Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kunsten at bo sammen..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 09:03

Hej alle.

 

Jeg er for et par maaneder siden flyttet sammen med to piger. En kendte jeg allerede og den anden kendte jeg ikke.

 

Sagen er den, at jeg synes det er svaert at opdele de huslige pligter og det fungerer bare slet ikke som det er i oejeblikket, og har lige faaet en ubehagelig besked fra en af pigerne (min veninde gennem aar) som klager over at jeg ikke laver nok i forhold til de andre.

 

Jeg arbejder hele dagen og kommer hjem ret sent og er sjaelendet hjemme i weekenderne. Jeg rydder altid op efter mig selv og alligevel er der opstaaet problemer...

 

Det er ved at blive en rigtig traels situation, for hende som jeg foer ansaa som min bedste veninde er nu blevet saa irriterende og vi snakker knap nok sammen..

 

Vi har hvert vores vaerelse og har koekken, stue og bad som vi hver skiftes (hver uge paa skift) til at goere rent. Det virker bare ikke som om, at vi kan komme til enighed omkring hvordan det hele skal goeres.

 

Min veninde som jeg nu har kendt gennem nogle aar har ligesom taget styringen og det er som om ALT bare skal goeres paa hendes maade. Det synes jeg er rigtig rigtig irriterende... Jeg har ikke brug for en som gaar og fortaeller mig hele tiden hvad jeg skal goere, isaer ikke en veninde, og isaer ikke naar jeg efter en laaang dag er kommet hjem og bare har brug for at slappe af og vaere mig selv.

 

Saa mit spoergsmaal til jer, er om der er nogen som selv har vaeret ude for det samme eller bor sammen med andre, og som har erfaringer fra hvad man kan goere i saadan en traels situation? Hvordan kunne man opdele pligterne?

 

Erfaringer og raad tages imod med kyshaand... Det er efterhaanden ved at blive en rigtig kedelig situation (for mig)..

 

Hjaelp...? :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har boet
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 09:13

sammen med en del forskellige i min studietid og heldigvis aldrig haft problemer. Der har altid været en fast rengøringsdag om ugen, som vi så skiftedes til at tage - hvis man virkelig ikke kunne den dag, så var det ok at gøre det dagen efter. Og så gjorde alle selvfølgelig løbende rent efter sig selv i køkkenet, etc. Opvask måtte maks. stå til dagen efter og ikke hvis det generede andres brug af køkkenet (altså ingen gryder i vasken f.eks.).

 

Handler hendes klager om, at du ikke tager de pligter, som I har aftalt? Eller om at du ikke gør det i tide? Eller?

 

Jeg kan godt forstå, at du ikke magter "hvorfor har du ikke gjort ditten og datten??", når du kommer træt hjem fra arbejde. Hvis det handler om, at hun synes, at nogle ting trænger til rengøring på andre dage/før du synes det, så burde det kunne løses, hvis I laver en fast rengøringsdag og bum færdig.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest123
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 09:31

Det er baade hendes klageri og den kontante foelelse af, at hun snakker bag min ryg med den anden om at jeg ikke overholder mine pligter. Det er helt vildt irriterende at jeg ikke bare kan komme hjem og have en hyggelig samtale med de piger jeg nu bor med, uden at det hele, hele tiden skal handle om rengoering, for saadan foeler jeg det lidt. Ved ikke hvordan jeg skal forklare hende, at jeg er traet at at blive fortalt hvad jeg skal goere og hvornaar.

 

Kunne uden tivlt sagtens lave mere, men efter en lang dag overser man lidt rodet, og helt aerligt saa synes jeg virkelig ikke at det roder! Det er ogsaa et stort problem, for vi ser jo alle forskelligt paa det..

 

Planen var i starten at vi hver havde et rum og skulle holde det rent. I denne uge har jeg koekkenet, og jeg laver stort set aldrig mad, og hvis jeg endelig goer bliver det til en rugbroeds mad eller andet let, og saa goer jeg self. rent med det samme. De to andre laver tid mad paa komfuret, og rydder ogsaa op efter dem selv, altsaa vasker op. Det er ogsaa helt fint, og saa tager jeg en dag om ugen til at regoere fedt osv. MEN de lader mig ikke selv vaelge dagen og foeler at hele ideen med at vi hvert har et rum som vi goer rent en gang om ugen, nu er blevet til at vi hele tiden skal goere rent.

Jeg skal nok goere rent, men paa mine primisser, naar jeg synes det er tid. Er det forkert at taenke saadan? Og er jeg helt forkert paa den?

 

Hvordan kan jeg fortaelle dem at denne situation med konstant at tale op oprydning og rengoering bare er ved at stige mig til hovedet?? Og hvad kunne vi goere anderledes..?

 

:)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil stadig
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 10:11

foreslå min løsning Lav en fast dag, hvor det skal gøres - og så må dem, der laver meget mad, lige tørre fedtsprøjt væk, når de er færdige med at lave mad, hvis det er helt galt.

 

Folk har MEGET forskellige "smertetærskler", når det kommer til rengøring. Så det er ikke ret nemt at bo sammen med en rengøringsfanatiker, hvis man selv ser lidt afslappet på det. Og omvendt!

Der skal kompromisser til, når man bor flere sammen. Hvis man bor alene, kan man gøre, hvad man vil, men den går ikke i bofællesskaber.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 10:51

Jeg er generelt altid den i huset, som er mest renlig. Jeg kan ikke ta rod og klamme overflader.

 

Er flyttet i et flatshare nu, hvor vi har professionel rengøring 1 gang ugentligt. Dette er jeg rigig glad for, da det ellers ville være mig der stod med det meste, da jeg ikke finder de andres rengøringsstandarter tilstrækkelige.

 

Så selvom det kan virke lidt overkill, så er en rengøringsdame altså blevet vejen frem for mig. Så behøver jeg ikke piske rundt og gøre rent, når jeg er sent hjemme fra job og træning.



0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 11:35

Da jeg boede sammen med en veninde blev vi også konstant uvenner over samme problemstilling som I har. Jeg ser vitterligt ikke nullermændene før de er ved at kunne æde mig Vi endte ud i et kompromis der hed at jeg betalte en smule mere i husleje end hende, og så gjorde hun rent. Teoretisk set blev hun vores rengøringskone. Det fungerede dog kun i en periode, indtil hun fik ideer om at nu skulle jeg alligevel støvsuge, tørre støv af og bla bla bla Men det kunne måske fungere for jer, hvis det selvfølgelig kan lade sig gøre økonomisk.

 

Idag bor jeg sammen min kæreste og vi har rengøringskone af samme årsag. Ingen af os har tid eller lyst til at gøre rent, så må vi betale os fra det. Og det er altså LYKKEN at komme hjem til et rent hus der dufter dejligt, og man har ikke selv rørt en finger


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

5
0
Svar på denne tråd
 
 Kompromis
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 17:17

Tror det kunne være gavnligt at lave lidt forventningsafstemning inden det bliver for træls for Jer alle sammen.

Spørg dem helt rent ud hvad de forventer af dig, og hvornår. Der skal laves helt klare aftaler, f.eks at onsdag gøres der hovedrent i køkkenet, og de andre dage skal køkkenbordet tørres af. Hver 14. dag får køleskabet og ovnen en tur. Selvfølgelig sørger man for at rydde op efter sig, så der er ryddeligt.

 

Det kunne sikkert også være en god ide med en ordning omkring vasketøj, indkøb osv. Det er SÅ svær en situation at stå i, og det kan i sidste ende komme til at koste jeres venskab. Hvis slet ikke det fungerer kan det være i skal have en snak om I overhovedet duer til at bo sammen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har nu altid syntes
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 17:22

at ens eget værelse er privat. fællesområder holdes ryttelige, opvask tages hver dag, rengøring 1 gang om ugen. Jeg går ind for at man gør rent sammen, det er sjovere og går enormt hurtigt i forhold til hvis man er alene om det.

 

Har man behov for at gøre rent udenfor den aftalte dag er det på egen regning og man har mistet brokkeretten/martyrrollen.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
4
0
Svar på denne tråd
 
 Gode ideer....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 08:49

Synes faktisk at det kunne vaere en god ide med at finde én dag i ugen hvor vi alle kunne goere rent sammen.

 

Det tror jeg at jeg vil sige videre til pigerne.

 

Ved bare at de mener, at der skal goeres rent hver dag, og det er jeg enig i. men hovedrengoering er vidst ikke noedvendigt mere end én gang om ugen som I ogsaa skriver.

 

Tak for raad - saa maa jeg se hvordan jeg faar budskabet videre, og om alfahunnen vil acceptere mit forslag ;)

 

Tak aender!!

4
0
Svar på denne tråd
 
 fast dag
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 19:19

Jeg vil os mene at i skal finde en fast dag f.esk onsdag kl 16-17 hvor i lige intensivt i en time tager jeres område. Det kan da aldrig være dig der skal stå klar med en karklud når andre har lavet mad.. de må da tørre op efter dem selv..

Kunne det være en ide hvis i spiste sammen. jeg tænker her madspild.. det er trods alt hyggelige at lave mad og spise sammen også handle en en gang om ugen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 åha ja
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 10:59

rengøring, dødens pølse, der kan få et hvert bofælleskab til at rive totterne af hinanden -.-

 

da jeg boede sammen med min roomie, aftalte vi at jeg gjorde rent og lavede mad, og vaskede op bagefter. i min meget pressede eksamensperiode lavede han alt, så jeg kunne læse i fred.

 

som kompensation til min rengøring og madlavning tørrede han servicen af, hjalp mig når vi skulle handle ind. og hvis der var ting jeg ikke kunne nå selvom jeg stod på min uunværlige Ikeaskammel så var han der til hjælp lige med det samme.

 

jeg havde intet imod at det var mig, der gjorde rent, lavede mad og vaskede op, - fordi jeg faktisk hyggede mig, med at "nusse" rundt i lejligheden :)

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider