Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dyrlæge eller ej?
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 19:52

Jeg står i lidt af et dilemma synes jeg.

Min hest er halt og har været det i lidt over en uge, fra forrige torsdag. Jeg havde dyrlæge til ham i mandags, der sagde at der var puls og at det var en hovbyld. Smeden kiggede til ham torsdag uden at kunne finde noget. Han var rentgående fredag, lørdag og er nu halt igen.

Jeg synes at koden er en smule hævet. Han er badet i sæbevand og har fået BOT staldgamacher på.

 

Det store dilemma er skal jeg ringe til dyrlægen imorgen eller vente et par dage og se hvad der sker.


R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 20:31

Jeg ville personligt få fat i dyremekanikeren igen, da der jo må være et eller andet galt, siden det er kommet igen.. :)

 

God bedring med hesten. :)


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville vente lidt
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 20:34

Jeg ville vente lidt og se tiden an. Men samtidigt nok også være lidt bekymret, når det sådan er on and off :-/

Men når det er gået over af sig selv en gang, kan det vel ske igen. Måske skal det bare have mere tid.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm.......
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 21:11

Jeg ville nok ringe efter doc dyr.

 

Der er gået en uge siden sidste dyrlægebesøg, hvor det dyrlægen formodede det var, siden er blevet undersøgt af smeden og ikke fundet. Hesten fortsætter nu med at være halt og hævet - så jeg ville tilkalde dyrlægen igen.

 

Det kissejager dog ikke, så passer det bedre i dit og dyrlægens skema at undersøge den fx onsdag eller torsdag, så ville jeg lade hesten stå inde med BOT og fortsat sæbevand, og kun trække skridtture med den.

 

God bedring med hesten - jeg krydser fingre for at det bare er en lille ting.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovbyld
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 06:06
Jeg syntes nu det lyder meget sandsynligt at det er en hovbyld. Det er meget typisk de er varierende halt. Bylden bevæger sig jo inde i hoven, så der kan være forskel fra dag til dag hvor meget "skoen" klemmer. De kan være så møghamrende svære at lokalisere.
Med hensyn til hævelsn, er det lidt underligt. Men står hesten meget stille, kan dette jo være årsagen. Personligt vil jeg sige, kan hesten gå, så lad den komme ud og gå. Om ikke andet, så på fold alene. Blodomløb er altså godt, jeg giver intet for boksro, medmindre hesten ikke kan/må gå. Og så er der det værste med hovbylder, de kan tage uger, før de finder vej ud. Og det er bare sur ventetid, når man ikke er 100% sikker. God bedring med ham.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hævelse
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 12:43

Jeg har haft min del af hovbylder, og det er ikke unormalt at der er hævelse i benet. En hovbyld giver typisk puls i benet, og dette kan sagtens sætte sig som hævelse.

Jeg ville dog få en dyrlæge ud igen. Evt lægge en blokade for at være sikker på at haltheden faktisk stammer fra hoven.

Hvis blokaden viser at smerten stammer fra hoven, kan man overveje at få taget et billede af hoven for at sikre at hovbenet ikke er skadet. Det lyder ikke som en hovbensfraktur, men en meget slem hovbyld kan lave infektion i hovbenet og dette skal behandles rimeligt aggressivt. Dette skete for min hest i vinters..


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider