Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Depositum til boks
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 19:36

Hej allesammen

 

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med.

Jeg begyndte per 1/9 at leje en boks, hvor lejen hed 1250 kroner. Ved indflytning betalte jeg desuden et depositum på 1 måneds leje (altså 1250 kroner). Nu har udlejer varslet, at bokslejen per 1/11 vil stige til 1350 kroner. Det er i sig selv okay, men han kræver nu, at jeg betaler 100 kroner ekstra i depositum, fordi lejen er steget, og det derfor ikke dækker en måneds boksleje.

 

Jeg mener jo ikke, at han kan tillade sig at kræve mere i depositum bare, fordi han sætter lejen op. Det sker jo heller ikke, når man bor i lejeboliger. Der stiger huslejen, men du bliver da aldrig opkrævet ekstra i depositum.

 

Jeg har ikke kunnet finde nogle regler omkring dette, så er det mig, der er helt gal på den, eller hvad? Håber I kan hjælpe mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Depositum
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 20:07

Det mener jeg godt udlejer må. For det første kan udlejer lave præcis de regler han vil for sin stald. Dette er ikke reguleret i nogen lov. For det andet, hvis han fulgte lejeloven og anså depositum som en måneds forudbetalt leje, så må han gerne opkræve det. Jeg har selv boet i en leje-lejlighed, hvor huslejen steg årligt med en vis procentsats. Ligeledes indbetalte vi løbende differencen, så vores tre måneders forudbetalte leje svarede til den reelle månedlige husleje. Dette var helt efter reglerne (har rådført mig hos LLO).

 

Når du opsiger boksen, kan depositummet højst sandsynligt bruges som betaling for den sidste måned. Spørg din udlejer om dette. Så er det jo også nødvendigt at regulere dit depositum, så det svarer til en måneds leje. Ellers skal udlejer jo til at opkræve det resterende på dét tidspunkt. (Og det er ofte nemmere at få pensionærer til at betale, når de ikke står med et ben ude af stalden).


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ifølge
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 20:32
Kontrakten så er depositum gemt til, hvis vi ikke maler boksen eller rydder den ved fraflytning. Så derfor er depositum ikke til sidst staldleje.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 21:05

Det har jeg aldrig hørt om.

Er der ikke en kontrakt, hvor du har skrevet under på depositum 1250,-?

Og står der nogen steder i kontrakten, eller andre steder, at dep. følger bokslejen?

Sån noget sku man gerne informeres om inden.

For HVIS indbetaler mere i dep. ska der jo laves ny kontrakt, så du har papir på hvor meget du har betalt.

Jeg ville stille spørgsmålstegn ved det.

 


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

Kieffer Action 17" sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo, det har jeg
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 21:23

Jeg har skrevet under på, at vi har betalt 1250 kroner i depositum. Kontrakten bliver dog også ændret nu, så den nye boksleje står der, men jeg mener jo ikke, at mit depositum skal ændres af den grund. Slet ikke, når det ikke dækker sidste måneds boksleje ved opsigelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 depositum
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 12:05

Jeg bor til leje og har gjort det flere år, og der sker altså en løbende tilpasning af depositummet, i takt med huslejen også løbende stiger.

Det antog jeg sådan set var helt normalt?!


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

0
0
Svar på denne tråd
 
 Depositum
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 12:47

Det er ganske normalt at man i udlejningsboliger regulerer deposita, så de altid udgør 3 mdr. leje. Har man så en trappelejestigning - (en årlig stigning, der er aftalt ved kontraktens indgåelse) - så regulerer man depositum den måned lejen stiger.

 

Det er helt normal praksis - så i kontrakten skal der ikke stå, at der indbetalt 1250,00 kr. i depositum - men derimod 1 måneds leje - hvad den så end løbende er reguleret til - for det gælder jo også ved en leje reduktion, hvis du flytter til en mindre boks eller hvad ved jeg :-)

 

VH Kira Hansen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du er glad..
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 13:24

Hvis du er glad for stedet, synes jeg da bare, du skal indbetale de ekstra 100 kr. Som en anden skriver, må staldejer jo lave de regler, han vil for sin stald. Jeg forstår faktisk godt, at han vil have en måneds staldleje til at ligge som depositum, og så er det fair nok, at den stiger i takt med staldlejen

 

Det kan ikke betale sig at rage uklar med udlejer for 100 kr. En anden gang er det måske dig, der har brug for noget, og så er det dumt at have sat sig på tværs for 100 kr. du endda formentlig får igen


Venlig hilsen


Rosen

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 14:25

godt nok også undre mig... og jeg har aldrig oplevet det før, hverken med hest eller lejebolig.

 

Men så længe problemet ikke er "større" end 100 kr., så ville jeg nok betale og se glad ud - for dernæst at sige til udlejer, at den lille detalje bør han have med i kontrakten - altså at depositum reguleres ved bokslejestigning, så ingen fremover kommer i samme situation som dig.

 

Så kommer det da ihvertfald ikke bag på nogen.

 

Jeg ved godt det ikke er reguleret i loven nogle steder - men man må som udlejer også gerne være ordentlig - og så er det lettest at have tingene på plads i en kontrakt.

 

Jeg har selv stået et sted, hvor der ingen kontrakt var, og "kotymen" var, at der var en måneds opsigelse, selvom det ikke stod nogen steder. Det synes jeg for så vidt var helt ok - for det har jeg altid kendt som en "uskreven regel", med mindre andet var bestemt. Hvad jeg IKKE synes var ok samme sted var, at bokslejestigning ofte kunne ske fra den ene dag til den anden - her fik man ingen varsel. I min verden skal disse varsler følge hinanden - kontrakt eller ej.


 

Mvh

Line

 

 

Kender du de fede smykker fra Gade&Juul design? Billige og moderigtige smykker (priser fra 35 - 300 kr.) - sælges i Nordjylland kun via homeparty. Kontakt mig på 42647422/PB - værtinden får 10% til køb af smykker

 

Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse.

 

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 En....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 16:58

...hesteboks hører ikke under Lejeloven, men det er fuldstændig normal praksis at regulere depositum og forudbetalt leje, når selve lejen reguleres. :)


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har aldrig
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 11:08

Oplevet det, hverken i stalde eller bolig..

Flere skriver at det er normalt i leje bolig, men jeg har boet il ejerlejligheder de sidste 16 år (3 forskellige) og vores depositum er aldrig blevet reguleret selv om lejen er steget..


Hilsen Signe med prinsesserne Karolina, Josephina og Vicktoria og guldhesten Fanta

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider