Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Solgt hest- hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:17

Jeg har solgt en pony i midt/slutningen af september, og nu har køber kontaktet mig da de har fået problemer med ponyen. Det er mega ærgeligt for begge parter, så jeg overvejer om jag bør tilbyde at tage den retur. På den anden side er jeg også bare ked af at få 'noget helt andet retur' end det jeg solgte Og også lidt pga pladsproblemer...

 

Lidt om pony: Kat. 3., født marts 2011, rødt pas. Vant til at være i hænder fra starten, været til følskue. Dyrskuer 3 gange som 2 års. Landsskuet som 3års, hvor den bla også gennemførte besindigshedsprøven og endte i top 5 (28 heste). Vant til at blive læsset, både til dyrskuer og i det daglige, hvor den blev kørt i ridehal, til/fra sommergræs som unghest.

Primært håndteret af 4 piger på 6-12 år (dog med mig på sidelinien altid). Trænet rigtig meget fra jorden med kørel i lange liner, div. agilityforhindringer, gåture. en samarbejdsvillig og arbejdsvillig hest, godt tempo fremad, dog uden at blvie hidsig eller svær at styre.

Gjort ryttervant i skridt og trav slut vinter '14 uden problemer. Primært redet på tur. Holdt ridepause 3 mdr. Startet op igen midt juli '14 uden problemer. Rytteren på 6 (lige startet på at ride trav uden hjælp, galop i longe) har redet undervisning 2 gange om ugen på hende siden opstart uden problemer. Større rytter har redet lidt ture på hende samt trænet lidt mere hjælpere indimellem. Redet 6 uger da hun sættes til salg.

 

Køber kommer ned, hendes datter henter selv ponyen på fold, giver hende grime påude på folden, trækker hende ud, strigler og sadler op. Køber (datteren), rider hende først på udendørs ridebane i både skridt og trav hvor det går rigtig fint. Efterfølgende i trafikken, langs landevej hvor det mødes 2 store lastbiler. Køber vælger at købe på baggrund af denne opførsel, samt det at hun har prøvet så meget forskelligt, da de også ønsker hende brugt til dyrskuer.

Da køber henter hende, henter de igen selv på fold og læsser hende uden nogen problemer eller tøven.

 

Hører fra køber en uge senere, og der går det rigtig godt. Pigen læsser selv og rider hende til undervisning på rideskolen. I 4uger har de ingen problemer med at håndtere, læsse og ride hende.

Igår skrev køber så, at de havde store problemer med ponyen. Hun var blevet 'doven'- hun stod bare, når hun slulle ride, hun stod bare på marken og legede æsel, dvs de kunne ikk trække hende heller, hun trak blot imod. De kunne ikke læsse hende, hun stod blot fastneglet til jorden. Og hun var begyndt at blive sur i stalden. Men når hun var på marken, så kunne hun sagtens løbe og lege med de andre heste, og hun løb gerne ind i stalden hvis hun fik lov at løbe med flokken. Det var først når de vil trække hende at problemerne opstod. Køber er erfarne hestejere.

 

Kom endelig med nogle indput til, hvad jeg kan gøre eller foreslå køber, så vi kan komme videre?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:39

 

Det første der slog mig, var hvad får den at spise? Det lyder ikke til at den har energi nok.

 

Med mindre du ønsker, at få den retur, så vil jeg ikke mene at det kan tilskrives som noget der er "din skyld"!

 

Giver de op så let, så kan jeg godt få indtryk af at de bare er blevet træt af den...

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

5
0
Svar på denne tråd
 
 er det rigtigt forstået?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:39

At problemerne opstår da de har haft den i 4 uger?

 


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:52

jo forslå at køber giver ponyen en pause

 

Den er kun 3 år og det virker som om den er kørt surt i det

 


9
0
Svar på denne tråd
 
 Utroligt...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:55

 

 

Utroligt hvad folk vil være bekendt... Så må de jo arbejde med problemet eller ekspedere den videre? Noget andet, hvis den havde helbredsmæssige fejl, der kan dateres tilbage fra før køb.

 

Kan lige fortælle dig min nuværende situation som nybagt "pony-mor".

Jeg købte en Welsh vallak for 1 måned siden til min datter på 3 år og som selskab til min dv hoppe. Sælger blev gjort bekendt med at den absolut skulle kunne stå alene 1 -3 timer, når jeg træner min eller er til stævne, uden at blive ked af det, da vi kun skal ha 2 heste. Samt at den skal bruges til trækketure med min datter der har gået til ridning 1 år og som hun på sigt skal kunne ride den selv.

Sælger oplyste at ponyen var vandt til at stå alene, når de andre var på tur, og tog det helt roligt, at den var ryttervant, vant til trækketure med små børn, styrbar og kan rides i skoven hvor den følger de andre heste. Jeg kører herefter til Blokhus, ser ponyen den ser sød ud, dog lidt til den vågne side, men det var også mørkt og det blæste. Tog ponyen med hjem med det samme. De første tre dage, gik den bare og faldt til med min. Første gang jeg red ud på min, splittede den sin boks ad, stjelede op ad alt osv.. Dette fandt den så ud af at det kunne, så den gentog succeen om natten, gik i alt foder og det påtrods af at min hoppe stod lige ved siden af. Stripsede så boksdøren fast, men den kom ud alligevel, sparkede vandkopper og krybber ned, så det fossede ud med vand en hel nat. Da jeg næste gang skulle ud og ride, bandt jeg den i boksen, det hjalp- troede jeg for næste dag gjorde jeg det samme, var kun lige kommet ud af stalden, da jeg hørte forkerte lyde, så havde den igen raseret krybbe og vandkop.

Fik nok og har pt., "parkeret" den "akut" hos en veninde, hun har ingen problemer med den, den er heller aldrig alene og hun har solide jernlåger på boksen.

 

Igår blev veninden og jeg så enige om, at jeg måtte hellere komme på ryggen af ponydyret og se hvad den egentlig kunne, for så kunne venindens datter evt ride den lidt her i vinter. Tog ham helt fra bunden som med en unghest og glad for jeg gjorde det, hang lidt hen over ham, trådte lidt ned i stigbøjlerne, og svang til sidste benet forsigtigt over. Tror aldrig den pony har haft rytter på og jeg er altså ikke nogen stor trunte. Han anede ikke om han skulle gå frem, tilbage, højre, venstre og panikkede ret meget, spændte op som en bombe og rejste sig med mine 65 kg? Fik ham dog til at skridte lidt frem og slappe en smule af, og bad veninden stoppe ham, roste ham og lod ham slippe med det, så han havde en go oplevelse.

 

Skal jeg nu køre til Blokhus i den anden ende af landet og aflevere dyret tilbage??? Orker det simpelhen ikke, men er da ret irriteret over så uærlig en sælger og glad for at jeg ikke bare sadlede ham op og smed min datter på 3 år op. Så prøver ham lidt af den næste uges tid og ser hvordan det går med og ha rytter på (mig, evt et lidt større barn, når han slapper lidt mere af) og går det ok, lader jeg ham blive hos veninden vinteren over og arbejder med ham, har lånt en selskabspony af hende, og ja så vil jeg forsøge at sælge ham videre, men vil klart gøre opmærksom på at han IKKE kan stå alene og IKKE er til nybegyndere, afhængig af hvordan det går med ham ridemæssig hen over vinteren.

Ellers er han faktisk en sød lille fyr, nem og køn, går lige i trailer og ikke bange for noget, men uerfaren.

 

Men der er jo forskel på folk, hvad de mener de vi lvære bekendt at sende retur og også sælgere, hvad de mener er at være "ærlig" og hvad de vil tage retur. Min træner som sælger lidt heste, tager dem retur bare pga. dårlig kemi mellem hest og rytter, hvor jeg jo mener, at det er rytterens fornemmeste opgave og få det til at fungere, det er ikke hesten som skal tilpasse sig rytteren.

 

Det var lidt input herfra, håber det hele løser sig til alles tilfredsstillelse:-)

 

 

Mvh. Søs

3
6
Svar på denne tråd
 
 Puha ...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:59

Vokseværk, mangel på energi i foderet, manglende tillid til rytter, "teenagenykker" osv osv ... Der er dælme mange ting der kan spille ind der ...

 

Men det er jo langt fra unormalt at unge dyr slår fra og får nykker når de har fået input nok ... Og med flytning, ny rytter, nye omgivelser, kørsel til undervisning osv .. Så var det måske nærliggende at tænke i de baner? ..

 

Når man køber en 3 års fremfor en 8-10 års må man vel have gjort op med sig selv at det endelige resultat kan blive noget anderledes.. Jeg ville personligt blot råde køber til måske at arbejde fra jord lidt tid eller give hesten en voksepause og så ellers ikke blande mig yderligt i det ...

 

Håber de finder den gyldne løsning :)


*Gift med en ponypige og erstattet af en IrishCob*

*Krølle søger lidt motion- er det noget for dig, så skriv*

7
0
Svar på denne tråd
 
 Tag pony retur
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 11:15

Det lyder som nogle tåbelige hesteejere, som så hurtigt giver op. Efter 4 uger. Det kunne tyde på at det var deres adfærd der præger ponyens i en uheldig retning. Eller også er der opstået noget fysisk. Og der synes jeg også det er lidt hurtigt af dem at opgive. De har jo set og oplevet ponyens fantastiske sider, både hos dig og hjemme hos dem selv.

Råd til dem: kig ind af og tag lige lidt ansvar!

Råd til dig: tag ponyen retur.

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Negativ
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 11:23

Jeg tænker da, at ponyen evt. kan forbinde ridning og håndtering med noget negativt. Måske har den ondt, måske er den bare "fyldt op" med indtryk og kan ikke magte det.

 

Hvis man køber en 3 års pony, må man forvente at det er en pony, man skal arbejde med - Og det skal være på hestens primisser og i hestens tempo.

 

Uanset hvad kan man da ikke kontakte sælger efter en måned og sige, at man har problemer og vil have at sælger tager den retur. De problemer stammer da i det her tilfælde tydeligvis fra det nye sted. Om det så er fordi ponyen rides eller generelt arbejder for hårdt, om den har ondt eller det skyldes noget helt 3. så må det da være den nye ejers opgave at løse problemet. Man kan dæleme da nå at ødelægge meget på en måned, som sælger så kan bøvle med/betale for at få rettet op, hvis den kommer retur

 

Mit forslag kunne være, at du måske (hvis ikke det er for langt væk) kunne hjælpe dem med træningen det nye sted - Mod betaling. Alternativt må de få en træner ud, som kan hjælpe dem med problemet. En træner som har fokus på hesten og dens overskud og formåen. En som ikke bare lærer pigen, at hesten er fræk og skal rette ind.

 

Jeg forstår dit dilemma. Det er ikke sjovt, at din tidligere pony pludselig udviser adfærd der viser, at den ikke er tilpas Jeg ved ikke, om jeg havde hentet den hjem.


Venlig hilsen


Rosen

7
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 12:05

Mange tak for jeres svar. De rammer emget godt nogle af tanker og perspektiver jeg selv har tænkt.

 

Kilden: Ja, de første 4 uger har de ingen problemer, først derefter opstår de

 

Shagya: De siger at den får det samme at spise som hos mig. Jeg har spurgt ind til foder, da det også var min første tanke .

Hun er solgt med udstyr, bla en tilpasset sadel, så udstyret burde ikke give hende ubehag. Så eventuel smerte skal findes et andet sted.

 

Rosen, Calando. Super godt ramt. Det er også meget de tanker jeg har haft mht om ejg burde hente hende hjem - om hvor meget arbejde jeg kal have rettet op på. Hvis jeg køber hende hjem, så vil det blive med salg for øje igen, da jeg ikke har pladsen til hende Hun vil blive nød til at stå i løsdriften med plagene, og det er ikke ligefrem optimalt, når hun skal igang igen med ridningen efter pause. Og det kan jo godt vare længe før hun er tilbage i den 'form' hun var. Jeg kan ikke hjælp dem med træning, da der er ca. 200km mellem køber om mig

 

Jeg vil foreslå køber at give hende en pause. For hun har jo oplevet meget her i efteråret,og hun kan meget vel have fået vokseværk oveni.

Køber er selv avler, så de (burde) vide noget om at ride ungheste, det virkede i hvert fald sådan da de var og prøve hende.

 

Men flere perspektiver på sagen er meget velkommen!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 13:15

Bamse-line: Prøvede du ikke at ride ponyen da du var ude for at se på den?

 

TS: Først vil jeg lige sige mit svar er udelukkende ud fra din version af historien. Men jeg tænker at det virker lidt mærkeligt hvis nogen vil sende en hest retur for så lidt. Kan der stikke andet under? Økonomi f.eks? For hvis den ellers er sød og rar, lyder det jo som noget der nemt kan trænes væk. Og det vil jeg også mene erfarne hestefolk selv vil kunne se og være villige til hvis de ellers er glad for ponyen.

 

Desuden vil jeg aldrig mene det er en fejl som kan bebrejdes sælger. Det lyder jo som noget der er opstået af den ene eller anden grund.

 

Hvis du tager den retur så er det for ponyens skyld. Ellers så tilbyd da at komme ud til dem en dag og give dem lidt hjælpe til situationen (hvis det vitterligt kun er pga. det).

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 18:08

Hvis du helt vil undgå bøvl, så tager du hesten tilbage uden videre, men det synes jeg ikke, du bare skal gøre.

 

Ud fra din beskrivelse lyder det bare som om ponyen har fundet ud af, at det er sjovere at være på fold og stå stille end at gå til ridning og det har den så fået lov til, og smag for.

Dette problem burde køber enten selv, eller med hjælp fra træner kunne kurere ret hurtigt.

 

Du kan evt tilbyde at tage, den tilbage for 1/2 pris, da ponyen jo ikke længere svarer til det køber købte og du skal bruge tid på at rette den op, og heller ikke ved hvor lang tid du kommer til at have den stående.

5
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 18:22

 

Selvom sadelen er tjekket så kan dyret sagtens være faldet på fold og slået sig vind og skæv og dermed har ondt ;)


Nu med eget ponydyr

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Mon ikke bare...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 08:58

... køber har "glemt" at man ikke kan byde en 3-års hvad som helst?

 

Du ville blive forbavset hvis du vidste hvor mange tilsyneladende "erfarne" hestefolk der findes, som overhovedet ikke ejer fornemmelse for dyrets tarv ;)

 

Giv du dem et par gode råd omkring ridning/brug/træning af ungheste, og lad dem selv finde ud af det. Pony har tilsyneladende selv sagt fra - det må de forholde sig til.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 alt for store forventninger
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 10:52

pyhhh - folk har helt urimelige forventninger når de køber dyr...

 

Min erfaring er, at det kan tage et helt år at blive rigtigt "dus" med en ny hest, og det er ikke ualmindeligt at hesten, efter at have været eksemplarisk i nogle uger pludseligt begynder at opføre sig "underligt. Jeg tror det er en helt naturlig situation de oplever. Hvis hesten har været så flink som du beskriver, så kan den blive det igen, men måske skal man bare sætte tempoet og forventningerne gevaldigt ned i en periode, og nøjes med kun at hygge med hesten og vinde dens tillid og nysgerrighed, så skal den nok komme "tilbage igen".

 

Hvor er det bare synd for så ungt et dyr at det havner et sted med så lidt forståelse, og hvor jeg dog føler med dig i dit dilemma...

7
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 11:23

Helt enig Piphans. Desværre ser man ofte folk købe de helt unge heste, og så glemme at behandle dem efter deres alder Det tager mange mange år at lave en ridehest.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ridepause...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 12:53

Sidste år efter en tur ud til en veninde for at ride tur på min den gang 5 års islændervallak, der gik han helt i sort, da han skulle hjem i traileren. Han plejede at gå lige ind og her brugte 2 mennesker 1 time på at få ham ind. Han stod og var helt tom i øjnene og vi kunne slet ikke få kontakt med ham. Vi havde været en del til undervisning og ude i verden for at ride dog med en fridag/fridage efterfølgende.

 

Jeg pillede skoene af ham og han fik 10 ugers fri før han atter blev skoet og startet langsomt op igen. Jeg begyndte først at tage ham ind og hygge med ham da han selv kom til mig på marken og efter lidt hjælp fra en veninde går han igen fint i trailer.

 

Jeg havde bare ikke set det komme, da han er en rigtig pleaser og ALTID siden jeg sad på ham første gang ville gøre det så godt han kunne. Med ved nærmere eftertanke så skulle jeg have givet ham fri hele juli sdiste år, som jeg havde planlagt og ikke bare fortsat.

 

Den med at stoppe mens legen er god er ikke helt ved siden af ;)


Med venlig hilsen

 

Eva med Pomfritten - den skønneste islænder ;o)

6
0
Svar på denne tråd
 
 Koncentreret arbejdstid
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 13:08

Nu ved jeg ikke hvor længe pigen rider af gangen?

 

Min seks-års, som jeg købte sidste år som næsten rå, han kunne ikke kapere mere end ca et kvarters koncentreret træning af gangen, og i dag maks en halv..

 

Han er også en stor pleaser, og gør virkeligt sit bedste, men det er tydeligt at mærke at koncentrationen daler efter relativ kort tid, og jeg er sikker på at hvis jeg konsekvent bad ham om at præstere i lid for lang tid hver gang vi træner, så ville han også reagere med at "fryse". Det var nemlig den "nu er det nok, og jeg forstår ikke hvad du mener besked" han brugte dengang. Nu har jeg lært at læse ham bedre, så han "fryser" ikke længere..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tager hatten af for...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 13:16

... at du faktisk har overvejet at tage ponyen retur.

 

Men jeg kan også godt forstå, at du ikke ønsker at gøre det! Du har jo solgt ponyen af flere årsager.

 

Jeg købte en 5-års islænder for et år siden. Det gik ret godt til at starte med og så kom der lidt "nykker", som jeg dog er ret sikker på, at det har været rytterfejl . Nu er jeg den, der absolut ikke tror på "nykker" for det mener jeg simpelthen ikke, at heste er kloge nok til! Men de kan selvfølgelig hurtigt tillære sig en adfærd, der er uhensigtsmæssig - for rytteren. Min hest brugte et meget kort (dyrlægebehandlet) sygdomsforløb til at smække bremsen i på tur ud. Hjemad kunne den sjovt nok sagtens gå! Da jeg var sikker på, at hesten var frisk og rask igen, der måtte jeg klemme lidt ekstra til på de næste to skovture. På 3. skovtur var der absolut intet og vi har skønne ture ud igen.

 

Jo, pony kan være skvattet på folden og vil derfor ikke have sadel på. Pony kan også bare have fundet ud af, at det der fold-noget faktisk er ret hyggeligt og den nu er faldet så godt til, at den faktisk helst ikke vil væk fra folden? Det problem har jeg stået med med et par tidligere heste. Vejen frem var at indlære et tydeligt gå-frem-signal fra jorden (hesten lærte at gå frem ved at jeg svang træktorvet mod skulderen uden nødvendigvis at røre. Også godt signal til trailerlæsning). Så når krikken knaldede bremsen på folden, så lod jeg bare træktovet "gynge" mod skulderen og hesten gik straks fremad igen.

 

Lille pony er jo kun sølle tre år, så der er en vis risiko for, at den bare har glemt hvad et hiv i tovet betyder. Hvis ny ejer ellers er glad for ponyen, så burde de lade tvivlen komme den til gode og give den fri i en måned eller to og gøre det attraktivt for ponyen at gøre hvad der bliver forlangt af den (jeg har altid godbidder i lommen, når jeg henter min hest fra fold. Jeg kan som regel kalde den op til lågen, for dyret ved da udmærket godt hvad lommerne er fyldt med!).

 

Fidusen er at finde en måde at motivere et helt ungt dyr på, så den finder fordel i at være sammen med rytteren igen.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider