Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvornår heste ind om natten
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 08:22

Hej

 

Er der stadig nogen som har hestene på døgnfold eller er de fleste kommet ind om natten igen?

 

Hvad går I efter når I tager beslutningen om stald igen?

Og hvilke hestehold har I ? (Tænker om det er robuste heste som nemt holder varmen eller kuldskær heste osv)

Eller er det pga foldmuligheder (læ, for lidt græs) eller andet praktisk ?

 

Håber på gode og brugbare svar ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 08:43

Mine to heste er stadig på døgnfold. Der er tale om arabere. De fryser sjældent.

Jeg har dem på døgnfold så længe som vejret overhovedet tillader det. Den gamle af hestene har astma, så hun har bedst af at være ude.

De har masser af græs og et læskur med halm. Derudover får de tildelt en smule hø hver aften. Begge heste virker meget tilfredse

Fra november overtager min kæreste og jeg vores ejendom, så der skal jeg have hestene hjem. Det betyder, de kommer til at gå i løsdrift. Så de kan lige så godt vænne sig til det



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 09:36

Mine to hopper (stor pinto på 1,72 cm og en LU'er på 1,52 cm) går ude året rundt - de har både et skur og en løsdriftstald til fri afbenyttelse. Græs er der stadig rigeligt af, og når det er slut med kraften i det, går de over til at blive fodret med wrap.

I skuret er der dybstrøelse af halm, og i løsdriftstalden er der halmpillestrøelse.

Skuret ligger de i på alle tider af døgnet året rundt, hvorimod stalden bruger de til at slippe for fluerne/solen/regnen og i vinterperioden til at få deres krybbefoder i

Stalden indeholder både stor boks (24 m2 til løsdrift), sadelrum og en strigleplads - dejligt med det hele samlet ét sted


Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 døgnfold endnu.
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 09:46

Mine går på døgnfold endnu (11 stk).

 

De fleste sætter voldsom meget pels, og de som ikke gør holder fint varmen med noget der næsten ligner sommerpels.

 

Jeg tør ikke lukke dem ind i løsdriften endnu, grundet græsset og dettes næring. Pt går der kun to heste (plag og vens hest) i løsdriften for at bide det hele lidt ned inden de tykke nøjsomme får lov.

 

Jeg roterer folde med kvæg, måske de kommer derind, men jeg tror ikke jeg gider deres efterladenskaber på vinterfolden.

 

Summen må være, mine kommer til at gå på døgnfold noget tid endnu.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Luksusheste
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 09:47

Mine kom ind om natten fra og med mandag aften, da der kun var lovet 4 grader om natten (hvilket det også blev). Det er generelt temperaturen jeg ser på, samt om der samtidig er lovet regn og blæst.

 

I princippet kunne jeg godt lade dem stå ude året rundt, da de har en fin løsdrift de kan gå ind i, men der er ikke længere græs nok til, at de kan leve af det og de begynder altid, når vi når til denne tid på året, at stå og hænge ved leddet og vil da også meget gerne med ind, når jeg kommer med træktovet.

I øvrigt er det meget nemmere for mig, at fodre hestene individuelt på stald, da der ikke er opbindingsmuligheder i løsdriften og der er stor forskel på, hvor meget de skal have i krybben/mængde af wrap.

 

Jeg har i øvrigt en knabstrupper og en dv, som der begge er 50 % fuldblod i, en connemara og en new forrest. New forrestponyer er stort set ligeglad med vind og vejr, men de andre tre (især dv'en) er noget mere kuldskær.

0
0
Svar på denne tråd
 
 er inde nu
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 13:20

mine kom ind i starten af september da det regnede så meget, dette pga det kun var sparsomt læ på foldene og det begyndte at vise tydlige tegn på gerne at ville ind til natten. Jeg ville rigtig gerne have haft dem ude til midt oktober, men da de først nu har kunne få adgang til vinterfolden, og det er kun hopperne, som er kommet derover indtil videre, drengene må vente til den lille er kastreret og de kan gå sammen, men min erfaring er at når de først er kommet ind så er det bedre at beholde dem inde på denne tid af året.

 

Den ene hoppe er så også lige blevet klippet alt for tidligt men ser ud til al den regn har givet hende regneksem, så dyrlægen råd var klip og behandel, så det har vi gjort.

 

Havde vi stadig en brugbar løsdriftstald havde drengene fået lov at gå der og så ellers døgnfold hele vinteren.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine har....
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 13:48

Mine to vallakker har været på boks en del af døgnet hele sommeren - desværre.

 

For mig var det en skadet hest, som kun måtte gå på 3x3 m sygefold og endelig ikke måtte løbe rundt, hvilket gjorde, at de var på stald i den varmeste/mest flueplagede perioder, samt om natten.

 

Normalt går de på døgnfold fra midt juni til slut august.

 

De bliver mere taget ind udfra om den tynde kan holde huld/at den tykke ikke bliver for tyk :-)

 

Her om vinteren plejer de at være på fold fra 07-17 - godt vejr = længere tid på fold. Dårligt vejr = tidligere ind/senere ud.

Jeg har folde med læ for østenvind og folde med læ for vestenvind. Og jeg har en enkelt fold med en løsdrift, men den bruger de primært om sommeren for at komme i skygge for solen/fluer/klæg.

 

For mig er det mest det praktisk at have dem på boks, da de har to vidt forskellige foderbehov. Og her kan jeg på boks fodre dem forskelligt mht grovfoder, hvilket er besværligt på døgnfold.

Der ud over passer det mig også praktisk, at de er forholdsvis tørre, når jeg skal strigle dem og ud at ride.

Men da jeg har dem hjemme, så er deres udtid meget afhængig af hvordan min arbejdstider er - nogle dage har jeg lange dage, og så må de gå længere tid på fold ect.

Den ene er en easykeeper, den anden en svær at holde huld på slank DV'er. Easykeeperen sætter pels som en isbjørn, DV'eren har den tyndeste fine korte pels hele året - og kan nemt komme til at ryste af kulde. Men det justerer jeg med dækner.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 15:27

jeg laver aldrig om på mine. de er på stald hver nat hele året, og sådan har det været i mange år

dog har jeg måtte bide i det sure æble, da vi er flyttet for 3 mdr siden, og skulle lige have lavet boks inden de kunne komme ind. Så de gik ude i 1 mdr, men da vi nåede omkring 1 august ja så havde jeg ikke mere græs, så måtte de ind om natten - så vi fik lige lidt travlt - boksen var nemlig blevet sat lidt på standby, fordi der var andre mere nødvendige ting. men da græsset ikke fik nok vand, ja så var der lige pludselig meget lidt græs tilbage, og folden skal bruges hele året.

 

jeg ændre ikke på at de kommer ind om natten. de nyder at komme ind. så slipper de af med fluer mm, og der er kølligere at være inde om sommeren

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Døgnfold
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 09:37

Min kom ind for 1,5 uge siden. Han var begyndt at tabe sig. Så nu står han inde om natten med hø ad libitum og på græs hele dagen. Et tyndt dækken har han også fået på her på de våde dage. Det hjælper gevaldigt på huldet.

 

Havde han ikke været for tynd, så så havde han stået ude med tyndt dækken nu her. Der er stadig en del på døgnfold i stalden og vejret er jo ok til det endnu.

Enkelte er oppe fordi de er blevet for tykke, efter der er kommer regn og dermed vækst i græsset igen. Min er inde fordi den tabte sig, de går ellers på samme fold. Så der er godt nok forskel på hvad de kan leve af de kære heste. Men okay min er en stor slank og ung dv, der er ved at opbygge muskler, den anden en ældre pony.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider