virkelig min mors raseri anfald, når jeg siger det til hende. Måske kan jeg blive bakket lidt op af min far.

og som en skriver, nej så vil jeg ikke have hest stående hos min mor mere. Så hellere helt undværer! Og så "nøges" med hendes gamle dressurhest til hygge? Og min allerførste pony som fortsat, klappefyr. Men puha! Det bliver ikke sjovt, da jeg nok helt mister "forholdet" til min mor :(


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

3
0
Svar på denne tråd
 
 din hest...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 18:04

Nu ved jeg ikke hvad det er du er bange for at miste i forhold til din mor, jeg tænker det er værre at miste respekten for sig selv og sine meninger og holdninger - herfra kan det være svært at bryde med det mønster som dig og din mor indtil nu har levet med, håber det lykkedes for dig i denne situation, din hest dig der bestemmer over den.

 

Hvis din holdning er at det er nu din hoppe skal aflives, så er det det den skal - håber det lykkedes for dig og at din mor vil se på dig med respekt fremfor disrespekt.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig enige
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 22:11
Du og din mor bliver aldrig enige, uanset hvad du gør.Så følg dine egne fornuftige beslutniger og udlev dine drømme.Og ja, din mor vil blive rasende mange gange, men dét er dit liv og din fremtid. Men det er ikke nemt.En god terapeut eller psykolog kan måske give dig nogle redskaber. Men det er en helt anden snak, jeg var 34 inden jeg lærte og sige fra over mine forældre
. Håber du finder styrken og modet til det. Held og lykke.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Puuuuuha...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 23:25

Jeg er enig med de andre omkring hesten. Derudover bemærker jeg, at din mor mener, at du skal ride en hest, som du vurderer er farlig og er bange for. Det får altså alle klokker til at ringe hos mig. Jeg har børn, og jeg ville ALDRIG ønske, at de skulle udsætte sig selv for fare, eller for den sags skyld kravle op på en hest, de ikke føler sig trygge ved eller får glæde ud af.

 

Og nu skriver jeg bare det, som jeg tænker, hvis du synes, at jeg bliver for personlig eller grænseoverskridende, så ignorer det :-) Umiddelbart tænker jeg: Er din mor mon dement eller sådan noget? Det skurrer mig i ørerne, at hun ikke har dig og din velfærd som første prioritet - samtidig med at hun drømmer om at lave din drømmehest til dig. Det lyder jo som om, hun rigtig gerne vil glæde dig, men samtidig slet ikke kan se / høre, hvordan hun gør det?

 

Sender dig masser af gode tanker - det er godt nok et svært valg at stå med!

 

mvh. tina


Barylere rule!
5
0
Svar på denne tråd
 
 Min mor
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 09:11

Er ikke dement nej :)

 

men hun lever i en drømmeverden, og ser hestene som familiemedlemmer. Og er af den indstilling at de heste der kommer ind i stalden skal først herfra, når de skal aflives, om de så kan rides på eller ej.

 

Føler næsten også at det er et alderdomshjem/plejecenter for syge og retarderede heste, der er her på gården.

 

Har en gammel herre på snart 24. Han er min mors gamle dressurhest, fejler intet, så det er ham jeg rider hyggetur i skoven på, et par gange om ugen- da alderen er ved at vise sig, i knap så meget energi på turene.

(Det vil min mor heller ikke indse!)

 

Slinger -hoppen som tråden handler om

 

min pony, som har et vanskeligt temperament, og som løber og er farlig at ride. (Hende købte jeg som skovturspony ) rider hende ikke mere efter hun løb løbsk med mig (på banen) og efter en tur i mudderet, hvor hun trådte ret uheldigt på mig, - min ryg/læn har været dårlig i en måned nu, og jeg går til kiropraktor efter ulykken. Alle fornuftige hestemennesker jeg kender, siger aflivning inden det ænder galt for mit velbefindende,

Og at jeg skal have noget, jeg kan have gode oplevelser med.

 

så er der min første pony på snart 25, som bare går og nyder sit otium, han er hverken en belastning for økonomien eller træls at have med at gøre i hverdagen. Han er min absolutte guldklump.

 

Men som I kan læse, skal alle dyrene jo passes, og det lyder hårdt! Men jeg får ikke det ud af min ridning som jeg gerne ville. Jovist jeg hygger mig med den gamle i skoven, men jeg som det er nu, føler jeg at jeg bare er "staldpige" og passer mere heste, end jeg rider, og det skulle jo gerne gå lige op.


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

1
1
Svar på denne tråd
 
 Spørg din mor
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 09:38

Jeg synes det er en rigtig god ide at du har valgt at ville aflive både hoppen og ponyen!

 

Men du kunne jo prøæve at spørge din mor om hvordan hun ville have det med at aflive hoppen med føl i maven sandsynligvis et stort føl eller hvordan hun ville have det med at aflive et føl på måske 2-3-4 måneder? Det er jo tanker man skal gøre sig inden man ifoler, og især inden man ifoler en syg/skadet hoppe.

 

Min svigerfamilie fik for små 20 mår siden, det lækreste lækre hingsteføl på deres hoppe. Han var meget flot og meget maskulin, set i bagklogskabens klare lys, så legede han ikke ret meget. Han kom til at gå med vores hoppeføl, og hun var så træt af ham for han var så kedelig. I forbindelse med salg fik han konstateret OCD, og kort efter var han tydeligt slinger, så han blev aflivet.

 

Det mest triste var at fordi han havde været så lækker var hoppen ifolet med samme hingst igen. Allerede da føllet var få uger gammel kunne man fornemme hvad vej det gik, så da føllet var 3-4 måneder blev også det aflivet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forældre og holdninger til dyr
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 14:46

Det er svært, når man ikke har samme holdning til dyrene som sine forældre - eller familie generelt.

 

Jeg har også et MEGET anderledes syn på tingene, end min mor har - kigger jeg på hvordan vi havde hest da hun stod for tingene og så til efter jeg fik min igen, bliver jeg ked af det indeni, for de kunne have haft det så meget bedre dengang.

 

Det er svært når man har et menneske i sit liv, som har den indflydelse på en - at man undlader at gøre ting, fordi man er bange for deres reaktion. Det er nemt for os andre og sidde og sige hvad vi ville gøre, for et er at stå helt uden følelser i klemme på nogen måde og så til at faktisk stå i situationen og skulle agere på den, både før og efter.

 

Hvis du har en allieret i din far, så ville jeg snakke med ham om det, så du kan efterfølgende snakke med din mor og fortælle hende at sådan bliver det - hvis det er din beslutning - at hesten skal aflives, fordi det simpelthen ikke er acceptabelt sådan som den ellers går og har det og det er din hest, så beslutningen er helt og holdent DIN og længere er den ikke. Du skylder hende IKKE noget for at have haft heste gående der - hvis din mor mener det, så skulle hun være kommet op med det fra start af, det med at komme halsende bagefter med "Hvis jeg gør det her, så skal du gøre sådan her" - niks.

 

Men sæt scenariet op, vær fast i din beslutning, hvis hun begynder på alt muligt og vil diskutere det osv. så hold fast på "Det er min hest og dermed min beslutning." - og lad være med at indgå i diskussioner eller forlig eller andet, find en sætning du holder dig til og begynder hun på noget, så er det dén hun får og ikke andet.

 

Jeg synes bestemt ikke det lyder som en frisk hest og da slet ikke en jeg ville avle på! :(

 

Det er svært, men det skal ikke gå ud over hesten, at din mor har en fiks idé - og måske hun er sur i en periode, men mon ikke hun bliver god igen?!


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

3
0
Svar på denne tråd
 
 Et forslag
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 15:01

Hej,

 

Hvis jeg var dig, ville jeg få aflivet hoppen og tilbyde din mor at hjælpe med at købe et føl efter nogle blodlinier hun kan lide. Bedækning/sæd/inseminering m.m. koster jo en masse, så den anden løsning ville jo alligevel koste, og måske kan du spæde til. På den måde kommer du ud af situationen på en måde, som alle forhåbentlig kan acceptere.

 

Held og lykke!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 16:18

Jeg synes ikke du skal diskutere noget som helst med din mor. Bliv voksen og tag dine egne beslutninger.

 

Hvis din mor er et helt normalt fungerende menneske, så tror jeg ikke hun dropper sin datter over så lidt i sidste ende. Men jeg tror det vil være godt for dig at tage dine egne beslutninger uafhængigt af din mor.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er lidt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 17:40

splittet ifht dit dillemma og det skyldes :

 

1. din hoppes skade er pådraget via ulykke, så er den arvelig ?

 

2. Din mor har betalt for opstaldning og du har nydt godt af det, dermed synes jeg også du "stiltiende" har givet hende rettigheder.

 

3. Kan din hoppe med hendes pådragne skade holde til at gennemgå en drægtighed og opfostring af føl uden at hendes livsvalitet bliver meget ringe ?

 

Jeg tror nok jeg ud fra din historie ville få hesten ejerskiftet til din mor, så hun overtager alle udgifter inkl. dyrlæge og smed.

 

Held og lykke med det.


 

Mvh Janni

 

1
3
Svar på denne tråd
 
 Arveligt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 21:46

Man kan kun finde ud af om det er arveligt, hvis man tager nogle helt specielle røntgenbilleder af halsen. Lyset skal sættes op så man kan se brusken på billederne, og det giver nogle næsten sorte billeder, som kræver enormt meget lys for at man kan se forandringerne.

 

Men vores unghoppe der blev slinger efter et uheld havde den arvlige udgave. Så jeg spurgte dyrlægen om man så ikke kunne sige at det var tilfældigt at hoppen blev slinger på lige det tidspunkt. Dyrlægen sagde nej, da en hest faktisk kan gå igennem hele livet med arvelig slingerhed UDEN det nogensinde kommer til udtryk MEDMINDRE den blive udsat for noget udefra kommende.

 

Jeg har oplevet ikke-arvelig slingerhed på en hoppe efter en skade, det forsvandt igen efter 8-14 dage, sikkert fremmet af at hun blev behandlet med noget vanddrivende, der tog den hævelse hun havde fået.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ak ja de dyrlæger...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 22:15

Som de dog kan finde på

 

Ville være rart hvis de udtalte sig om deres kliniske undersøgelser, og holdte noget af alt deres gætværk omkring røntgen for sig selv.

 

Når man har betalt over 11.000 kr for at få fjernet en mus på en hest der ingen mus havde, så er tilliden begrænset.

 


 

Mvh Janni

 

0
4
Svar på denne tråd
 
 Ikke gætværk
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 22:18

Nu så jeg jo røntgenbillederne, hvor der var tydelig forskel på "hullerne" i de forskellige halshvirvler, så ingen tvivl om at der var røntgenologiske forandringer.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ja godt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 22:47

at en penge hungrende dyrlæge også har lyst til at undervise


 

Mvh Janni

 

0
4
Svar på denne tråd
 
 hov hov
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 14:13

Slinger kan altså ses på røntgen billeder, men det er meget svært - jeg fik også taget røntgen af min hest og dyrlægen kunne se at der var noget. Hun havde dog svært ved at vurdere om det hun kunne se var nok til at gøre hesten slinger, så jeg valgte at køre den ned til et stort tysk hestehospital hvor de er specialister i lige netop slingereller ataxi som de kalder det.

De sagde at skulle man virkelig se slingeren og hvor skaden sidder, så skal man få lavet en scintigrafi (staves) altså hvor de sprøjter kontrast væske ind i knoglerne og tager så røntgen billeder.

 

Lige ved min hest var slingeren dog så tydelig at dyrlægen selv sagde at yderligere undersøgelse var unødvendigt. Så det er ikke alle dyrlæger der er penge hungrene - ham her sparede i hvertald lige mig for 10.000 kr.

Min veninde fik lavet scintigrafien på sin hest og da kunne de tydeligt se problemet.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 11:22

Undskyld jeg ikke har skrevet tilbage, men har ligget syg.

 

Min far synes det er en dum ide at aflive begge heste, da der så kun vil være de 2 gamle tilbage, og hvem ved hvor lang tid de holder?

 

Jeg kan godt se hvad han mener, men han vil helst ikke blandes ind i det- og et sted forstår jeg ham godt.

 

Det er også dumt at købe islænder for mig nu, da jeg rigtig gerne vil til København at bo igen. - dog er det en drøm, der også er ved at fade ud, da mine forældre i 3 år har snakket om ejerlejlighed, men det er aldrig blevet til mere end bare snakken.

 

Og hvis jeg virkelig mærker efter er det ikke København der trækker mere, men et "enklere" liv på landet, med 2-3 islændere et par hund e og katte.

 

I bund og grund mit eget lille landsted. - men uden uddannelse og indtjening er det jo en drøm der er langt væk. - jeg er utrolig bundet til det område jeg er vokset op, og vil gerne bo her igen, og helst på mine forældres gård. men problemet er, der ikke er nogen uddannelser her, der trækker i mig, derfor søger jeg mod København af uddannelsesmæssige grunde. Og det andet problem er jo så min mor, som stadig tror hun skal have noget at skulle have sagt vedrørende mit kommende hestehold.

 

Men jeg er fast besluttet på, at når jeg kommer til penge igen, skal hopperne aflives.


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

1
2
Svar på denne tråd
 
 penge igen
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 11:47

Ej er jeg den eneste som synes det er for galt, hesten slæber sine bagben efter sig ? og nu vil du vente til du har penge nok ?

 

I bund og grund er det ligemeget hvad din mor mener få dem aflivet mens hun ikke er hjemme og fortæl hende så at du ikke længere kunne bære se hesten lide og fremover kan se dig selv i øjnene igen.

 


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

4
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrskov
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 12:26

dette bliver jeg nød til. jeg har ingen intjening pt.

 

og tror det er de færreste dyrelæger, der siger god for en afbetaling, og jeg har da aldrig hørt Daka gør det!

 

så vidt jeg har kunne regne frem til kommer det til at koste mig 8.000kr at sende de to hopper over regnbue-broen, og de penge har jeg ikke nu!

 

og om ponyen går og driver mere "husleje" af, gør det jo ikke hverken bedre eller værre.

 

slinger-hoppen har gået som foldbums de sidste 4 år. og JA det er for lang tid! - men tror sgu ikke mine forældre vil spæde til, når jeg kommer og siger

 

"hej mor og far jeg har besluttet at aflive begge hopperne, men jeg har sgu ikke rigtig råd, så gider I give et forskud"

 

ja slingerhoppen burde være kommet afsted før, men det er nemt at være bagklog, og sige hvad man mener er det rigtige, når der ikke er følelser for dyret i klemme!

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

1
3
Svar på denne tråd
 
 Nu bliver jeg harm
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 13:04

Undskylder på forhånd hvis min harme er forkert, men for pokker du har lige kørt en hel tråd om hvor uansvarlig din mor er fordi hun vil holde en syg (slinger) hest i live - SORRY men æblet falder godt nok ike langt fra stammen! DU vil holde hesten i live fordi det er for dyrt at få den aflivet

 

Hvis hesten er så syg som du selv har beskrevet - så få den for pokke aflivet! Daka koster 1200 kr - dyrlægen ca 1000 kr.

 

Så hvor du får de 8000 kr fra forstår jeg slet ikke!

 

Hvis det er fordi du ikke har råd til at aflive dem begge, så afliv den der er slinger og lad den anden vente - den er så vidt jeg læser ikks syg ?????

 

Hvis du ikke har råd til at aflive syg hest hvordan pokker vil du så nogen sinde få råd til 2 islændere??!!

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 iben...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 13:38

det har da intet med om jeg er uasvarlig at gøre? og nej jeg vil ikke holde hesten i live, fordi der er dyrt at få den aflivet.

 

men ville du selv have råd, til at aflive en hest eller flere, når der ikke er penge på kontoen? - nu var det ikke meningen at det skulle handle om hverken din eller min økonomi, - men som med alt andet skal der penge til at handle.

 

og det, at jeg godt kunne tænke mig islændere, er jo ikke betydende at de skal være mig i hænde imorgen. - men på sigt kunne jeg godt tænke mig islændere.

 

JØSSES altså...

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
4
Svar på denne tråd
 
 Priser for aflivning med mere
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 15:38

Jeg tror nu ikke udregningen på 8000 kroner for 2 heste er helt ved siden af.

 

Prisen for en aflivning er da tættere på 2000 end på 1000. Det er 6 år siden jeg gav 2100 for at få aflivet en plag godt nok til aftentakst men alligevel.

 

DAKA

Afhentning af hest u/sko 1733,75 kroner

Afhentning af hest m/sko 3701,25 kroner

Administrationsgebyr 95 kroner, det fremgår ikke af siden om det er per bestilling eller per hest, sandsynligvis per bestilling.

 

Så ihvertfald 7000 for 2 heste, og måske også mere.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Du godeste....
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 17:39

Hvis det står så sløjt til med økonomien, må da ikke håbe at nogle af dine heste får brug for akut dyrlægehjælp en lørdag eller søndag aften!

1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg håber ikke
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 17:55

at din hest en dag er en af dem vi skal læse om som en dyreværnssag, hvor politi og dyrlæge stiller op og nødafliver.

 

Kh:)Annette




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 18:54

Jeg synes det er dybt uansvarligt det du har gang i. du kunne jo få aflivet den med wobbler og vente med den anden den er jo kun uopdragen og ingen smerter, men kig indad og en hest der slæber bagbenene efter sig helt ærligt så skynd dig at få den aflivet.

 

Håber ikke du køber flere heste når du ikke har økonomi til det.


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

2
1
Svar på denne tråd
 
 Aflivning eller slagtning
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 19:01

Hvis økonomien ikke er til en aflivning, så er der den mulighed, at du får hesten slagtet. Det modtager du endda penge for.

Der er flere steder i DK, hvor der slagtes heste. Og det er en ok måde, at hesten kommer herfra på. Nogle steder kan man også få en hjemmeslagter ud.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagtning?
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 19:57

Det er langt fra alle heste der kan slagtes, og jeg synes at det er foragteligt at opstaldningssteder forlanger af deres opstaldere at deres heste er udtaget fra konsum.

 

Jeg forstår så heller ikke DAKA's begrundelse for den store prisstigning, som bliver forklaret med et fald i antal heste som bliver sendt til DAKA. Jeg vil jo mene at tallet må være stigende?

3
0
Svar på denne tråd
 
 Det med konsum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 20:10

Det havde jeg lykkeligt glemt. Jeg har nemlig aldrig haft en hest, der var udelukket fra konsum. Min nuværende er heller ikke, men skal da ikke spises - ikke endnu i hvert fald

 

Hvad med at få en jæger ud og aflive hesten? Det bruger man nogle gange på kødkvæg.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Rolig nu.
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 20:32

 

TS skriver og lufter sine tanker. Hun har sin hest opstaldet kvit og frit, hos sin mor, som jeg læser det og derfor har hendes mor visse "forventninger" til datterens hoppe. Intet sted står der at nogen af hestene lider nogen nød. De har det godt, men med en diagnose som "berettiger" den (dem) til at krydse regnbuebroen. Ingen siger det skal ske lige her og nu eller helst i går.

 

Hvorfor er det altid at folk her bliver høvlet ned, fordi de ikke lige er ved muffen til at kunne poste sådanne summer i hesteholdet. Hånden på hjertet, hvor mange af jer kan det??

 

Ts, du skal lige huske på, at du kan lave en aftale med en zoo, hvor det ikke koster dig en krone. :)

 

Pony dyret ville jeg nok overveje igen, måske en anden rytter / ejer kunne knække koden til at den kunne finde lidt rideglæde. :)

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

6
0
Svar på denne tråd
 
 Aflivning
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 20:53

Tak for jeres input, støtte og gode råd.

 

Jeg vidste ikke det stadig var muligt at få foretaget en hjemmeslagtning? - det vil jeg undersøge nærmere, troede faktisk kun det var muligt at få aflivet via dyrelæge og så med daka afhentning.

 

Og til jer, der mener at jeg er uansvarlig og ikke håber jeg nogensinde får hest igen, og ikke håber mine heste bliver akutsyge, så en vagtdyrelæge skal tilkaldes, vil jeg bare skrive:

 

ja det er nemt at være stor i sin skrift, bag computerskærmen ;)


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
3
Svar på denne tråd
 
 hjemmeslagt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 21:26

Kære TS det er aldrig en nem situation at stå i, og da slet ikke når man ikke kun skal forholde sig evt. at skulle sige farvel men også til hvordan det påvirker ens familieforhold.

 

Aflivning ser jeg som den eneste reelle mulighed for din hoppe, især når hun nu slæber bagbenene og er usikker på benene, det er ikke særlig rart at se på som ejer og da bestemt heller ikke særlig rart for hesten at skulle leve på den måde. Din pony, tja måske en rytter med en kemi med hesten er en mulighed, men nogle gange skal man også tage et ansvar og sige stop istedet for at sende noget man ved er et problem videre.

 

Daka har hævet deres priser enormt og gør det dermed sværere for at folk med en stram økonomi kan gøre det som de vil, hvormed vi måske nok kommer til at se endnu flere heste lide rundt omkring, desværre men hvordan man kan ændre det når daka har monopol på det marked ved jeg ikke helt.

Er hesten og ponyen ikke udtaget fra konsum vil slagt være en optimal løsning for dig, du får måske ikke alverdens penge ud af det, men det læser jeg nu heller ikke du ønsker, mere at du ønsker en afslutning på tingene efterhånden.

Hjemmeslagt er det forholdsvis få slagtere der gør i dag, men ved vi har en herovre(midtjylland, så nok for langt væk) der gør det, dog får man så intet for hesten men den aflives på stedet og tages så med til slagterhuset.

 

En anden mulighed er zoos, men jeg ved at her i jylland er der gennemsnitlig 3 mdrs. ventetid på at kunne aflevere en hest der, jeg undersøgte det i oktober da jeg måtte tage afsked med min store dreng.

 

Nu ved jeg ikke om KVU(LIFE) kunne være interesseret i hende til undervisning for ellers kunne de måske være en mulighed.

 

Mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 blev afhente t til slagt
Forfatter: 
Dato:  29-11-2014 10:28
Her ved Vejle hentede slagteren min hest til Låsby, transporten blev modregnet i slagteprisen. Findes der hestdslagtere på Sjælland , der henter ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vipperød slagteri
Forfatter: 
Dato:  29-11-2014 10:53

Ja, kreaturslagteriet i Vipperød afhenter også heste.

 

Vi har selv leveret hos dem, og de er meget professionelle og behagelige at omgås, så det har været en "rar" oplevelse at få slagtet hos dem.

1
0
Svar på denne tråd
 
 KVU (LIFE)
Forfatter: 
Dato:  30-11-2014 08:31

 

Har en veninde som en gang fik aflivet 2 heste på KVU. Den ene var tidligere patient og de brugte det de kunne i forsknings øjemed.

 

Måske en wobbler kunne være interessant for dem at få fingrene i som Mie foreslår.

 

MEN jeg forstår godt at det er en virkelig træls situation at stå i. Du har haft hesten i 7 år, så sådan en beslutning tager man ikke lige over hverken én nat eller to. Når først du har besluttet hvad du vil, så vil du også føle dig SÅ meget mere lettet.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider