Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvilken betydning har navlebrok
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 16:54

Jeg har googlet og googlet for at finde oplysninger om hvilken betydning navlebrok har for en hest. Det jeg har fundet frem til, er at det bør fikses mens hesten er føl, men jeg kan ikke finde oplysninger om hvad konsekvensen er, hvis det ikke er blevet ordnet da den var føl

 

Sagen er den at jeg er ved at forelske mig i en 1 årig hoppe med navlebrok, der er tilsalg, men jeg har ikke lyst til at købe katten i sækken.

 

Ved I noget om hvilken betydning navlebrok har for hesten, og om navlebrok er farligt for hesten, i det hele taget vil jeg blive glad, hvis I vil dele jeres erfaring/viden med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 17:56

Min hoppe fik et føl med navlebrok for nogle år siden, så jeg kan da fortælle hvad jeg kan huske fra dengang.

 

Først og fremmest så afhænger det hele af størrelsen på navlebrokken. Hvis det blot er en mindre navlebrok lukker den sig af sig selv (mens føllet er lille - det har vi også haft en der gjorde). Er den meget stor skal føllet opereres med det samme. Midt imellem venter de og ser tiden an, men kræver stadig en operation.

 

Mit føl havde et navlebrok som var i mellem kategorien. Dyrlægen sagde at vi skulle vente og se om det ikke ville lukke sig af sig selv (havde dem ude med jævne mellemrum og holde øje med det, da størrelsen kan ændre sig).

Det gik ikke i sig selv, så hun blev opereret på sin 1 års fødselsdag (onde, onde ejer ;) )

Jeg fik hende opereret på Højgård hestehospital - operation var vidst et mindre/rutinemæssigt indgreb (dog vidst nok i narkose). Hun fik noget forbinding på såret, som skulle skiftes hver dag i nogle dage. Mener hun var på hospitalet i 3 dage og boksro i 3-4 uger (det er lidt uklart da hun blev opereret samtidig med hendes mor, som skulle stå inde længere end føllet).

Derefter var det på en mindre sygefold 1-2 uger, og derefter har der ingen mén været. Man kan dog se en lille bule på hendes navle.

 

Navlebrok som ikke lukkes (af sig selv eller operation) kan potentielt være rigtig farligt.

Det er jo et hul ved tarmsystemet. Man kan altså risikere at et stykke af tarmen falder ned i hullet = tarmslynge = meget dyr operation.

 

Hesten kan dog sagtens opereres som 1 års - det var hvad min dyrlæge anbefalede, såfremt det ikke var for stort (større risiko).

 

Efter operation skulle der intet være, ingen særlige hensyn eller øget risiko for sygdom.

 

Da jeg betalte for både føllet og hoppens operation samtidig, kan jeg ikke huske den præcise pris - men det lå vidst på omkring 5000 kr.


Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 18:01

Så bliver jeg godtnok nød til at tænke mig godt om.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også jeg
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 18:26

... har prøvet at få føl med navlebrok. Dyrlægen anbefalede operation og det var vi bestemt indstillet på, ville blot vente til om efteråret, så det ikke var så "forkert" hvis føllet skulle stå inde et stykke tid bagefter.

Da vi kom til efteråret var føllet jo blevet stort og navlebrokken så nu lille og uskyldig ud, så imod dyrlægens råd valgte vi nu operation fra - for hvad kunne sådan en bette brok dog gøre?

Det fortrød vi så, da vi næste efterår fandt vores sunde flotte plag liggende død på folden.

Så ja - tænk dig om

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikke noget øv
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 21:26

Sælgeren oplyser at en dyrlæge mener at navlebrokken er uden betydning. Navlebrokken er på størrelse med en lidt stor appelsin.

 

Jeg vil se mig om efter en anden hyp, for den her er 1 år gammel, af ukendt afstamning og tilsalg for 8000 kr, og udgifterne til operationen skal jo lægges oven i købsprisen.

 

MEGA irreterende at jeg lige skulle falde for den lille hyp, dumme mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 22:14

Mener mit føl havde en på str med en 5 krone - så det lyder absolut som et meget stort brok. Den havde jeg heller ikke turde tage chancen med.


Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider