Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 bøttesmør madnostalgi
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 10:25

mon der nogler herinde, der er så gamle, at de kan huske ismejereriernes bøttesmør, drittelsmør blev det også kaldt.

Ismejerrierne solgte isblokke til iskabene som jo var forgængeren til Køleskabet, der nok først blev helt almindeligt slut 60'rne.

Jeg husker, jeg som barn ofte sammen med min bror blev sendt i ismejereriet efter dette bøttesmør og det har nok været fra omkring slut 50'erne og en del år frem. Det var nok om lørdagen, så vi havde det dejlige smør til om søndagen, hvor der var franskbrød på bordet- alle andre dage kun rugbrød.

Jeg kan huske, hvordan ismejereridamen tog en stor træspartel eller hvad nu sådan en hedder op fra en bøtte med vand i skar et stykke ud smør af dritlen, vejede det halve pund smør af vi skulle have, bankedde det sammen til en firkant og pakkede det i pergament papir.

Og smagen -- den var helt fuldstændig vidunderlig, man fik ikke pålæg eller syltetøj på, kun et pænt lag smør på franskbrødet og det var nok.

Jeg blev ramt af nostalgi på grund af min mand kom hjem med en pakke gourmet smør fra aldi(tyskland) fik lyst til at høre om andre kunne huske dette helt vidunderlige smør, da jeg så aldi dk nu også fik det (om det er lige det samme ved jeg ikke, tror jeg vil prøve det).

Glem alt om du ikke kan huske en smag fordi du bliver ældre, ryger eller hvilke mærkelige påstande, der gives, når man påstår, at noget smagte altså bedre i gamle dage.

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nej det husker jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 12:45

men jeg holder meget af selv at lave smør :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er for ung..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 14:42

Hej,

 

Jeg er desværre lidt for ung til at have oplevet bøttesmør . Det lyder fantastisk!

 

Her hjemme vil vi gerne have noget godt smør - især på rundstykkerne søndag morgen!

 

Golda Showers: har du egen besætning af malkekøer siden du selv laver smør?

 

Mvh. AnjaR

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider