Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ebola virus ?
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 21:11

Hvad mener I om denne sygdom; hvor meget skal vi i vesten frygte den ?

 

Selv har jeg noteret mig at sundhedsarbejdere både er smittet og sidenhen døde, efter at have passet isolations patienter.

 

Går udfra at det pågældende personale har haft adgang til gode værne midler. Eventuelle brister bliver sikkert analyseret på højere sted.

 

Stor respekt herfra til dem der tager afsted med livet som indsats; håber snart der kommer kontrol over epidimien.

 


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 21:33

Jeg tror der er al grund til at frygte ebola. Desværre. Det er en meget farlig virus, med fantastiske muterings evner.

 

Vores (dk's) beredskab er at isolere alle man mistænker for at være smittet. Det er godt for os andre men det helbreder jo ikke de evt. Smittede. Det uhyggelige er at behandlingen er minimal til ikke eksisterende og førligheden er ca 90 %.

Til gengæld så tror jeg at det sundhedspersonale der er blevet smittet på en eller anden måde har begået fejl.

 

Jeg håber inderligt at de får stoppet epidemien meget snart!

 


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sundhedspersonale
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 22:51

og fejl - Ja i 35 grader og isluttet en rumdragt så kan sådant vel forekomme.

 

Håber ihvertilfælde der i de forskellige tilfælde og i beredskaberne generelt bliver kigget på den fejl faktor som hedder "travlhed".

 


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 23:04

i usa havde begge sygeplejerske tilset patinenten uden udstyr. den ene har så efterfølgende været ude og flyve sammen med næsten 200 mennesker

 

jo jeg tror vi har grund til bekrymring.

ærligt talt så må jeg sige at jeg er lidt skeptisk. bor på langeland i en mindre by med et asylancenter med en del mennesker fra afrika. er nu ikke meget for at komme i nærheden af dem.

 



2
6
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 23:06

Jeg sad og lyttede til en læge i radioen den anden dag og han fortalte at man i Dk har nedlagt alle de afdelinger der ellers har været til isolation og behandling af epedemier på nær i Hvidåre som stadig har en. Der eksistere ikke forhold til at håndtere sygdomme som ebola på dansk grund af betydning dags dato.


Problemet er at det jo ikke er nok bare at give folk "rumdragter" på og så lukke patienter inde på en lufttæt stue. Der skal være et helt apperat af systemer til at få folk ud og ind uden at de smitter sig selv og andre på vejen, samt foranstaltinger til at decinficere og bortskaffe forurenet tøj mv. fra stedet. Alt sammen noget vi iflg. lægen altså ikke har mere end et enkelt sted. Der er mig bekendt heller ikke noget specielt beredskab i forhold til transport af smittede hvis man så endelig finder en et sted. Hvordan skal man transportere patienterne uden at alle dem der kommer i kontakt med dem også smittes?

Det næste er at der så vidt jeg ved ikke bliver gjort noget som helst for at holde sygdommen ude eller kontrollere folk der rejser ind i Danmark lige nu. Så i princippet kan der vandre folk rundt med ebola i dette minut uden at der er nogen der aner det.
Ret mig meget gerne hvis jeg har hørt helt forkert for jeg syntes det lød skræmmende!

For en måned siden var der såkalte eksperter (også i Danmark) som helt fejede muligheden for ebola i vestlige lande af bordet som noget nær en umulighed. Alligevel er der sket flere dødsfald i USA og mindst tre smittede i Tyskland, samt en hel del i karentæne...


For mig at se vil det være naivt at tro at de eneste smittede i Europa lige nu er dem i tyskland. Der har været en uhæmmet trafik af rejsende ind og ud af Liberia fra dag et sygdommen var der. F.eks. var folk samlet til en stor oliekonferance fra forskellige 50 nationer, i den Liberiske hovedstad samme uge som epedemien blev opdaget. Alle rejste hver til sit uden at blive tjekket.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

4
0
Svar på denne tråd
 
 Anja tror
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 23:09

nu roligt du kan hilse asyl søgere bosat på Langeland velkommen


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

11
1
Svar på denne tråd
 
 Som jeg har læst det
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 00:44

er dødeligheden 90% for ubehandlede tilfælde og selvom vi ikke har noget decideret behandling for ebola så falder dødeligheden til noget der minder om 60% hvis patienten får væske nok etc.

 

Der er så vidt jeg kan læse mig frem til 8 konstaterede tilfælde, og så en masse mistænkte i europa. Et par tyskere, nogle spaniere og italienere.

 

Jeg tror man skal tage det forholdsvis seriøst. MEN og det her er et vigtigt men. Det må IKKE bliver til frygt og racisme. Asylansøgere der har været i landet længe er IKKE smittede. Incubationstiden for ebola er mellem 2 og 21 dage. Mennesker kan ikke smitte andre før de begynder at vise sygdomstegn. Derfor skal man tage influenza ekstra seriøst nuher, det er de samme symptomer i starten.

 

www.who.int/mediacentre/factsheets/ fs103/en/

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

12
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 01:44

Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 07:00

Tror de 8 smittede er i Europa.

 



Venlig hilsen Cathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 De er jo ikke i europa Jens
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 08:13

Så nej, det gør de ikke. Jeg har ikke gået mega meget op i udviklingen i texas, men den er da absolut skræmmende.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 11:17

European center for disease control, skriver:


"Transmission risk of Ebola in Europe is extremely low. The capacity to detect and confirm cases of Ebola virus in the EU is considered to be sufficient to interrupt any possible local transmission of the disease."

 

Eller på dansk:

 

"Overførsels risiko af Ebola i Europa er ekstreem lav. Kapaciteten til at opdage samt bekræfte tilfælde af Ebola virus i EU er anses som tilstrækkelig til at afbryde eventuelle lokale smittekilder af sygdommen".

 

Lignende udtalelser har Statens serums institut og sundhedsstyrelsen kommet med.
Jeg stoler på de professionelle, og selvom det virker skræmmende, så tror jeg ikke vi behøver at være skrækslagene. Men det er selvfølgelig en sygdom der skal tages alvorligt og overvåges tæt.

 

Jeg læste i øvrigt i avisen igår at Danmark har gjort 2 sygehuse klar til at kunne tage imod tilfælde af Ebola. Hvidovre og ét mere.

 


Mvh. Natasha

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 11:17

European center for disease control, skriver:


"Transmission risk of Ebola in Europe is extremely low. The capacity to detect and confirm cases of Ebola virus in the EU is considered to be sufficient to interrupt any possible local transmission of the disease."

 

Eller på dansk:

 

"Overførsels risiko af Ebola i Europa er ekstrem lav. Kapaciteten til at opdage samt bekræfte tilfælde af Ebola virus i EU er anses som tilstrækkelig til at afbryde eventuelle lokale smittekilder af sygdommen".

 

Lignende udtalelser har Statens serums institut og sundhedsstyrelsen kommet med.
Jeg stoler på de professionelle, og selvom det virker skræmmende, så tror jeg ikke vi behøver at være skrækslagene. Men det er selvfølgelig en sygdom der skal tages alvorligt og overvåges tæt.

 

Jeg læste i øvrigt i avisen igår at Danmark har gjort 2 sygehuse klar til at kunne tage imod tilfælde af Ebola. Hvidovre og ét mere.

 


Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsa....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 11:18

Den kom to gange


Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 12:03

Det er jo op til en selv om man tror på 'myndighederne'. Personligt rangere Statens serums institut ca. på linje med en ursælger i en baggårdsgyde hos mig efter deres løgne i forbindelse med Chenobyl uheldet.


Da ulykken skete i Rusland gik de ud i pressen og fortalte at der ikke var nogen som helst forøget stråling i Danmark.. Problemet var bare at der er en lang række private målestationer der viser strålingsniveauet online... og det blev i løbet af få uger mangedoblet.
Siden hen er der kommet mere officelle raporter lavet af bla. FN som inkludere Danmark blandt de lande der blev ramt af forureningen...

Så Statens serums institut - nej dem tror jeg ikke over en dørtærskel.

 

Jeg har selvfølgelig fuld respekt for at man ikke ønsker at udbrede panik i befolkningen, jeg syntes bare ikke at det er ok at lyve om det. Den slags kommer altid tilbage og bider en bagi, og det er et kæmpe gamble af dem at sige der ikke er et problem når det kan eksplodere i ansigtet på dem fra den ene dag til den anden.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
1
Svar på denne tråd
 
 123456...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 12:03

Tror lige man skal klappe hesten - sandsynligheden for at dø af influenza er pt væsentlig større i Danmark (og det er sæson nu!), men jo ikke noget man dagligt får reportager om i medierne...

Der har været Ebola udbrud i Afrika før, som man har lykkedes med at bekæmpe - problemet nu er, at det denne gang har nået at blive omfattende samtidig med at det er politisk/logistisk/administrerings- mæssigt skrøbelige lande, hvilket gør det fantastisk svært at indkredse (og behandle) de syge og dermed stoppe at flere bliver smittet.

Men uden tvivl, så skal Ebola bekæmpes med alle midler, da det jo er en frygtelig virus - som samtidig, hvis den ikke bliver bekæmpet ned, også på sigt kan blive et problem i resten af verden - og jeg har stor respekt for de folk, som usselvisk tager ned og hjælper med at bekæmpe spredningen af virussen!

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ebola sygdom
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 12:04

Tror også vi skal frygte den kommer til Danmark, desværre..
Men vi kan jo kun håbe den ikke gør (:


Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 12:46

Selvfølgelig er chancen for at dø af influenza større i Danmark lige nu. Vi har jo ikke nogen der officielt er smittet med ebola så det siger sig selv. Der er også større chance for at blive kørt over af en bus i sit badeværelse...

 

De ting der gør vores land "bedre" end de ramte er også ting der er med til at gøre os sårbare. Der er dagligt tusindvis af mennesker der rejser Danmark tyndt fra den ene yderkant til den anden.


En af de ting der gør at ebola ikke har spredt sig fuldstændigt ukontrolablet i Afrika er at folk ikke rejser lige så meget. Spredningen har hele tiden kunnet spores gennem de folk der er rejst rundt dernede.

 

Om de er mere politisk/logistisk/administrerings- mæssigt skrøbelige end Danmark når det kommer til ebola kan jeg stille mig tvivlende overfor. Jeg kender ikke så meget til Vest Afrika, men den danske regiering har jo ikke ligefrem ry for at være proaktiv med noget som helst. Vi er et land af hovsa-løsninger - hvorfor skulle et udbrud af ebola være anderledes?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:21

Ja, jeg er rystet over landenes manglende seriøsitet omkring at få Ebola isoleret.

 

Mangen til vattet foretagende.

 

De kunne jo fra start have udrejseforbud fra de lande hvor udbruddet begyndte at eskalere, men næh

 

Jeg synes det er flot at læger og sygeplejesker rejser derned og hjælper, men de burde ikke bare kunne rejse hjem uden man har sikret sig ved karantæne at de ikke er smittet.

 

Jeg går ind for et indrejseforbud fra afrika, uanset hvad farve man har, indtil virussen er under kontrol.


Heste lyver aldrig

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det rammer de vestlige lande...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:25

Hvis Ebola for alvor rammer den vestlige verden - så skal der nok blive sat ekstra turbo under fremstilling af en effektiv medicin. I medicinalvirksomhedernes optik er de vestlige lande nemlig mere "værd" at lave medicin til end de afrikanske.
Jeg er ikke så urolig for udbrud i DK, da der er meget man selv kan gøre for at blive forhindret i at blive smittet, og jeg stoler på at med en ordentlig behandling kan dødligheden nedsættes betydeligt.


Venligst - Marianne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg må indrømme...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:30

... at jeg heller ikke har den store tiltro til det med at det ikke er så smitsomt - når der nu er TO amerikanke sygeplejerker der er blevet smittet af samme patient. Sygeplejersker plejer at have tjek på hygiejnen!

 

Jeg tvivler på at det udvikler sig som epidemi i I landene, og det er ikke noget jeg egentlig går og frygter - men jeg er sikker på at der VIL komme flere smittede - og at der vil være en del tab på den konto. :(

 

Jeg synes også at det er flot og uselvisk at tage ned og hjælpe i de ramte lande - men til gengæld mener jeg at alle der har været i de ramte områder burde være i en form for isolation FØR de forlader området. Så de ikke medbringer smitten til flere områder. Og det gælder selvfølgelig både rejser til andre lande og bare mellem provinserne dernede. Har man været i kontakt med nogen der er smittet - eller er i risiko for at være smittet, bliver man hvor man er eller går i karantæne før en rejse!

 

men da der nu ikke er den form for begrænsninger, håber jeg da at de i de ramte områder tager de nødvendige forholdsregler - som f.eks. temperaturmåling på alle rejsende.

Jeg kunne forestille mig at det ville være godt med forholdsregler som jeg oplevede det i Mexico da øfluenzaen var i fare for at udvikle sig epidemisk - den gang kunne man ikke tage en bus eller færge uden at der stod nogen og målte temperatur eller man skulle udfylde blanketter om hvor man havde været og om man havde fejlet noget. Og alle sprittede af som gale - selv indkøbsvogne blev sprittet af mellem hver kunde. Og det i en provins hvor der ikke havde været et eneste udbrud.

Men desværre er det jo ikke sikkert at de muligheder er til stede i nogle af de - meget fattige - ramte lande. Og det at efterleve dem kræver også at folk forstår hvorfor - hvilket måske kræver en vis grad af uddannelse som vi ikke kan vær sikre på er til stede :(


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:38

 

En fra læger uden grænser er under mistanke og er indlagt på hvidovre......

 

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ article5222763.ece

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 sygehus
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:40

jeg tager det nu rimelig rologt omkring risikoen her i lille dk, ikke at den ikke er der, men jeg tror vi har et godt system at sætte i værk hvis ebola kommer her.

 

Det er helt korrekt HVidovre er det eneste sygehus til bage med et reelt isolationsafsnit, men jeg ved da fra de sygehuse jeg arbejder på der er der udarbejdet planer for modtagelse/behandling mm af en patient med formodet ebola, og personalet på især akutafsnittene er klædt på til at håndtere modtagelsen af en patient med risiko for ebola, samt der er netop udsendt helt nye kliniske retningslinier til samtlige hospitaler i DK.

 

Ser man på sager som den i USA er der sket mange helt uforståelige fejl og samtidig synes jeg jo egentlig at det sundhedspersonale som har været involveret i behandlingen af den nu døde patient, har haft et ansvar for at afvente og se om de var smittede før der var f.eks. taget ud at rejse og lign., af den simple årsag at man jo som person har et ansvar for at forsøge at undgå en evt. spredning af en sygdom og vi kan jo netop gøre det i de vestlige lande, vi har muligheder for at delvist isolere os selv hvis vi ved vi har været i kontakt med en smittet, og så synes jeg vi har ansvaret for at gøre netop det.

 

Ser vi på et land som Nigeria, som ingen jo forventede ville kunne håndtere ebola, så har de jo netop bevist at gennem god kontrol og organisering så kan smitten holdes på et meget lavt niveau og udryddes med tiden.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dressurtanten...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:47

... med effektiv behandling på intensiv isolationsstue er dødeligheden 70% iflg. WHO ...

 

Lige nu går jeg ikke og er bange for et stort udbrud af ebola i Danmark, men der er en grænse eller knivsæg om man vil hvis vi får et vist antal smittede hvor læsset vælter.
Nøjagtigt hvor den går ved jeg ikke.

Så vidt jeg ved har de 28 isolationspladser på Hvidovre og 16 på Skejby sygehus så et sådant antal smittede vil selvfølgelig få tip top behandling - de kan nok også sætte nogen køjesenge ind på stuerne hvis det kniber. Men hvis vi ser 44 smittede i Danmark så vil jeg begynde at blive alvorligt bekymret for hvor mange der ellers render rundt.

 

£isbet jeg håber du har ret.

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:04

Ej, sorry den der kommentar om asylansøgerne fra Afrika Måske lidt mærkeligt at stigmatisere folk på den måde. Den "hvide mand" du møder på gaden kommer måske lige fra et af de mest ebola-plagede lande/områder....så....eh...ja....

7
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:24

Jeg ville nok også være mere bange for 'den hjernedøde blondine' fra modebutikken end gennemsnitsafrikaneren hvis vi får et reelt udbrud. Som £isbet sagde kræver bekæmpelsen en vis grad af uddannelse som vi ikke kan være sikre på er til stede...


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:49

er i forvejen til df, så jeg er modstand af at man lader en masse mennesker komme ind i landet, hvor de bare får penge for at ikke lave noget. Jo det er sandt. der er flere indvandere på førtidspenision. selvom at vi andre ikke kan få det, men de kan, fordi de har stesse eller noget andet.

 

og ærlig talt, hvem ved hvad dem fra afrika har med sig her op. tænk på hvor mange sygedomme som endelig var udrydet som er dukket op igen.

 

jeg er sikker på at vi her i dk også ebola. hvorfor? fordi folk ikke fatter at man skal holde sig fra de steder hvor sygdommen nu er. det hjælper jo ikke noget at læger mm rejser derned for at hjælpe, når de så slæber det med hjem til deres hjemland.

den eneste måde ebola kan udrydes på er at ved at holde sig væk. områder skal i karantæne. og får man det ja så bliver man derned. tænk på hvis alle dem i flyet får det, fordi en sygeplejerske lige havde lyst til at besøge sin mor. det er altså næsten 200 mennesker. og hvem har de så kontakt med.



3
9
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 15:11

Dem fra Afrika? Er det helt seriøst du skriver sådan . Ved ikke om du får FP, men på en måde synes jeg godt du kan gå til kommunen og "kræve dine skolepenge tilbage"

 

Men lige for at sprede lidt visdom: Afrika er ikke et stort land.

7
4
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 15:33

Er dit indlæg helt seriøst, Anja?

 

Ved slet ikke hvad jeg skal skrive. Hold da fast...

Jeg bor i lejlighed med 'en af dem fra Afrika', det eneste han har slæbt med sig er en ingeniøruddannelse. Håber ikke det smitter!



14
0
Svar på denne tråd
 
 Lad os bolte grænsen til
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 15:35

 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 15:53

med dem af jer der undres over at der ikke findes en form for karantæne for personale der arbejder med ebola patienter.

 

Idag kan jeg så se at man har isoleret en patient på Hvidovre hospital på mistanke om ebola; håber det er falsk alarm.

 

Det er rigtigt nok at influenza også er temmelig dødbringende, men dens ofre er fortrinsvis ældre og svækkede, hvilket jeg ikke helt har på fornemmelsen gælder for ebola.


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Synes det er
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 16:20

Skræmmende Og synes også man skulle gøre mere for at stoppe spredningen, fx et isoleret hospital fx på en militær base med egen landingsbanen hvor alle europæer og amerikanere kunne flyves til (dem der smittes i Afrika) og behandles


Hilsen Signe med prinsesserne Karolina, Josephina og Vicktoria og guldhesten Fanta

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ebola og influenza
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 16:48

Jens - nu er der jo forskel på hvordan man bliver smittet med de forskellige sygdomme - og derfor også forskel på, hvordan det skal håndteres på isolationsafdelingerne

 

Ebola smitter IKKE gennem luften, som eksempelvis influenza gør. Ebola smitter "kun" ved kontakt af f.eks. kropsvæsker, så derfor behøver der ikke være diverse foranstaltninger med sluser på isolationsafdelingerne og "rumdragterne" bør være nok, så der ingen synlig hud er, når personalet er i rum med en ebola-smittet.

 

Så hvis man håndterer disse forholdsregler ordenligt, når man er sammen med en smittet, så burde det være nok - og det er netop her det er gået galt for de sundhedspersoner, der er blevet smittet.

 

Men selvfølgelig skal vi da tage det alvorligt.


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland. Se mere på http://www.karkon.dk. Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 17:28

Jeg tvivler på at isolationsafdelingerne har pillet luftfiltrene ud af deres sluser.

Så vidt jeg har læst mig til så er virusen også levedygtig i en uges tid på egen hånd udenfor kroppen. Det betyder vel at alt hvad der er forurenet incl. "rumdragterne" og alt andet der har været i nærheden udgør en smittefare.

Een dråbe ebola-nams på et dørhåndtag og så har vi baladen! Jeg arbejder på en skole og selveom der bliver undervist i hygiene og indoktrinert om smitte så ved jeg hvor kort tid det tager før store dele af eleverne er smittet når først influenza sæsonen starter.


Selvom vi gør alt hvad vi kan for at spritte af og give ekstra beskeder om hygiene når der er influenza på skolen så breder det sig i løbet af tre uger sig som regel til at 30-40% af alle elever og lærer har været syge. Det er lidt uhyggeligt at tænke på i forhold til ebola.

 

Jeg ved godt at det er noget helt ander der er i spil med isolation af ebola-patienter. Men det er stadigvæk mennesker der arbejder på afdelingerne.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ebola...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 18:16

Jeg forstår ikke, at der er folk, der tager Ebola så pokkers afslappet. Og jeg forstår heller ikke, at vi i DK ikke har en regering, der tager sine forholdsregler for at undgå unødvendig smitte og død i Danmark. Helt ærligt, hvor svært kan det være at oprette et karantæneophold i de forskellige afrikanske lande, således at man er sikker på, at der ikke kommer syge med flyet.

 

Hvis Ebola virkelig er så vanskeligt at få, hvorfor får sundhedpersonalet det så? Jeg mener, de ved da, hvordan man undgår det...


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 18:56

Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 problemet
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 21:58

problemet er jo nok egentlig netop at sundhedspersonalet ikke er klædt godt nok på til at håndtere en virus/epedimi af ebolas slags, de har simpelthen ikke den træning man ville ønske og det giver en større risiko.

 

Mange danske sygehuse i dag er igang med at indarbejde en plan over hvad gør vi og hvordan gør vi, men selvom man har teorien kan tingene smuldre i praksis.

 

Ser vi på tilstandene i USA og de udtalelser det sundhedsfaglige personale kommer med fra Dallas, har de jo netop udvist en form for arrogance i at tro at de kunne blot gøre det sådan så gik det nok, og det der med lige at vente til incubationsperioden er ovre med at rejse er da ligegyldigt, det samme gælder det at de jo havde andre patienter ved siden af, selvom deres beskyttlese ikke var optimal, og at de egentlig godt vidste det ikke var optimalt.

Nogen gange er jeg altså glad for at vi har det sikkerhedsnet vores fagforeninger kan være med til at give os.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 00:02

Ebola virussen er ikke luftbåren, men smitter gennem kontakt med blod, sekreter og andre kropsvæsker - Sundhedspersonale er jo i kontakt med organer, blod og kropsvæsker, som virussen smitter gennem og derfor er det vigtigt at beskytte sundhedspersonalet, da de har den største risiko for at blive smittet.

Jeg har prøvet at finde noget information om hvor mange nødhjælpsarbejdere fra vesten, der har været i vestafrika under dette udbrud - og eneste tal jeg kunne finde, var at der per midt i juli måned havde været 2.200 amerikanske nødhjælpsarbejdere i området (dertil kommer så nødhjælpsarbejdere fra alle andre vestlige lande) - dette var i juli måned - og hvor mange var det der var blevet syge efter de var vendt hjem til deres (vestlige) hjemlande, var det 8 plus måske et par stykker i Texas (og en der blev helbredt, synes jeg også at erindre, var det i New York?)

Alene det at vi alle snakker om Ebola i Danmark lige nu fortæller nok noget om muligheden for at sprede informationer i Danmark - noget der ikke er muligt de ramte afrikanske lande - og alene den mulighed for at sprede informationer ud, gør en kæmpeforskel i forhold til at skulle indæmme virussen, såfremt den skulle komme til Danmark.

I Danmark har vi sygehuse og læger, noget som de har de stor mangel på i de ramte lande, ofte bliver syge afvist pga mangel på plads og må gå hjem igen. I Afrika er mange flove over at være syge, så de søger ikke hjælp, dertil har mange heller ikke tillid til læger. Der er ingen ambulancer der hente de syge folk og de transporteres i almindelige personbiler/kassebiler til hospitalet osv osv - det er det jeg mener med at landene er svære/skrøbelige rent politisk/logistisk/administrerings- mæssigt...

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

1
0
Svar på denne tråd
 
 1976-2014...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 09:41

Hvorfor er Ebola nu en epedimi? Er virus blevet stærkere eller har man taget for let på denne sygdom så den får muligheden for at sprede sig?

 

Ebola skal bestemt tages alvorligt, og så kan det altid diskuteres hvad en overreaktion er.

 

Jeg har ikke giver min søns kammerat forbud for at komme i mit hjem fordi han er halv afrikaner og har opholdt sig i Angola hele sommeren - Angola er jo langt væk fra Ebolaepedimien. Denne kammerat tog også en tur til Boston i sensommeren efter sommeren i Angola så rig mulighed for at sprede en smitte hvis han selv var blevet smittet.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ebola smitte
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 12:20

Ebola er måske nok ikke luftbåren, men står du i nærheden af en der nyser, får du jo netop også kropsvæsker fra denne person på dig og disse er smittebærer også.

 

Mange tænker lidt at når den ikke er luftbåren må den være som aids og dermed skal det være blot etc for at smitte men med ebola er snot, spyt etc nok til at smitte dig og det er her der ligger en fare i mine øjne hvis man ikke tager højde for dette.

 

men ja de vestlige lande har et bedre sundhedssystem end de lande med sygdommen, dette skal dog ikke gøre at vi ikke tager det alvorligt.

 

De to sygeplejersker i Texas er smittet i Texas, de har ikke været i lande med smitten, det samme drejer sig om sygeplejersken i Spanien. Og det er jo lande hvor vi havde forventet at hospitalssystemerne kunne håndtere sygdommen.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Smitte..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 13:35

Man kan ikke være rask smittebære af Ebola, og har man virus smitter man først når der er symptomer og så ved jeg ikke om man er frisk nok til at bevæge sig udenfor eller man holder sig sengeliggende.

 

Man kan spørge sig selv hvordan en Ebola smittet pt pludselig er på et hospital i Texas? Har personen været i landet som bosat eller rejst dertil for nyligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Liberia...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 13:47

Den smittede nu afdøde mand i Texas var fra Liberia og indrejst dertil før virus brød ud, og sygeplejerskerne var ikke beskyttet korrekt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ebola.
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 00:25

Jeg var for et par uger siden til et spændende fordrag hos en dansk forsker der har arbejdet med denne slags sygdomme i vestafrika i mange år og nu er med i den gruppe der står for at have et overblik.

 

Han sagde blandt andet at både WHO og det amerikanske Center for Disease Control have taget for let på det i starten. Han var ret træt af CDC fordi de mente at de kunne håndtere det hvis der kom et tilfælde i USA. Men da det skete siger manden til sygeplejesken at han har været i vestafrika og har disse symptomer men det får lægen ikke at vide. Derfor sender lægen ham hjem med noget antibiotika! (det er vist ham der har smittet det sundhedspersonale i texas)

 

I Danmark har der været mere fokus på at viden om håndtering ikke kun skal ligge hos hospitalerne men også hos alle der skal tage sig af det. (flypersonale, ambulancefolk osv) Så jeg tror vi er kommet den del lidt i forkøbet.

 

Forskeren tror på at der er optil 30000 smittede nu, men mange tør ikke søge hjælp fordi de ser at mange der søger hjælp dør på hospitalet. Han tror på at der kommer "spils" til de andre kontinenter men at den holder sig hovedsageligt til afrika.

 

Han sagde at de kan spore den oprindelige smittekilde tilbage til begravelsen af en Healer der har hjulpet folk af med de værse sygdomme, og at alle til den begravelse fik Ebola sidenhen. det er ret vildt synes jeg...


If life gives you lemons KEEP them!

Because, Hey free lemons!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 17:36

En lille artikel fra Condé Nast Traveler omkring smittefaren ved Ebola:

www.cntraveler.com/stories/2014-10- 13/traveling-during-the-ebola- crisis-cdc-doctors-answer-questions

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jens Sigurdson
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 19:50

"Det er jo op til en selv om man tror på 'myndighederne'. Personligt rangereStatens serums institut ca. på linje med en ursælger i en baggårdsgyde hos mig efter deres løgne i forbindelse med Chenobyl uheldet.


Da ulykken skete i Rusland gik de ud i pressen og fortalte at der ikke var nogen som helst forøget stråling i Danmark.. Problemet var bare at der er en lang række private målestationer der viser strålingsniveauet online... og det blev i løbet af få uger mangedoblet."

 

Ved du egentligt hvad Serum instituttet laver? De bekæmper smitsomme sygdomme, mener du ikke Forskningscenter Risø, som er dem der laver målinger af radioaktivitet?



Mor til 2 vidunderlige drenge.......




1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 20:30

nu ved jeg ikke om nogen af jer så DR2 i går, men det burde en del af jer vist gøre.

Synes i kommer med en frygtelig masse gisninger og halve sandheder om ebola og hele situationen i vestafrika.

En af grundende til, at sygdommen har spredt sig så meget nu, er netop at det er i et område med stor mobilitet.

Grunden til at folk smittes til begravelser, er deres rituelle afvaskning af lig inden begravelse.

Virus er sporet tilbage til en dreng ( og ikke en heksedoktor) som man mener har fået det ved at spise kød fra flyvende hunde ( de kan være raske smittebærere) derefter blev hans familie syge og derefter har det bredt sig primært ved at folk er kommet fra andre landsbyer/byer og deltaget i begravelsen (og dermed ligafvaskelse) for så at tage hjem, blive syge, dø , begraves og så starter det forfra.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Futte...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 21:58

Jeg skulle nok have præciseret at jeg mente Sundhedsstyrelsen som er myndighed for både Seruminstituttet og Statens Institut for Strålebeskyttelse, samt alle andre lign. indenfor den hat der kaldes sundhedssektoren.

Risø har en række målestationer over hele landet som indsamler data om gammastråling og nedbør. Det er en del af overvågningen og atomnedfaldsberedskabet så jeg ved godt hvor de får deres målinger fra.
Der er så også et ukendt antal hobbyfolk som også har deres egne målestationer stillet op. Man kunne så tro at de private er mere unøjagtige end de oficielle, men det er de ikke, da måling af gammastråling er meget nemt og nøjagtigt at tælle digitalt.


Det er altså op til embedsværket og ministre at vurdere hvad offentligheden kan tåle at blive informeret om. Selvom der er en figur fra f.eks. Seruminstituttet som ses i medierne så siger de ikke noget uden at være clearet med ledelsen, som i dette tilfælde er politisk. At det er en "hvidkittel" der ses, tjener blot til det formål at gøre informationerne mere kreditable og fra politikernes side til at distancere oplysningerne fra dem så det ikke er dem der står med fletningerne i postkassen senere hvis der er noget der går skævt.

 

Da sundhedsministeriet reagerede på Chenobyl uheldet kunne de have valgt at formulere sig på mange måder. Der er halve sandheder og halve løgne... de valgte det sidste i mine øre.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider