Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Trailerbremser
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 20:46

Jeg har en lille mistanke om at min hestetrailers bremser nogle gange blokkerer lidt.

Jeg skal til stævne lørdag og kan desværre ikke nå at få en til at se om det passer.

 

Vil der være risiko for at ødelægge bilen der skal trække, hvis jeg kører. Jeg skal jo også traileren kørt på værksted på en eller anden måde.

Tralieren kører egentligt fint, men engang imellem hugger den ligesom lidt.


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 21:18

Jeg har lige tabt underkæben .

 

Du er bekymret for om der sker noget med bilen?

 

Jeg ville være dybt bekymret for om bremserne satte sig så traileren hæltede eller hoppede af og der skete noget med hesten.

 

Hvordan kan du overveje at køre til stævne, når traileren ikke er i orden?


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Bremsen sat sig...?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 23:27

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på om din trailer fejler noget NU, men gør det til en god vane lige, hver gang du skal bruge den at (uden hest i) køre lidt hårdt frem, "hugge" bremserne i så du mærker traileren bremse, kør lidt frem så trailerens bremse slipper igen og så bakke "på den" så den trykker bremsen i bund og så fremad igen.

Sådan løsner du bremserne, hvis traileren har stået lidt og bremserne har sat sig lidt.

 

-Jeg ville lige prøve min metode, inden du går i panik, med lidt "grov" kørsel frem og tilbage et par gange, det er megt normalt at traileren som kun kører en gang i mellem, sætter sig lidt i bremsen
(Nøjagtigt som en bil der har stået lidt og lige skal ha bremset det overfladiske rust der kommer, af bremserne)

 

I øvrigt så trækker jeg af samme grund aldrig håndbremsen på min trailer hvis den skal stå ubrugt i længere tid, så får den kun klodser om hjulene.


 

Hilsen fra

 

Strit 77

 

Er naboens græsplæne begyndt at virke grønnere, så plej din egen!

 

-Så lidt som muligt og så meget som nødvendigt
5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 10:44

Stritt du har helt ret, det bør man altid gøre, før man sætter hesten i traileren. Håndbremsen bruger jeg heller aldrig.

 

Hvis bremserne har sat sig mens traileren har stået, vil et eller begge hjul sætte sig fast og hvis man ikke får dem løs med det samme, vil hjulet sætte sig helt fast = spor i grus og gummistriber på astfalt.

 

Er der noget galt med trailerens bremser, vil de svigte eller hakke under kørslen, som TS beskriver.

 

Vores trailer bliver iøvrigt tjekket på trailerværkstedet en gang årligt - tør ikke andet - da vi har set alt for mange hestetrailere som er væltet eller hoppet af, igennem de 8-10 vi kørte landevejene tynde med hestetrailer til stævner.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 11:46

Det var netop efter at have holdt at bremsen blokerede. Min trailer bliver også gennemset en gang årligt, og det er ikke så længe siden, derfor syntes jeg det var sært, men den har netop holdt et stykke tid uden at være brugt.

Grunden til mit spørgsmål om traileren, var at jeg var ude at køre sidste weekend, og da manden skulle på arbejde mandag, var bilen gået i stykker.

På tur med hest kan det jo være lidt svært at afgøre, om det er trailer bil eller hesten, der får tingene til at gynge lidt engang imellem.

 

Jeg har i løbet af ugen testkørt min trailer(uden hest)flere gange. Været hårdhændet ved bremserne og fået en med forstand til at se på den.

 

I går kørte jeg så til stævne, og der var ingen bimlen eller bumlen, så min konklusion er, at det var bilen der var ved at sætte ud sidste weekend og ikke traileren, for nu kørte mit vognlæs som en drøm.

 

Og så har jeg i mellemtiden læst, at man skal sørge for at køre traileren lidt frem inden man parkere, for at undgå det med bremsen sætter sig fast.


Hilsen Mette

 





2
0
Svar på denne tråd
 
 Trailer der småbremser
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 15:32

Hejsa.
Jeg udlejer hestetrailere og oplever af og til, specielt efter fugtigt vejr og når en kunde har trukket bremsen, at et eller flere hjul sætter sig fast.
Derfor anbefaler jeg IKKE man bruger påløbsbremsen...men sætter en sten mellem hjulene istedet, så den ikke triller væk.
Det kan også være at bremsekablerne er begyndt at tære og derfor går trægt i rørene og dette kan medføre at den småbremser eller andda hugger idet.

Hvis først et hjul har sat sig, plejer jeg at slå med en muggert på alle 4-5 hjulbolte - ét hårdt slag. Dette plejer at løsne bakkerne fra tromlen så hjulet igen kan køre frit.
Komnklussionen er derfor at et "sat" hjul ikke nødvendigvis har noget at gøre med slidte bremser.
Men jeg er også enig i at man som minumum børe sende sin trailer til service mindst en gang årligt - ikke kun for at have styr på bremser og hjul men også evt. utæhedder, som kan medføre råd mm.

Mvh.

Morten

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bakke på plads - og så frem!
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 15:41

Jeg har også lært, at jeg lige bør køre traileren en ½-1 meter frem efter parkering - netop for at undgå at bremserne "hænger".

 

Håndbremsen på traileren bruger jeg kun, hvis der er grund til det (midlertidig parkering på en smule skrå grund).

 

Jeg bruger også et par fliser bag hjulene fremfor bremsen (Y)


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider