Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Arbejde med sig selv?
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 19:43

Ja, emnet høre nok ikke under hest, men vidste ikke lige, hvor jeg ellers skulle sætte det, beklager.

Som overskriftet hentyder til, hvordan "arbejder" i så med jer selv, hvis i er nervøs ved noget?

Det er sådan, at når jeg rider på min dejlige pony, jeg har haft i snart 4 måneder, at når vi rider på tur sammen med veninde eller hende vi står opstaldet ved, så er der bare ingenting, og jeg nyder turen hele vejen!
Men så snart jeg skal ud alene (har jeg kun været 3 gange, min pony er 5 år) så bliver jeg nervøs. Jeg er ikke glad for at indrømme det, men det bliver jeg altså..
Jeg har redet på rideskole, og haft parter på privat heste, men har faktisk aldrig været alene med hesten de steder, det er først efter at have fået min egen, og så kan jeg bare mærke, at jeg bliver lidt nervøs, da jeg mangler en form for tryghed, ved der er en anden person.
Det er nok bare noget jeg skal vænne mig til måske?
Og jeg har fået lidt mere styr på min nervøsitet nu, men den er der alligevel stadig, og min pony kan mærke det..

Når min veninde er der, og jeg vil træne fra jorden på banen, så er han mega sød og en engel, men hvis jeg træner uden der er andre til stede, så begynder han at nappe, og vil slet ikke høre efter.. Kan han mærke jeg bliver lidt nervøs, og så gør sådan? Han er forresten en meget dominerende pony, der prøver at få sin vilje hele tiden..

Men hvordan skal jeg få styr på det? Hvordan gjorde/gør i, hvis i også havde/har det sådan?

Hak nu ikke ned på mig, det er svært for mig at indrømme i forvejen, men må jo se det i øjnene...


Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bittesmå skridt til at overkomme frygten
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 13:29

Det er flot, du indrømmer din frygt, Maria, det er der mange, som ikke kan. Og man er nødt til at indrømme det for at kunne komme over det. Rigtigt mange ryttere er bange for noget i deres omgang med hesten eller har været det. Jeg tror, at frygten er helt naturlig. Og det bliver desværre værre, når man bliver ældre.

 

For at besvare dit sidste spørgsmål først: Ja, din pony kan mærke, at du er nervøs. Og er han dominerende, så vil han forsøge at overtage "lederskabet".

 

Hvordan arbejder man med sig selv og sin egen frygt? Den bedste løsning er at tage bittesmå skridt for at overkomme frygten.

 

Jeg læser det som at du bliver nervøs, når du skal håndtere din pony alene, enten ved jordarbejde eller på tur. Mit råd er: Drop at ride tur alene til at starte med. Start med at blive tryg sammen med din hest ved arbejde fra jorden. Hvis du har behov for det, kan du se nogle rigtigt gode enkle øvelser til arbejde fra jorden: www.youtube.com/user/Kaprioledk.

 

Mht. at din pony bliver uopdragen og begynder at nappe, når du er alene, så prøv at finde din vrede frem i stedet for din frygt og usikkerhed. Prøv at tænke: "Det skal han fandme ikke have lov til!" (altså at nappe dig). Hvis du kan finde din vrede, vil det udstråle af din kropsholdning, dine bevægelser og din fremtoning i det hele taget. Tænk på dine skuldre, tænk på hvordan du går, når du er sammen med ham. Vis ham, at det er dig der styrer. En god dominerende øvelse er at bakke hesten. Eller blot få den til at vige for dig. Dominerende heste "skubber" til dem, der ligger under dem i rangordenen. Du må aldrig bakke eller vige for ham, så tolker han det, som at han bestemmer. Der findes masser af gode bøger om dette. Og ellers vil du kunne drage stor fordel af at få en til at undervise dig i dit kropssprog og træning fra jorden.

 

I øvelserne skal du være ærlig over for dig selv. Mærk efter, om du føler dig nervøs. Alt, hvad du føler indeni har din pony allerede regnet ud. Lav nogle øvelser, hvor han er lydig. Når han har gjort dem rigtigt, så sæt ham ind. Gentag dagen efter. Gå bitte-bittesmå skridt fremad og husk at "fejre" succeserne (f.eks. "i dag var jeg overhovedet ikke nervøs på banen").

 

Når du er tryg ved at arbejde med ham på banen, så kan I f.eks. skridte en lille bitte tur ud. En god måde at starte på er at skridte af på en lille tur, når du har trænet på banen. Så er I begge varme og trætte. Når du er tryg ved at skridte af uden for banen, så kan du lave ½ træningsarbejde på banen og tage ½ ridetur. Osv., osv.

 

At overkomme sin frygt handler om at bevæge sig i en "sikker cirkel" det meste af tiden og kun lige "træde ud på kanten". Så gentager man "skridtet ud på kanten" igen og igen, til den del af "kanten" bliver "sikker at træde på". Og så kan man tage et nyt skridt ud på kanten.

 

Det kommer til at tage tid. Det skal du være klar på. Lad være med at presse dig selv for hårdt. Lad være med at være utålmodig. Kig tilbage af og til og tænk: "For en måned siden ville jeg ikke have turdet det her."

 



Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 18:21

Rigtig mange tak for dit svar, vil da tænkte over det du skriver :D


Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider