Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Alderen på en hest
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 20:19
Hej kunde godt tænke mig og høre om der var nogle her inde der viste noget om alderen på en hest,altså hvis en hest er 12 år hvor meget er den så i menneske år og skal man gange med noget ligesom Nan skal ved katte og hunde?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Alder.....
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 20:47

Man ganger med 4.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Alderen
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 21:24
Er det så også også det rigtig? Har søgt på nætter men der står intet om det
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan vel regnes ud
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 21:40

en hest bliver i snit 18-20 år plus minus.

 

Et menneske bliver 73-80 år plus minus.

 

Det passer jo fint med at gange med 4.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 21:47

Nu er gennemsnits levealderen for heste i DK altså omkring 14 og ikke 18-20.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
2
Svar på denne tråd
 
 Jeg skriver jo også
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:01

plus minus.

 



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Blød kurve
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:01

De steder hvor jeg har set hestens alder omregnet, har forskellen udgjort en blød kurve. De første 3 år skal man gange med 6 år, derefter bliver det mindre og mindre. Der er jo set heste op til 50-60 år, og der er nu nede i at gange med 2.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan se at
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:06

gennemsnits levealderen i england er 25, skal må så kun gange med 3 i england :D



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:09

Sådan som jeg har lært er det 5 hesteår per menneskeår indtil hesten er fyldt 3. Så bliver det 3 år på år.

 

Altså når hesten er 3 så er den så 15 år i hesteår. Og så plusser man på 3 år for hvert år der går


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Levealder for en hest
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:11

Er det virkelig sandt, at den gennemsnitlige levealder kun er 14 år? Hvordan kan det dog være?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:49

Det er vel sygdomme og skader der gør at heste aflives/slagtes før de dør af alderdom. Men det er kun et gæt. Jeg ved så også at nogle stutterier har praktiseret at aflive alle ungheste der ikke var højeste kvalitet. Om det stadig er sådan skal jeg ikke kunne sige. Men hvis det er så er det selvfølgelig med til at trække gennemsnittet ned.

 

De 14 år er forresten fra 2011 så det er muligt at det har ændret sig lidt.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 23:20

En gennemsnitsalder på 14 år er vel egentlig ikke helt skævt...

 

Der er helt sikkert mange heste, der bliver væsentligt ældre, men heste, der bliver aflivet pga. skader eller dør i en ung alder pga. sygdom eller uheld, trækker jo gennemsnittet ned.

 

Om ikke andet, så er det væsentligt bedre end den gamle skrøne om en gennemsnitsalder på 7 år. Som der forresten aldrig er nogen, der har kunnet dokumentere...

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:11

Forsikringsselskabernes beregning er 7 år - selvfølgelig på de hester DER ER FORSIKREDE. Det er da ret veldokumenteret.

 

Menneskealder overført på heste, kan aldrig måles ud fra en gennemsnits alder på heste - da mange - rigtig mange heste bliver aflivet. Lave sammenligninger må laves på livscyklus på heste der dør af alderdom, ellers giver det ikke mening.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Beregning af gennemsnitsalder
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:18

Man skal bare huske at i beregningerne af gennemsnitsalderen bortfalder alle heste over 22 år, da det er den mest almindelige alder hvor heste bliver smidt ud af forsikringsselskaberne.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pony-mor....
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 13:53

.... og Charlotte

 

Mht. den gamle "undersøgelse" der viste, at gennemsnitsalderen for forsikrede heste var 7 år, så er der ikke rigtigt nogen, der kan finde dokumentation for den undersøgelse...

Læs f.eks. her, hvor Ane har prøvet at fremskaffe dokumentation, men ikke har kunnet finde den nogetsteds

 

www.heste-nettet.dk/forum/1/2287678/ 2287678/

 

Gennemsnitsalderen på 14 år stammer fra Videncentret for heste. Tallet stammer fra de heste, der er meldt døde, dvs. det gælder ALLE heste der er registrerede hos Videncentret, hvor ejer har afmeldt den som værende døde, også heste over 22 år.

 

Det nyeste tal jeg kan finde her på nettet, er fra 2011, og dengang skrev de

 

"I Danmark bliver heste i gennemsnit 14 år.

På Landsudvalget for Hestes i gangværende årlige hestekongres i Fredericia er det netop blevet fremlagt at den gennemsnitlige levealder for danske heste er 14 år. Levetiden er opgjort på tværs af avlsforbund og indikerer ingen forskel i levetid inden for de forskellige forbund. Tallene stammer fra det seneste års indberetninger af døde heste både fra slagterier og hesteejere."

 

Så vidt jeg husker, læste jeg i Magasinet Hest året efter, at tallet stadig lå på 13-14 år, så selvom det ikke er helt nyt, er det mere validt end de 7 år som stadig florerer.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 Videncentrets tal
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 14:13

Videncentrets tal kan man heller ikke bruge til noget, det er en brøkdel af de registrerede heste der er meldt døde, faktisk tror jeg avlerne er flinkest til at dødsmelde, og så bliver tallet jo skævvredet nedad.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 14:25

ibh tak for link og sådan.

 

Kan vi ikke de sidste 20 år, være blevet dygtigere til at behandle heste, så de lever længere?

 

Videncentre er nok et svært sted at lave valide undersøgelser, lige på det her område. For vi har et par ponyer, der i deres register er omkring de 30, men det er den desværre ikke.

 


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 14:45

Det har du ganske sikkert ret i.

 

Man kan kun håbe på, at efterhånden som tiden går, og de får et større talmateriale, at det så bliver mere retvisende.

 

Nu er jeg ikke avler, men jeg tænker, at det måske er rimeligt reelt alligevel. Godt nok dør der et føl i ny og næ, men min fornemmelse er, at avlshopper, og til dels også hingstene, bliver ret gamle(?) så de opvejer vel nogenlunde hinanden???

 

Fandt lige en lille opgørelse på Strigler.dk hvor de laver en lille statistik - selvfølgelig er den helt uvidenskabelig, men meget interessant alligevel. Da der er 185 heste med, ligger gennemsnitsalderen på 13,9 år. Jeg har ikke læs hele deres tråd, men min fornemmelse er, at det er et bredt udvalg af heste.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 14:49

Pony-mor - Jo, forhåbentlig er vi blevet bedre til at behandle, så de lever længere.

 

Problemet med de forsikrede heste, der blev 7 år, er, at det tilsyneladende ikke er muligt at finde dokumentation for den påstand. Enten er den undersøgelse aldrig blevet lavet, og tallet er grebet ud af den blå luft, eller også er der ingen, der vil stå ved, at de har lavet den

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 14:52

Her er forresten link til tråden på strigler.dk

 

strigler.dk/ viewtopic.php?f=41&t=2326&start=100


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smidt ud
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 18:25

Hvornår bliver en hest smidt ud af sin forsikring? Jeg ved det nemlig ikke, da jeg ikke har nærlæst min police. Men jeg ved, at min hest mister sin sygeforsikring her til den 1. november. Han er 16 år. Heldigvis har han aldrig været syg eller skadet (7-9-13) Men jeg kan da se, at livsforsikringen og uanvendeligsforsikringen fortsætter.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 18:45

Jeg tænker:

 

At gennemsnitsalderen er så lav fordi de fleste hestejer i dag jo vælger at aflive hesten i stedet for at beholde den.

 

Jeg tænker at lille Musse bliver syg, fx en gaffelbåndsskade - men den har egentlig ikke ondt som sådan af at gå på en fold og glo, allievel vælger lille Musses ejer at aflive hende fordi det er "synd" for hende at stå og kigge på en fold resten af livet.

 

Der er jo også den del der hedder økonomi med i det, hvor mange penge kan man poste i en hest som aldrig bliver ridehest igen? Især hvis ikke man har sit eget sted.

 

Hestene bliver typisk smidt ud af deres forsikring når de er 16 år gamle.

 

Jeg tror det er grunden til at vi har en lav gennemsnitsalderen på den danske ridehest.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider