Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 15:07

Jeg sidder og kigger lidt på heste, da jeg overvejer at købe en, jeg faldt så i snak med en som har en 15 årig hest til salg, jeg spørger om den ville kunne gå gennem en undersøgelse uden fejl, og får svaret tilbage: "Ja, det kan den, men det gør man normalt ikke med så billige heste" (12.000)

 

Så sidder jeg og tænker, gør "man" ikke? - Det ville jeg nu altså gøre.. Og gjorde det også med min forrige hest (10.000), desværre gjorde jeg det ikke med min første hest (25.000 - denne viste sig at have slidgigt)..

 

Er det helt almindeligt at springe handelsundersøgelsen over fordi hesten er billig?

 

Nu er det en del år siden jeg sidst handlede hest, og ville derfor vælge:

1. have en anden hestekyndig med ude

2. få dyret undersøgt

 


/Angel

 

Qvicunque bene bibit, bene dormit

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg er af man......
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 15:29

Jeg er af dem, som kan finde på at springe en handelsundersøgelse over - ud af 5 heste er kun 2 handelsundersøgt og ingen puttet i rgt.

Ud over en som døde af tarmslyng, som rent faktisk gik igennem handelsundersøgelse, så var/er de gode rideheste.

Pris mellem 3000-15.000 kr.

 

Til gengæld er jeg super opmærksom når jeg handler, især på at pris og kvalitet hænger sammen. Jeg har købt en rigtig god billig kvalitetshest, men den havde nogle håndteringsproblemer som gjorde den skulle være billig. Jeg har købt en gammel lærerhest, som skulke være billig pga af alderen på +20 år ect.

 

Jeg køber ikke den første jeg ser på, men kun den som opfylder "sundhedskrav", såsom sunde hove, god ben uden for kraftige afvigelser, god overlinie ect.

Hesten med håndteringsproblem blev først købt efter at have set den flere gange, talt med smed og dyrlæge ect, og rigtig god kemi med sælger.

 

Jeg er klar til at tage "tabet", hvis hesten ikke kan holde alligevel - fordi det er en billig hest.

 

At de er billige betyder så ikke det er "dårlige" heste - lærerhesten fik mig i gang med stævner og placeringer på klubplan i dressur, spring og distance. Nr 2 red jeg op til LA1. Og de sidste to går hhv LA med placering på C-plan, og M til +65% på C-plan.

 

mvh Charlotte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Billig hest
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 16:06

Jeg synes det er fuldstændig åndsvagt at få handelsundersøgt en billig hest, men selvfølgelig er det op til køber, så længe køber betaler uanset resultat. Men umiddelbart ville jeg ikke satse på at en hest til 12.000 kan gå igennem en handelsundersøgelse uden anmærkninger.

0
1
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 17:04

Jeg ville ikke springe en handelsundersøgelse over.

 

Vi har lige købt en ny Shetlandspony, den fik vi dog ikke handelsundersøgt.

 

Min tidligere hest fik jeg smidt i nakken for meget-meget-meget få 1000 kr og ham fik jeg handelsundersøgt.


Vil ikke ene med at stå med et stort problem-mæssigt fysisk, især fordi en hest jeg fik kastet i nakken havde en hel del adfærdsmæssige problemer i forvejen, så den skulle være nogenlunde sund og rask hvis jeg skulle have den.

Dyrlægen handelsundersøgte den og den gik igennem, dog ikke på temperamentet og det vidste jeg jo godt.

 

Men ja, selvom jeg køber en ny billig hest (omkring de 10.000 kr) ville jeg stadig handelsundersøge. Dog ikke med røntgen.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 17:08

lade den handelsundersøge uanset pris. Simpelthen fordi jeg involverer mig meget følelsesmæssigt i mine heste, og jeg ville have det rigtigt skidt med at have købt en hest, som jeg KUNNE have fundet ud af var syg på den ene eller den anden måde på købstidspunktet. Man finder selvfølgelig ikke alle fysiske fejl under en handelsundersøgelse, men man er dog bedre sikret imod at stå med en syg hest og evt. beslutning om aflivning, his man får den undersøgt.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
0
Svar på denne tråd
 
 handelsundersøge
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 17:33

langt de fleste jeg har købt er ikke handelsundersøgt, tror kun det er en som er blevet det, men der var prisen så også langt højere end de 10.000,-

Når jeg handler går jeg efter min mavefølelse og på hvad jeg ser :)

 

Som sælger anbefaler jeg normalt altid en klinisk undersøgelse men for købers egen regning, selv på billige heste, og fravælger de det skriver jeg det i kontrakten for alles skyld.

 

Så stol på din egen fornemmelse, og lav undersøgelse hvis du ønsker det, men vær obs på at en ældre hest sagtens kan have småproblemer, som ikke giver problemer men stadig er der.

 

mvh

Mie

 


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 18:39

Det skal lige siges, at jeg godt selv kunne finde på, at hoppe handelsundersøgelsen over hvis jeg følte godt for hesten, og den så godt ud - bøjeprøve kan man jo selv foretage.

 

En sælger kan vel være ligeglad med handelsundersøgelse såfremt køber selv står for udgiften?

 


/Angel

 

Qvicunque bene bibit, bene dormit

0
5
Svar på denne tråd
 
 handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 19:27

tjo som sådan kan sælger være ligeglad så længe det bliver skrevet i kontrakten at køber har fravalgt undersøgelsen, da man som sælger ellers kan ende med at hænge på ting, som kunne være opdaget ved en undersøgelse.

 

Og jeg ville aldrig acceptere at en køber laver bøjeprøve medmindre denne var dyrlæge, en forkert lavet bøjeprøve kan ødelægge en hest.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 20:12

Vi har haft købt over 10 heste, priser fra 1000-25.000 kr. (Ml 6 mdr og 20 år gamle). Ingen af dem blev der lavet handelsundersøgelse på - og så vidt jeg husker fandt vi ingen "skjulte fejl" på nogen af dem.

 

Vi har solgt 7 heste, priser fra 6000-20.000 kr (1-7 år). 3 heste vi selv havde købt tidligere og 4 vi selv havde avlet.

2 af dem blev der lavet handelsundersøgelse på (pris 12.000 og 15.000 kr) - det gjorde der pga forsikring og begge gik igennem uden anmærkninger.

2 af dem er nu afgået ved døden, 4 og 7 år gamle. Den ene pga tarmslynge og den anden pga seneskade (den havde været i handelsundersøgelse).

 

Det handler jo meget om tillid. De fleste heste vi har købt igennem tiden så vi ikke under rytter, men ellers er det et godt sted at starte. Men ville da nok selv ofre det, hvis jeg skulle købe i dag. Mest pga tjek af luftveje og hjerte. Bøjeprøven ved man jo kan være misvisende (og den foretages ikke på plage). Ikke pga økonomien, men da jeg bliver meget glad for mine dyr og følelsesmæssigt ville være ked af en aflivning - ellers ville jeg nok tage chancen i den prisklasse - og bruge min sunde fornuft og erfaring når jeg så på den.

 

Og nej, jeg ville under ingen omstændigheder lade nogen lave bøjeprøve på min hest, hvis de ikke var dyrlæge - det er alt for farligt.


Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 07:06

Okay, må tilstå, at jeg ikke var klar over det med bøjeprøven :)

Rart at få det belyst (om ikke andet så med ...)

 

Nadia: Åh ja, jeg havde jo helt glemt forsikringen, kan den tegnes hvis der ikke foretages handelsundersøgelse?

 

 

 

"tjo som sådan kan sælger være ligeglad så længe det bliver skrevet i kontrakten at køber har fravalgt undersøgelsen, da man som sælger ellers kan ende med at hænge på ting, som kunne være opdaget ved en undersøgelse."
- Men hvad så hvis sælger siger/anbefaler det er lige meget fordi det er en "billig" hest?

 


/Angel

 

Qvicunque bene bibit, bene dormit

0
0
Svar på denne tråd
 
 handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 11:42

Hvis jeg stod overfor en sælger som direkte frarådede mig at lade være med en handelsundersøgelse ville jeg nok blive bekymret for om sælger ved der er noget som vil blive opdaget ved en undersøgelse, eller også er det en meget gammeldags sælger, som måske ikke lige har fulgt udviklingen indenfor hestehandel og de sager der opstår.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Uvidende sælger
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 12:57

Hvis sælger direkte afviser/fraråder køber at få lavet en handelsundersøgelse, så er det en uvidende sælger.

 

For der skal stå i kontrakten at køber er blevet opfordret til at få lavet en handelsundersøgelse og har fravalgt det, og at køber er bekdndt med hvad det medfører af tab af reklamationsret.

 

Hvis der vælges handelsundersøgelse uden røntgen skal der igen stå tilsvarende at reklamationsretten ikke dækker ting der kunne være fundet på røntgen, og faktisk har jeg tænkt det samme om endoskopi.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-10-2014 13:17

Det er meget nemt. Hvis hesten skal forsikres skal du bruge en dyrlægeundersøgelse ( og hvorfor ikke lave den ifm handlen). Jeg har i hvert fald aldrig hørt om andet.

 

vh Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske så nøjes med klinisk??
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 14:49

Jeg tør ikke andet..

Men omvendt har mine seneste tre heste som jeg ikke nåede at ride fået dommen som 1.kronisk luftvejslidelse 2. headshaker af svær grad 3. Slinger -alle været i fuld handelsundersøgelse og pånær slingeren er de gået igennem uden anmærkninger. (Og slingerens anmærkning var ikke grunden til den ikke virkede) dermed ingen garanti..

 

hestens pris er irrellevant hvis man spørger mig det er en gang man må til foret om det er billige eller dyre heste man køber... De koster det samme at opstalde og give sko på eks i månedlige udgifter.

 

og korrekt skal den forsikres så kræves der jo en tilstandsrapport...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Vinde i lotto
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 17:24

Jeg synes du skal følge din mavefornemmelse. Og så dyr er en handelsundersøgelse nu heller ikke. Uden røngten mener jeg, at sidst jeg fik lavet gav omkring 1000-1200 kr. Og det var ved en ganske dygtig hestedyrlæge.

 

En hest på 15 år kan man jo ikke forsikre og man kan ikke forvente, at den vil kunne gå igennem en bøjeprøve uden anmærkninger, det er jo ikke en ung hest mere. Men dyrlægen ksn naturligvis se den blive mønstret på hård og blød bund, gå dens ben igennem, luftveje, tænder, øjne mv.

 

Jeg ville nok gøre det. Det kan hurtigt blive endnu dyre ikke at gøre det og så synes jeg også det er rart at vide, hvis der er noget med dyret, man skal tage særlig hensyn til..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste kan forsikres
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 21:00

indtil de fylder 16 år i KDH.

 

Jeg vil til enhver tid anbefale at der bliver foretaget en sundhedsundersøgelse - uanset alderen på hesten. Og også uanset købsprisen.

 

Man kan hurtigt (og nogle gange elt for billigt) købe katten i sækken, der efterfølgende kan medføre en stor strøm af dyrlægeregninger.

 

KH:)Annette

 




rigtige piger rider hver dag
2
0
Svar på denne tråd
 
 altid gr. forsikring
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 21:09

Jeg købte hest til kr. 12.000 og den blev undersøgt, dog uden røntgen.

Alene pga. forsikringen, af den årsag jeg ikke havde penge til at skulle stå med en udgift til større dyrlægeregninger.

Den gik igennem uden anmærkninger, og forsikingen viste sig ganske fornuftig da hesten 2,5 år efter blev sparket og brækkede griffelbenet, hvilket medførte en op. til 15.000.

 

Jeg ville aldrig undværre forsikring, hvorfor handelsundersøgelsen kommer helt af sig selv.

 

En dyrlægeregning er ikke billigere blot fordi hesten er det.

 


Stritmaner er bare et hit!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider