Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fritiden lige før computerskærmen?
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 16:41

Hej.

 

Pludselig slog det mig, at jeg slet ikke ved, hvad man lavede i fritiden, hvis man var ung i 1980'erne! Det må jeg jo gøre noget ved...!

 

Jeg tilhører selv en generation, måske den første, som er vokset op med øjnene klistret på en computerskærm - jeg er født i 1986 og vi fik husets første PC med internetadgang i 1997. Jeg fik min egen PC med internetadgang på værelset i 2002, da jeg var 16 og der sad jeg så - bortset fra, når jeg var ude ved hestene - indtil jeg flyttede hjemmefra...! Det samme gjorde mine søskende og mange af mine venner. Det er dog især generationerne efter min, som er vokset op med øjnene på en skærm og med udbredelsen af tablets, laptops og smartphones er der altid en skærm med god underholdning i nærheden.

 

Jeg har siddet og set lidt film og serier (Twin Peaks bl.a.) fra 80'erne og starten af 1990'erne og det var jo før at PCen rigtig blev udbredt. Det fik mig til at tænke på, hvad de unge egentlig lavede, når de havde fri i 80'erne? Filmene vil gerne have os til at tro, at de gik på burgerbar med deres venner hele tiden, men det er næppe sandheden. Der var selvfølgelig også hestepiger dengang, som brugte mange timer i staldene, ligesom der også var fester og fjernsyn (MTV). Men hvad lavede man på de mørke vinteraftener? Læste? Skrev? Spillede brætspil? Så fjernsyn sammen med familien?

 

Jeg ved, at der er mange herinde, som var unge i 80'erne og jeg spørger derfor: Hvad lavede I? Fortæl, fortæl. Historikeren er nysgerrig! ;D

Heidi

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Født i 1979.
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 16:59

Jeg er nok ikke helt gammel nok til at svare på spørgsmål, da jeg kun er syv år ældre end dig.

Men jeg kan da huske, at jeg havde tid til at kede mig! Oh, hvilken luksus, som jeg godt gad at have nu

 

 

Jeg gik til ridning én gang om ugen (senere part et par gange om ugen) og en sport mere én gang om ugen (gik til spejder i fire hyggelige år). Og så fritidsjob typisk én gang om ugen også.

Jeg har været så svineheldig, at min mor gik hjemme. Jeg var derfor ikke tilknyttet et fritidshjem. Der var en klub 5km. hjemmefra, hvor man kunne melde sig til ting henover vinteren (jeg gik f.eks. til selvforsvar et par år også).

Men hvad lavede jeg derhjemme? Hmm, det var vel lektier eller så fjernsyn med mine forældre. Eller en eller anden syssel, som jeg sad og fedtede med (jeg lavede lidt med perler eller noget andet pille/skære/syarbejde en overgang).

Fik også en computer et sted i skoletiden, men det var jo ikke ret meget den kunne. Lidt Wolfenstein og Indiana Jones kunne den dog trække
Jeg læste også en hel del. Om heste, naturligvis. Havde altid stakke af bøger, der blev afleveret for sent.

Fjernsyn var der ét af i husstanden. Telefonen sad fast i væggen og den spurgte man pænt om lov om man måtte låne.

Ellers var det op på cyklen og banke på døre og spørge veninderne, om man skulle lege (oftest "hest" ude på villavejene) på de lange sommeraftener.

Akkeja, (hvor føler jeg mig gammel...) det var tider...


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Dengang jeg var ung...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 17:19

... (og vi brugte meget tid på at flygte fra dinosauerne i gaderne) havde vi heller ikke lige computere.

 

I min barndom og ungdom havde vi et fjernsyn i husstanden (sort/hvid, til min mors moster døde og vi arvede hendes farvefjernsyn) - og der var kun en kanal. Og ingen videomaskine eller lignende.

Men så var der jo også radioen - der var tit god musik om eftermiddagen. Jeg husker specielt "hej P 3" hvor man kunne skrive ind (pr. brev, med frimærke og det hele - det var jo også før mobiltelefonen) og ønske at høre noget bestemt musik. Der kunne jeg sidde klistret til radioen med fingrene parat over optageknappen hvis der kom noget godt - så kunne jeg nemlig lave et blandet bånd med min yndlingsmusik (det var en PEST når værterne talte ind over begyndelsen eller slutningen af musikken).

Telefonen sad - som Camilla skriver - fast i væggen, og man bad om lov før man ringede, specielt hvis det KUN var for at hyggepludre.

Jeg brugte rigtigt meget tid på at læse (det gør jeg stadig) - nysgerrigheden bragte mig tit på biblioteket, hvor jeg kunne finde svar på rigtigt mange ting (nu er google min ven ;) )

Da det blev almindeligt at folk havde videomaskiner hjemme (jeg har nok været 15-16 år gammel) var vores lokale biograf ved at gå nedenom - så de satte billetpriserne kraftigt ned. Jeg så tit 2-3 film om ugen sammen med en veninde. Det krævede selvfølgelig at jeg også havde et fritidsjob, så jeg kunne betale for det.

 

Derudover skulle jeg jo betale for at ride - så 1-2 timer på ponyryg om ugen, blev betalt med 3-4 timers arbejde på den gård hvor "min" pony boede.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er født i 1970
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 17:26

I starten af min teenage år kom jeg meget i en ungdomsklub og havde min næsten første forelskelse der Sideløbende havde jeg heste interessen - cyklede ud og passede heste for forskellige mennesker i nærheden af hjemmet - mugede ud, striglede mv. Var heldig at komme på et sted hvor en søn af huset fandt det interessant at undervise mig på deres stævneheste - det er noget jeg aldrig glemmer

På et tidspunkt - jeg har måske været 14 ? syntes jeg det var passende at blive bedre til håndgerning, så meldte mig sammen med nogle veninder til et kursus. Jeg strikkede et langt halstørklæde ( som der ikke var den store efterspørgsel efter )

Jeg læste også hesteblade "Min Hest" ( og Tin-Tin, Lucky Luke )

Mine forældre har altid haft sommerhus og i min barndom var jeg heldig at få lov at komme på en gård lige ved siden af og ride på "nordbakkere".

Ak ja før man får set sig om er man historie

 


 

 

Mvh Janni

Det er bedre med ti fugle på taget

end en i hånden :-)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Teenageårene
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 17:54

Nu er jeg fra årgang '82, så internettet var jo opfundet da jeg var i teenageårene, men mine forældre fik først internet i starten af 0'erne, så jeg brugte jo ikke rigtig tid ved skærmen, da jeg boede hjemme.

 

Men kan huske, at jeg brugte meget tid på Pennyblade indtil jeg vel var en 12 år (det gør unge i den alder nok ikke i dag, da de nok synes det er for barnligt med et tegneserieblad :-)). Senere blev det Flickabøgerne, som blev læst igen og igen.

 

Så havde jeg en hel masse pennevenner, både i indland og udland, som jeg flittigt skrev med. Boede ude på landet, så det med lige at smutte på besøg var lidt besværligt, men alligevel brugte jeg da også noget tid på det. Dog var det især naboens datter jeg brugte tid med. De havde malkekøer og får, så der var altid noget at tage sig til der. Fik min første pony da jeg var omkring 12 år, så det gik jo også en masse tid med.

 

Så var der også sådan nogle ungdomstilbud, man kunne melde sig til, så der tilmeldte jeg mig et fotoundrvisningsforløb, hvor der blandt andet var en tur til Sverige med.

 

I det hele taget, så mindes jeg, at jeg var meget mere ude end inde og meget mere fysisk aktiv med selvopfunde lege m.v., end jeg tror mange unge er i dag.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dengang...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 17:59

Jeg er også fra 1970. Jeg brugte, som Lisbeth (Baloo) meget tid med bøger, jeg havde et fritidsjob som bogopsætter på det lokale bibliotek, så jeg faldt altid over bøger jeg havde lyst til at læse. Ofte læste jeg om aftenen i stuen, mens mine forældre sad og så fjernsyn (sort/hvidt indtil 1985, og naturligvis kun DR's eneste kanal).

 

Og jeg hørte også "Hej P3" og sad med fingeren på optageknappen på båndoptageren for at kunne trykke, når speakeren endelig holdt op med at snakke (og jeg blev så irriteret, når der var en eller anden smart speaker som snakkede hen over musikken!) :-D For det var lidt dyrt at købe et kasettebånd, hvis man måske kun kunne lide en eller to sange på et album.

 

Ellers sås jeg med mine veninder, vi havde en såkaldt "strikkeklub" hvor vi ikke strikkede så meget, men mest snakkede og drak te og spiste kage. Eller jeg sad på mit værelse og hørte musik og skrev eller tegnede eller lavede lektier. Jeg gik også til diverse fritidsaktiviteter (spejder, dans, badminton, fægtning osv.). Jeg havde ingen hesteinteresse dengang, den kom først meget senere, men jeg har nu altid godt kunnet lide heste.

 

Jeg kedede mig nu aldrig, men det har jeg faktisk også svært ved, der er 1000 tanker at tænke og 1000 ting at lære. :-)

 

Jeg har indtryk af, at vi snakkede mere med hinanden. I telefonen (kun fastnet og ikke noget med ledningsfri telefon, nej, den var grå og udlånt af telefonvæsenet, og den stod hvor den stod) snakkede jeg lidt med veninderne, men som Lisbeth (Baloo) skriver, så var det noget man spurgte om og fik lov til, ikke bare noget man gjorde.

 

Når vi sad i bus eller tog så snakkede vi eller kiggede udenfor eller læste. Vi kiggede på hinanden. Og det er gået tabt, føler jeg. Nu sidder de fleste med en mobil eller tablet i hånden og øjnene klistret til skærmen. Jeg gør det også selv hvis jeg er alene, men ikke sammen med andre.

 

Lene

 


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer i tanke
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 18:09

om en periode hvor jeg læste "Silas og den sorte hoppe". Min livret var flæsk på brød - det havde jeg jo læst at Silas foretrak

 


 

 

Mvh Janni

Det er bedre med ti fugle på taget

end en i hånden :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fritid før pc
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 18:18

 

Åååååååååå,ja lige præcis det med at sidde klar ved kassettebåndoptageren og optage sin yndlings musik husker jeg også. Det kunne tage virkelig lang tid og rigtig mange forsøg at få optaget et 'godt' bånd!

Havde også nogle af H.C.Andersens' og brødrene Grimm's eventyr på kasette, det var herligt at sidde og lytte til dem!

 

Var så heldig at have egne pony-dyr (fik den da jeg var 1½ år) som skulle passes og gik op i dem med liv og sjæl, ja, ok fik jo meget hjælp de første år. Har nok også tilbragt en pæn stor del af barndommen på rideskolen. . Min pony gik elevtimer og jeg red ham 1 gang om ugen, indtil jeg fik en størrere pony for mig selv. Den skulle jeg ride, hver dag og deltog også i stævner med den. Ligesom det begyndte at blive rigtig sjovt, så var jeg for gammel til at starte som pony rytter...

 

Så havde jeg en bunke dyr, som undulat, mus, kat og kaniner...osv. (og intet har ændret sig... .. )

 

Gik til klaver en dag om ugen hos min farmor og spillede kort eller raflede med familien på faste uge dage.

 

Vi havde hunde derhjemme og dem gik jeg mange lange ture med. Dog kun én ad gangen så der kunne blive til mange ture.

 

Der blev også læst jumbo bøger (min Onkel havde dem alle, og det var en skat at få lov at åbne dem!) og lånte især tegneserier på biblioteket, men også alm. bøger, men tror at jeg har fået meget af min læse lyst igennem tegneserierne. .

 

Fritiden gik også med at lære at strikke og male på porcelæn.

 

Da jeg var lille var tv'et sort hvidt så det var stort da det blev i farver, selvfølgelig uden fjernbetjening. . Vi så mange tyske film på tv, og på den måde har vi nok fået stivet vores tyske gevaldigt af.

Med skolen havde vi en slags abonnement på biograf film og så en del på den måde i weekenderne.

 

Min far er vognmand og RIGTIG meget fritid blev tilbragt i lastbilerne, men ak, ofte faldt vi (min bror og jeg) i søvn inden vi nåede lillebæltsbroen... . Vi syntes selv vi var uundværlige til at sætte stropper på, give en hånd når der blev hejst og tog stropper af og "hjalp" med papirer og kort. Der fandtes ingen gps og selv i dag kan jeg ringe til min far og spørge om vej i enhver afkorg af landet, for han har været overalt og en hukommelse som bare pokker!

 

En ting er helt sikkert jeg kedede mig aldrig.

 

Mine bedsteforældre havde en købmandsbutik hvor vi også gik til hånde, med opfyldning af varer, udbringning osv. og forøvrigt så begyndte jeg på et tidspunkt at gå med reklamer og ugeavisen for at spare sammen til et par læderridestøvler.

 

Dog flyttede jeg hjemmefra inden jeg flydte 16 for at påbegynde landmandsuddannelsen, for jeg ville være landmand så jeg kunne have min egen hest hjemme på min egen gård. Et mål jeg må siges at have nået, omend gården nu ikke er særlig stor og landmandstitlen ikke længere er i brug som sådan.

 

Nej, vi havde ikke et edb anlæg eller pc, men det var en dejlig tid, hvor stress endnu ikke var en folkesygdom!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad jeg husker
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 18:42

Jeg er fra 1979, men vi fik først pc da jeg var 20 år gammel, så jeg havde en ungdom uden internettet :-)

Først og fremmest brugte jeg tid på hesten og ridningen.

Vi spillede spil om aftenen.

Og lavede lektier.

Jeg læste en masse.

Der var en ungdomsklub hvor jeg gik til tegning og FOTO. Vi kunne fremkalde sådan nogle sort-hvide billeder, og jeg har stadig en bunke liggende fra dengang :-)

Så spillede jeg også badminton om aftenen.

Indtil jeg gik i 5-6. Klasse, spillede vi meget rundbold om aftenen på de lyse sommeraftener.

På de mørke aftener var vi tit hjemme ved hinanden os veninder imellem. Vi så Beverly Hills :-D og snakkede, og så MTV og snakkede igen. Nogle gange spillede vi et spil.

Jeg tror vi havde dybere samtaler med hinanden oftere. Vi fantaserede også mere om hvordan tingene kunne være. Der var mere plads til fantasi ( det sker når man ikke glor ned på sin Tlf hele tiden :-) )

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min kæreste er
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 18:46

født i 1970, og han brugte det meste af sin ungdom foran computeren (Spektrum), da han fik sin første computer i 1984 (det år jeg blev født). Derudover legede han med Lego til han var 16 år og han nørdede med tegneserier (gør han stadig ). Da han fik første kæreste som 18-årig, der var hestepige, brugte han også en del tid sammen med hende i staldene. Men nørd var han, så burgerbar og hænge ud på gadehjørnerne på Lolland skete ikke lige.

 

Jeg er jo lidt yngre, og vi fik først internet derhjemme omkring 2002, og jeg fik min første computer i 2001 (gik på HTX, hvor man måtte (nærmest et krav) købe en computer via skolen). Min ungdom gik med heste, hyggeaftener hos vennerne og læse rigtig meget - både fagbøger, skønlitteratur og tegneserier(læste Penny/Wendy til langt op i 20'erne og hiver dem stadig frem engang om året). Jeg havde også fritidsjob fra da jeg var 12 år samt spillede klaver nogle år (stoppede da jeg skulle cykle op til min mors skole for at øve mig, da vi ikke havde klaver derhjemme - det var ret træls). Desuden havde jeg ikke TV på værelset (vi havde i forvejen kun DR1, TV2 og to tyske kanaler), for det var kun få programmer, som jeg ville se - bl.a. X-Files var det helt store.

 

Generelt synes jeg, at min barndom/ungdom minder meget som min kærestes (min bare uden ret meget TV og computer) selvom han er 14 ældre end mig. Det kommer nok også meget an på ens interesse samt forældre

 

....

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror også,
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 19:01

at det kommer HELT an på ens forældre samt egne interesser

 

Jeg er fra 1984, og jeg fik ikke egen computer, før jeg begyndte på uni i 2005. Tv på værelset havde jeg hjemme de sidste 2 år før uni.

Vi havde computer med internet derhjemme, som nogle af de første i min vennekreds, men den stod på mine forældres hjemmekontor, og vi måtte ikke bruge internettet flere timer om dagen, fordi det var dyrt og blokerede telefonen de første år.

 

Jeg kommer fra landet og var i hestestalden hjemme på gården de fleste lyse timer af min fritid, og når det blev mørkt læste jeg, lyttede til musik, skrev breve til penneveninderne og deltog som mange andre, kan jeg læse, i nogle kurser på ungdomsskolen i fotografering og madlavning.

 

Jeg bruger i dag (frivilligt) meget mere tid foran computeren, end jeg bryder mig om at indrømme, men mobiltelefoner (med internet) er stadig ikke noget, jeg er pjattet med. Min mand ruller med øjnene hver gang, at jeg har glemt min derhjemme - og det sker ret tit


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 19:56

Jeg falder nok umiddelbart uden for kategori, for jeg er fra 91.

 

Men jeg er vokset op i et hjem uden computer og internet, det fik vi først læææænge efter alle andre.

Mine forældre var ikke for "alt det nye", og den første computer vi fik, var en gammel IBM med det på det tidspunkt forældede Windows 98.

INGEN internet! Den kunne lige trække Paint og Hugo-spillene.

 

Men jeg læste. ORK, hvor jeg læste. Jeg læste alle de hestebøger jeg kunne skrabe til mig på biblioteket, jeg læste Harry Potter og Skammerens Datter og jeg ELSKEDE!!! mine mors gamle hestebøger!
De duftede af hygge og gammelt papir.

Måske har i selv læst dem som barn her i tråden?

Min favoritserie var Anika, med hesten Turk. Og så var jeg solgt over Pony-banden! Nøj jeg elskede de bøger.

Jeg læste også Britta og Silver, Hanne-bøgerne og andre, som min mor havde været så fantastisk at gemme.

 

Samt alle hendes Penny-blade. De havde de bedste tegneserier. Der var altid en side hvor man kunne se læsernes heste på billeder, og et af bladene havde min mors hest i! Han var en god blanding af noget islænder, welsh og andet, og han hed Heinz :) kan ikke huske hvad år han var i, men det er altså lidt sjovt.

 

Mere "nutidigt" læste jeg Wendy-blade. Jeg gik flittigt ned i den lokale købmand og købte det, den dag det udkom hver anden uge. Til sidst var min mor så sød at give mig abonnement.

 

Jeg var flittig med mine lektier, og jeg hørte meget musik og rendte i stalden hele tiden :P

 

Så selvom jeg ikke helt passer ind, så er jeg også vokset op (ihvertfald som barn), uden egentlig at bruge computer og internet.

 

Det kom da jeg blev teenager, og der slugte jeg det så også råt! ;)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 80'erne
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 20:21

Jeg red ture på ponyen. Red ud til mine bedsteforældre eller hesteveninder. Lavede lektier, læste, strikkede og hørte radio. Og ja sad klar ved optageknappen . Cyklede på besøg hos veninder og spillede kort el andre spil. Spillede badminton. I weekenderne hos en af veninderne lejede vi en movieboks og nogle videofilm som vi så sammen med hendes forældre og brødre. Gik i biografen.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Gammeldaws
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:19

Ja, ja, prøv lige at få én til at føle sig gammel, TS!

 

Da jeg var ung i et parcelhus-forstadskvarter, før internettet blev opfundet, gik tiden med at besøge venner og sammen lytte til musik, se videofilm, spille kort og brædtspil og bare snakke.

 

Der var selvfølgelig også ungdomsskolen, der bød på både horisontudvidelse og socialt samvær, og så gik også en del tid med at cykle (eller tage bussen om vinteren) frem og tilbage mellem gymnasie, rideskole, ungdomsskole, hjem og venner.

 

Når jeg var alene, læste jeg bøger, kiggede i leksikon, lagde planer - især for endeløse og utallige slankekure - talte i telefon med vennerne, læste opskrifter og lavede mad/bagte kager, så fjernsyn/hørte radio (uden at hænge på internettet samtidig!), skrev dagbog og breve til fjerne venner, gik ture og tænkte (lidt for meget til tider) over tilværelsen.

 

Mellem skole, hest, venner og fritidsjob synes jeg faktisk ikke, jeg havde så meget tid tilovers, så egentlig ved jeg ikke, hvordan jeg skulle have fået tid til at være på FB, mm. også.

 

Men den største forskel er nok, at vi var mere nærværende i de ting, vi lavede, og at de fleste af de bommerter, vi lavede, forblev udokumenterede og hurtigt var glemt...

 


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 22:32

Jeg er fra 1970 og det var ikke før omkring 83-84 at een af mine skolekammerater fik en Commedore64 så jeg er fra før PC'en var opfundet.

Efter skoletid gik tiden sammen med ens skolekammerater fra man fik fri og havde lavet sine pligter. For mit vedkommende var det at sørge for at der var halm til halmfyret kørt ind og at lukke heste ud.
Så cyklede jeg som regel hen og mødtes med et par af mine venner til jeg skulle hjem og spise til aften. Jeg er fra landet og vi havde nogen steder hvor vi gerne legede. Det var f.eks. i et forladt sammengroet gartneri hvor der var masser af træer til at bygge huler i og stier man kunne cykle "vildt" på og lave hop osv.
Efter dagens leg med vennerne cyklede jeg hjem og familien spiste sammen - alle sammen (gisp!).
Efter maden brugte jeg som regel tid på min hest og red.

I weekenderne skete der ikke helt så meget med kammeraterne og så brugte jeg meget af min tid på f.eks. at læse bøger (af papir gisp igen!) eller byggede ting i træ, nogen gange sammen med min far.
Min far var handicappet, men var håndværker så jeg lærte en masse af ham ved at han kikkede på og forklarede, imens jeg lavede forskellige ting. Jeg tror han nød det lige så meget som jeg gjorde. Jeg løb aldrig tør for søm og brædder nogensinde.. De var på magisk vis altid på hylderne i værkstedet så der altid var noget jeg kunne bygge ting af. (Tak far).

Jeg kunne godt begynde at remse en masse hobbies op som jeg har haft som ung, men kernen i det var at i stedet for computer så gik tiden med diverse hobbies og samvær med primært min far. Nogen gange tog vi på fisketur, andre gange hjalp jeg med vedligeholdelsen af vore gård. I det hele taget så blev de unge nok mere inddraget i det daglige sammen med voksne end de bliver i dag.

 

Det er nok mere almindeligt at overdrage ens børn til forskellige "aktiviteter" eller "sport" nu så man ikke selv har besværet med at være sammen, end det var dengang.


Jeg har aldrig dyrket sport men der var da en lille gruppe af drengene i min skoleklasse der var "fodbold-drenge" og nok nærmest brugte hele deres fritid på det. Dengang var det ikke de rødeste pølser i gryden der spillede fodbold og det var nok mest noget man gjorde når man ikke kunne finde på andet?


Senere da jeg fyldte 14 ca. fik jeg min første knallert og det var startskuddet til at jeg ret hurtigt fik halvpart på en rigtig cross motorcykel som jeg delte med en kammerat. De næste år gik i høj grad med at køre cross, lære at vedligeholde og reparere motorcykler og køre løb rundt om i Jylland. Det var en hobby der tog næsten al fritiden i flere år indtil jeg fik en almindelig motorcykel som 18 årig (ca. )

Der var i det hele taget ikke så mange der havde en "hjemmecomputer" dengang. Da jeg gik i gymnasiet var der nogen få i klassen der havde fået en Amiga 500 mig selv indbefattet, men det var primært et værktøj til skolearbejde og et enkelt spil eller to om aftenen.
World Wide Web (ikke internettet) var slet ikke tilgængeligt endnu som vi kender det idag og det var ikke før senere at man fik modem's til telefonen og begyndte at snuse til internettet og senere WWW.

Selvom PC'en blev opfundet i 1981 var det ikke før først i 90'erne jeg fik min første 286'er da jeg startede på studie. og inden da var computere kun noget man snuste til rundt om.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 fritid
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 23:14

Jeg er fra ´84, så vi havde godt nok osse computer fra engang i '90erne, men det var ni MEGET lidt tid der blev brugt foran skærmen. Hvis ikke for andet, så fordi det da var vanvittigt dyrt at gå på nettet fordi det jo den første tid kørte over telefon-nettet.

 

Jeg brugte dengang rigtigt meget tid i stalden, gik til træning med familiens hund og mødtes med veninder enten hos dem eller hos os... veninderne var i øvrigt ofte osse hestetøser, så vi var jo sammen temmeligt mange timer om ugen hehe.

Fra jeg var 12 år havde jeg desuden avisruter og senere arbejde efter skole.

Nå jo og så blev der spillet teater, læst en masse bøger og hvad man nu ellers kan lave.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 1973 her...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 07:13

Vi fik computer engang i 1980'erne, min stedfar var programør :) jeg brugte den stort set aldrig, begyndte først at bruge computeren efter internettets blev almindeligt engang i 90'erne.

 

som barn var jeg meget ude, eller jeg var med min far på museer, jeg har været mange gange på zoologisk museum og i botanisk have.

 

da jeg blev lidt ældre læste jeg hundredevis af bøger, red og tegnede meget.

 

i 20'erne var vi kreative, lavede malerie og andre ting. Holdt udstillinger og hyggede i det grønne. Vi spillede softball i parken og drak sikkert flere øller end godt er - den del har vist ikke ændret sig meget trods computere og internet



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Pennevenner
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 07:56

Pennevenner havde jeg også en del af. Og i slutningen af 80'erne fik vi en commodore 128 som vi havde nogle spil til på kassettebånd . Jeg fik vist først selv computer og kom på nettet omkring år 2000.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg glemte helt...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 08:13

... at skrive at jeg er fra 1966 - altså nok et par år ældre end de fleste her ;)

 

Jeg havde i øvrigt også pennevenner jeg skrev til - som jeg husker det blev det formidlet i skolen - nogen fandt et bureau man kunne skrive til og få kontakt med en eller anden tilfældig person. Man kunne skrive ønske til alder, køn og land - og så fik man pludselig en dag et brev fra vedkommende - eller en adresse man kunne skrive til.

 

Det var nu meget sjovt :)

 

Pligterne derhjemme tog også en del af tiden - det flød vist lidt ud hvor meget der egentlig var for at hjælpe og hvor meget der var for at lære.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 09:44

Hej.


Mange tak for jeres svar! :) Det virker bare så hyggeligt før internettet!

 

 

Her er par input fra mine leveår før Internettet tog min fritid:


Jeg voksede også op uden internet og TV på værelset og jeg kan se, hvor meget firtid og kreativitet det egentlig tog. Ja, nu lyder jeg lidt som en "alt var meget bedre i gamle dage" og det skal jeg selvfølgelig ikke være. Jeg var så glad, da jeg fandt Heste-Nettet (JHN ;D ) i 2001 - det ville jeg nødig være vokset op uden! :) Internettet har give mange gode ting - det er en god kogebog, et godt TV, en smart butik osv. Men nogle gange virker det hele så meget mere hyggeligt og socialt før!

 

Min barndom var også internetløs. Okay, vi havde da en gammel Amiga, men det var kun min lillebror (som nu læser til elektronikingeniør ;) ), der rigtigt var fanget af den. Da vi fik PCen med internet, var jeg 11-12 år, og vi måtte bruge internettet én time i ugen - det var dyrt og blokerede netop telefonen, så der kom disse rædselsfulde lyde i røret! Jeg søgte mest på billeder af The Beatles... ;D Var stor fan!

 

Min fritid før jeg fik net på mit eget værelse blev også brugt på bøger, ligesom mange andre herinde. Hvor må vi have læst meget! Jeg læste alle hestebøgerne, de havde og alle bøgerne om The Beatles. :-P Derudover læste jeg Gitte-bøger og Britta-bøger :) Senere læste jeg meget ungdomsbøger, Tove Ditlevsen og diverse danske forfattere såsom Martin A. Hansen og Martin Andersen Nexø.


Fjernsyn fængede aldrig helt (min lillesøster så Cartoon Network dagen lang!) men jeg elskede at se film og hvis man var heldig, kom der en god film i TV fredag eller lørdag aften. :) Nu er der jo Netflix.
Jeg har også siddet og optaget fra bånd, men aldrig så seriøst. Jeg kunne ikke lide musikken i radioen. Derimod optog jeg min mors plader over på bånd og jeg lånte nogle gange veninders forældres Beatles-albums, så jeg kunne optage dem over på bånd! Senere lånte jeg CDer på biblioteket. Nu har jeg Spotify!


Nå ja, så var der selvfølgelig hestene! Dem var jeg ude ved med veninderne - nogle gange to gange om dagen! Vi red gerne et par gange om dagen - så red vi f.eks. på stranden og badede ved middagstid og tog en længere tur om aftenen. Ellers skulle der jo også renses striglekasse, pudses udstyr, muges ud, fejes stald og ikke mindst spilles kort, spises kage og leges S,P, K eller R! :D

 

Der blev også tegnet meget, strikket, hæklet, klippet, klistret og så videre. Min mor var dagplejer og gik derfor hjemme, så der var altid hjælp til det kreative.

Men ja, som jeg jeg så gammel, at man ikke måtte lege længere og så kom Internettet - og så sad jeg ellers bare der og gloede på Heste-Nettet og hvad der ellers var. Lånte DVDer og så film på min egen computer, spillede Sims og så videre. Hvad ville jeg have brugt min fritid til, hvis der ikke havde været computer? Jeg aner det ikke!

 

 

Kom gerne med flere svar! :D

Heidi

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Uha ja - de gode gamle dage...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 13:33

...eller semigamle - for GAMMEL er der jo ingen af os der er VEL!

 

Jeg er en årgang 1976, og første gang jeg stiftede bekendtskab med en pc var i 1997 hvor jeg startede på handelsskolen...SUK kan stadig huske hvor PIIIINLIGT det var ikke at ane hvordan man startede bæstet op

 

I mine helt "unge dage" der gik tiden lige så forrygende stærkt som den gør nu - jeg kunne godt ønske mig i julegave at bo på en planet med 30 timer i døgnet Men - det gik stærkt på en helt anden måde (og nej - det kan man ikke forklare - det skal man nok bare have oplevet...)

 

Mine forældre var tilhængere af at vi unger måtte gå til 2 ting i løbet af ugen og derudover lege 2 gange i ugen også...Siden jeg var 8 gik den ene af tingene med ridning, og den anden var bla gymnastik, spejder og porcelænsmaling i klubben om aftenen. Jeg havde jo så også mine ponyer så i mange mange år gik jeg kun til ridning (som mine forældre syntes var volddyrt!)

 

Skulle man lege med en kammerat, så blev det aftalt på forhånd og man var gudødme hjemme til aftalt tid (kl 17) - ellers så....ja jeg ved faktisk ikke hvad så for har vist aldrig overtrådt denne regel

 

Telefonen bad man pænt om lov til at låne, og man jadrede IKKE i timevis!

 

Min supersøde nabo som var et par år ældre end mig havde det VILDESTE anlæg - og vi brugte timer på at optage bånd imens der blev bygget de ondeste legolandskaber i hele hans forældres stue

 

At kravle i træer og tåge rundt på markerne gik der også en hel del tid med - også alene!

 

Jeg havde også pligter, bla skulle vi unger hjælpe med at gøre lørdagsrent - bagefter spillede vi banko via radioen, vi samlede også uanede mængder af tagskruer til min far som er tømrer og generelt så blev vi bare inddraget meget i de daglige gøremål.

 

Selv dengang blev der jo mørkt ind imellem - og så gik tiden med at læse, Penny, Min hest, Britta og Silver, Den Sorte Hingst, De 5 og div andre bøger for unge - var også medlem af en bogklub, og det holdt hårdt at vriste mig fra en ny bog (det træk er jeg stadig i besiddelse af )

 

Havde en venninde som også havde pony, og vi var tit på weekend hos hinanden og ja, min pony var om ikke andet, så i umanerlig god form

 

Da jeg var færdig i 10. klasse sluttede min "barndom" da jeg fik job på Fyn i en stor salgs- og konkurrencestald...Hvor mange forældre ville mon synes det var ok i dag at sende sit 15-årige barn til den anden ende af landet for at arbejde 80 timer i ugen - JEG ELSKEDE DET!

 

Tit har jeg faktisk rigtig ondt af børn "nu til dags" - for hold da op hvor jeg da bare synes jeg har haft en helt fantasktisk barndom!

 

Trine (Faxa)


4
0
Svar på denne tråd
 
 året1989
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 14:47

jeg er fra 89,

 

jeg ka ikke huske hvornår vi fik en computer i huset, men inden da legede jeg altid med skovens dyr, lego og clemobil.

 

jeg fik lov at ride alene i skoven allerede som 6-årig og der tilbragte jeg rigtig mang timer, med at lege emil fra lønneberg og ronja røverdatter. som 10-11 årig syede jeg sågar en emil fra Lønneberg kasket, og så var det ellers ud og lege Emil.

ellers legede jeg med nabodrengen Jonatan og hans bror og søskende,

 

da vi fik computer, var det eneste den kunne trække af spil var tetris og Oswald.

det fandt jeg umådelig kedeligt! og fandt interesse i at læse ringenes herre, og så var det ellers ud i skoven på ponyen igen, nu som Frodo.

 

som 13 -14 årig havde jeg ikke andet end heste på hjernen, og red 2-3 gange om dagen, året rundt, og mit højeste ønske var at blive berider. og fulgte slet ikke med i moden, eller var med i udviklingen blandt mine klassekammerater, jo fysisk men ikke psykisk, og jeg begynder at blive depressiv som så kulminerede mens jeg var på efterskole og i de 2 første år af gymnasiet. - det ender ud i en sygelig form for lyst til at dyrke motion, flere gange om dagen og på de mest mærkelige tidspunkter af døgnet. og anoreksi.

 

jeg bliver taget ud af skolen. og går hjemme i små 2 år, og rider, går med hundende og passer de ting på gården jeg kan magte. generelt var tiden mellem 2005 og 2012 nogle rigtig svære år for mig. men jeg kommer stille og roligt ovenpå igen, og kan se "lyset i hverdagen" igen.

jeg får færdiggjort min studenter eksamen en alder af 25, og hvad der fremover sker, må tiden vise.

 

foreløbig, flytter jeg til island for at arbejde på en gård med islændere :)

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Det med kassette
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 21:37

båndoptageren husker jeg også; hvordan man lå på lur for at få yndlingshittet optaget

 

Ifht til tidens unge tror jeg min generation var underlagt flere regler; ja bla at man ikke bare ringede, tog en sodavand, så Tv osv uden tilladelse.

 

Men på andre områder var der en større frihed; kan huske min bror, som er seks år ældre end mig, fik sig en bil "Zastava" hed mærket vist. På et tidspunkt braser førersædet igennem bunden af bilen under kørsel med en del gnister til følge men det var jo heldigvis ikke værre end at det kunne ordnes med en jernstang på tværs i bunden af bilen

 

Sjovt at læse jeres erindringer; har altid også elsket at høre gamle historier fra mine forældres/bedsteforældres tid

 


 

 

Mvh Janni

Det er bedre med ti fugle på taget

end en i hånden :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh ja, radioen...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 21:59

Da jeg fik en cd-afspiller, der kunne have hele TO kassettebånd i OGSÅ og maskineriet selv kunne "vende båndet" og spille videre - uuuuha, der var min lykke gjort!

 

Og jeg har også siddet med mine små buttede barnefingre på optageknappen og bandet over, at de sk!de studieværter altid skulle ævle ind over yndlingsnummeret

 

Hele striben (næsten) af Disneyfilm var på VHS og fyldte et halvt skab i stuen. "Moar, må jeg godt se Alladin?" og jeg sad og brølede min skønsang ud gennem det meste af Den Lille Havfrue (jeg må købe en præmie til mine forældre en dag...).

 

Og når jeg var hos partponyen: "Moar, jeg er hjemme kl. 18!" så vidste mor sgu godt, at det var en god dag, hvis jeg var hjemme kl. 18:30 og det var der ikke nogen, der hidsede sig op over. Mobiltelefon havde jeg jo ikke og jeg have omtrent 5km. fra stalden og hjem - henover marker, langs veje og i tåge, regn og solskin. No problemo! I dag ville jeg falde død om efter få kilometer

 

Partponyen havde jeg et par år hver fredag og lørdag. Blev kun sjældent kørt derude og som regel tog jeg to trenser med hjem og pudsede dem ude i bryggerset (og der var ikke supervarmt om vinteren). Når jeg var færdig med det, så var det ind foran TV'et og sidde på gulvet mellem de to sofaer som hhv. far og mor occuperede, for så havde jeg sukkerskå... slikskålen lige foran og så var der ellers Eleva2ren og HUGOOO!


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Begrænsninger
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 23:15

Det er rigtigt, det med begrænsningerne af de elektroniske apparater - både dem der blev givet af forældrene og dem, der kom automatisk, fordi udbudet bare var mere begrænset.

 

Telefonen var til korte beskeder og derfor placeret i gangen, så man måtte stå op - og man ringede først efter 19.30, for da var det billigere (den sidder stadig i mig...).

 

'Popmusik' i radioen var der vist kun en time eller to om eftermiddagen på P3 (det var dér man sad klar med båndoptageren), og så var der ellers P4 i P1 søndag aften for de unge. Lokalradio som fx the Voice kom først, da jeg var begyndt i gymnasiet

 

Der var kun én TV-kanal og programmerne begyndte først ved 17-tiden. Min venindes lillesøster ringede engang omkring 1985 til DR for at foreslå, at de viste gamle danske film om eftermiddagen, så der i det mindste var noget i kassen, men det eneste, hun fik ud af det, var, at den hovne dame spurgte, om hun ikke havde noget bedre at lave end at se fjernsyn!

 

Så det er ikke kun PC'ernes kommen i 90'erne, der betød en stor omvæltning for, hvordan man fordrev tiden i gamle dage.

 

Men ja, vi fik da masser af motion og frisk luft og lærte at underholde os selv

 

 

 

 



Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

3
0
Svar på denne tråd
 
 friheder og regler
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 23:54

Jeg ved ikke om vi havde flere regler dengang jeg var barn, jeg synes ikke jeg havde ret mange i hvert fald. Men det var lidt andre regler. Som andre har nævnt, skulle der bl.a. spørges før der blev ringet til nogen bare for at hyggesludre. Og så skulle vi være hjemme til spisetid (man kunne jo ikke bare lige ringe/skrive og sige man blev forsinket).

Reglerne hos mine bedsteforældre hvor vi var en del, var dog temmeligt skrappe.

 

Vi boede de første år jeg kan huske, i et lukket område med andelsboliger. Midt i var der en lille skov/park hvor alle ungerne fra området mødtes og legede. Vi byggede huler, kørte om kap i sæbekassebiler mm

 

Egentligt synes jeg det er super ærgerligt at børn i dag tilbringer så meget tid foran en skærm af den ene eller anden art -kan ikke lade være at tænke at de går glip af frygteligt mange oplevelser.

 

Senere som teenager var det jo så lidt mindre leg og lidt mere bare være sammen med veninderne. Så gik vi i biografen, hyggede hjemme hos hinanden osv

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 00:44

Når jeg tænker tilbage så var der måske flere regler, men der var også større frihed for os unger.
Jeg havde nogle pligter som jeg skulle sørge for var ordnet og der var fast spisetid som man skulle overholde.
Det er rigtigt at man ikke bare ringede eller tog slik/sodavand/kage uden at spørge. Men når man var sig selv sammen med venner så var der ikke nogen voksne der blandede sig eller overvågende hvad vi gjorde eller hvor vi var. Jeg skulle godt nok sige hvor jeg cyklede hen hvis jeg tog hen til en kammerat, men der var ikke nogen garanti eller forventning om at vi så blev der. Det kunne også være at jeg bare sagde at jeg skulle mødes med nogen venner "i bakkerne" eller et andet sted hvor vi unger mødtes. Så var det fint. Der var ikke så mange regler men vi var nok også gode til selv at sætte grænser op for hvad vi gjorde og ikke gjorde.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 I min familie...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 07:35

... var der en del regler der skulle overholdes.

Spisetiderne var faste - med mindre jeg havde givet besked om at jeg spiste hos en veninde.

 

Pligterne var faste.

 

Og når der lige opstød noget mine forældre mente jeg skulle lære, var der heller ingen kære mor. Jeg husker stadig det med at sidde om køkkenbordet og lave selvangivelse - det var jeg vist med til fra jeg var 13 år.

Mine forældre var en smule ældre end de fleste af vennernes forældre - og som sagt er jeg fra 1966. Min mor var krigsbarn, og havde lært at få det maksimale ud af de ting der var til rådighed. Vi havde ikke mange penge i mit barndomshjem (der blev prioriteret at have et pænt hus i et godt kvarter, men ikke dyr bil eller anden vild luksus).

Så når min mor f.eks. stoppede strømper, skulle min bror jeg jeg være med så vi vidste hvordan man gjorde. Jeg har også lært at ægvende lagner og at få det absolut maksimale ud af en halv gris (jeg kan ikke få sylte ned, har stadig den der fornemmelse af hvordan det var at stå og pille køddet fra hovedet af grisen - pyh hvor øjet så gustent ud). Min mor syede selv det meste af vores tøj, så det skulle jeg også være med til (desværre ikke noget jeg nogensinde blev god til - keeeedeligt). Min far var så den der lærte os at håndtere en boremaskine og sætte lamper op og hvad man nu ellers kan få brug for i et hjem.

 

Meget af den lærdom er jeg glad for at jeg har i dag - selv om jeg ikke kunne drømme om at lave sylte eller ægvende lagner ;)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min barndom
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 12:11

og ungdoms fritid blev brugt, primært på hestene, hvor jeg samtidig havde en masse veninder. Jeg var tilsyneladende ret tidligt meget ansvarlig overfor hesteholdet, og inden jeg blev konfirmeret stod jeg for at passe hesteholdet i den stald lille stald hvor jeg havde opstaldet. Jeg sørgede for at muge ud hver eftermiddag og fodre og lukke ind. I weekenderne sørgede jeg for morgenfodring og udlukning også.

Jeg husker at jeg mødte staldejer den dag jeg blev konfirmeret og sagde til ham "Jeg kan altså ikke komme i aften, for jeg skal altså konfirmeres i eftermiddag" :-D Ja ja, min veninde og jeg kunne da sagtens lige nå at ride en tur om formiddagen, inden vi skulle konfirmeres om eftermiddagen.

 

Ud fra ovenstående, så er der gået rigtig meget fritid med de heste, kan jeg regne ud.

 

Fra jeg var 13 år gik jeg med aviser hver dag, på nær søndag. Det tog omkring en times tid at dele dem ud.

 

Jeg mødtes hver aften med veninder, enten hos os eller dem. De fleste aftener var der altid en ekstra til at spise med hos os. Vi kunne finde på at tage en tur ned i "byen" og bare se på livet der foregik. Vi lejede ind imellem en videofilm som vi så sammen.

 

Jeg gik mange ture med vores hunde, dette gerne sammen med en vininde.

 

Jeg læste rigtig meget, i bøger der var trykt på papir.


 

Zamangah

 

 

Wrap sælges; minibig-baller i god kvalitet. Sælges både stykvis og flere af gangen. Afhentes, 350 kr. stk.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider