Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kontaktlinser/ månedslinser.
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 18:39

Jeg er nærsynet, kun omkring -1 tror jeg. Jeg bruger briller når jeg køre bil, men ellers prøver jeg ikke at bruge dem, men jeg er faktisk led og ked af at være blind, jeg føler jeg går glip af så meget, f.eks når folk siger se rådyrene, og jeg kan se nogle brune pletter på en mark.

Briller fast er ikke noget for mig, jeg kan ikke lide fornemmelsen af at indskrænktet synsfelt.

Jeg prøvede kontaktliser for nogle år siden, men af forskellige årsager kom jeg altid rigtig igang med at bruge dem, men nu har jeg besluttet at jeg vil have en ny synstest, og kontaktlinser. Nu er spørgsmålet så hvilke. Jeg har kigget lidt rundt og fundet de her månedslinser som man kan have i døgnet rundt i en måned? Det lyder altså ret tiltalene på mig? Er der nogen der har erfaring med dem?

Og hvad bruger i andre af linser? Og hvorfor?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har haft...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 19:23

Jeg har haft måneds linser som man kunne have på i op til 14 dage af gangen ellers kunne de bruges i en mrd hvis man tog dem ud og rensede dem hver dag. Jeg kunne ikke have dem på i mere end en dag af gangen da mine øjne blev røde, tørre og sviede. Nu har jeg 1 dags linser og de fungrere perfekt for mig.

Jeg tager dem på om morgenen og smider dem ud om aftenen, dejligt nemt og ingen besværlig rens af linser

 

Mvh

Britt


 

 

Savnet er stort:

 

 

Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

Miss Kath xx 1992-2014

 

Wintec wide dressur 16.5 - 17" KØBES

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 19:57

Du føler dig blind med -1? :D

Prøv med -6 på højre øje og -5.25 på venstre :P (og dette er styrken i kontaktlinserne, brillerne har endnu højere styrke)

Og jeg er kun 22. Fik mine første briller i 2. klasse, og så gik det ellers nedad derfra.

 

Ej, jeg kan altså sagtens forstå dig. Jeg hader også at være "blind". Jeg hader at vågne op om natten og ikke kunne se ordentligt, jeg hader at jeg ikke bare kan stå op og tage et glas vand uden briller. Jeg kan ikke bare lige rejse mig og gøre dit eller dat, for jeg kan INTET se uden, stort set. Alt er sløret, også ting der er tæt på.

Som dig er jeg nærsynet, og ja det er skide frustrerende når folk kan se ting, man ikke selv kan se :(

 

Jeg blev heller aldrig gode venner med briller. Jeg blev drillet med dem i folkeskolen, de var i vejen til idræt og i stalden, de var i vejen når man skulle have halstørklæde eller ridehjelm på, hvis man tog dem på for hurtigt efter mascara smittede mascaraen lange sorte striber af på glassene, de duggede når man kom indenfor og man skulle stoppe konstant og tørrer dråber af når man cyklede i regnvejr.

 

Nej, det var aldrig mig. Mine øjne er desuden "sarte", så jeg fik først lov til at få kontaktlinser, da jeg blev 18 af min meget dygtige øjenlæge (optikere har en grim tendens med at tilbyde børn kontaktlinser, men det forbød min øjenlæge mig, da mine øjne skulle være mere udviklede).

 

Har gået med linser siden, og jeg ELSKER dem! Virkelig! Jeg kan stadig ikke se en pind uden, men nu er de ikke i vejen når jeg fx dyrker fitness eller laver andre ting! Så befriende!

Ingen duggede glas eller regn på glas, og ingen tryk på næsen. Og nu her hvor vi har kirugi på studiet, så ved jeg at nogle af de andre bøvler med, at brillerne dugger til pga. de masker vi har på. Det problem har linserne ikke!

Så stærk anbefaling fra mig!

Og så DEJLIGT man kan tage i byen uden at brillerne risikerer at ryge af, hvis man bliver skubbet af fulde og/eller dansende personer.

Ja, alle sådan nogle situationer slipper man for at frygte!

Kan tydeligt huske jeg var SÅ bange for bolde i folkeskolen, fordi jeg var bange for at få dem i hovedet så mine briller smadrede.

 

Nå. Jeg startede ud med månedslinser, nogle man tager af om natten og som skal ligge i rensevæske.

Besværligt! Hver aften skulle man stå og gnubbe dem i rensevæske, lægge dem i euti, og til sidst på måneden, nogle dage inden de skulle skiftes ud med nye, så begyndte de at svide og irriterer mine øjne.

 

Jeg skiftede til endagslinser for cirka 1 år siden, og jeg elsker dem mere end noget andet! Om aftenen skal de bare pilles ud og i skraldespanden, intet bøvl! Så slipper for at købe rensevæske, og for at gøre dem rent.

Det bedste er at komme hjem og være SÅ træt, og så bare kunne tage linserne ud og lægge sig, uden at skulle fedte med dem.

Og så nyder jeg rigtig meget, at få et par nye, friske linser i øjnene om morgenen!

 

Jeg har meget tørre og sarte øjne, så jeg får nogle linser som er ret dyre, og som er de mest iltgennemtrængende man kan få.

Ellers duer det bare ikke. Heldigvis har jeg en meget sød mor der betaler mit abonnement, ellers havde jeg slet ikke råd til det. Det koster cirka 3-400 kr om måneden, fordi jeg skal have dem i meget høj kvalitet!

 

Jeg har selvfølgelig stadig et par briller, som jeg bruger på de dage jeg ikke skal ud (fx weekend). Det er nemlig vigtigt at give øjnene pause, ellers kan jeg tydeligt mærke at de bliver tørre :)

 

Jeg synes bestemt du skal gøre det, det er SÅDAN en frihed.

De linser du beskriver ville jeg ALDRIG kunne bruge! Mine øjne ville gå helt amok! Mine linser kommer ud efter aftensmaden ideelt set, for ellers begynder de at blive trælse. Kan slet ikke forestille mig at sove med dem.

Desuden skal du huske, at det øger infektionsrisikoen at have dem i så længe! Alternativt kan du have dem jeg startede med, som holdte en måned men som skulle i rensevæske om aftenen.

 

Dog er jeg stadig allerstørst fan af endagslinser.

Men øjne er forskellige. Tag til en god optiker (fx Synoptik), her kan du prøve forskellige slags, og optikeren kigger på hvordan de sidder i dine øjne.

 

Min drøm er at få en laseroperation :) jeg ved godt jeg måske ikke får øjne der kommer helt i 0, men bare at komme tæt på, fx -0,5 eller -1 ville jo være en fantastisk forbedring. Jeg ville kunne se meget mere end jeg kan nu!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 20:20

Har haft månedslinser, som kun skulle ud den ene gang om måneden hvor de skulle udskiftes. Det gik fint i mange år, men fik allergi overfor dem og bruger nu 1-dagslinser, som jeg er meget tilfreds med.


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 I et stykke tid
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 10:26

Jeg har haft månedslinser i nogle år, det var kun fordi jeg skulle til et u-land i længere tid, og derfor overbeviste optikeren om at månedslinser var bedre end en-dags. Så beholdte jeg bare dem indtil jeg fik en allergisk reaktion, ikke nødvendigvis fra linserne, men i hvert fald så måtte jeg ikke beholde månedslinser.

 

Optikeren havde på forhånd været tilbageholdende med at udlevere dem. De kan give meget alvorlige øjenlidelser. Nu har jeg endagslinser, og har meget sjældent gener. Det forekommer at de sidder forkert, eller man får et fnug med ind i øjet, men ellers er de bare problemfrie, hvor månedlinserne af og til blev tørre, dog mest når jeg burde være gået i seng.

 

Det bliver en vane at bruge endagslinser. Bare hæng i, så bliver de så lette at sætte i, at den største udfordring bliver at huske at få dem ud om natten.


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 LINSER
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 12:15

Jeg er nærsynet og har -1 .

 

Jeg startede med briller, men da jeg ikke kan lide at have noget i ansigtet og jeg følte mig låst inde når jeg ikke kunne kigge til siderne valgte jeg linser.

Dem jeg har er nogle der er ekstra fugtige, da mine øjne har det med at tørre ud. jeg bruger 1 dags linser, og havde også svært ved at huske det hver dag i starten, men jeg satte en alarm på mobil så jeg huskede det :-)

 

Held og lykke :-)


Det var Hestene der holdte mig oppe!

Alle heste fortjener det bedste.

 

Annika.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linser
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 12:16

Jeg kan altså godt forstå du føler dig "blind" med -1. Det var også det jeg startede ud med. Selvfølgelig er det ikke så slemt som -6, men det er enormt frustrerende at føle man ikke får det hele med :)

 

Jeg bruger endagslinser, og er simpelthen SÅ glad for dem! Har abonnement hos Louis Nielsen, hvor jeg giver under 100 kr om måneden for linser i en fin kvalitet. Har nogle lidt dyrere nogle jeg bruger når jeg skal i nattevagt da de ikke tørrer ud hvis jeg tager et power nap :)

 

Har hørt om rigtig mange efterhånden der har haft månedslinser, men som fik allergisk reaktion af dem..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kontakt Linser
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 13:49

Jeg har også linser og er meget enig i Sophie om alle de ting hun skriver. Jeg har dem som optikeren siger er "Genemsnits kvalitet" og det koster ca, 100kr. i måneden. Mit abbonement er hos Nyt syn og der skal man til synstest en gang hver år år ca.

 

Fungere virkelig godt, det er også endags linser, hvilket min optiker siger er nemmest og (for de fleste) mest hyggieinisk (Staves)

 

Held og Lykke :P


Mvh. Mathilde Snipsen og Guffe

 

Some freinds have to walk on four legs, just so they can carry around their big hearts <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 linser
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 14:14

Jeg har brugt kontaktlinser i ret mange år efterhånden. Det var endagslinser på abonnement fra Louis Nielsen. Jeg var egentlig super tilfreds, og enormt glad for valget af endagslinser. Der skete ikke så meget ved at tabe dem som hvis du taber en månedslinse (altså, prismæssigt). Min kæreste bruger pt. månedslinser som dog skal ud om aftenen. Det fungerer for ham, det ville aldrig fungere for mig - det er jeg simpelthen for stor en klovn til. For mig var det rart at det var "brug-og-smid-væk". Har enkelte gange sovet med dem i ved et uheld. Det er absolut ikke rart, og en meget søvnig morgen satte jeg nye i oven på de gamle fra dagen før. Jeg synes godt nok hele verden var tåget den dag. Selv indendørs.

 

Anyway, jeg ville selv anbefale endagslinser, selvom jeg godt kan forstå at dem man kan have i hele tiden virker tiltalende. Jeg ville måske bare ikke bryde mig så meget om det. Jeg bruger ikke selv linser længere efter jeg udviklede allergi - ikke overfor linserne, men jeg kan ikke bruge linser længere uden det går helt amok.

 

Noget helt andet er, at ved brug af linser er der først og fremmest risiko for at udvikle allergi, dels at øjenene bliver "sløve". Jeg selv er kun gået op og op og op i styrke indtil jeg stoppede på linser, min kæreste er også kun gået op i styrke til nu -6.50 (startede på 1.et eller andet). Han har nu sagt stop til optiker om at gå højere op i styrke for at træne øjnene mere, og så bruge ekstra briller i situationer når det er nødvendigt (typisk i forbindelse med jagt og skydning). Efter han har valgt den løsning har hans syn ikke ændret sig, hvilket jo egentlig er ret positivt. Jeg har altid fået at vide hos min optiker, at linser er ok, men det er vigtigt at øjnene også får fridage så tit som muligt. Det er trods alt fremmedlegmer vi putter i øjnene på os selv, og kroppen går med det samme i forsvars-mode og forsøger at indkapsle/udstøde linserne. Det er faktisk vanvittigt hvad der bliver produceret af diverse proteiner der sidder på sådan en linse bare efter en enkelt dags brug.

 

Nå, det var et lidt langt og rodet indlæg - jeg ved ikke om du overhovedet kan bruge det til noget. Jeg har trods alt lidt blandede erfaringer med linser generelt. :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 kjnelab
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 17:24

Nu har jeg efterhånden haft en del optikere (har brugt linser i knapt 10 år), og jeg har aldrig mødt en optiker, der hellere så at jeg brugte endagslinser, end månedslinser. De fleste månedslinser er langt bedre kvalitet til prisen, end endagslinserne der koster det samme. Hvilket jo heller ikke er så underligt, nogle af pengene du betaler går jo til at fremstille 30x linser, fremfor blot én.

 

Min erfaring er også klart at de fleste endagslinser har en alt for lav fugtighed, beskytter øjet dårligere mht tårefilm og bare hurtigere laver skader i øjet efter en lille lur, kontra hvis man har taget den med månedslinser.

 

Jeg har brugt en masse forskellige typer linser gennem tiden, fælles for dem alle er, at jeg efter en rum tid er gået op, både i styrke, men mest i kvalitet (og dermed pris).

 

Jeg begyndte med en vildt engagaeret og dygtig optiker, som aldrig ville udlevere endagslinser til nogen, tror jeg. Siden da havde jeg flere andre optikere, hvor jeg havde forskellige typer linser. Endagslinser har jeg nu ikke brugt i flere år, 14dages linser synes jeg blev noget fedtet stads allerede på 7.-8. dagen hver periode, og de sidste par år, har jeg så igen brugt månedslinser, som man burde kunne sove med (det kan jeg så ikke). Mine koster 280 kroner og jeg er glad for dem.

 

Men hver sin smag, endagslinser er da klart det mest hygiejniske og letteste. Jeg ville bare lige opponere lidt mod myten om at de fleste optikere anbefaler endags fremfor månedslinser, det er bestemt ikke min oplevelse :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 linser.
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 18:45

Tak for alle jeres svar og erfaringer.

 

Det med skader på øjet lyder godt nok ikke rart. Jeg tror, hvis ikke jeg skal have nogen der kan sidde i 24-7 at mit valg ville være endagslinser, jeg tror ikke jeg dur til dem man tager ud og renser.

Min frygt er også at mit syn bliver dårligere. Jeg kan jo godt se med mine -1, der er bare ting jeg går glip af som jeg er ked af, men det er jo ikke tågeland jeg bevæger mig rundt i. Men jeg gad nu alligevel godt kunne se alt. :-) Det er godt nok svært at beslutte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-10-2014 17:53

Jeg håber ikke nogen tog det som om at jeg sagde, at -1 ikke var slemt :)

Jeg skrev også bagefter, at jeg jo sagtens kunne forstå det var irriterende.

 

Det er ligesom når nogen brokker sig over at få 10 til eksamen, og selv tænker man "ej, jeg fik 4, gid det da var mig der "bare" fik 10!"

Hvis i kan følge mig

 

Jeg kan da udemærket huske det altid var skide træls, ligegyldigt hvor slem styrken var.. Man går glip af flere ting end man lige tror.

 

Det med at huske at tage linserne i havde jeg slet ikke overvejet som et problem. Når man ikke kan se skarpt få cm foran ens hoved, så glemmer man det ikke.

Jeg brugte briller da jeg havde de lavere styrker, og der kunne jeg godt glemme at tage dem på nogle gange, og så kom jeg i skole uden!

Sikke noget :)

 

Det handler om vane. Mine linser er i skuffen på mit natbord. Nu skal jeg så ikke bruge hjælp til at huske dem, da jeg jo intet kan se uden, men at de ligger hvor man går forbi om morgenen, tror jeg kan hjælpe med at man tænker "nårh ja, jeg skal lige have linser i!"

 

Jeg synes bestemt du skal gøre det! Det er super nemt at sætte i, der er ingen problemer. Man lærer det så hurtigt, og det bliver en del af ens morgenrutine.

 

Og så vil jeg også sige at ja, månedslinser er højere kvalitet end endagslinser.

Jeg har de billigste endagslinser i den dyreste kvalitet, som sagt lige knap 400 kr om måneden. Og selvom de er i den højeste kvalitet, så er de stadig lavere kvalitet end da jeg havde månedslinser, for der bruges pengene jo kun på ét sæt linser om måneden.

Men for mig personligt passer endagslinser bare meget bedre til min livsstil. Månedslinser duede ikke for mig..

 

Hos Synoptik får man så mange gode fordele, fx gratis tjek af dit syn og kontaktlinser (det eneste certificerede tjek i Danmark) hvert år, og du kan helt frit få lov at prøve nogle nye kontaktlinser, og se om de er bedre.

Der er kommet nogle nye på markedet som jeg fx har på prøve lige nu, det koster intet. Så kan jeg vende tilbage og få skiftet mit abonnement til de nye, hvis jeg bedre kan lide dem.

Synoptik er nok groft set lidt dyrere end de andre kæder, men du er sikker på stabil kvalitet grundede det certificerede øjentjek, og så gør de bare det ekstra, synes jeg..

Fx kom jeg ned en måned efter jeg købte mine helt nye Ray Ban briller, fordi etuiet havde ligget på gulvet og min kæreste så var kommet til at træde det i stykker (brillerne lå heldigvis ikke i!).

Jeg havde selv sagt HELT nej tak til nogen som helst former for forsikring da jeg købte brillerne. Spurgte damen om jeg havde mulighed for måske at kunne købe et nyt etui.

Hun kunne ikke give mig et 100% magen til det der fulgte med brillerne, men fik et rigtig godt etui - og det skulle jeg bare tage med gratis, intet problem!

Det var god service :)

Tit giver de også "gaver" til deres linse-kunder, fx får jeg fra tid til anden en hel pose med de dyreste linser gratis, for at jeg kan prøve dem. Selvfølgelig for at få mig til at skifte, hvis jeg kan lide dem. Men i princippet er der en måneds forbrug i, så jeg kan sætte mit normale abonnement på pause mens jeg bruger den gratis gave i en måned.

 

Så Synoptik får ihvertfald en varm anbefaling herfra, de er rigtig dygtige og professionelle.

Men det er klart at andre kæder kan være billigere. Som barn fik jeg mine briller hos Louis Nielsen, dem var jeg også glade for.

Men synes Synoptik er endnu bedre.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 måneds linser man kan sove med
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 08:40
Jeg bruger måneds linser mannkan have i i en måned af gangen og sove med dem.. Jeg er svært glad for mine!!
Jeg tager dem så ud i weekenden, så mine øjne lige får et par dage uden linser.. Med mindre jeg skal til noget, så renser jeg dem bare over natten og tager dem i når jeg skal gøre mig klart til at tage til feste ller andet.. Men jeg får ikke gået med mine linser hvis jeg skal gå med dem der skal ud hver dag..
Jeg har nogle dråber til at dryppe i øjnene hvis mine øjne tørrer ud, men det er meget sjældent de gør det.. Jeg har gået med de her linser i snart 2 år, og det er suæer godt! Jeg har ikke længere ondt i hovedet og nakken som jegnfik før..

Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

Med gulddyret Stenholmsgårds Vitus! <3 :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 linser
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 20:56

Jeg har som sagt også kun -1, men jeg valgte at få linser da jeg hurtig fik ondt i hovedet og da jeg så skulle tage kørekort var jeg godt klar over at jeg jo så skulle køre med briller hvis jeg ikke fik linser, og kan ikke lide at have briller på.
Jeg kan godt køre uden linser eller briller, men jeg kan ikke læse skiltene på længere sigt og det er noget der irritere mig :-)

HELD OG LYKKE :-)

 


Det var Hestene der holdte mig oppe!

Alle heste fortjener det bedste.

 

Annika.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Månedslinser
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 13:30

Da jeg startede med at bruge linser, var det med -0,25 eller noget i den stil. Men der var altså en forskel. Jeg kom vidst hurtigt op på 0,75. Men Den første tid glemte jeg tit mine linser, men når jeg var ude at køre kunne jeg tydeligt mærke jeg manglede dem. Jeg fik taget mig sammen og fik det gjort til en vane at få dem i hver morgen så snart jeg stod op.

Efter 1 mdr. så syntes jeg at det var ubehalgeligt når jeg glemte dem. For det kunne jo ske.

Så jeg vil sige. Det er en vane sag. Du skal gøre det til en vane og tro mig, så kan du ikke undvære dem.

Jeg har de billigste månedslinser fra Thiele og dem er jeg fint tilfreds med.

Det er også godt for øjene lige at få en pause fra linserne, mens du sover. Evt. kan du have et par briller du kan tage på hvis du synstes det.

Så mit råd er: Gør det til en vane. Sæt evt. din mobil til at huske dig på det og snart kan du ikke undvære dem. Tro mig der går ikke 1 mdr når du nu bruger måske -1,00, så går det hurtigere.

 

Pøj pøj...


- Camilla


Med den smukke mule


Showdancer DV386

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linser
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 22:09

Jeg elsker simpelthen mine linser. Synes det er en helt igennem genial opfindelse

 

Jeg bruger månedslinser, dem man må sove med. Jeg tager dem normalt ud om natten alligevel, men det er så skønt, når jeg fx er i byen og sover andet sted, at jeg ikke behøver tage dem ud. Så tager jeg bare dråber med, som jeg kan bruge, hvis mine øjne bliver tørre.

 

Når det er weekend og jeg ikke skal noget, bruger jeg meget tit mine briller. Men jeg forlader kun mit hus med briller på, hvis jeg har øjenbetændelse (hvilket jeg har haft 2 gange på de 17 år jeg har brugt linser).

Lige så meget som jeg elsker mine linser, lige så meget hader jeg mine briller

 

Og jo, jeg kunne virkelig godt tænke mig en laseroperation, men hold op hvor jeg dog bare ikke tør



Skrev hende den tykke, som er blevet mor...



Alle mennesker er født lige dumme

- nogen får bare mere ud af det end andre

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ææææælsker dem!
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 22:15

Jeg har 30 dages linser som sidder i hele tiden. Følelsen af at vågne og kunne se hvad klokken er Det er simpelthen noget man ikke sætter pris på før man ikke kan mere!

 

Man skal selvfølgelig være ekstra opmærksom, og man skal også tjekkes oftere, men jeg er virkelig glad for mine!

 

Venlig hilsen Signe


Med hesten Paragraff

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider