Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Alternativ til Islænder?
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 11:31

 

Tiden nærmer sig hvor jeg ikke længere skal have Frieser heste mere.

Vi har to Islændere som jo er ganske dejlige, men efter min mening lige små nok. Selvfølgelig er nogle Islændere jo højere end andre.

 

Det tiltaler mig dog meget at de selv foretrækker at være på døgnfold fra ca. Marts til ca. December foruden deres rolige væsen, deres vamsede look og deres styrke som man bestemt ikke skal undervudere.

 

En af grundene til at Frieserne skal sættes ud, er at de er enormt pasningskrævende i forhold til Islænderne. Med mit helbred så bruger jeg uden tvivl langt det meste af tiden på at passe de 3 store heste og så godt som intet tid på ryggen af dem. Jeg kunne tænke mig et NEMT ridedyr som havde nogle af samme kvaliteter som Islænderen, som hårdførhed, nøjsomhed og en overskuelig højde, altså 140 - 150 cm i stg. Tølt er ikke et must.

 

Islænderne er nemme at håndetere, men også enormt stærke og børnene har svært ved at håndtere dem selv uden voksen hjælp, så en mindre viljefast hest som børnene nemmere selv kunne håndtere står også højt på ønskesedlen.

 

Har i et bud på hvad alternativet kan være? (og gerne et bud på hvor man skal kikke henad for at se og opleve racen.)


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 11:40

 

Jeg ville kigge efter en connemara tror jeg med er nøjsomme, kan sagtens stå ude/løsdrift hele året. De har en fantastisk evne til at aflæse rytter og dennes evner, hvorefter de tilpasser sig. De er gode som all Round og kan uden problemer rides af voksne. Google evt. Stutterier eller skriv privat, så har jeg et sted at henvise dig til :)

 


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 12:12

Jeg vil helt klart sige en Quarter. De ligger normalt mellem 140 og 150cm, og er meget rolige af sind som regel.
De er også meget nemme at træne så hvis dine børn "opføre sig ordentligt" - læs ikke træner dem til at være "stædige" og "viljefaste" så er det en meget blød og følsom hest at håndtere.

Quartere er næsten lige så hårdføre som Islændere og kan sagtens gå i løsdrift året rundt.
Når du ar vant til at ride Frieser så vil du opleve en Quarter som at komme op og ride på et spisebord. De har som Islænderen meget lidt ryfsving og er nemme at sidde på for alle, børn som voksne.
De kan rides i alle dicipliner (og bliver det) så uanset om du er til skovtur, dressur, spring eller western så kan de.

Her er en lille video så du kan se hvordan de ser ud

 

www.youtube.com/watch?v=7PgFKRcFAJw


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 12:27

Nå, ja det glemte jeg helt. Hvis du vil ud og se en og få en prøvetur så find os på Westernvenner Himmerland på Facebook. Så er der helt sikkert en i dit område der giver en tur i det grønne. :-)

 

(Mere Quarter spam: www.youtube.com/watch?v=vl4-Hhos67A)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Paso-Peruano eller Rocky Mountain?
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 12:49

hvad med sådan en? de tølter også

kender ike så meget til dem, men har læst at Rocky Mountain skulle være rolig af sind.


Mvh Tina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 15:50

Connemara - bedste skønneste ind, venlige, arbejdsomme og frnuftige - nøjsomme, robuste og smukke!

 

Paso peruano er så et bud, stor gangartsheste med super sind.

 

- og new forest, fell, highland pony, quarter/paint. eller en god blandingspony/hest, der er mange fine der også, der er letridelige og håndterbare.

 

Alle (næsten) kan gå i løsdrift, har haft mine heste gående med et utal af forskellige racer og typer, der aldrig frøs. kræver godt læskur og tilvænning

 


Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

Citat: Bent Branderup

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 15:53

NF og fell er dog ret små i det , men robuste.

 

Der er ligger et stutteri i Jylland (?) hvr de avler paso,islænder og en blanding af de to. også et bud ?

 

www.stald-nordkap.dk/ forsidehestefarmholidaydk.htm


Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

Citat: Bent Branderup

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 17:28

Hvorfor skulle en islænder kræve mindre tid og pasning?

 

Det er jo en heste-race som alle andre

: )

1
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 17:33

Connemara ingen tvivl om det :-) De er fantastiske og vi er de heldige ejere af en :-) Han er robust, fejler aldrig noget, både store og små kan håndtere ham uden problemer, han kan bruges til alt og er med på alt :-)


R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt

 

I might be small- but i'm MIGHTY:-)

 

Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad og Silas:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 New forest
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 17:35

Hejsa en new forest pony vil være mit bud. Har selv haft min i 9 år og et hingsteføl efter hende. Men er desværre nødt til at skal af med hende grundet sygdom. Men det er en dejlig nem ponyrace med et godt sind. Håber du finder det det er bedst for jer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 17:50

Hvad med en fjordhest? De er så arbejdsglade og nemme at have med at gøre, og så lever de op til dine krav om nøjsomhed og hårdførhed.

Eller Haflinger, Nordsvensk Hest, Connemare...


 

Mvh. Karen TT

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteracer
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 17:56

 

Tak for indput.

 

Hendeselv 1/ Lige Connemare er jeg faktisk lidt lun på, men jeg er i tvivl om den bliver for livlig. Især en der er til salg pt. har jeg et godt øje til. Hvis det var i dag så ville jeg absolut aflægge den et besøg! Omvendt, så skal man jo også handle mens >>hesten<< står der..

 

Jens/ Tak for dit indspark. Lige Quarteren havde jeg ikke set som en mulighed, men det var jo netop derfor jeg lavede indlæget. . Har aldrig stiftet bekendtskab med en, måske fordi jeg slet ikke er til western ridning og man sjældent møder dem i andre sammenhænge. FEDE film du lægger ind. Kors de ser rolige ud, i det terræn de rider rundt i er det vel også nødvendigt.

 

zarina Dawina/Paso-Peruano eller Rocky Mountain er ikke aktuelle. Jeg går ikke efter en som tølter.

 

Katrine ponydyret/ Fell har jeg et godt øje til, men ulempen er (ud over højden) at de ligner Frieseren vildt meget og jeg vil nok gerne have en hest som er ALT andet end sort og med Frieser look! Highland ponyen ville jeg rigtig gerne prøve. Det jeg kender til dem giver mig lyst til at vide mere. NF'en er nok for små i det.. (Stald Nordkap kender jeg god både personligt og af omtale!)

 

Status er nok at jeg skal se mig om efter en Highland pony og / eller Connemare for en prøvetur. Tænker dog om man kan sige om nogle af dem at de er børne-rolige/egnet?

 

Intet er jo afgjort endnu, men man kan jo ikke lade være med, at gøre sig nogle tanker om hvad der skal ske og kikke lidt osv.

Ser det lidt som et sundhedstegn, at jeg ikke lægger ridning eller rettere hestelivet helt på hylden, bare fordi min passion og ven gennem 21 år er på vej på endelig pension. Et nyt kapitel venter, lige om hjørnet. Forhåbentlig bliver det ligeså eventyrligt og fantastisk som de foregående.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 18:54

En Welsh Cob ;)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 19:10

jeg ville ikke være bekymret for om connemaraen er for livlig :) Jeg har redet racen de sidste 3 år, og de har virkelig en evne til at læse hvad rytteren kan og vil. De er så arbejdsvillige og selvgående, men mærker de den mindste usikkerhed eller beder du dem stoppe står de stille med det samme. Jeg har intet dårligt at sige om racen, det er en hel fantastisk pony/hest, så jeg synes bare du skal komme afsted og kigge på den ;)

 


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 19:15

Sjovt at folk altid anbefaler det de selv har - næsten.

 

Da jeg læste dit indlæg tænkte jeg også welsh cob. Sidste år besøgte jeg et par steder, med en anden HNer, hvor de havde cobber og hold da helt op hvor var de dejlige. De virkede rolige, inteligente og nysgerrige uden at være påtrængende.

 

Bent som har Stutteri Kildegaard er absolut et besøg værd.

 

Og nej vi har ikke cobber og får det nok aldrig.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 19:17

Pony-mor: det er noget nemmere at anbefale en race som du kender og har atbejdet med. Jeg kan sagtens finde andre racer, men en ting er hvad du kan læse eller får førstehåndsindtryk af, en anden ting er hvad du får "mellem hænderne" i virkeligheden.

 


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

3
0
Svar på denne tråd
 
 Stor pony
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 19:30

Jeg vil da anbefale en Haflinger, de fås også i højere udgaver på omkring 140 cm. De ligner i hvert fald ikke friesere på nogen måde, men de er rolige og hårdføre, bare tænk på hvor de oprindeligt kommer fra, de er jo bjergheste. :-)

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 19:40

Vi har stået sammen med flere Welsh Cobber gennem årene og en af venindernes datter havde en, hun red stævner på i flere år. Skøn race.

 

Begge vores heste har helt vidunderlige sind - men vil ikke anbefale deres racer.

 

Vi har også haft to Connamare, men den vil jeg heller ikke anbefale, da de kan være ualmindelige stædige og uden at være selvgående. Vores var skønne og med stor personlighed som kunne forveksles med stædighed men andre vi har oplevet på tæt hold, har kun haft tre gear, selv på skovtur - ud over de Irsk importerede, som virkelig forstod, at en springbane skulle klares på tid.

 

NF kunne også være et bud. Den og en Welsh sec.B var absolut yndlings ponyerne over dem alle.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 20:04

En welsh cob er sikkert en fin hest, jeg ved bare ikke noget om dem pony-mor. Derimod så kender jeg til det jeg anbefaler. Jeg kunne også anbefale en lille araber som er en meget dejlig og blød hest også. Men hvis man let lader sig rive med af deres flegmatiske sind og bliver nervøs over deres væsen så er det en opskrift på en dårlig oplevelse. Arabere kræver en stabil, ligevægtig rytter der har styr på tingene. Børn og arabere fungere som regel rigtigt godt, men det er ikke alle voksne der er i stand til at holde ligevægten.

 

Derfor anbefaler jeg istedet samme race som vi har to af pt. (plus araber og andet) og dem går man som regel ikke fejl af. :-)

 

Shagya:

Quarter-dressur

Cowboy Mounted Shooting

Extreme Cowboy Race (bidløst)

Og bare fordi western-konkurancer er lidt sjovere :-)

 

Som vi siger:
We got green horses for green riders

seasoned horses for seasoned riders

and horses that have never been ridden for those that have never ridden a horse.

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt med flere indput.
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 20:13

 

bulldoggen cæsar/ Jeg forstår godt din undren. En hest er vel en hest og kræver pasning i et eller andet omfang. Vi har oplevet at tage Islænderen på stald i Okt. og da den kom på fold dagen efter, gik der flere uger inden vi kunne få fat i den igen... Min gode gamle Frieser vil gerne ind når det bliver koldt! Om kalenderen siger August eller Oktober gør ingen forskel. Altså jeg "slipper for" at muge ud efter Islænderne i en del flere måneder end Frieserne. Døgnfold for Islænderne starter omk. Marts mens Frieserne kommer ud henad Juni...

Jeg har aldrig haft en Islænder som stod med dækken, faktisk så har jeg kun et regndækken og et uldtæppe til at suge fugten ud af pelsen. Netop pelsen gør, at kommer de våde ind om aftenen, så er de våde om morgenen, hvis de står på stald.

Der er altså væsentligt mere staldarbejde ved de "store" racer. Mængden af foder der sættes til livs er også enorm hos Frieserne i forhold til Islænderne og mængden af foder der skal hentes, valses, lagres osv. er mere overskuelig hos de lodne.

Jeg kan bruge mere tid på staldhygge og ridning end med en hest som bruger ret meget tid på at følge min evige vandrig til og fra møgstakken.. En Frieser laver en madras som minder mest om en asfalt vej... Da vi mugede ud med maskine så skete det ikke så sjældent at maskinen døede når jeg kørte ind i Frieserboksen fordi jeg glemte at give mere gas....

 

salsapigen / HN var et godt bud, men jeg jeg syntes ikke så ofte de ses over pony mål og under ponymål er de ofte ret dyre, forståeligt nok. :)

 

pony-mor og Sandra/ Faktisk så HAR jeg jo en Welsh Cob. En SKØN en af slagsen! Problemet er bare at den er, ... eller rettere jeg er, for gammel til at ride en Ferrari model som ham. . Mine konkurrence dage er ovre og jeg bliver nød til at indse, at det ikke er rimeligt, at blive ved med at håbe at den tillæger sig samme vaner som en hest jeg har kendt i over 21 år! Han skal finde en ung, dynamisk rytter med nogle helt andre ambitioner end jeg har nu.

 

Karen TT/ En Fjordhest kunne sagtens være et bud. Kender ikke racen ret godt, men mange dejlige af slagsen ses jo nu og da herinde. :)

 

Lenuccia / Haflingeren kunne bestemt også godt være et godt bud.

 

Gode forslag. Den må ikke være for varm eller for smal. Desuden er der jo afvigelser inden for alle racer. En blanding er ikke utænkelig, men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at vi nok godt kunne finde på at tage på dyrskue en gang i mellem og så er en blanding ikke så velset.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du ikke
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 20:35

vil have en stærk hest, så ville jeg ikke købe en haflinger. Jeg har selv haft fire af slagsen, og jeg kender mange, som har/har haft haflinger, og er der en ting, de er, så er det stærke. De skal opdrages på den rigtige måde, hvis man ikke vil have en stædig hest, der går sine egne veje. Jeg ville ikke kalde dem børneheste, hvis de ikke er redet/håndteret korrekt i forhold til racens karaktertræk.

Når det er sagt, så knuselskede jeg alle mine heste, og de var fine at ride, men jeg havde haft dem alle fra føl og selv præget dem. Jeg har redet et par stykker for andre, som næsten ikke var til at styre = de løb ingen steder, men de havde veludviklet bakgear og "nu-går-jeg-hjem-du-kan-glemme-at- stoppe-mig"-gear. De bliver nemt hårde i munden og døve for hjælperne i det hele taget, hvis rytteren forsøger at tvinge dem i stedet for at finde bedre løsninger, hvis der er noget hesten ikke vil.

 

De er som regel rolige, ja, men de er også egenrådige.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Haflinger
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 20:39

Og P.S. jeg er ikke nogen vidunder-hestetræner. Jeg fik bare min første haflinger, da jeg var barn, og den var 6 mdr. Og jeg havde ingen omkring mig til at hjælpe, så jeg var nødt til at finde ud af, hvordan man træner hest uden at have særligt mange kræfter at gøre med


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 21:21

Tjaaa. Jeg har altså også kun hørt om fjordheste og haflingere der var stivsindede og sværet at træne.. Selv folk jeg kender som har haflinger og ved hvordan man træner på en ordentlig og ikke mindst effeltiv måde har hænderne fulde.

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 irish cob
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:01

Hvad med en irish cob? Jeg er islænderrytter af hjerte, men har en irish cob i pony str og han er bare perfekt på sin egen måde :) De kan sagtens gå i løsdrift hvis det er hvad man har. Kan godt forstå du også har kig på highland pony, det havde jeg også men faldt så for en irish cob.

 


Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)


RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 anbefaler
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 00:19

Jeg anbefaler som de fleste andre, præsic den slags jeg selv har :-)

Så hva med en god fuldblod/varmblodsblanding eller en PRE?

 

De fleste heste er det som man træner dem til.

 

Jeg ved godt at nogle heste har mere nerve end andre - men jeg tror ikke det er racebestemt.

 

Mvh

MonaK

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder look
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 07:30

 

Dejligt med flere indput.

 

Haflinger har jeg også hørt om at de var stærke og med en stor grad af selvstændighed at træne. Bl.a. fra en rutineret kusk som skulle hjælpe en person med et Haflinger spand. Smuk hest dog! I min familie har der været en Fjordhest en gang og det var bestemt en dejlig og nem hest. Hjalte eller Malte hed den vist. Hvis den lever i dag, så er den over 20 år

 

Mikki / irish cob har jeg ikke haft seriøst i mine overvejelser. Muligvis en fejl. Den kan godt ligne et pænt stort skrummel, men så længe den ikke står en over tæerne så betyder det vel ikke noget negativt. Passer de ind i en flok med nøjsomme heste? Vi har jo både Islænder og Shetlænder.

 

Nu kan jeg jo godt li' det lodne look Islænderne (og Shetlænderne) har om vinteren (og er nok mest interesseret i heste i den kategori) så en super korthåret som Quarter, PRE og blandinger vil jeg nok ikke umiddelbart være interesseret i, men jeg vil dog nok være opmærksom på disse når i nu nævner dem. Der er jo sikkert nogle som sætter mere pels end andre. Jeg vil helst undgå en ny dækkenhest!

 

Jens/ En god Araber var også en mulighed da jeg har haft både OX og SH i årevis, men der er ofte langt imellem 'snapsene' så at sige. Tror dog at mine rabaraber dage er ovre.

 

Jeg har lige surfet lidt på Highlandsponyer og tænker om nogen ved hvad det kræver af papirarb. og hvad det koster i grove træk at hente en pony hjem fra Skotland?


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heyyyy
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 08:06

Jeg har aftalt med mig selv, at når jeg ikke gider ride de store skrumler til varmblods heste ;) Så skulle jeg have en mindre luksus hest. Så mit valg falder på en Connemara :-) Ellers så en Haflinger, de ligger os i større størrelses orden. Og er forholdsvis nøjsomme.


"Alt at vinde ! intet at tabe.."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Import
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 08:45

Det kræver ikke det store papirarbejde at hente en pony hjem fra Skotland/Storbrittanien. Hvis du vælger en professionel transportør, klarer de det hele for dig, og du skal blot sikre dig, at sælger kan stå klar med pony og hestepas, når transportøren kommer.

 

Regn med ca. 8-12.000 afhængigt af hvor i Skotland (der er laaaaaaaaaangt til det nordlige Skotland).

 

Det svære er at finde den helt rette hest på den måde, hvis du ikke selv rejser til Skotland og vælger den rette, for som andre siger, handler det mere om den enkelte hests personlighed og opdragelse end om racen.

 

PS: min fjordhest er nok den mest arbejdsvillige og nemmest håndtérbare af alle heste, jeg har haft, og moderen til mit 'føl' var den mest nøjsomme og hårdføre på trods af hendes araberpels og tændstiksben og DSP-rødder....

 


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 09:02

Nååårh det er dig Anette, der har den nøglehulsmærkede welsh.

 

Han er bare så lækker .

 

I din salgsannonce lyder han ellers lige som hesten for dig.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 09:06

Jeg kan bestemt ikke anbefale en Quarter. Det er yderst belastende at have en hest, der elsker mennesker, altid er den første der kommer på folden uanset vejr og græs, fatter alting med det samme, opfører sig kærligt og giver morgenkrammere.

Turridning er dødkedeligt på sådan en, den går igennem og over alt, kravler på sin store bagdel ned ad skrænter, og om så man maser igennem krat så tæt at sadlen sidder fast, så står den bare og venter på man får den befriet. Man bliver altid sat til at ride forrest i spidsbalastninger, og forvilder man sig ud med distancetosserne så trasker den bare 28 kilometer uden at svede, så de bliver mugne over deres skumsvedte trippe rabarbere..

Alle de dyre superdry tæpper og timer i solariet, der hørte islænderen til er overflødige, og jeg kan ride når det passer mig, irriterende når der ellers var en god undskyldning, og behøver ikke engang at tjekke for mug konstant som mine koldblodskollegaer...

Det er absurd tidsrøvende og mentalt opslugende at have en hest, der hele tiden giver udtryk for at arbejde og en selv og alt, hvad der til hører, bare er det bedste i verden, og man ender med at bruge al sin fritid på dyret..

Så hold dig langt væk fra Quartere. Jeg købte ovenikøbet en, der er grim i forhold til racestandarden, og lige lidt hjalp det..

Billede

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

12
0
Svar på denne tråd
 
 Anbefaling
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 11:00

Jeg vil anbefale fjordhest eller fjordblanding. Fjordheste har generelt samme praktiske egenskaber som islænderen: Får tyk, lækker bjørnepels om vinteren, nøjsom, supergodt sind og robust med god og lang holdbarhed. Og så er den nervefast.

 

Min første hest var en fjordhest, som jeg var rigtig glad for, bl.a. netop fordi dens robusthed gør livet nemt som hesteejer, så længe man om sommeren blot er opmærksom på den ekstreme nøjsomhed, hvor der skal tages hensyn, hvis man ikke ønsker en fed hest (anbefaler nedbidt fold om sommeren).

 

Min hest nr. 2 blev dog en fjordblanding (fjord/DV), da jeg stadig ønskede fjordhestens praktiske egenskaber, men gerne en lidt lettere og højere ridehest, og hun har været robust, nem, billig (i anskaffelse og drift), samt en super ridehest, der i dag som 21-årig stadig er frisk og rask.

 

Ikke alle fjordheste er stædige og stivsindede. Jeg tror, at de negative egenskaber, som fjordhesten ofte får skyld for, skyldes, at fjordhesten igennem alle tider har været en allemandshest, som ofte har været udsat for mangelfuld træning i håndtering og som ridehest, og som har gjort, at hesten er blevet kaldt fx. stivsindet, men hvor det er en tillært egenskab. Den har mange kræfter i sin kraftige hals og det kræver at man ved, hvordan den bør håndteres under træning i starten. Min egen var en utrolig dejlig og sød hest, som dog netop skulle trænes lidt (sammen med sin ejer;-)inden vi fandt hinanden, men derefter gik det aldeles uproblematisk. Havde hende i 16 år (hun blev 22) og på trods af at jeg, da jeg skulle købe hest første gang, bestemt ikke skulle have en fjordhest (netop bla. pga fordommene), så endte jeg alligevel op med en, og jeg fortrød det aldrig. Men det kræver, at du finder en, som har været i de rette hænder, hvis du ønsker at den skal kunne håndteres af børn.De findes!

 

I dag har jeg 3 fjordblandinger(ret tilfældigt), hvor fjorhestens gode egenskaber er slået igennem på dem alle og det er altså bare nemmere end så mange andre racer (de går i løsdrift). Har haft en stor DV-type som skulle stå i boks for sig selv om natten for at blive mere intensivt fodret for at holde huld, og det medførte jo så også betydelig mere udmugning, hvilket var medvirkende årsag til, at det var den, der blev solgt, da jeg skulle skære ned på hestene pga mangel på tid, og det gjorde bare en kæmpe forskel på min tid med hestene, da han var væk. Så kan sagtens forstå dig i dine overvejelser.

 

Nu ender du jo så nok ikke med en fjordblanding pga du ønsker at deltage i dyrskuer, men du kan se mine 3 på min profil. De er ret forskellige, så man skal nok kigge sig lidt om for at finde den rette. Men en utrolig nem og dejlig type hest.

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 Irish cob
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 11:58

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Irish cob, det er det nærmeste du kommer friser og bare rolig pelsbamse det er de. Se bare hvor stor forskel de kan have min er kun 143 cm i stang.

 


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 12:12

så heller ikke kalde haflingere stivsindede eller svære at træne. Ligesom hos fjordhesten tror mange, at de ikke behøver videre træning, fordi de er rolige generelt - men det gør de (naturligvis!), hvis man ønsker en lydhør og samarbejdsvillig hest.

 

Når det så er sagt, så søger jeg meget af det samme som trådstarter i min næste hest, og det bliver enten en haflinger igen, en stor islænder eller en quarter (som jeg ingen erfaring har med, men de lyder lige som noget for mig - eneste negative jeg har hørt er, at de ikke er super holdbare, og det er jo en vigtig faktor).


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 12:40

Holdbarheden af Quartere hænger meget sammen med hvordan de bliver brugt. Nogen af konkurrence-disciplinerne i western er meget hårde ved hestene og de slides op langt før tid.
En "rigtig" cowboy-hest i USA der udfører dagligt arbejde i måske 6-8 timer om dagen holder ofte til de er langt over 30 år til dette. Arbejdende heste der nærmer sig de 40 år er ikke noget særsyn overhovedet.


Når det er sagt så er der ting man bør tjekke i forbindelse med køb af Quarter, ligesom der er det ved alle mulige andre racer. Der er nogen få sygdomme som Quarter i særlig grad rammes af og nogen blodlinjer har særlige uheldige helbreds-mæssige tilbøjeligheder. Ikke anderledes end alle andre hesteracer. :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Irish cob
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 23:23

 

Jeg var i starten også bekymret for om de blev for voldsomme i deres kropsbygning, da jeg inden jeg købte min nærmest kun havde redet islænder- siden jeg var 9 år, ud over en enklet stor hest da jeg gik på kostskole, dog kun 2-3 gange da den gav mig en tur på sygehuset i 3 uger som traumepatient og siden da red jeg kun islændere . Jeg har så valgt en lille ic - min er på en god dag 137 cm i stang ifg kåringen så han intet stort skrummel, men han virker helt sikkert større at ride end mine islænder som har samme højde eller lidt højere.

 

Tænker de er rimelige nøjsomme, har ikke brug for så vildt neget foder men selvfølgelig godt hø. Planen er da at min skal gå sammen med mine islændere og shetlænder på et tidspunkt- aktuelt er islænderne på færøerne, nen på et tidspunkt skal de da samlet, aktuelt går han med min shetlænder.

 


Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)


RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen ..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:33

 

nimbus 1/ TAK for advarslen. Jeg tænkte nok at der var noget fordækt ved den meget rosende omtale.

 

Trine 9/ Fjordhest vil jeg heller ikke udelukke, hvis den rigtige hest stod der på det rigtige tidspunkt.

 

Dyrskov / Jamen, jeg er ikke uddannet frisør. Det skal man vist være for at passe sådan en manke. Men hvor ser de dog rare og rolige ud.

 

Hvor er det mange dejlige racer i skriver om, men uanset hvad så kan jeg se på salgslister at der ikke er mange til salg. Hverken Quarter, Highlandpony, Connemara eller Irish cob, måske jeg kikker de forkerte steder eller er det fordi folk ikke "orker" at sætte til salg, pga. markedet?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 et ord
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:46

Agidienberger..

 


Mvh Gitte,

..og Basse, Bimse og Snemand

 

 

 

Turf King hovsko str. 4 (135-140mm) kun prøvet på hesten sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 En hest ....
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:52

Vil ikke som sådan anbefale nogle racer - jeg tror det handler mest om IKKE at kigge på en bestemt race men at gå efter de kvaliteter man nu engang ønsker ;) ...

 

Men jeg vil lige komme med et lille pip om irish cob ... Vi har en IC, en shetlænder og en islænder .. De går ganske fint i spænd, vi har løsdrift og størstedelen af foderet for alle 3 består i hø ad libitum ;) .. Det er ganske let at tildele hver enkelt den mængde energi og vitaminer/tilskud der nu er behov for ..

 

Når det er sagt - så syntes jeg personligt der er ufatteligt meget arbejde i IC'en .. Ridemæssigt har jo bare noget med opdragelse at gøre og den slags er der råd for .. Men flette, børste, pleje, vaske, tjekke for skab osv osv ... Jeg bruger flere timer på at ordne pels end jeg ville bruge på at ride .. (IC'en er min mands, jeg står bare for daglig vedligehold) ..

 

Håber du finder lige netop den der passer helt perfekt i din flok :)


*Gift med en ponypige og erstattet af en IrishCob*

*Krølle søger lidt motion- er det noget for dig, så skriv*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej tak pony-mor
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 07:44

 

Gitte T/ Jeg søger ikke en tølter.

 

pony-mor / Sorry, overså dig i farten. Yes, det er mig der har "Nøglehullet". Han ér desværre ikke hesten for mig, da han er en ferrari og jeg har brug for en rolls royce ~ Land Rover ~ kampvogn -model.

Han er som sådan sød og nem i alle henseender MEN når jeg rider ham så er han nærmere en arbejdsnarkoman / Durracel hest der byder sig til og gerne vil yde og især opleve. Havde jeg været 20 år yngre så havde han været en fest, men jeg er både småskadet og ½-gammel.. så jeg håber stadigvæk at det perfekte hjem findes til ham et sted derude. (og at en NY Tracy findes et sted til mig, for hun har godt nok været et unikum, måske fordi hun minder ret meget om ovennævnte kombination. ) Kan godt se at det lyder loddent, men der er ingen skam i at sælge en GOD hest, bare fordi vi ikke passer sammen når vi skal ud og ride.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ic......
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 08:01

ManEater: kan til dels følge dig i at der er meget pasning med IC, men tror måske det er lidt forskelligt hvor meget man gør ud af det. Pelsen tænker jeg er det samme eller mindre end en islænder - min får ihvertfald meget mindre pels end mine islænder, hale og man - tja der er jeg nok bare en dårlig IC -ejer der ikke gider at flette etc, men manen nok derefter og ikke lige så lang og fin som dem vist her i tråden . Hovskæg, jep det tager tid og bekymringer at holde den mug og skab fri - vi har heldigvis ikke haft de problemer i snart 2 år .

Men er nu en dejlig hest


Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)


RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stald Nordkap
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 23:44

Hej ..

Elsker islændere :)

de tølter .. Men da du jo er på udkig efter en lidt højere hest , som osse tølter vil jeg helt klart anbefale dig at kontakte Gitte på stald Nordkap i Tversted .. Hun avler en race hvor hun krydser islænderen med paso heste som er natur tøltere dvs du er garenteret tølt og får en meget flot hest med stang mål ca 150 hesten er Avls godkendt i Danmark :)

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 09:40

Nej det er bestemt ikke en skam at sælge en god hest.

 

Din annonce på ham, lyser langt væk af at du holder af ham og at han er en dejlig hest.

Håber du finder et godt blivende hjem til ham.

 


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 VatNisse!
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 09:50

 

Kan man lige få en forklaring på de der dislikes?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 10:59

Da jeg læste dit indlæg var jeg ikke i tvivl: fjordhest!

 

de fleste fjordheste er: nøjsomme, vamsede i pelsen, rolige, arbejdsomme og fåes nemt i højden 145 +\-

 

og og så er de alsidige:

 

her er min som dressur hest, til championat på Vilhelmsborg:

 

Billede

 

Som børnepony med min 2,5 år gamle datter:

Billede

 

Som spring pony:

Billede

 

Hjemme dressur:

Billede

Som præmie hest (vinder af DM for fjordheste dressur)

Billede

 

Eller bare sød at se på:

Billede

 

Derudover har han gået for vogn, prøvet trec, pony games, jagter mm.

 

kan kun sige at Bartoldi giver en god ridetur HVER gang. Dejligere hest skal man lede længe efter

 

Mvh Hanne

6
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 12:42

Jeg kan kun sige at hvis jeg "bliver nødt" til at få noget andet og mindre end mine skønne knabstrupperdrenge, så vil jeg klart have en fjordhest.

 

Min søster havde en skøn fjordhest, som bare altid var sød og nem, netop som Bartoldi ovenover bliver beskrevet ...

 


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bamse-heste!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 19:27

Skovheste typen måske?

 

En Koldblod traver :) Jaaa, lad dig ikke narre af navnet.. Prøv at google dig frem.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Smukke heste
Forfatter: 
Dato:  30-11-2014 08:47

 

som i viser.

 

Tankerne arbejder og jeres bidrag bliver nøje overvejet.

 

Syntes fjordhesten ser rigtig dejlig ud på billederne. Syntes dog nogle gange jeg har læst om fjordheste som bliver enerådige og stikker af med deres rytter som om det er noget de sagtens kan finde på fra tid til anden..

 

Jeg vil gerne finde en som kan være en vaskeægte familie hest, som vi alle kan deles om. :)

 

En skam at der er så få highland ponyer i DK.

 

Er nok nået frem til, at at jeg vil undersøge om jeg kan få en prøvetur på en fjord, en ic og en highland.

 

Sjovt nok så fik jeg en lille skridt tur på min gamle hoppe en dag og dén følelse jeg får af at sidde på hende, fortalte mig straks, at det netop, præcis er hvad jeg søger.

En skam at man ikke kan få opgraderet sit ridedyr.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 det samme her
Forfatter: 
Dato:  30-11-2014 09:12

Anette, jeg kan høre at vi leder efter samme hest hvis du finder det rigtige valg så hører jeg meget gerne fra dig.....

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alexandre
Forfatter: 
Dato:  30-11-2014 11:23

 

NIX!

Hvis jeg finder den først, så skal du ikke regne med noget!

 

Dog kan vi da rejse til udlandet sammen og se på highland ponyer, måske vi kan finde ud af noget med grupperabat eller sådan, for vi er nok ikke de enste to der går og savner en hest i omtalte ønske kaliber.

 

Dog så syntes jeg det var meget interessant, at jeg ved at sidde på den gamle dame i 1½ minut oplevede lige præcis dét sug i maven som på et split sekundt fortalte mig nøjagtig, hvad jeg savner i mit ridedyr.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider