Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 En opskrift der smager som en bid
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 20:39

...himmelen!

 

God aften alle sammen,

Jeg bliver nødt til at dele denne succes med jer.

Efter en lang periode med en kæreste, hvis mave er helt til månen, er FODMAP diæten den indtil nu mest problemfri - i hvert fald for maven - om end den er en kende besværlig at følge.

 

Det betyder bla. at Boller og brød generelt biver hjemmebagt -og nu til successen:

 

Boller med feta!

 

vand, gær og salt helt som vanligt

så en god sjat akaciehonning, en revet gulerod, en ordenlig håndfuld solsikkekerner, to spk. HUSK, en håndfuld havregryn og så feta/salattern efter smag - det hele samles med fuldkornsspeltmel

 

Hold nu fast MUMS!

 

Skulle en mere specifik opskrift ønskes så sig til - men egentlig er mængde alt efter smag og behag, så længe det hænger sammen:)

 


Stritmaner er bare et hit!

3
0
Svar på denne tråd
 
 specifik opskrift
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 10:19

Hejsa,

Det lyder som en spændende opskrift. Kan de bruges som almindelige boller? og hvad er det der Husk (har set navnet før men kan ikke huske hvad det er)?

Jeg vil meget gerne have en mere detaljeret opskrift. Gerne for dummies, eftersom jeg sjældent laver boller .

 


Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den må jeg
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 12:47

 

Jeg er i skrivende stund ved at bage et klassisk bondebrød (eller hvedekage, som min mormor kaldte det ;D ), men den opskrift, du kommer med der, må jeg virkelig prøve næste gang! :)

 

Jeg har vist aldrig prøvet at komme salatost i boller, men noget andet, som du måske også kan prøve at komme i er soltørrede tomater og oliven. De må også smage godt i boller med salatost!

 

Heidi :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder godt..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 13:28

... det skal prøves en dag.

 

HUSK er loppefrøskaller :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 opskrift, også for dummies:D
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 18:29

Natascha: Bollerne kan bruge til alt - jeg har både lavet til morgenmads (her kan feta/salattern undlades), til frokostboller og burgerboller:) Og ja, HUSK er loppefrøskaller - men husk det skal være den gule til bagning!

 

25g gær

1/4 l. lunken vand (gerne lidt mere end alm. lun)

1 tsk. groftsalt (eller 12 drej på saltkværnen ;)

2 spsk. Akaciehonning, eller efter smag (må ikke fjernes da gær skal bruge sukker for at hæve, men kan erstattes af alm. smeltet honning eller alm. hvid sukker

1-2 gulerødder ca. 150g

ca. 50-75g solsikkekerner eller græskarkerner efter smag, eller begge dele

25g havregryn

2 spsk. HUSK - den gule

Salattern efter smag - eller til man skammer sig ;)

Fuldkornsspeltmel

 

Start med at rive guleroden så den er lige til at komme i.

 

Opløs gær, salt og honning i vandet.

Kom den revet gulerod og kerner i. kom HUSK og havregryn i. Til sidst salatter. Rør dette sammen - det hele samles med speltmelen, til dejen hænger sammen, den klistre og det bliver den ved med og skal de helst.

 

Lad den hæve lunt i ca. 1 time.

 

Efter hævning æltes dejen igen og fordeles til boller. Lad dem hæve minimum 20 min. mere.

 

Pensles med vand/mælk/æg som man lyster

 

Bages i forvamet ovn (varmluft) 200 grader i 10 min og ca. 5 min mere ved alm. ovn. Boller bages bedst ved høj varme, der også giver en lækker sprød skorpe..

 

Der kan med fordel rives en bagekartoffel i dejen ligesom guleroden, og til burgerboller kan der drysses revet ost på toppen når de bages.

 

Jeg er spændt på at høre fra jer hvis i prøver dem, og hvad I synes.

 

Bollerne er både Laktose og glutenfri (der er ikke den farlige gluten i spelt mel så vidt jeg er orienteret)

 


Stritmaner er bare et hit!

1
0
Svar på denne tråd
 
 oliven og tomater
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 18:36

Heidi:

Jeg kan desværre ikk lide oliven og soltørret tomater, men helt sikkert at det for dem der kan lide dette vil kunne vare et hit også:)

 

Man kan jo faktisk putte alt hvad man ønske i, jeg bager en omgang her til aften til frokost i morgen, og her er planen at jeg vil hakke frisk basilikum i også:)

 

Hvis man ikke er gluten/hvede forskrækket kan man uden problemer erstatte speltmel ed alm. hvedemel eller kombinere disse....

 

Der er fri leg, og så længe man husker: Gær, salt og sukker/honning så kan man næsten skifte alt ud efter smag.... Vand kan erstattes af lunken mælk, honning med sukker, gulerødder med kartoffel eller undlades, kerner kan fjernes, tilføjes ekstra eller erstattes med eks. oliven, sotørret tomater eller måske rosiner OSV. OSV. Det er kun fantasien der sætter grænser:)


Stritmaner er bare et hit!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:10

Der er da også gluten i spelt så vidt jeg husker. Er det ikke en gammel hvedesort?


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gluten
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:16

hundiversitetet har helt ret, der er gluten i speltmel som i enhver anden form for hvedemel.

 

Men opskriften lyder lækker i alle fald! :-)

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:20

Ja det gør den


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 spelt og gluten
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:25

Hundiversitetet: Korrekt, der er gluten i spelt, og er man gluten allergisk skal man undgå det (det ved dem med cøliaki heldigvis godt), men spelt er godkendt på FODMAP diæten da spelt indeholder mindre FODMAPs ( som er de kulhydrater der udelukkes på diæten) :)

 

so im told - det er muligt jeg tager helt fejl...


Stritmaner er bare et hit!

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyder som en god opskrift
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 08:47

jeg har lyst til at prøve. Men du har ikke angivet hvormeget speltmel der ca skal bruges.

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd
 
 BenteV
Forfatter: 
Dato:  04-10-2014 21:37

Der skal bruges så meget mel at det hænger sammen men stadig er let klæbende... Jeg vejer aldrig af derfor er det lidt svært at sige men et sted mellem 100-200g. ca. :)


Stritmaner er bare et hit!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider