Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Et æsel mere
Forfatter: 
Dato:  29-09-2014 23:14

Hej alle, nu har jeg haft mit skønne æsel i snart et år. Hun går med heste, men det er mere og mere tydeligt for mig, at de intet har til fælles. Desværre er det helt umuligt at finde opstaldning hvor der er andre æsler, faktisk har jeg opgivet at få hende opstaldet nogen steder, ingen ville have æsler, så pt går hun blot på naturarealer med andre heste, der er hverken ridebane, lys eller andet. Da jeg ikke kan finde et sted hun kan stå med andre æsler, ville jeg have en ven til hende.

Derfor søger jeg en æsel ven til hende, men hold op hvor er der utrolig meget skravl til salg. Der er generelt ikke mange æsler til salg og hende jeg har, var hellere ikke i god stand da jeg købte hende, hun måtte klippes helt i bund, pga ubehandlet svamp i huden, hun har kostet en del i smed, da hun aldrig havde haft smed, ejeren havde selv beskåret dem, med det resultat at hun i dag står helt forkert på det ene ben.

 

Jeg var ude at kigge på et æsel jeg så på DBA. Den havde hverken pas eller chip, men da jeg kom derud, kunne jeg med det samme se, at dens hove var ekstrem misdannede og det ville tage lang lang tid at få det rettet op, ligesom jeg var i tvivl om det kunne rettes. Så kørte igen.

 

Så mit spørgmål til jer, kender i nogen gode steder man kan købe æsler ? Gerne i forskellige farver.

 

Til jer der har æsler, har i dem gående i flok eller alene ? Hvis i har haft en der har gået alene, hvordan reagerede den så, da den fik en flok. Har i jeres hjemme, eller opstaldet ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 08:43

 

søge igennem de mere etablerede kanaler som Landsforeningen Dansk Æselavl http://www.aesler.dk/Ksf.ht eller www.aeselforeningen.dk/ koeb_salg_bytte.htm eller

www.123hjemmeside.dk/skovgaard/ 123383 som jeg må indrømme fandt både spændende, lærerig og underhuldende.

 

Jeg har hørt at de ikke kan gå sammen med heste, men ved ikke hvorfor?

 

Jeg syntes at æsler er aldeles bedårende, men jeg har en aftale med manden som ingen vil have. Han vil gerne have en ko og skal jeg "tillade" at han får en ko, så skal han "tillade", at jeg får et æsel...ond cirkel!

 

Held og lykke med at finde en sød ven til dit æsel.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 10:18

Det er rigtig synd at lade et æsel gå alene sammen med æsler,ville du syntes det var ok at lade en hest gå alene med en flok æsler.Æsler taler deres helt egen sprog ,og har brug for mindst en artsfælle.Må indrømme at jeg efterhånden bliver lidt harm ,når jeg gang på gang læser/hører om folk der har anskaffet sig et eller flere æseldyr uden at sætte sig ind i deres behov,væsen osv.

Når det så er sagt ,så lyder det bestemt som om du virkelig vil dit æsel det bedste og hatten af for det,du har jo selv set hvor mange æsler der går rundt og har det kummerligt,netop fordi manges indstilling er at æsler passer sig selv.

Jeg tror sagtens du kan finde dig et godt æsel på dba og lign,du skal bare vide hvad du skal kigge efter,og ikke tage den første den bedste.

 

Jeg har 6 æsler 3 hopper og 3 valakker,de går i flok og de har altid adgang til løsdrift eller skur.Mange tror æslet kan gå ude hele sommeren uden at kunne gå ind,men æslernes pels er ikke så vandskyende som hestens,og er mere ulden.den holder ikke regnen så godt ude,og bliver den gennemvåd,så går der laaaaang tid inden den tørre = diverse hudlidelser.

 

En anden ting,vil du ikke nok kontakte DB ,Hestens værn eller lign når du er ude at se på æsel,og den så har meget misligholdte hove.Nu må de dårlige æselejere altså til at lære at passe deres æsler ordentlig.

 

Hvis du vil lære mere om æsler er der masser at læse på bla engelske sider.

 

Dorte.

 




Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude



5
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 11:37

Hej Anette, jeg har allerede kontaktet de tre æsel foreninger vi har i dk, er også medlem af en af dem. Var også ude til æseltræf i sommers.

Men det er tydeligt at ikke mange holder æsler i dk.

Jeg kender også den hjemmeside du har linket til :)

Tak for de søde ord, håber også jeg meget snart finder en æsel ven til hende :)

 

Hej Dorte, tro ikke at jeg bare er en uvidene person, som i sjov og skæg har anskaffet et æsel. Jeg søgte og søgte om æsel information længe før jeg anskaffede et æsel, men igen, der ER bare ikke meget information om æsler. Bøger på biblioteket om æsler, er ikke at finde. Jeg ringede og talte med to forskellige fra æsel foreningen, men trods det, synes jeg der var mange spørgsmål jeg slet ikke fik svar på. Jeg ledte længe efter der rigtige æsel til mig og der hvor hun stod, var der 3 andre æsler. Jeg forsøgte at få en snak i gang, men de var mennesker af få ord og mente sagtens at et æsel kunne gå alene. Det var tydeligt at de ikke, tog vare på deres æsler, som jeg ville have gjort.

 

Til sidst blev det sådan at jeg tænkte " jeg køber det æsel, så må jeg erfare mig frem til hvad det kræver at holde æsel ".

 

Jeg erfarede hurtig at bare det at finde en dyrlæge der har forstand på æsler, var næsten umuligt. Jeg erfarede også hurtig at det at finde en smed, der kunne beskære et æsel korret, var svær at finde. og uheldigvis krævede mit æsel dyrlæge 3 gange inden for den første måned efter køb, pga elendig pleje hos tidligere ejer. Hun krævede også smed mange gange, for at rette op på hovene. Jeg lærte også at det at finde en tandlæge der kunne ordne hendes tænder, var stort set umuligt.

 

Faktiks opdagede jeg hurtig hvor rystene lidt mange ved om æsler i dk.

 

Hvad jeg også lynhurtig lærte, var at æsler er EKSTREM nøjsomme og faktisk næsten intet tåler af græs. Desuden viste mit æsel sig at have svær allergi over for hø, d et fandt jeg ud af en lørdag aften, hvor der måtte akut dyrlæge ud.

 

Jeg lærte også hurtig at æsler HADER regn og hurtig bliver kolde og fryser. Så fandt jeg ud af at dækkner sider helt utrolig elendig på æsler, da de ingen bringe har.

 

Jeg har også erfaret et mange heste er helt overdreven bange og angste for æsler.

 

Og nu har jeg så erfaret at det er synd at holde æsler alene med heste.

 

og det er da beklagetligt at det har taget så lang tid at erfare alt det, men jeg ville kun mit æsel det aller aller bedste og forsøger hele tiden at gøre det bedre og lære mere.

 

For hvad jeg også har erfaret, så er æsler ufattelig kloge, kærlige, godmodige og elskelige. Simpelthen bare skønne dyr at omgås.

13
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 12:54

Undskyld jeg lige hopper fra trådens oprindelige emne.

 

Men Dorte viser du ikke snart nye billeder af dine ultra skønne og velplejede æsler??


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 14:26

øllebølle:Mit skrevne var nok et længe ophobet arrigskab pga alle de æselejere der ikke passer deres æsler ordentlig ,men sådan tager det lidt la la,og det går jo nok.

At du allerede havde gjort dig en masse erfaringer efter du havde anskaffet dig æslet fremgik jo ikke af dit første indlæg.

 

Nu nævner du selv det er svært at finde en smed der duer til æsler ,så har du evig ret.De fleste smede tager slet ikke nok ,og hovene bliver højere og højere så de til sidst går på en klods.Eller også bliver de lange i tåen,og hele hoven vokser fremad.

Æslernes sål vokser lige så meget som hovvæggen og strålen vokser også hurtigt,så hos mine æsler bliver der faktisk tager lige så meget sål som hovvæg ,samt taget godt at strålen ca hver 8 uge.

Æslerne er også slemme til at få WLD,vær meget opmærksom på det.

Du nævnte at det er svært at finde dækken til æslet pga deres smalle bringe.Jeg har løst problemet ved at lave nogle indsnit midt mellen lukning og mankestykket.

 

Mig(Sandra):jeg viser dem altid gerne frem ,mine æsler.Gider dog ikke tage billeder i dag,for de står i løsdriften (det regner jo)og der er det altså ret kedelige

 

øllebølle:må vi ikke se dit æsel ,vil jo altig gerne se æsler .

 

 

Dorte.




Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude



3
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 08:29

Dejligt at læse at du tager dit æseles trivsel alvorligt.

At du erkender at æslet har brug for mere end det du forventede, og du gør noget ved det!

 

Hatten af for det - gid der var flere der påtog sig deres ansvar!!

 

Hele og lykke med at finde en æsel ven


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

6
0
Svar på denne tråd
 
 øv øv og 400 gange øv
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 19:16

Så kom det nye æsel hjem. De stod ved siden af hinanden i boks og hilste pænt. Et døgn senere kom de på fold sammen og så gik det fuldstændig galt. Mit æsel forsøgte næsten at slå det ihjel. Sådan så det ud. Bed sig fast i nakken, kastede den rundt, forsøgte at trampe på den, måtte ind og slå min mange gange, for at få den til at stoppe. De sparkede hinanden som tossede. Det tog en halv time at få dem fra hinanden. Jeg tør slet ikke lukke dem sammen igen. Ejer har desværre ikke mulighed for at tage æslet retur. Så hvis nogen kender et skønt æselhjem, så skriv til mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 19:21

ville høre om nogen af jer med æsler har oplevet noget lignede ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det minder
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 01:02

mig om en sjov historie jeg engang fik fortalt da samtalen med en veninde kom ind på geder. Hun fortalte at hun og manden engang havde anskaffet sig en ged, men den brægede fra morgen til aften, så de var ved at blive vanvittige Så løsningen måtte jo være at anskaffe sig en ged mere så de havde hinandens selskab; som sagt så gjort - hvilket resulterede i at der var to der brægede om kap...

Så blev gedeholdet afviklet

 

Jeg har ikke forstand på æsler, men synes da ikke du skal give op så let. Prøv da evt. at skrive til Dorte privat som går op i det med æsler - hun må have noget erfaring at trække på.

 

Måske er det med Æsler som med mennesker ? Dem man er skeptiske omkring ved første møde, bliver ens bedste venner sidenhen


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 æsler....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 10:27

på tirsdag er der marked i zuidlaren, her er mulighed for at finde æsler i alle str og farver.....



0
0
Svar på denne tråd
 
 nej det går ikke
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 15:26

Nej jeg tør ikke sætte dem sammen. Førsøgte i dag, at lade dem hilse over boksen,men min bed sig igen fast i nakken på den lille. Ringede til en jeg læste om på nettet, som har haft æsler i mange år og han sagde at det desværre ikke var første gang han havde hørt om det. At æsler er mere territore bevidste end heste og at hvis først den har gået alene, kan det være næsten umuligt at sætte sammen med en anden. Ja det fandt jeg så ud af. Det gad jeg godt have vidst noget før. Det er noget virkelig møj.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 18:35

Hva køn er dit nye æsel ,vallak hingst eller hoppe,og hvor gammel ?

 

Dorte.




Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude



1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 18:40

Hva køn er dit nye æsel ,vallak hingst eller hoppe,og hvor gammel ?

 

Dorte.




Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude



1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider